Spring naar inhoud


- - - - -

Extra kat in huis - tips and trics


  • Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
BlackScorpion
BlackScorpion
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 2 katten
OFFLINE

#1 Geplaatst 09 januari 2014 - 11:44

Hallo,

Onderstaande is maar een theoretische vraag, dit gaat niet om een actuele situatie. Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe alles zou moeten verlopen moesten wij ooit een extra kat in huis halen. Dit is GEEN plan, er zijn geen concrete plannen om een extra kat te nemen, dit is maar in de theoretische veronderstelling voor als we dit ooit van plan zouden zijn.

Huidige situatie

Mijn kat komt van een Cattery, waar ze 15 weken lang opgegroeid is met haar zusjes en broertjes, inclusief oudere zusjes. Op haar 15 weken is zij naar ons gekomen en heeft zij direct van moment 1 alles perfect gedaan, braaf op de bak, alles ontdekken, etc. Sindsdien gaat zij in de maanden april t/m november elk weekend mee met de auto naar de kust (caravan), ook volledig zonder problemen. Zij gaat ook regelmatig (1 à 2 keer per jaar) mee op reis naar CenterParcs enzo. Hier gaat zij direct op ontdekking. De eerste nacht is altijd een ontdekkingsnacht waarin ons weinig rust gegund wordt, maar daarna is zij terug volledig op haar gemak.

Zij is ondertussen reeds 8 jaar enig kind bij ons. Zij slaapt mee in ons bed en is heel erg gefocussed op ons. De eerste jaren was zij gewend om overdag alleen thuis te zitten, maar sinds enkele jaren is er quasi altijd iemand in huis (ouders op pensioen). Nu is het zo dat als wij allemaal eventjes weg moeten (gaan eten of naar ergens heen - wat wij al zo weinig mogelijk doen), dat zij soms kwaad / gefrustreerd wordt en overgeeft van frustratie.

Aan zee komt er soms een kat (buitenkat van iemand?) aan onze deur zitten. De eerste keren ontaarde zich dat in geblaas en hoge rug van onze kat. De andere kat trok zich van niets aan en bleef gewoon zich zitten wassen of zitten kijken. Na een lange periode is het zo ver gekomen dat onze kat zich ook niets meer aantrekt van deze kat. Ze zal wel eens kijken als ze langs de deur komt, maar loopt dan verder. Een enkele keer hebben zij eventjes gesnuffeld aan elkaar door een vliegendeur heen, maar spurtte mijn kat snel weg.

Problemen

Ik denk al een tijdje hoe het zou zijn voor haar als er een kat zou bijkomen. Zou ze misschien dan minder snel gefrustreerd raken als wij eens eventjes weggaan of zou ze minder vaak continue aandacht willen?

Voor ons moet er absoluut geen kat bijkomen, het zou puur voor haar zijn. Want met een extra kat erbij, gaan natuurlijk de kosten van het voer ook omhoog (we zitten nu op 4 blikjes Almo per dag voor 1 kat) en zou het ook meer geregel betekenen. Wij wonen in een appartement en hebben niet zo extreem veel plek. Een extra kattenbak zal al puzzelen worden. Ook gaan wij elk weekend naar zee, waar ik eigenlijk zelfs geen plek zie voor een extra bak. Ook om dan op reis te gaan naar CenterParcs en om met 2 bakken en 2 vervoersmanden te werken, lijkt mij nogal een moeilijke opgave.

Het probleem is ook dat we niet weten wat zij het liefste zou hebben. Zou zij graag er een vriendje bij hebben of zou zij liever enig kind blijven? Want nu is ze natuurlijk gewend dat onze aandacht volledig naar haar gaat. Maar met een extra kat zou ze de aandacht moeten delen. Zou zij dat wel appreciëren? Zouden de voordelen voor haar wel opwegen tegen de nadelen?

En dan nog, wat als het écht helemaal niet gaat? Dan heb je een kat bijgekocht die niet kan blijven en moet je die terugdoen, wat ik verschrikkelijk zou vinden voor die kat.

Als ik het zo allemaal lees, begin ik hoe langer hoe meer overtuigd te raken dat het geen goed idee zou zijn om een kat bij te nemen. Maar het ging hier over een theoretische / hypothetische vraag hè.

