Spring naar inhoud

- - - - -

Kat ligt continue in kattenbak

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
catlover9
catlover9
  • 4 berichten

#1 Geplaatst 11 januari 2014 - 15:36

Hallo,
Weet iemand of het normaal is maar we hebben een kat die continue in de kattenbak ligt ? Indien dit niet normaal is wat is dan de oorzaak waarom ze dit doet ?

Dank bij voorbaat

Yvan

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 11 januari 2014 - 16:02

Dit is niet normaal.
Deze kat zoekt een veilige plek en gaat dan in de bak liggen. Waardoor dat precies komt kunnen wij op deze manier zo niet zeggen.

Het beste kun je eerst naar de dierenarts om te laten onderzoeken of er een medische oorzaak is.

Probeer te achterhalen wanneer dit is begonnen, schrijf alles op, ook wat er met de andere katten aan de hand is en ook wat de onderlinge verhoudingen zijn. Wat is er veranderd in huis? Wat is er nieuw of anders voor kat (vanuit de kat gezien)
Kom je er helemaal niet uit, ook niet met een beetje hulp van ons ;) dan kun je het beste een goede gedragstherapeut contacteren om zo te proberen achterhalen wat de oorzaak is en hoe je dit op kunt lossen.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Cinn
Cinn
  • 575 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 11 januari 2014 - 16:21

Ik zou zeggen: niet normaal. De mijne heeft dit 1 keer gedaan, nadat ze gehavend was thuis gekomen na een gevecht. Ik heb haar er gelijk uitgehaald, ze is toen in een holletje van de krabpaal gaan liggen.
Ik veronderstel dat ze een veilig plaatsje wou met haar geur, maar haar "toilet" vond ik nu niet onmiddellijk de meest geschikte plaats om te liggen.
En het is bij die ene keer gebleven, ondertussen heeft ze genoeg holletjes en plaatsen waar ze zich kan terugtrekken.

I came, I purred, I conquered

Arni
Arni
  • 1.149 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 11 januari 2014 - 17:23

Meestal doet een kat dat als die zich onveilig voelt, niet goed in haar vel. Doet ze dat al altijd of pas sinds kort?
Als het recent is, kan je makkelijker nagaan waaraan het ligt: een medisch probleem of iets dat veranderd is in zijn/haar leefwereld.
Ik hoop dat je het snel kan oplossen, al dan niet met hulp!

Bewerkt door Arni, 11 januari 2014 - 17:24.

Ik weet dat ik niet perfect ben, maar ik ben er zo dichtbij, dat het bijna eng is 😜

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#5 Geplaatst 11 januari 2014 - 20:33

De kat doet dit inderdaad meestal als ze zich niet goed voelt, in de kattebak is de geur het meest prominent aanwezig, daarom gaat ze daarin liggen. Een teken dat er iets aan de wand is dus. Merken jullie nog andere dingen? Is er recent iets veranderd? ...

Elma
Elma
  • 3 katten

#6 Geplaatst 12 januari 2014 - 15:13

Heb je het al eens proberen af te leren door een kartonnen huisje aan te bieden? Ik moet hier regelmatig een kartonnen doos aanbieden, wekelijks een andere, waar 1 van de katten zich dan innesteld. :lol: ze zitten daar dan gedurende een week in en bewaken die doos ook fel tegen de andere kat. Na een week is de interesse gedaan en mag de andere kat er een weekje van genieten. Dan moet de doos weg en vervangen door een nieuwe en dan begint het spel van vooraf aan.  :paw
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube....11Elma02/videos

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#7 Geplaatst 12 januari 2014 - 18:36

Kan ook een teken zijn dat ze ziek zijn.
Mijn kat ging soms in haar bak zitten toen ze ziek was.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding