Spring naar inhoud

- - - - -

kattenluikje

kattenluik

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Tvef
Tvef
  • 1.175 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 12 januari 2014 - 11:46

http://www.zooplus.n...den/151955#more

zou dit groot genoeg zijn voor een ragdoll? en kan je die klep er eerst aflaten?

iemand ervaring mee?

of andere tips, er moet een volwassene ragdoll doorkunnen

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 12 januari 2014 - 11:58

De afmetingen zijn toch echt wel ruim genoeg.

Eén vraagje: is het voor een binnendeur of om de katjes buiten te laten?
In dat laatste geval zou ik eerder een luikje aanraden op chip, zodat vreemde zelfzekere buurtkatten niet binnen kunnen glippen voor het eten en een droog, warm, beschut plekje te hebben. Dat gebeurt meer dan je denkt ;)

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.251 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 12 januari 2014 - 12:22

Ik heb ook ragdolls en qua grote gaat dit zeker goed zijn maar of ze er door willen is weer wat anders.
Mijn ragdolls hebben echt moeilijk gedaan en tot slot heb ik dan die klep weggelaten en in plaats daarvan een stukje vliegengaas tegen bevestigt zodat er dan geen vliegen binnen konden.
Ik heb de indruk dat als ze erdoor gingen en ze die klep  tegen hun poep kregen ze dat niet echt fijn vonden :)
Maar ja die van mij zijn echt 2 specialekes :goofy:

Geplaatste afbeelding

jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 12 januari 2014 - 12:28

Qua afmetingen zou dit wel voldoende zijn. Ik heb de ferplast voor mijn coons. Ze willen hier ook niet door het luikje. Met een touwtje hangt het nu aan de deurklink zodat ze wel door het gat kunnen en dit deden ze vrij vlug. Ze schrikken steeds van het gekletter wanneer luikje dichtvalt. Is wel een binnendeur.

Bewerkt door jacob, 12 januari 2014 - 12:30.

Tvef
Tvef
  • 1.175 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 12 januari 2014 - 13:27

is hier ook voor een binnendeur, en zou idd het klepje er wel kunnen aflaten maar moet een gat in mijn deur hebben lol
of zou dat zonder luikje ook lukken? geen idee, nu staat de deur op een kier, maar als er ene just naar toilet is geweest dan kan het tot in de living *lekker* ruiken...
:)

Sabine2
Sabine2
  • 8.920 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 12 januari 2014 - 14:15

Gewoon een gat zonder luikje zal op niet veel trekken ;) Bovendien zijn er dan ook nog de splintertjes, da's ook niet zo leuk :onzeker:
De katjes hebben een luikje snel genoeg door. De enige die bij mij de "pop" uithangt is Archie sinds hij zijn nonnenkapje opgehad heeft (had een wonde en mocht er niet meer aan krabben) dus ik zal hem terug eens moeten overhalen met snoepjes :)

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#7 Geplaatst 12 januari 2014 - 14:18

Bij ons hangen de deurtjes ook omhoog ... vastgemaakt met een ijzerdraadje naar de klink ... het is lekker gemakkelijk voor hen en het maakt ook geen lawaai !!! De luikjes zitten in 2 slaapkamerdeuren den 's nachts is dat anders een groot probleem ;)

Elma
Elma
  • 3 katten

#8 Geplaatst 12 januari 2014 - 15:37

Ik heb 2 soorten kattenluikjes. Eentje om van de veranda naar buiten te kunnen en een andere om van de livinaar de veranda te kunnen gaan. Het luikje om naar buiten te gaan is een gewoon kattenluikje. Daar heb ik ze leren doorgaan door er met 2 aan te werken. Een persoon gaat buiten staan en houdt het deurtje omhoog. Terwijl biedt die een fel geurend snoepje aan. Is de kat erdoor, dan doe je hetzelfde in de andere richting. Doe dat een aantal keren.
Dan duwt de persoon die binnen staat, de kat zachtjes en met een beetje dwang, door het gesloten luikje. Als de kat er niet door wilt, even in de juiste richting pushen, maar altijd heel rustig blijven. Ook dat een aantal keren oefenen aan beide kanten. De kat zal het snel doorhebben.
Als ze het goed kennen en je wilt het luikje al eens afsluiten, dan moet je hen dat ook aanleren, anders krijg je problemen. Onze poes van 2,7kg is er destijds in geslaagd om een kattenluikje er volledig uit te zwieren omdat ze altijd als zot door dat luikje rende. Het gesneuvelde luikje lag 10 meter verder en moest vervangen worden. Gelukkig had poes geen letsel.
Dus als ze vlot het luikje gebruiken, doe je het dicht en laat je de kat erdoor gaan. Dat lukt natuurlijk niet. Dus geef je hen een duidelijk commando zoals bvb NEE, of een tik tegen de neus. Mijn katten hadden dat altijd direct door en nu duwen ze eerst met hun snuit tegen het deurtje om te zien of het open is.
Het deurtje tussen living en veranda is gewoon een plank met onderaan een vierkant uitgesneden. De plank zit geklemd tussen muur en schuifdeur en de schuifdeur is geblokkeerd (tegen inbraak). Maar omdat het in de winter koud trekt door dat gat, wilden we er een doek tegen hangen. Dat lukte niet, want ze wilden niet door het luikje als ze niet eerst erdoor konden zien of het veilig was aan de andere kant. Ik heb dan doorschijnende dikke plastiek aan de buitenkant ertegen gehangen. In de plastiek heb ik repen geknipt. Ik merkte dat ze er niet door wilden als de plastiek aan de binnenkant hing. Waarom, dat weet ik niet. Nu gaan ze er vlot door.
Nadat ik bijna 10 jaar voor portier gespeeld heb, is dat probleem nu ook weer van de baan en omdat die plank verdoken is achter het gordijn en de zetel en van hetzelfde materiaal is als het schuifraam, valt het niemand op. Alleen de katten weten het staan. :-))

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube....11Elma02/videos

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.251 berichten
  • 5 katten

#9 Geplaatst 14 januari 2014 - 10:44

Bekijk berichtTvef, op 12 januari 2014 - 13:27, zei:

is hier ook voor een binnendeur, en zou idd het klepje er wel kunnen aflaten maar moet een gat in mijn deur hebben lol
of zou dat zonder luikje ook lukken? geen idee, nu staat de deur op een kier, maar als er ene just naar toilet is geweest dan kan het tot in de living *lekker* ruiken...
:)

Je kan het kattenluikje best toch installeren aan u binnendeur dan  is het beter afgewerkt en als ze eens niet naar die kamer  mogen bvb hang je het klepje terug .
Maar ja ,probeer het eerst met klep misschien doen jou poezels het wel.

Geplaatste afbeelding

Tvef
Tvef
  • 1.175 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 14 januari 2014 - 11:22

Bekijk berichtjacob, op 12 januari 2014 - 12:28, zei:

Qua afmetingen zou dit wel voldoende zijn. Ik heb de ferplast voor mijn coons. Ze willen hier ook niet door het luikje. Met een touwtje hangt het nu aan de deurklink zodat ze wel door het gat kunnen en dit deden ze vrij vlug. Ze schrikken steeds van het gekletter wanneer luikje dichtvalt. Is wel een binnendeur.
  ne Coon is ook wel groot, hoe groot is die ferplast?

jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 14 januari 2014 - 20:49

Opening is 21,8 x 25,5 cm: Ferplast swing 11 tunnel. Keuze uit zwart of wit. Gekocht bij zooplus. Kan link niet plaatsen, ben niet zo een krak met de pc :(
In het begin weigerden ze er door te gaan, maar ik heb ze toen een voor een gelokt met een snoepje en toen ging het vlot. Luikje zit in de deur naar berging toe want daar staan de kattenbakken. Wanneer die deur op een kier staat omdat ik iets moet halen of zo stappen ze door het kattenluik en niet meer door de openstaande deur :)

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: kattenluik