Spring naar inhoud


- - - - -

Probleem met nieuwe poes, iemand raad?


  • Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
vinterke
vinterke
  • 185 berichten
    • Locatie: Oostende
  • 5 katten
OFFLINE

#1 Geplaatst 11 januari 2014 - 08:43

Hallo,

Zoals jullie al eerder konden lezen bij: voorstellen
Heb ik dus 2 poezen Bonnot (4 jaar), Kayleigh (3 jaar) : 2 katers die al sinds hun 10 maanden en 8 weken samen zijn.
Zij komen heel goed overeen, Kayleigh is de dominanste en Bonnot die trekt zich van niks aan en laat maar gebeuren.
Sinds donderdag hebben we er een asielkat bijgenomen Muppet (8 jaar).
Muppet doet sedert zijn komst niks anders dan grommen en blazen naar mijn twee andere poezen Bonnot trekt het hem niet aan en gaat er toch naar toe, Kayleigh blaasde eerste terug maar nu niet meer zo hevig en meestal loopt hij gewoon voorbij.
Maar als Muppet hen ziet of ons konijn gaat hij dus hevig tekeer. Ook als wij te dicht in zijn buurt komen durft hij blazen en grollen.
Ik had hem eerste apart gezet met een hekje voor de deur, en de vorige nacht de deur dicht gedaan zodat hij alleen was (maar is hij blijkbaar heel boos voor). Iemand weet of raad hoelang het duurt voor poezen aan elkaar wennen en hoe ik het best te werk ga? Hem eerst apart houden of meteen laten rondlopen?

Groetjes
Sara
Wie niet van kattenhaar houdt, moet hier niet op de bank gaan zitten.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#2 Geplaatst 11 januari 2014 - 10:39

ik ben een grote fan van rustig introduceren. 1 week apart is een snelle introductie.
Zet ze apart en doe een langzame introductie. (met langzaam bedoel ik: hou de snelheid aan waar de katten zich allemaal comfortabel bij voelen). Je zult er veel plezier van hebben!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

vinterke
vinterke
  • 185 berichten
    • Locatie: Oostende
  • 5 katten
OFFLINE

#3 Geplaatst 11 januari 2014 - 11:37

Bedankt Ginnie, dus dat kan geen kwaad als ik hem in een slaapkamer zet met de deur dicht (uiteraard met al zijn benodigdheden). Ik ben een beetje bang dat de poes zal denken dat ik hem opsluit.
Ik zou als ik thuis ben de deur openzetten met een hekje voor, dat ze elkaar wel kunnen zien en ruiken?

Bewerkt door vinterke, 11 januari 2014 - 11:37.

Wie niet van kattenhaar houdt, moet hier niet op de bank gaan zitten.

jacob
jacob
  • 818 berichten
    • Locatie: Lede
  • 5 katten
OFFLINE

#4 Geplaatst 11 januari 2014 - 12:03

Bij een volwassen kat zou ik ook opteren voor de langzame introductie. Zet ze apart en laat hen geleidelijk aan elkaar wennen.
Zoveel mogelijk elkaars geur overbrengen. Succes

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 11 januari 2014 - 12:25

Deur eerst dicht laten. Ze weten van elkaar dat ze daar zijn.

Dan geuren uit gaan wisselen, dekentje van hier naar daar en andersom. aai (met hand of doekje) kat 1 en daarna kat 2 en andersom. Zo creeer je een groepsgeur.
Dan voorzichtig de deur op een heel klein kiertje houden als je erbij bent. Het kiertje zo klein houden dat ze elkaar net kunnen zien en ruiken, maar niet bij elkaar kunnen. Dus ook niet met een pootje.
Als dat goed gaat, geen geblaas en gegrom, kan het kiertje iets groter.

probeer om ze steeds dichter bij de deur eten te geven, maar blijf onder de grens. Dat betekend, zorg dat ze zich op het eten concentreren en rustig eten. Zonder op de ander te letten (deur eerst dicht, later op een klein kiertje)

en zo steeds een stapje verder.

Hou het tempo van de langzaamste kat aan! Als er eentje meer overstuur is of meer blaast of iets dergelijks, dan ga je voor die kat te snel en moet je een stapje terug doen.

