Spring naar inhoud

- - - - -

Niesziekte (milde vorm)

• Log in om te reageren
28 reacties op dit onderwerp
Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#1 Geplaatst 08 januari 2014 - 08:39

Zoals jullie nu al wel weten, is onze Nio afgelopen zaterdag bij ons komen wonen.
Zaterdag was er niets met hem aan de hand, echter Zondag begon hij te hoesten.
Consultatie bij de DA:  Milde vorm van Niesziekte.

Nio is gevaccineerd, maar dit virus kan nog enkele weken in het lichaam sluipen.  Als het uitbreekt, is dit in de milde vorm.
Hierdoor had Nio ontstoken oogjes (onderste lidjes van zijn ogen zagen rood).  Zijn neusje was heel nat, maar de DA zei dat dit geen snot was.

Ondertussen krijgt Nio behandeling (zalf in zijn oogjes 3x per dag).
Deze morgen waren er geen traantjes meer te zien.  (HOERAAAAA!!!!), zijn onderste ooglidjes beginnen ook mooi roze te kleuren!  Goed nieuws dus!

Ons Beau is de laatste 4 jaren niet meer gevaccineerd.  Ze is een enorme drama-queen en moet platgespoten worden voor een onderzoek of voor een prikje.  Dit hebben we haar de laatste 4 jaren dus niet meer aangedaan.

Momenteel ontsmet ik alles met Dettol (dweilen, etensbakjes, dekentjes,....)  Dit om besmetting zo min mogelijk te maken.
Als we niet thuis zijn, of als we gaan slapen, gaat Nio apart in de gang.

Mijn vraag is nu eigenlijk: Weet iemand hoelang niesziekte kan duren voor het volledig geneest?
Ik heb hier geen flauw idee van.

Foto:  Nio's zieke oogjes :catsad

Bijgevoegde thumbnails

• ziek oogjes.jpg

Bewerkt door Inavanthielen, 08 januari 2014 - 08:53.

Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 08 januari 2014 - 09:24

Ontsmetten met dettol is schadelijk voor dieren en daarbij nutteloos. Het is quasi onvermijdelijk als je een kat met nierziekte in huis hebt dat de andere ook besmet wordt.

Wanneer is Nio gevaccineerd? Was hij altijd op,tijd met zijn entingen bij de vorige eigenaar? Want indien niet kan hij dus al ziek geweest zijn voor zijn entingen. Krijgt hij ook orale antibiotica?
Nierziekte kan chronisch zij of worden, dus misschien had hij het al en steekt het nu de kop op door de stress van de nieuwe omgeving.
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 08 januari 2014 - 09:37

Blij te horen dat het de betere kant op gaat met Nio! Mylo heeft ook een milde vorm van niesziekte (snotneus + oorontstekingen), maar bij hem is het helaas chronisch.
Zelfs met zijn zieke oogjes ziet Nio er nog heel schattig uit! :love3:

Bekijk berichtstareyedkitten, op 08 januari 2014 - 09:24, zei:

Ontsmetten met dettol is schadelijk voor dieren en daarbij nutteloos. Het is quasi onvermijdelijk als je een kat met nierziekte in huis hebt dat de andere ook besmet wordt.

Ontsmetten met dettol schadelijk voor dieren?? Daar heb ik nog nooit van gehoord... Ja, oké, ze moeten het niet gaan oplikken, maar als mens moet je ook geen dettol oplikken hé :p. Ik kuis er Mylo zijn kattenbak mee. Ik ken verschillende asielen waar ze dat ook doen (waaronder ook het asiel waar ik Mylo gehaald heb), dus het leek mij geen kwaad te kunnen...
Mylo Banner

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#4 Geplaatst 08 januari 2014 - 09:40

Bekijk berichtstareyedkitten, op 08 januari 2014 - 09:24, zei:

Wanneer is Nio gevaccineerd? Was hij altijd op,tijd met zijn entingen bij de vorige eigenaar? Want indien niet kan hij dus al ziek geweest zijn voor zijn entingen. Krijgt hij ook orale antibiotica?
Nierziekte kan chronisch zij of worden, dus misschien had hij het al en steekt het nu de kop op door de stress van de nieuwe omgeving.

Nio is op 19/12/2013 gevaccineerd.  Het uitbreken van deze milde vorm van niesziekte is op 5-1-2014 geweest.
En ontsmetten met Dettol was ook op aanraden van de DA.

Orale antibiotica was volgens de DA niet nodig, mits dit een milde vorm is.  In de oogdruppeltjes zit wel een beetje antibiotica.

Bewerkt door Inavanthielen, 08 januari 2014 - 09:42.

Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#5 Geplaatst 08 januari 2014 - 09:41

Ik kuis mijn kattenbak ook met dettol, ik spoel het wel goed uit nadien. Bij welk type gebruik is dettol schadelijk?

Joe heeft ook een milde vorm van niesziekte die hij ofwel heeft doorgegeven aan Lilly ofwel had ze het ook, maar heeft het pas later de kop op gestoken. Maar veel last hebben ze er eigenlijk niet van denk ik.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#6 Geplaatst 08 januari 2014 - 09:42

Wij gebruiken ook Dettol om alles te ontsmetten en de kattenbak uit te wassen.
Ik denk ook niet dat het schadelijk is, ze moeten er natuurlijk niet van likken hè.
Zowiezo wassen wij de kattenbak altijd nog met gewoon water nadien.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#7 Geplaatst 08 januari 2014 - 09:43

Bekijk berichtFarailde7, op 08 januari 2014 - 09:37, zei:

Blij te horen dat het de betere kant op gaat met Nio! Mylo heeft ook een milde vorm van niesziekte (snotneus + oorontstekingen), maar bij hem is het helaas chronisch.
Zelfs met zijn zieke oogjes ziet Nio er nog heel schattig uit! :love3:

Ontsmetten met dettol schadelijk voor dieren?? Daar heb ik nog nooit van gehoord... Ja, oké, ze moeten het niet gaan oplikken, maar als mens moet je ook geen dettol oplikken hé :p. Ik kuis er Mylo zijn kattenbak mee. Ik ken verschillende asielen waar ze dat ook doen (waaronder ook het asiel waar ik Mylo gehaald heb), dus het leek mij geen kwaad te kunnen...

Wat erg voor Mylo, maar ja, hij krijgt dan ook alle goede zorgen van jou , he?
Dettol was ook op aanraden van de DA bij onze Nio.

Arni
Arni
  • 1.149 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 08 januari 2014 - 09:47

Zowel Archie als Nio waren beiden ingeënt  tegen niesziekte maar allebei hebben ze in de eerste week bij mij toen een zeer milde vorm van niesziekte ontwikkeld. Ik was er mee bij de DA na 3 keer niezen bij wijze van spreken. Ik denk dat de verandering van omgeving, gecombineerd met toch enige stress dit opriep.
Na een kleine antibioticakuur waren ze er vrij snel van af. Na 5 dagen al geen symptomen meer.
Nio heeft Archie ook niet aangestoken.
Ik hoop dat Beau ook gevrijwaard blijft :pray:  maar indien niet, heeft Nio haar alleszins geen zware vorm doorgegeven en is ze direct geholpen met antibiotica.
Dus niet teveel.zorgen maken zou ik zeggen en gewoon DA verwittigen als je ze meer dan 2x hoort niezen.

Ik weet dat ik niet perfect ben, maar ik ben er zo dichtbij, dat het bijna eng is 😜

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 08 januari 2014 - 09:51

De voerbakjes worden ook gewassen met dettol lees ik. Ik zou dat echt niet doen, ook al spoel je grondig na. Dettol is schadelijk voor mens en dier, daarom mag heet ook niet meer gebruikt worden om te poetsen en te ontsmetten in kindercrèches. Ik zou de kattenbak eerder ontsmetten met azijn. Maar dat is allemaal nutteloos voor. Iepziekte hoor. Niesziekte is airborne, dus besmettelijk door kleine vochtpartikkels in de lucht van de ene kat naar de andere, dus als ze zelf maar in de zelfde ruimte zitten kunnen ze elkaar besmetten. Nyah heeft een lichte vorm van chronische niesziekte hetgeen zich enkel uit door af en toe een biesje (zo'n 2 - 3 keer per dag).

Bewerkt door stareyedkitten, 08 januari 2014 - 09:56.

“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#10 Geplaatst 08 januari 2014 - 09:56

Bekijk berichtArni, op 08 januari 2014 - 09:47, zei:

Zowel Archie als Nio waren beiden ingeënt  tegen niesziekte maar allebei hebben ze in de eerste week bij mij toen een zeer milde vorm van niesziekte ontwikkeld. Ik was er mee bij de DA na 3 keer niezen bij wijze van spreken. Ik denk dat de verandering van omgeving, gecombineerd met toch enige stress dit opriep.
Na een kleine antibioticakuur waren ze er vrij snel van af. Na 5 dagen al geen symptomen meer.
Nio heeft Archie ook niet aangestoken.
Ik hoop dat Beau ook gevrijwaard blijft :pray:  maar indien niet, heeft Nio haar alleszins geen zware vorm doorgegeven en is ze direct geholpen met antibiotica.
Dus niet teveel.zorgen maken zou ik zeggen en gewoon DA verwittigen als je ze meer dan 2x hoort niezen.

Idd, ben ik ook van plan hoor.  Maar het probleem is dat Beau een echte 'drama-queen' is.  Vergelijk haar met een wilde kat.
Bij ons niet, maar vreemde mensen...oei oei!!
Dat is ook de reden dat we haar de laatste 4 jaren geen vaccinatie meer gegeven hebben.  De DA kon ze bij ons thuis niet gevangen krijgen.  Zelf mee naar de DA nemen ging wel (door mij laat ze zich wel pakken - tegen haar goesting) Maar eenmaal op het bankje bij de DA......weer oei oei.  Ze moesten haar 'in de vlugte' een kalmeringsmiddel geven (verdoven) om een beetje te kunnen onderzoeken.

Dus beslist (ze was toen 9 jaar oud) om dit niet meer te doen.  Ze leeft immers altijd binnen.
Al hijgend en puffend lag ze elke keer in onze woonkamer....zoveel stress.

Indien ik zie dat ze ook begint te tranen, of niezen of hoesten, zal ik ze toch moeten dwingen om een behandeling.

Bekijk berichtstareyedkitten, op 08 januari 2014 - 09:51, zei:

De voetbankjes worden ook gewassen met dettol lees ik. Ik zou dat echt niet doen, ook al spoel je grondig na. Dettol is schadelijk voor mens en dier, daarom mag heet ook niet meer gebruikt worden om te poetsen en te ontsmetten in kindercrèches. Ik zou de kattenbak eerder ontsmetten met azijn. Maar dat is allemaal nutteloos voor. Iepziekte hoor. Niesziekte is airborne, dus besmettelijk door kleine vochtpartikkels in de lucht van de ene kat naar de andere, dus als ze zelf maar in de zelfde ruimte zitten kunnen ze elkaar besmetten. Nyah heeft een lichte vorm van chronische niesziekte hetgeen zich enkel uit door af en toe een biesje (zo'n 2 - 3 keer per dag).

Klopt, mijn DA heeft me dit ook verteld, dat het zich via de lucht verder zet.  Maar ze vertelde er ook bij, dat ze dan onmiddellijk contact moesten hebben.  Dit is bij ons nog niet aan de orde.  Beau neemt nog steeds haar afstand van Nio.
Met onmiddellijk contact bedoelde ze: dezelfde etensbak eten, dezelfde drinkenbak drinken, op een afstand van 1 meter direct in de richting van de poezel niezen.

Het gevaar voor besmetting bestaat er, dat heeft ze me ook verteld, maar kon minderen als ik dit goed in de gate houd.
En ze regelmatig apart houden zou ook helpen.
De gang wordt zo bij ons (momenteel) elke dag uitgeschuurd met Dettol, omdat Nio hier het meest van zijn tijd doorbrengt.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 08 januari 2014 - 10:01

Voetbankjes = voerbakjes na autocorrect.

Trojka, maar die druppeltjes vallen op de grond, op jouw handen en schoenen, op de meubels en raken zo toch bij je andere kat hoor. Okay, ze gaat sneller wat opdoen als hij direct in haar gezicht niest, maar ik denk dat je het moeilijk kan vermijden. Maar geen paniek, het is behandelbaar als je er vlug bij bent.

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#12 Geplaatst 08 januari 2014 - 10:05

Bekijk berichtInavanthielen, op 08 januari 2014 - 09:43, zei:

Wat erg voor Mylo, maar ja, hij krijgt dan ook alle goede zorgen van jou , he?
Dettol was ook op aanraden van de DA bij onze Nio.