Vraag

Moest het toch ooit gebeuren dat wij een kat zouden bijnemen - wat nu extreem klein lijkt - waar moeten we allemaal rekening met houden en wat zouden we allemaal moeten doen? Mijn kat is een volwassen poes van 8 jaar.

Wat is het beste aan te raden van leeftijd en geslacht om de kans op succes het grootste te maken?

Hoe ga je te werk om ze aan elkaar te laten wennen, rekening houdende met het feit dat wij op een appartement wonen en geen kamers over hebben om een kat permanent in op te sluiten voor een tijdje. Is tijdelijk een bench voor de nieuweling dan een beter idee? Of hoe zouden jullie het aanpakken?

Alvast bedankt voor jullie ideeën en raadgevingen.
Let op: dit is allemaal theoretisch, er zijn geen plannen!

Blacky
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten
OFFLINE

#2 Geplaatst 09 januari 2014 - 12:03

Waarom denk je dat je kat gefrustreerd is als je weg bent?
Katten zijn solitaire dieren.


BlackScorpion
BlackScorpion
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 2 katten
OFFLINE

#3 Geplaatst 09 januari 2014 - 12:22

Af en toe wanneer wij weg zijn, geeft zij over. Niet van gulzigheid zoals anders, maar echt van dieper. Zij heeft dan niet net gegeten, daarom dat we weten dat het van dieper komt. Het komt bij ons over alsof ze gewoon van woede dan gefrustreerd is geraakt omdat wij er niet zijn en dat zij daarom overgeeft.

Katten zijn solitaire dieren, klopt dat? Omdat er hier ook zoveel mensen meerdere katten hebben?
Als dat zo is, moet ik mij geen zorgen maken of zij nu een vriendje leuk zou vinden of niet?
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
    • Locatie: Rijmenam
  • 5 katten
OFFLINE

#4 Geplaatst 09 januari 2014 - 12:23

Bekijk berichtcatherine, op 09 januari 2014 - 12:03, zei:

Waarom denk je dat je kat gefrustreerd is als je weg bent?
Katten zijn solitaire dieren.


Daar ben ik het niet mee eens. Onze gedomesticeerde katten zijn sociale dieren en ze kunnen echt last hebben van het missen van een soortgenoot. Er valt hierover een heleboel te lezen op internet, en ook als je een gespreksavond met Anneleen Bru van Felinova bijwoont bijvoorbeeld, zal je hetzelfde te horen krijgen...
Hierbij een voorbeeld http://www.kattenged...sproblemen.html

Geplaatste afbeelding

Sabine2
Sabine2
  • 8.838 berichten
    • Locatie: St. Gillis Dendermonde
  • 4 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 09 januari 2014 - 12:23

Katten zijn geen solitaire dieren, maar solitaire jagers.
Ze moeten niet in groep jagen en ze hebben ook geen "roedel nodig", maar gezelschap stellen ze wel op prijs als er voldoende bronnen zijn (eten, drinken, ...)

Het gezelschap hoeft niet noodzakelijk van een andere kat te komen, sommige katten geven de voorkeur aan uitsluitend menselijk gezelschap. Opvangertje Gusta was er zo één.
'k Weet niet of een tweede katje erbij een goed of slecht idee is, maar als ze niet aangeeft dat ze echt een speelkameraadje wil en jullie er ook niet volledig achter staan, dan is het misschien beter van niet. Ze is nu ook niet echt actief het gezelschap van het katje aan zee aan het opzoeken hé.
Als ze vb puitonnozel zou spelen en overal rondvliegen en springen, dan zou je wel voor een speelkameraadje kunnen opteren. Maar dat blijkt niet uit je topic ;)

Ze is wel super-afhankelijk van jullie aan het worden, dus pas op dat ze daarrond geen gedragsprobleem ontwikkelt. Je moet ze ook af en toe eens kunnen negeren zelfs al zijn jullie samen thuis.

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

BlackScorpion
BlackScorpion
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 2 katten
OFFLINE

#6 Geplaatst 09 januari 2014 - 12:30

Ja, ze is inderdaad enorm afhankelijk van ons en aanhankelijk aan ons.
Daarom ook dat ik het me afvroeg of een kameraadje zou kunnen helpen.
Nu voor mij geen probleem dat ze op mijn komt hangen en komt knuffelen enzo, in tegendeel zelfs.
Niets leukers dan s'nachts wakker worden met haar in mijn arm en mijn gezicht tegen haar rug klevende :d.

Nu gisteren had ze pas natvoer gekregen, maar naar haar goesting te weinig (meer kunnen we niet geven door overgeven bij te veel). Ze bleef maar mauwen en mauwen en mauwen. Maar we waren heel geconcentreerd tv aan het kijken en plots viel het ons op dat ze naar haar mandje was gegaan en zich lag te wassen en dus niet meer aan het klagen was. Dus soms helpt negeren inderdaad. Maar soms ook niet.

Zij is ook geen echt speelbeest, nooit geweest. Alhoewel ze de laatste paar weken iets actiever geworden is dan vroeger. Maar als je met haar gaat spelen, zit ze naar je te kijken en blijft het meestal daar bij, haha.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Inavanthielen
Inavanthielen
    • Locatie: Bocholt (Belgie)
  • 2 katten
OFFLINE

#7 Geplaatst 09 januari 2014 - 12:47

Ons Beau heeft sinds haar geboorte altijd samengeleefd met haar in November overleden broertje Bas.  Beau is nooit erg sociaal geweest.  (Meer een wilde tijger).
Toch merkte ik aan Beau dat ze treurde toen Bas eenmaal uit ons gezin verdwenen was.  Dit heeft enkele weken geduurd (± 1 maandje).  Toen veranderde haar gedrag naar ons toe radicaal.
Ze werd sociaal en aanhankelijk.
Mits ik muzikante ben (semi-prof), en dus ook veel op de baan ben in het weekend, zat Beau in het weekend alleen.  's nachts als we dan thuiskwamen (5 uur in de ochtend), vond ons madam het nog noodzakelijk dat er met haar gespeeld werd.  Niet evident als je zelf stikkapot bent en in bed wil kruipen.
We hebben dit gedrag de eerste paar keren gestimuleerd en zijn daadwerkelijk met haar gaan spelen.  Toch was ze dan 's nachts nog steeds vervelend.  (inhalen van de tijd die we niet thuiswaren).

Wijzelf hebben dan beslist om Beau toch een vriendje te geven.  Zo zit ze in het weekend ook niet meer alleen.  Onze Nio is er dan afgelopen zaterdag bijgekomen.
De eerste dagen (± 2 dagen) kwam ons Beau niet uit de garage.  Als ze dan zag dat Nio eraankwam, werd dat onthaald met geblaas en gegrommel.
Nu ondertussen kan ons Beau al voorbij Nio lopen.  Komt Nio te kortbij, dan blaast en grommelt ze nog, maar het gaat de goede kant uit. :proost:

Komen we nu thuis 'snachts, dan komt ze alleen nog om een snoepje en een aaike, en kruipt dan weer in haar mandje.  (net zoals ze vroeger deed)

Ons Beau is het dan ook 13 jaar gewend geweest van gezelschap te hebben.  Jou poezelke is altijd alleen geweest.
Ik weet niet of je haar er een plezier mee doet om een andere poezel in huis te halen.  Ze zal dat zelf aangeven.  Maar inderdaad, zoals je zegt, is de andere poezel er en het gaat niet met je huidige poezel....zielig voor het beestje he?


Ook nog even bijvertellen dat haar sociaal gedrag helemaal niet veranderd is sinds Nio er is.  Ze is een aangename poezel geworden.  Alleen met vreemde mensen gaat ze nog altijd associaal om.

Bewerkt door Inavanthielen, 09 januari 2014 - 12:49.

Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

BlackScorpion
BlackScorpion
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 2 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 09 januari 2014 - 13:22

Ja, dat is mijn grootste zorg. Stel dat we er een katje bijhalen en het lukt echt absoluut niet. Dan moet je er een andere thuis voor zoeken en hoe komt dat over op dat poesje hè?