Probeer om een positieve associatie te leggen, zodat ze elkaar straks makkelijker accepteren.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
    • Locatie: Brugge
  • 1 katten
OFFLINE

#6 Geplaatst 11 januari 2014 - 13:19

met alle commentaren hier, volledig mee eens! Succes !

catherine
catherine
  • 40.162 berichten
OFFLINE

#7 Geplaatst 11 januari 2014 - 21:12

Heb geen één kat hier zo langzaam geintrotduceerd.
Op sluiten op een kamer nee vindt dat maar zielig.
Hier altijd gewoon in de groep gelaten en deuren open zodat ze konden gaan en staan waar ze wouden.
Heb er nooit miserie mee gehad, opgesloten katten die weten dat er andere katten aan de andere kant van de deur zitten voelen en worden gefrustreerd.
De nieuwelingen gingen meestal hoog op de krabpaal of op de kast zitten om zo alles te overzien. Zo konden ze wennen aan alles en iedereen.


ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
    • Locatie: Deventer
  • 13 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 11 januari 2014 - 22:01

gefrustreerd? Welnee! Je moet ze natuurlijk wel aandacht geven, maar het is niet voor eeuwig.

als je bij mij opeens een vreemde in de kamer zet zonder waarschuwing en zegt 'dit is nu je vriendje' dan heb ik daar ook een probleem mee. De katten dus ook.
op deze manier heb je gewoon de beste kans van slagen.
Natuurlijk moet je ook naar het karakter van de kat kijken, en bij kittens kan het vele malen sneller over het algemeen dan bij volwassenen, maar toch.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
    • Locatie: Ardooie West-Vlaanderen
  • 7 katten
OFFLINE

#9 Geplaatst 12 januari 2014 - 11:11

Bekijk berichtcatherine, op 11 januari 2014 - 21:12, zei:

Heb geen één kat hier zo langzaam geintrotduceerd.
Op sluiten op een kamer nee vindt dat maar zielig.
Hier altijd gewoon in de groep gelaten en deuren open zodat ze konden gaan en staan waar ze wouden.
Heb er nooit miserie mee gehad, opgesloten katten die weten dat er andere katten aan de andere kant van de deur zitten voelen en worden gefrustreerd.
De nieuwelingen gingen meestal hoog op de krabpaal of op de kast zitten om zo alles te overzien. Zo konden ze wennen aan alles en iedereen.


Ik ben het volledig met je eens !!

miranda
miranda
  • 7.838 berichten
    • Locatie: Heusden(Gent)
  • 1 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 12 januari 2014 - 11:14

ikke ook totaal mee eens met jou catje... heb hier drie katten lopen en heb ze steeds direkt bij elkaar gebracht... evenals de hond.. er is in begin wat geblaas en gegrom en wat dwarsliggen maar na enkele dagen/weken/maanden afhankelijk van karakters van de katten...

Kate
Kate
  • 3.919 berichten
    • Locatie: Nieuwkerken-Waas
OFFLINE

#11 Geplaatst 12 januari 2014 - 11:59

Met volwassen katten altijd een trage introductie.

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
    • Locatie: Brugge
  • 1 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 12 januari 2014 - 15:33

Bekijk berichtMaylun, op 12 januari 2014 - 11:59, zei:

Met volwassen katten altijd een trage introductie.
ik ook traag, hangt denk ik ook af van 't karakter van de poezels. Ik heb wel met beloningen gewerkt, snoepjes en dichter en dichter bij elkaar. Zeker niets forceren, denk ik :)

Bewerkt door marieke v. Damme, 12 januari 2014 - 15:33.


Kate
Kate
  • 3.919 berichten
    • Locatie: Nieuwkerken-Waas
OFFLINE

#13 Geplaatst 12 januari 2014 - 15:45

Hier kijk ik ook naar het karakter van de katten. Mijn eigen katten zijn super sociaal naar andere katten toe, en kennen de kattentaal perfect.
Dus ik kan de introductie hier telkens wel op een paar dagen doen.
Positieve associatie is o zo belangrijk. Hier worden ze dan langs beide kanten constant verwend met snoepjes, en lekker natvoer. :)