Spring naar inhoud

- - - - -

Woordje uitleg over Pica graag

• Log in om te reageren
23 reacties op dit onderwerp
Arni
Arni
  • 1.149 berichten
  • 2 katten

#16 Geplaatst 08 januari 2014 - 14:15

Bekijk berichtEibhlin, op 08 januari 2014 - 14:02, zei:

Dat is denk ik beetje over gedramatiseerd hoor. Finn durft dat ook wel eens doen als hij een stoffen riem achtig iets vind. Toch heb ik hem geen trauma's weten mee maken hoor. Volgens mij is het bij hem echt puur uit verveling. Ik zorg nu gewoon dat alles wat knaagbaar lijkt weg is. Voorlopig heb ik het hem niet meer weten doen.

Ja, maar dat is volgens mij dan ook geen pica. Dan hebben de mijne daar ook last van als ze op rietjes bijten. Ik bedoel wel de erge vorm. Als het bijna dwangmatig wordt.  Want anders zouden vele  katten er last van hebben.

Ik weet dat ik niet perfect ben, maar ik ben er zo dichtbij, dat het bijna eng is 😜

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#17 Geplaatst 08 januari 2014 - 19:58

Dat is dus wel pica ;)

En het komt inderdaad veel voor. het kan vele oorzaken hebben, maar als er geen directe oorzaak is te vinden dan is het moeilijk op te lossen. De makkelijkste oplossing is vaak om het voorkeursmateriaal niet meer in zicht te hebben

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Arni
Arni
  • 1.149 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 08 januari 2014 - 20:23

Bekijk berichtginnie, op 08 januari 2014 - 19:58, zei:

Dat is dus wel pica ;)

En het komt inderdaad veel voor. het kan vele oorzaken hebben, maar als er geen directe oorzaak is te vinden dan is het moeilijk op te lossen. De makkelijkste oplossing is vaak om het voorkeursmateriaal niet meer in zicht te hebben

Is het ook pica als ze in het rietje bijten voor 5 min om eigenlijk te spelen en het daarna zelf links laten liggen? Want ik hoef het niet weg te halen omdat het lang of ernstig bijten is. Is echt meer voor te spelen en dan verliezen ze hun interesse. Dat is wat ik wou bedoelen. Maar weet niet of dit dan ook onder de noemer pica valt?

Ik weet dat ik niet perfect ben, maar ik ben er zo dichtbij, dat het bijna eng is 😜

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#19 Geplaatst 08 januari 2014 - 21:09

Nee, dat valt niet onder de noemer pica. Pica is echt het steeds blijven kauwen of eten of likken. spelen en het rietje gaat stuk als je ermee speelt, dat is gewoon niet zulk sterk speelgoed ;)
Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#20 Geplaatst 08 januari 2014 - 23:19

Is obsessief je mens likken ook pica? :louche:
(nee want ik ben geen voorwerp)

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#21 Geplaatst 10 januari 2014 - 09:38

Nee, obsessief likken aan je mens is geen pica.

Het geeft wel aan dat je een 'likker' in huis hebt. het is probleemgedrag ;) Maar eigenlijk is de definitie van probleemgedrag 'gedrag waar de eigenaar van de kat een probleem mee heeft'

vanuit de mens gezien dus.

Dus: vind jij het een probleem?
;)

Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#22 Geplaatst 11 januari 2014 - 01:14

Bekijk berichtginnie, op 10 januari 2014 - 09:38, zei:

Nee, obsessief likken aan je mens is geen pica.

Het geeft wel aan dat je een 'likker' in huis hebt. het is probleemgedrag ;) Maar eigenlijk is de definitie van probleemgedrag 'gedrag waar de eigenaar van de kat een probleem mee heeft'

vanuit de mens gezien dus.

Dus: vind jij het een probleem?
;)

Het hoort bij Sammie. Als hij niet meer mocht likken, zou het een ongelukkig katje zijn. Bij mijn moeder mocht hij het niet, hun band is nooit zo innig geweest als die van Sam en mij, of Sam en mijn zus. Het is Sam zijn manier om te knuffelen en mij graag te zien (als ik zo mag denken). Het ruikt alleen niet zo fris en is 's nachts niet zo leuk :mrgreen: Mensen vinden het meestal ook geen smakelijk idee, dat mijn kat aan mijn gezicht likt :oops:

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#23 Geplaatst 11 januari 2014 - 10:35

Bekijk berichtNasa, op 11 januari 2014 - 01:14, zei:

Het hoort bij Sammie. Als hij niet meer mocht likken, zou het een ongelukkig katje zijn. Bij mijn moeder mocht hij het niet, hun band is nooit zo innig geweest als die van Sam en mij, of Sam en mijn zus. Het is Sam zijn manier om te knuffelen en mij graag te zien (als ik zo mag denken). Het ruikt alleen niet zo fris en is 's nachts niet zo leuk :mrgreen: Mensen vinden het meestal ook geen smakelijk idee, dat mijn kat aan mijn gezicht likt :oops:

zolang jij het geen probleem vind en hij zichzelf niet obsessief gaat likken (want dáár moet je wel echt wat mee doen) dan is het toch helemaal goed? :)

Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#24 Geplaatst 11 januari 2014 - 14:20

Klopt Ginnie :)
Mijn heerlijke stinkebekje Sam :)