Voorlopig komt er zowiezo geen bij, het zijn maar vragen die ik me stel voor als we ooit merken dat een extra katje erbij toch meer positieve punten zou hebben. Wij gaan nu niet dagen aan een stuk weg, we zijn zelfs al apart op vakantie gegaan zodat er toch altijd iemand bij haar was (pension is 1 keer geprobeerd en nooit meer!). Nu is het maar heel af en toe dat we toch allemaal even weg zijn en dan is dat maximum 1 à 2 uur ofzo. Nu binnenkort zal het weer een probleem worden, want we zijn uitgenodigd bij familie om eens op bezoek te komen. Dan zal ze wel een paar uurtjes alleen zitten en ik zit er nu al met in om haar alleen te laten.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
    • Locatie: Deftinge
  • 6 katten
OFFLINE

#9 Geplaatst 09 januari 2014 - 13:29

Sabine heeft gelijk, katten zijn solitaire jagers, daarom geen solitaire dieren

om even on topic te antwoorden: Tips & Tricks
1) genoeg schuilplaatsen zodat de katten niet gedwongen worden om direct bij elkaar te zijn zonder uitwegen
2) voldoende eet en drink plaatsjes en zorg daarbij telkens ook voor voldoende eten (de katten moeten op elk moment ongestoord aan voeding kunnen, ook al mogen we het hun ook wat moeilijk maken)
3) voldoende kattenbakken verspreid over de ruimte die ze ter beschikking hebben, liefst in een rustig hoekje, wij worden toch ook niet graag gestoord op het toilet hé
4) verwacht niet dat de katten instant beste vriendjes zijn, moest je iemand wildvreemd plots in ons huis zetten en je verplichten om er mee samen te leven, je zou toch ook wel wat tijd nodig hebben
5) stem de karakters op elkaar af, in tegenstelling tot wat velen denken: katten kennen geen dominantie, het gaat enkel over hoe zelfzeker is de kat. heb je een echte superzelfzekere speelvogel, zet er dan aub geen angstige luierik bij!
6) bij conflicten direct ingrijpen, katten hebben maar een zeer beperkte verzoeningsdrang, katten een ruzie laten uitvechten is het slechtste wat er bestaat
7) pas langzame introductie toe of gebruik ten minste positieve associatie om de katten aan elkaar voor te stellen
8) feliway kan helpen stressniveau's te verminderen
9) heb geduld, vooral veel geduld
10) vraag raad aan een kattengedragstherapeut


denk dat dit zowat de meeste zaken zijn... tenzij er nog mensen aanvullingen hebben?

Elma
Elma
    • Locatie: Hasselt
  • 3 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 09 januari 2014 - 17:32

Feliway heeft hier ook geholpen, toen Misty haar behoefte langs de kattenbak begon te doen. Ik heb toen van de DA zo'n automatische verstuiver voor in het stopcontact, gekocht. Dat heeft enkele jaren in de living gehangen, toen was het wilplassen gedaan en dulden ze elkaar. Meer niet. Ze hebben wel een ruime leefomgeving en een grote katvriendelijke tuin en veranda, waar meerdere kattenmandjes in staan. Misty heeft Juno, toen hij 6 maanden was, afgestoten en maar zelden dat ze langs elkaar zitten, laat staan, met elkaar spelen.
Onlangs begon Misty opnieuw langs de kattenbak te plassen en tegen de hometrainer in de veranda. Toen heb ik een 2 de kattenbak op de veranda geplaatst en toen was ze terug zindelijk. Juno heeft altijd de tuin gebruikt als toilet, daar heb ik dus nooit zicht op gehad.

Ik denk dat het al dan niet solitair zijn van katten, een beetje van de beestjes zelf afhangt. Wie ben ik. Maar ik zie dat Misty liever gerust gelaten wordt, terwijl Juno liever een sppelkameraadje zou gewild hebben. Van de andere kant was hij het ook die regelmatig vocht in de tuin, als er vreemde katten in de buurt waren. Hoe dikwijls dat hij met gescheurde oren terug thuis kwam, kan ik niet meer tellen. :-(

Blackscorpion, je zal dus, in mijn ogen, naar je poezelke moeten kijken en het gedrag observeren om te weten te komen of die graag een vriendje of vriendinnetje heeft.
Als je naar de katachtigen kijkt in het wild, dan is de jachtluipaard een mooi voorbeeld. Mannen troepen samen om sterker te kunnen jagen, vrouwen leven solitair om hun jongen te beschermen. Mooie beesten, die cheeta's. :-)


Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube....11Elma02/videos

BlackScorpion
BlackScorpion
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 2 katten
OFFLINE

#11 Geplaatst 10 januari 2014 - 08:03

Goh, als ik het zo lees hier, denk ik toch dat we het (voorlopig toch althans) gaan houden bij mijn poezeltje alleen.
Zij geeft niet aan dat ze een maatje wil (maar hoe zie je dat?) en voor ons is het ook handiger qua meenemen op reis.

