Spring naar inhoud

- - - - -

Witte maine coon

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 08 januari 2014 - 18:20

Ik ben gek op witte maine coons. Wss komt er in de toekomst wel zo eentje, maar ik heb al veel tegenstrijdigheden gelezen over doofheid bij witte coons. Aangezien ik leg mijn poezels niet ga fokken noch naar show ga, zou ik het niet erg vinden om verliefd te worden op een doof kitten (volledig of slechts aan een oor). Nu las ik dat een dove kat echte moeilijk in groep kan leven omdat ze door de andere katten vaak verstoten worden. Heeft iemand ervaring met dove katten?

hilleke
hilleke
  • 19.510 berichten

#2 Geplaatst 08 januari 2014 - 18:37

Mijn hondje is doof, wel anders dan een kat, maar ik kan zeggen dat het best wel ontzettend moeilijk is bij momenten. Ook als de katjes met haar willen spelen schrikt ze soms echt wel enorm, gelukkig kan ze heel goed met katten, maar ik denk dat katten onder elkaar op die manier ook wel schrikken.

Een vriend van ons heeft 2 witte katten waarvan 1 doof, dat gaat heel goed, maar zijn wel broer en zus dus ze zijn samen opgegroeid, zal ook wel een verschil uitmaken.

Maar normaal zou een fokker hierop moeten testen en kunnen ze dus met zekerheid zeggen of het kitten al dan niet doof is.

moekeLien
moekeLien
  • 1.409 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 08 januari 2014 - 19:41

Hier in de tuin waren enkele jaren twee witte poesjes geboren, één doof en één horend. Het horende poesje was de oren voor haar zusje, ze waren werkelijk onafscheidelijk! Jammer genoeg is het horende poesje ondertussen gestorven. Ik heb dan maar ontfermd over het dove katje. Ze komt zeer goed overeen met de rest van de kattenbende!!

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#4 Geplaatst 08 januari 2014 - 19:43

ongeveer 2% van alle katten (ALLE katten) is wit, ongeveer 2% van alle witte katten is doof (1 oor of volledig)

Toegegeven, dit zijn oudere cijfers en ik weet niet meer waar ik het vandaan heb, maar het geeft wel ongeveer aan wat je kunt verwachten ;)

fokkers testen normaal de witte kittens. Maar niet alle fokkers testen de kittens die als liefhebber worden verkocht. Alleen een baertest geeft volledige zekerheid, andere testen niet.

Onze Maggie is volledig doof (helaas), maar ze doet het goed in de groep. Het was even zoeken naar een manier van communiceren, maar toen we die eenmaal gevonden hadden ging het prima hoor :)

Maar op zich is de kans dat een kitten doof is niet zo heel groot

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#5 Geplaatst 08 januari 2014 - 20:26

Jules is hier doof, in het begin schrok hij heel veel, vooral van de hondjes, en het kattengedrag onderling (grommen, miauwen naar elkaar) was ook neit zo vanzelfsprekend. maar hij heeft zich goed aangepast, moest je het niet weten zou je het niet zeggen ;) zijn aandacht trekken is natuurlijk iets moeilijker, maar dat leer je wel op den duur, dus ik voorspel niet zo heel veel problemen :)
Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#6 Geplaatst 08 januari 2014 - 21:12

aandacht trekken valt inderdaad niet mee. met het licht knipperen, op de grond of waar ze op zit stampen zodat ze de trillingen voelt, in het blikveld met je armen wapperen tot ze kijkt....... en dan draait ze haar hoofd weg.... bij een horende kat noem je zoiets oost-indisch doof. Noem je het bij een dove kat oost-indisch blind? of gewoon slim ;)
Geplaatste afbeelding

jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 08 januari 2014 - 21:14

De cattery waar ik mijn kitten vandaan zou halen, doet bij alle witte kittens een BEAR-test dus ik weet dan met 100% zekerheid of het kitten al dan niet doof is. Ik wil echter op voorhand uitpluizen wat er mij te wachten staat indien ik voor een doof kitten zou kiezen.
Kwestie van als er dove witte kittens in het nest zijn, weten wat ik moet beslissen...
De kittens zijn trouwens nog niet geboren...nestje wordt pas in het voorjaar verwacht.
Kwestie van ruim op voorhand op de hoogte te zijn ;)

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#8 Geplaatst 08 januari 2014 - 21:20

ga eens zoeken op facebook, daar is een groep 'deaf white cats'. Staat heel veel informatie op :) en stel gewoon alle vragen die je hebt, dan komt het helemaal goed :) genoeg ervaring op dit forum :)
Geplaatste afbeelding