Spring naar inhoud

- - - - -

oplossing tuin, antwoord instanties ivm schrikdraad p2

• Log in om te reageren
56 reacties op dit onderwerp
catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#16 Geplaatst 12 januari 2014 - 01:02

Dat gaat nooit lang houden, latten vastmaken met snelbinders aan de  betonnenpalen.
En als het haar betonnen palen zijn dan nog mag je er niks aan vast maken ook niet met snelbinders of ijzeren draad.
Is afsluiting op de grens gezet dan is de helft aan uwe kant van u.

Onze houten schuttingen zijn hier ook van ons, buren hebben niet meebetaald en ze staan op onze grond dus niet op de grens, dus hebben ze ook geen recht erop.

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#17 Geplaatst 12 januari 2014 - 11:40

is gemeenschappelijke afsluiting, dus mag ik aan mijn kant doen wat ik wil volgens mij...
Geplaatste afbeelding

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#18 Geplaatst 12 januari 2014 - 11:48

Bekijk berichtNele, op 12 januari 2014 - 11:40, zei:

is gemeenschappelijke afsluiting, dus mag ik aan mijn kant doen wat ik wil volgens mij...

Normaal gezien zou ik ook zeggen van wel !!

Arni
Arni
  • 1.149 berichten
  • 2 katten

#19 Geplaatst 12 januari 2014 - 12:29

Bekijk berichtNele, op 12 januari 2014 - 11:40, zei:

Dat denk ik ook, je doet in jouw tuin wat je wil, dus ook aan jouw kant van de afsluiting.

Ik weet dat ik niet perfect ben, maar ik ben er zo dichtbij, dat het bijna eng is 😜

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#20 Geplaatst 12 januari 2014 - 19:55

Als de afsluiting op de grens staat is ze idd van jullie beiden.
Staat ze aan de kant van je buren dan heb je er geen recht op.

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#21 Geplaatst 14 januari 2014 - 12:18

ik heb dus de dienst bouwvergunningen gecontacteerd, om op papier te hebben of het wel of niet mag. ik had er al eens voor getelefoneerd, en de man aan de telefoon had gezegd dat het geen probleem was, dat het telde als draadafsluiting en dus niet hoger mag of 2;2 m. niemand weet dus iets van het telefoongesprek...

mijn mailtje:

beste,

ik had al eens getelefoneerd ivm het al dan niet een vergunning aanvragen om kattenschrikdraad op de bestaande afsluiting te plaatsen. Volgens u was dit geen enkel probleem, en telde het als draadafsluiting tot 2m.

Het gaat om een speciaal kattenschrikdraadsysteem (meer info indien gewenst kan u vinden op http://www.vego.nl/k...eem/systeem.htm )

Hierna de beschrijving van het apparaat: Het apparaat levert ongeveer 50 keer per minuut een zeer korte (120 µs) pulsspanning van ongeveer 4.200 V. Deze pulsspanning is volledig ongevaarlijk voor mens en dier en veroorzaakt alleen een schrikreactie!

De buurvrouw doet moeilijk omdat het volgens haar niet mag. Daarom nogmaals de vraag aan u, en misschien een duidelijk antwoord of verwijzing waarom het wel/niet zou mogen.

Als het mag, mag ik het van haar aan de gemeenschappelijke afsluiting bevestigen, als het niet mag, niet dus... (dan is het voor mij onmogelijk om de katten binnen de tuin te houden, helaas)

Ik denk dat het zowel in mijn voordeel is als in het voordeel van alle buren en het verkeer dat mijn katten binnen de tuin worden gehouden, en aangezien het volledig ongevaarlijk is (voor mens en dier) zie ik niet in waarom het niet zou mogen.

Graag wat meer info hieromtrent,

mvg, Nele Dugardein

hun antwoord terug:
Geachte,

Wij vinden niemand terug die zich een dergelijk telefoongesprek kan herinneren en we kunnen dus zeker niet bevestigen dat dit geen probleem is.

Vanuit stedenbouwkundig standpunt wordt dit zelfs in vraag gesteld of dit passend is in een woonomgeving. We beschikken echter niet over wetgeving over deze materie en het plaatsen van een draadafsluiting is vrijgesteld van vergunning.

We vermoeden dat de wetgeving van milieu of de politie hier beter kan op antwoorden daar dit geen stedenbouwkundige werken zijn.

We sturen uw mail door naar de vermelde diensten.

mvg

vandaag nu een volgend mailtje gekregen van leefmilieu:

Beste,

De Dienst Dierenwelzijn, F.O.D. zal beter geplaatst zijn om over de veiligheid/ geschiktheid van dergelijke schrikdraad te antwoorden.

Ik maak uw vraag aan deze dienst over.

mvg,

Katia Seru

Niemand weet er dus iets over!!! ik denk dat de dienst dierenwelzijn dit alleen maar positief kan vinden toch? dat ik zorg dat mijn katten voor geen overlast zorgen, en ze geen gevaren zoals verkeer moeten trotseren???

manmanman toch...