Maar ik vind het gewoon interessant om over te lezen en info te vergaren voor moest het er toch ooit tot komen.

Maar qua elkaar leren kennen, als je geen aparte ruimtes kan voorzien (elke ruimte wordt volop gebruikt bij ons), is dan een bench voor de nieuweling een idee?
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
    • Locatie: Deftinge
  • 6 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 10 januari 2014 - 09:57

katten zien ruimtes anders dan ons... aparte ruimtes moet je eigenlijk heel ruim bekijken... alles wat je eventueel zou kunnen afsluiten door een denkbeeldige deur kan je als aparte ruimte zien.
Katten zien alles ook meer in 3 dimensies dan bij... dus zorg vooral voor schuilplaatjes en ligplaatsen op verschillende plaatsen in de hoogte
Een bench voor een nieuweling kan wel een idee zijn maar absoluut niet voor lange tijd en ik ben er niet echt voorstander van zeker als je een zelfzekere kat al hebt en een onzekere nieuweling

mellemeis
mellemeis
  • 1.077 berichten
    • Locatie: Sint-Niklaas
OFFLINE

#13 Geplaatst 10 januari 2014 - 11:03

Bekijk berichtBlackScorpion, op 10 januari 2014 - 08:03, zei:

Goh, als ik het zo lees hier, denk ik toch dat we het (voorlopig toch althans) gaan houden bij mijn poezeltje alleen.
Zij geeft niet aan dat ze een maatje wil (maar hoe zie je dat?) en voor ons is het ook handiger qua meenemen op reis.

Maar ik vind het gewoon interessant om over te lezen en info te vergaren voor moest het er toch ooit tot komen.

Maar qua elkaar leren kennen, als je geen aparte ruimtes kan voorzien (elke ruimte wordt volop gebruikt bij ons), is dan een bench voor de nieuweling een idee?



ivm de aparte ruimtes waar je van spreekt
Eerlijk gezegd , de laatste kittens die ik nu in opvang heb ,
heb ik er gewoon meteen bijgezet , eerst naar de da gegaan en dan heb ik ze gewoon boven op de kast gezet met de reisbench dat ze er op eigen tempo uitkonden,
Ons meems heeft zoals altijd een paar dagen lastig gedaan (lees blazen, grommen, aanvallen ) maar is er uitgegaan , de eerste 2 nachten hebbn we hun bij ons op de kamer gezet daar dan ook gewoon bij de rest ;)
Kittens zet ik er meestal meteen bij na de DA controle geeft zelden problemen hier (enkel met meems dan maar dat gaat ook over ;) )

Dat gezegd zijnde,
als je het enkel voor je andere katje zou doen ne niet voor jezelf omdat jij er eigenlijk geen nood aan hebt dan zou ik er inderdaad ook niet aan beginne,
want het is inderdaad een mondje meer te voeden , te knuffelen, te verzorgen, van te houden, en meer werk ;) MAAR je krijgt er zoveel liefde van terug,
Je zal er inderdaad nog veel ove rmoeten nadenken he ;)
Maar als het is voro je katje dan denk ik dat het niet zo een goed idee is,
ze is nu al zo lang alleen, het kan goed lopen maar het kan ook radicaal mislopen,
mocht je eentje nemen zou ik wel een kitten nemen dan .
Veel succes met wat je ook zou beslissne in de toekomst;)
(hypothetisch antwoord he ) hih i:p )


En misschien eens iemand uitnodigen met een katje om te zien hoe ze reageert?

Prutsemieke , I still love and miss you my bbygirl in heaven <3

BlackScorpion
BlackScorpion
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 2 katten
OFFLINE

#14 Geplaatst 10 januari 2014 - 11:07

Ik ben inderdaad vooral bang voor als het zou mislopen en je het katje zou moeten wegdoen.
Zou het zo spijtig vinden voor het katje dat dan weer moet verhuizen.

Voorlopig gaan we het in ieder geval op 1 katje alleen houden, ze is het nu al 8 jaar zo gewend.
Moesten er toch problemen opduiken die een extra katje zou kunnen oplossen, zullen we er nog eens over nadenken :).
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding