Spring naar inhoud

- - - - -

vraag ivm castratie

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 12 januari 2014 - 15:31

Hallo iedereen,

Aangezien mijn Lirko al een flinke vent aan het worden is, zou ik graag willen weten wanneer/op welke leeftijd dat het aangewezen is om een katerke te helpen?
En waar moet ik op letten, moet ik voorkomen dat hij sproeit? Ik vind dat hij de laatste dagen wel heel geïnteresseerd snuffelt aan de edele deeltjes van Nanou (=gesteriliseerd). Zouden zijn hormonen op gang geraken? En wat is het prijzenkaartje, weten jullie dat?

Thanks voor de tips ;)

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 12 januari 2014 - 15:45

Hoe oud is Lirko?

Castreren kan al vanaf een week of 8 ;) Maar ik zou het zeker doen voor hij 8 maanden is. Mocht je gaan merken dat hormonen gaan meespelen (urine gaat sterker ruiken, hij zal gaan roepen) dan niet afwachten maar direct een afspraak maken.

Kosten verschillen heel erg van da tot da. Een kater castreren is meestal niet duurder dan 80 tot 100 euro. Minder kan, meer is te duur (vind ik persoonlijk)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#3 Geplaatst 12 januari 2014 - 15:47

Castreren voordat hij sproeit.
Heb recent nog 2 katers moeten castreren van 7 maanden die al sproeiden in huis.. zelfs na de castratie doen ze het nog, tot groot ongenoegen van de eigenaars.

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 12 januari 2014 - 15:54

Bekijk berichtginnie, op 12 januari 2014 - 15:45, zei:

Hoe oud is Lirko?

Castreren kan al vanaf een week of 8 ;) Maar ik zou het zeker doen voor hij 8 maanden is. Mocht je gaan merken dat hormonen gaan meespelen (urine gaat sterker ruiken, hij zal gaan roepen) dan niet afwachten maar direct een afspraak maken.

Kosten verschillen heel erg van da tot da. Een kater castreren is meestal niet duurder dan 80 tot 100 euro. Minder kan, meer is te duur (vind ik persoonlijk)

Lirko is geboren 25.07.2013 ;)

Bekijk berichtMaylun, op 12 januari 2014 - 15:47, zei:

Castreren voordat hij sproeit.
Heb recent nog 2 katers moeten castreren van 7 maanden die al sproeiden in huis.. zelfs na de castratie doen ze het nog, tot groot ongenoegen van de eigenaars.

en als ze dan blijven sproeien na castratie, ruikt dat ook nog of is het ongemakkelijk?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#5 Geplaatst 12 januari 2014 - 16:00

na castratie ruikt het een heel stuk minder. maar het blijft vervelend.

het is overigens niet gezegd dat als ze eenmaal sproeien dat het zo blijft. Het is wel het beste om voor ze gaan sproeien te castreren. Wat ze niet kennen hoeven ze ook niet te missen ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 12 januari 2014 - 16:01

Je kan hem zeker al laten castreren.
Kost ongeveer 50€
En de sproeigeur is weg na een zes à achtal weken. En de meeste katten sproeien niet meer na  castratie, maar je hebt idd uitzonderingen.

jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 12 januari 2014 - 18:18

Castreren alvorens hij begint te sproeien want eenmaal ze het doen, blijven katers na castratie ook sproeien.
Mijn Jacob is op 6 maanden gecastreerd maar men doet het ook vroeger.
Kost idd ongeveer 50 euro

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 5.089 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 12 januari 2014 - 18:22

Onze Miloh was een viertal maanden oud.
Hij sproeide nog niet, maar deed "rare dingens" met de plaid :trance:
De prijs was rond de 50 euro en hij heeft nooit gesproeid.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#9 Geplaatst 12 januari 2014 - 19:03

Bekijk berichtjacob, op 12 januari 2014 - 18:18, zei:

Castreren alvorens hij begint te sproeien want eenmaal ze het doen, blijven katers na castratie ook sproeien.
Mijn Jacob is op 6 maanden gecastreerd maar men doet het ook vroeger.
Kost idd ongeveer 50 euro

Dat is ook niet waar dat katers die sproeien na castratie blijven verder doen. Het kan maar dikwijls stoppen ze ermee.
Ik ken katten die buiten sproeien maar nooit binnen.

Elma
Elma
  • 3 katten

#10 Geplaatst 12 januari 2014 - 20:19

Onze DA zei van op 6 maanden zeker te laten castreren, anders gaan ze "op jacht" en dat leren ze blijkbaar niet meer zo snel af. Als je dus een kater wilt hebben, die niet gaat zwerven, dan moet je hem laten castreren voor zijn 6 maanden.
Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube....11Elma02/videos

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#11 Geplaatst 12 januari 2014 - 20:44

Onze da wil ze pas castreren op de leeftijd van 5 maanden, niet later. De prijs is hier ook 50 euro.

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#12 Geplaatst 12 januari 2014 - 21:28

Bij sommige katers stopt het sproeien idd na castratie, maar je hebt dus uitzonderingen.
De mensen hebben nu het advies gekregen om de geur van het sproeien zo snel mogelijk te verwijderen en de sproeiplekken op te kuisen. dit gebeurt het beste met Biotex.

Inavanthielen
Inavanthielen
  • 2 katten

#13 Geplaatst 13 januari 2014 - 10:29

Onze Nio is gecastreerd op zijn 6e maand.
Ik denk dat dit altijd rond deze leeftijd zit hoor, soms ietske vroeger.

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 12 januari 2014 - 18:22, zei:

Hij sproeide nog niet, maar deed "rare dingens" met de plaid :trance:

LOL!!!!   :lachen: :slach:

Geplaatste afbeelding   ANGELS DON'T ALWAYS HAVE WINGS, SOMETIMES THEY HAVE WHISKERS Geplaatste afbeelding    
  LOVE STARTS WITH A WET NOSE, AND ENDS WITH A TAIL

Sabine2
Sabine2
  • 8.834 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 13 januari 2014 - 11:08

Mijn zwartjes zijn hier ook gecastreerd op net geen zes maand.
Charlie heb ik laten castreren 3 weken nadat ik hem gevonden heb (eerst afgewacht of de rechtmatige eigenaars hem zochten... niet dus...)

De opvangertjes worden hier rond hun 12 weken gecastreerd (of soms later als ze later gevonden worden), die katjes zijn ongelooflijk rap weer hun oude zelve bij vroegcastratie, tegen 's avonds merk je daar niets meer van.

Dus Lirko mag absoluut al geholpen worden en eigenlijk kan je er het beste niet lang meer mee wachten ;)
Voor Charlie heb ik 55€ betaald

Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.dendermondsezwervertjes.org

Joske123
Joske123
  • 5.606 berichten
  • 7 katten

#15 Geplaatst 13 januari 2014 - 11:13

Justin, die werd geboren op 15/07/2013 werd vorige week gecastreerd, volgens mij weet hij er niets meer van ;)