Geplaatste afbeelding

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#22 Geplaatst 14 januari 2014 - 14:43

Wat ik heb gelezen is het volgende :
Elektrische afsluitingen zijn wettelijk gereglementeerd door het Algemeen Reglement op Elektrische Installaties (AREI).
Volgens deze reglementering mogen schrikdraadinstallaties slechts op de scheidingslijn van gronden geplaatst worden indien de betrokken eigenaars en huurders hiermee instemmen. Geven zij deze toestemming niet, dan moet de elektrische afsluiting op ten minste 50 cm afstand van de scheidingslijn geplaatst worden.

Maar jah, schrikdraad voor katten is in mijn ogen heel wat anders dan stevige schrikdraad voor paarden e.d.
Als je buur niet akkoord is met schrikdraad is het oppassen.
Ik heb het ooit ook gemonteerd in mijn tuin zonder het aan de buren te vragen, ik had wel een bordje hangen naar hun toe gericht 'opgelet schrikdraad of zoiets wat je in de winkel kan kopen'  maar het hangt er allemaal vanaf hoe je buren reageren he

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#23 Geplaatst 14 januari 2014 - 14:51

Wij hebben hier onlangs een schrikdraad voor paarden geïnstalleerd en ik kan je zeggen dat dat wel een "lap" geeft als je er aan hangt hoor !!! Miljarde, 'k voel het nog ...
We hebben aan niemand iets gezegd, aan geen enkele buur, de draad hangt dan ook langs onze kant van "onze" draad, dus als één van de buren er aan zou hangen dan wil dat zeggen dat zich over onze draad hebben gebogen om die draad aan te raken. De katten hebben daar geen problemen mee, ze kunnen er perfect over (jammer eigenlijk, want anders waren dat 2 vliegen in 1 klap) maar de honden zijn zo snugger niet en hebben al verschillende malen met hun neus aan den elektriek gehangen (eigen schuld !)

Natuurlijk zal jouw buurvrouw wel met argusogen in de gaten houden wat je allemaal uitspookt hé.

Maar het is wel triest dat geen enkele instantie ook maar iets weet hoe het wettelijk moet.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#24 Geplaatst 14 januari 2014 - 17:46

Bekijk berichtJoske123, op 14 januari 2014 - 14:51, zei:

Wij hebben hier onlangs een schrikdraad voor paarden geïnstalleerd en ik kan je zeggen dat dat wel een "lap" geeft als je er aan hangt hoor !!! Miljarde, 'k voel het nog ...
We hebben aan niemand iets gezegd, aan geen enkele buur, de draad hangt dan ook langs onze kant van "onze" draad, dus als één van de buren er aan zou hangen dan wil dat zeggen dat zich over onze draad hebben gebogen om die draad aan te raken. De katten hebben daar geen problemen mee, ze kunnen er perfect over (jammer eigenlijk, want anders waren dat 2 vliegen in 1 klap) maar de honden zijn zo snugger niet en hebben al verschillende malen met hun neus aan den elektriek gehangen (eigen schuld !)

Natuurlijk zal jouw buurvrouw wel met argusogen in de gaten houden wat je allemaal uitspookt hé.

Maar het is wel triest dat geen enkele instantie ook maar iets weet hoe het wettelijk moet.

Je kan dat niet vergelijken met de schrikdraad die wij voor de katten hebben.
Ik heb het ook al een paar keer aangeraakt terwijl ik aan de planten bezig was en je verschiet ervan en het knetterd soms maar echt pijn doet het niet. Je voelt het zelfs door de bladeren van de planten als die net twee draden raken.
De elektriciteit wordt omgezet in impulsen die lopen over de huid niet door het lichaam. Ik heb aan niemand iets gevraagd de schuine beugels staan naar onze kant gebogen. Praat dikwijls over de afsluiting met de buren en die hebben er geen last van ze komen er niet aan. Als ze eraan komen moeten ze hun hand al uitsteken naar onze kant. Ze zijn er allemaal content van dat ik dit heb gezet zo hebben ze geen last in hun groententuin van ongewenste kaka drollen.

Nele je buur zou blij moeten zijn dat je zo iets wil zetten dan heeft hij geen last van ze.
Maar ja om je te pesten zou hij wel eens de draden kunnen overknippen.

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#25 Geplaatst 14 januari 2014 - 20:23

tjah, ze zou idd blij moeten zijn, want ze was al aan het zagen tegen me van alle katten die daar rond lopen, en dat ze nooit geen kuikens kan houden van haar kippen,omdat de katten ze pakken.ze zou nog een beetje meer zagen denk ik als mijn bende in haar tuin zou kunnen!

en t ergste vanal is nog dat ze er zelfs niet woont hé, moest ze er nu wonen, en kleine kindjes hebben ofzo, zou ik het mss beter begrijpen. (kindjes zullen er alleszins niet meer komen, ze is 82 jaar :p ) ze komt zelfs zelden of nooit in de tuin, enkel in het voorste deel, gewoon om de kippen en ganzen eten te geven (aangezien ze er niet woont, komt ze 1x per dag)

draden doorknippen zou ze wel niet riskeren denk ik, eerder gewoon klacht indienen, daarom dat ik het op papier wil dat het wel is toegelaten...
maarja, het nu nog op papier krijgen!

ik denk idd dat de wetgeving ivm weidedraad toch totaal niet te vergelijken is met die kattenschrikdraad, maar tis toch wel erg dat ze bij bouwvergunningen niet weten hoe het in elkaar zit...

tblijft ook nog miserie met haar bomen, de struiken zijn al gesnoeid en grotendeels weggehaald, nu nog enkele bomen. ze ZEGT dat ze ze zal laten kappen (maar een vergunning aanvragen zal ze niet doen, klacht indienen zal ik niet doen, als ze maar weg zijn!) maar wanneer dat zal zijn... in mei is het een jaar dat ik het heb gevraagd, tjah, zo kan je blijven beloven en uitstellen hé! ik denk gewoon dat ze niemand wil laten komen kijken, omdat het pand zodanig verkrot is van leeg te staan, dat ze zullen wakker worden op het stadhuis en ze leegstand zal moeten betalen (ze zegt nu tegen me dat ze hier domicilie hier zal zetten, wrs om geen problemen te krijgen)

en zo moet een mens toch veel geduld hebben, en kheb nog niet genoeg aan mijn hoofd met de werken dat ik me daar nu ook nog moet mee bezig houden....
Geplaatste afbeelding

Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#26 Geplaatst 15 januari 2014 - 09:39

dat het een gemeenschappelijk afsluiting is weet je nog steeds niet ook al staat die op de scheiding.
Als je buurvrouw die heeft laten zetten en de toenmalige eigenaars waren akkoord om die op de scheiding te zetten maar wouden niet meebetalen dan is het nog steeds haar afsluiting...
jij moet in theorie een papier hebben dat het een gemeenschappelijke afsluiting is en zij moet dat zelfde papier hebben om te kunnen bevestigen dat het een gemeenschappelijke afsluiting is.

Als het een gemeenschappelijke afsluiting is mag je er langs jouw kant aan bevestigen wat je wil, zolang het geen beschadigingen aan de stevigheid van de afsluiting met zich meebrengt.

Het AREI blijft sowieso geldig ook al gaat het op een schrikdraad voor katten, het blijft een elektrische afsluiting. MAAR als je dit aan jouw zijde van de afsluiting plaatst staat het in principe niet op de scheidingslijn.

Zolang je onder 2m20 blijft, geen beschadigingen aanbrengt aan de bestaande afsluiting en je zeker bent dat het een gemeenschappelijke afsluiting is kan je het er gerust aan bevestigen

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#27 Geplaatst 15 januari 2014 - 14:31

tjah, een briefje dat de afsluiting gemeenschappelijk is zal wel niet meer bestaan van zolang geleden!
de verkopers zeiden wel dat de afsluiting idd gemeenschappelijk is,  en de draad hangt ook aan mijn kant, dus palen op scheiding, en de draad aan mijn kant van de palen (ipv midden door zo'n betonnen palen zoals je dikwijls ziet)

daarom dat ik het met latten zou bevestigen, zodat ik er geen schade zou aan doen, en ze niet kan klagen dat ik er gaten in boor.

vanals ik weet dat het effectief is toegestaan, doe ik het gewoon zo... ben dus aan het wachten op het mailtje van dierenwelzijn, fod...
maar aangezien er via bouwvergunningen en leefmilieu geen verbod op staat, is het wel al positief toch?
Geplaatste afbeelding

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#28 Geplaatst 15 januari 2014 - 15:08

tuurlijk en dierenwelzijn gaat er ook niets op tegen hebben ze!

Ik was eventueel aan het denken of je niet met beugels rond die palen kan werken... gaat steviger zijn dan die latjes...
Ga eens zien of ik een voorbeeld heb

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#29 Geplaatst 15 januari 2014 - 15:14

beetje op dit principe dus
Geplaatste afbeelding

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#30 Geplaatst 15 januari 2014 - 15:20

idd, ben daar ook voor aan het kijken, maar dan eerder zoiets, dat zich volledig rond de paal sluit

moet dan natuurlijk net de juiste afmetingen vinden (zijn ze te groot, kan ik altijd wat hout tussensteken)
maarik vraag me vooral af of het voldoende zal zijn om het steuntje vast te houden, was van plan om het steuntje er dan gewoon tussen te spannen, de onderkant dan hé, die normaal moet vastgevezen worden

Bijgevoegde thumbnails

• buisbeugel.png
  • paalsteun.jpg

Bewerkt door Nele, 15 januari 2014 - 15:25.

Geplaatste afbeelding