Jaja, als hij weer snottenbellen heeft, wordt zijn neusje gesnut op de manier dat je dat ook bij kleine kindjes doet :lachen:. Onnodig te zeggen dat hij dat niet leuk vindt :p. Zijn oortjes worden ook regelmatig uitgekuist en oorzalf in gedaan (ik probeer nu om de dag en als dat goed gaat, ga ik proberen om de 2 dagen). Voor de rest geef ik van die lysine voor zijn weerstand. Hij heeft ook al verschillende antiboticakuren gehad, maar ik had niet de indruk dat die echt hielpen.
Mylo Banner

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#13 Geplaatst 08 januari 2014 - 10:17

Bekijk berichtFarailde7, op 08 januari 2014 - 10:05, zei:

Jaja, als hij weer snottenbellen heeft, wordt zijn neusje gesnut op de manier dat je dat ook bij kleine kindjes doet :lachen:. Onnodig te zeggen dat hij dat niet leuk vindt :p. Zijn oortjes worden ook regelmatig uitgekuist en oorzalf in gedaan (ik probeer nu om de dag en als dat goed gaat, ga ik proberen om de 2 dagen). Voor de rest geef ik van die lysine voor zijn weerstand. Hij heeft ook al verschillende antiboticakuren gehad, maar ik had niet de indruk dat die echt hielpen.

Mijn dierenarts zei me dat Nio zijn nat neusje geen snottebellen waren (gelukkig), maar gewoon een nat neusje.
Dat voordeel heb ik ook weer, ik was er snel bij.

Arni
Arni
  • 1.149 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 08 januari 2014 - 10:18

Bekijk berichtInavanthielen, op 08 januari 2014 - 09:56, zei:

Idd, ben ik ook van plan hoor.  Maar het probleem is dat Beau een echte 'drama-queen' is.  Vergelijk haar met een wilde kat.
Bij ons niet, maar vreemde mensen...oei oei!!
Dat is ook de reden dat we haar de laatste 4 jaren geen vaccinatie meer gegeven hebben.  De DA kon ze bij ons thuis niet gevangen krijgen.  Zelf mee naar de DA nemen ging wel (door mij laat ze zich wel pakken - tegen haar goesting) Maar eenmaal op het bankje bij de DA......weer oei oei.  Ze moesten haar 'in de vlugte' een kalmeringsmiddel geven (verdoven) om een beetje te kunnen onderzoeken.

Dus beslist (ze was toen 9 jaar oud) om dit niet meer te doen.  Ze leeft immers altijd binnen.
Al hijgend en puffend lag ze elke keer in onze woonkamer....zoveel stress.

Indien ik zie dat ze ook begint te tranen, of niezen of hoesten, zal ik ze toch moeten dwingen om een behandeling.

Zou je DA niet bereid zijn haar medicatie te geven zonder controle? Uiteindelijk weet hij toch wat ze mankeert en is dat met een kleine ab-kuur perfect op te lossen. Dan heeft Beau niet de stress van transport en vreemde mensen. Maar enkel jij die haar haar medicatie toedient in een vertrouwde omgeving.

Klopt, mijn DA heeft me dit ook verteld, dat het zich via de lucht verder zet.  Maar ze vertelde er ook bij, dat ze dan onmiddellijk contact moesten hebben.  Dit is bij ons nog niet aan de orde.  Beau neemt nog steeds haar afstand van Nio.
Met onmiddellijk contact bedoelde ze: dezelfde etensbak eten, dezelfde drinkenbak drinken, op een afstand van 1 meter direct in de richting van de poezel niezen.

Het gevaar voor besmetting bestaat er, dat heeft ze me ook verteld, maar kon minderen als ik dit goed in de gate houd.
En ze regelmatig apart houden zou ook helpen.
De gang wordt zo bij ons (momenteel) elke dag uitgeschuurd met Dettol, omdat Nio hier het meest van zijn tijd doorbrengt.

Ik weet dat ik niet perfect ben, maar ik ben er zo dichtbij, dat het bijna eng is 😜

Farailde7
Farailde7
  • 2.741 berichten
  • 1 katten

#15 Geplaatst 08 januari 2014 - 10:21

Bekijk berichtInavanthielen, op 08 januari 2014 - 10:17, zei:

Mijn dierenarts zei me dat Nio zijn nat neusje geen snottebellen waren (gelukkig), maar gewoon een nat neusje.
Dat voordeel heb ik ook weer, ik was er snel bij.

Das inderdaad wel positief! Mylo had al niesziekte van in het asiel (zijn we achteraf pas te weten gekomen), dus bij ons was het vrees ik al te laat. Nuja, het is niet dat hij er zo extreem veel last van heeft. Tis gelukkig een milde vorm.
Bij Mylo zijn het duidelijk wel snottepieten en hij ronkt en snurkt ook meer als zijn neusje weer verstopt zit. Ik wacht nog altijd op het moment dat hij mee gaat blazen als ik zijn neusje snuit :lachen:

Ik duim heel hard dat het bij Nio niet chronisch wordt!
Mylo Banner