Spring naar inhoud

- - - - -

Kitten leren kuikentje te eten

• Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
LilianB1972
LilianB1972
  • 249 berichten
  • 6 katten

#16 Geplaatst 16 januari 2014 - 09:59

Ik schrik van dit onderwerp...Nooit geweten dat katten kuikentjes te eten kregen. Slangen ja maar katten...

Ik ben dan ook een enorme dierenvriend en heb zelf kippen en kuiekentjes soms. Moet er niet aan denken dat mijn katten de kuikentjes pakken. Ok, ik begrijp wel dat dit gekweekte/diepvries(?) of zo zijn maar toch.

En als er hier over vers of rauw vlees ging dacht ik dat dat uit de dierenwinkel of supeermarkt kwam.

Ben ik zo dom of wereldvreemd?

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#17 Geplaatst 16 januari 2014 - 10:07

Brokken vullen inderdaad veel meer dan verser voer ofzo, ik merk dat hier nu ook met mijn kat.
KVV heb ik eens geprobeerd en neus ophalen en wegwandelen.
Maar wij geven nu Almo en ik vind dat ook heel puur in vlees enzo.

Maar sinds zij in november ziek geweest is, kan zij precies geen brokken meer verdragen.
Sindsdien geven wij Almo en zij eet dit heel graag, maar ze heeft precies nooit genoeg.
Ze lijkt altijd honger te hebben, maar 4 blikjes / zakjes per dag lijkt mij toch al wel genoeg!

Spijtig dat het niet meer vult in de maag en dat zij geen brokken meer verdraagt :(.

Zo een kuiken geven zie ik mij ook nooit doen, durf zo een dood beestje niet eens aan te raken!
Een levend beestje, geen probleem maar dan ook niet om als voer te geven hoor, veel te zielig!
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Mister B.
Mister B.
  • 335 berichten

#18 Geplaatst 16 januari 2014 - 13:02

Bekijk berichtLilianB1972, op 16 januari 2014 - 09:59, zei:

Ik schrik van dit onderwerp...Nooit geweten dat katten kuikentjes te eten kregen. Slangen ja maar katten...

Ik ben dan ook een enorme dierenvriend en heb zelf kippen en kuiekentjes soms. Moet er niet aan denken dat mijn katten de kuikentjes pakken. Ok, ik begrijp wel dat dit gekweekte/diepvries(?) of zo zijn maar toch.

En als er hier over vers of rauw vlees ging dacht ik dat dat uit de dierenwinkel of supeermarkt kwam.

Ben ik zo dom of wereldvreemd?

Ja dit zijn diepvrieskuikens.
Héhé,Je bent niet dom....je bent er gewoon niet in thuis ,net zoals ik een paar jaar geleden :)
Trok toen ook men ogen open toen ik terecht kwam in " de wereld van rauwe voeding" ;)

Bewerkt door Mister B., 16 januari 2014 - 13:02.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#19 Geplaatst 16 januari 2014 - 18:44

veel mensen weten het niet hoor, niks doms aan ;)

Eva, als je op rauw over wil dan kun je de brokjes het beste weghalen en op tijden aanbieden. Voor kittens bij voorkeur meerdere keren per dag. Zo kunnen ze wennen dat ze niet altijd eten hebben staan.
Als je dan wilt overschakelen op rauw kun je dat makkelijker doen. Meestal wordt door kittens de overstap snel gemaakt, al moeten ze even doorkrijgen dat het eten is dat je ze voorschoteld.

Rauw kun je in diverse vormen geven. Even in een notendop en lang niet compleet: prooi, barf, gemalen. Gemalen kun je als je net begint het beste beginnen met een goede kvv (kant en klaar vers voer). Dat is compleet en al voor je gemalen. Als je een goed merk kiest kun je ze daar prima op laten staan zelfs.
hier krijgen ze een kvv als basis (barfmenu van tinlo) en daarnaast, ter afwisseling en voor het kauwen, met enige regelmaat barfproducten en prooi.

als dit abracadabra is voor je moet je het zeggen hoor! Dan volgt er een wat uitgebreidere uitleg ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Kaszi
Kaszi
  • 887 berichten
  • 1 katten

#20 Geplaatst 16 januari 2014 - 20:35

Bekijk berichtginnie, op 16 januari 2014 - 18:44, zei:

hier krijgen ze een kvv als basis (barfmenu van tinlo) en daarnaast, ter afwisseling en voor het kauwen, met enige regelmaat barfproducten en prooi.

Idem hier,  naast bafmenu van Tinlo krijgt Lemoni, kuikentjes, muisjes, kippennekken en zalmstukjes
Ik had ook bosduifjes, maar die lust ze niet. Ga deze week eens een kwarteltje kopen om te zien dat ze dat lust.
Bij mijn volgende bestelling wil ik ook nog ratjes introduceren.

Guest_Eva1975_*
Guest_Eva1975_*

#21 Geplaatst 16 januari 2014 - 21:32

Bekijk berichtginnie, op 16 januari 2014 - 18:44, zei:

veel mensen weten het niet hoor, niks doms aan ;)

Eva, als je op rauw over wil dan kun je de brokjes het beste weghalen en op tijden aanbieden. Voor kittens bij voorkeur meerdere keren per dag. Zo kunnen ze wennen dat ze niet altijd eten hebben staan.
Als je dan wilt overschakelen op rauw kun je dat makkelijker doen. Meestal wordt door kittens de overstap snel gemaakt, al moeten ze even doorkrijgen dat het eten is dat je ze voorschoteld.

Rauw kun je in diverse vormen geven. Even in een notendop en lang niet compleet: prooi, barf, gemalen. Gemalen kun je als je net begint het beste beginnen met een goede kvv (kant en klaar vers voer). Dat is compleet en al voor je gemalen. Als je een goed merk kiest kun je ze daar prima op laten staan zelfs.

als dit abracadabra is voor je moet je het zeggen hoor! Dan volgt er een wat uitgebreidere uitleg ;)

Helemaal overschakelen durf ik niet zo goed. Ik ken er echt veeeeeel te weinig van. Ben bang dat ze dan niet voldoende krijgen.
Ook vind ik het niet simpel om dat voer te vinden. Voor honden hebben ze in elke dierenwinkel wel rauwvoer, maar voor katten heb ik nog niets gevonden. dan liever voer dat ik in elke winkel kan vinden.

De bedoeling is eigenlijk om ze er een keertje per week (of meer) mee te verwennen

Bekijk berichtKaszi, op 16 januari 2014 - 20:35, zei:

Idem hier,  naast bafmenu van Tinlo krijgt Lemoni, kuikentjes, muisjes, kippennekken en zalmstukjes
Ik had ook bosduifjes, maar die lust ze niet. Ga deze week eens een kwarteltje kopen om te zien dat ze dat lust.
Bij mijn volgende bestelling wil ik ook nog ratjes introduceren.

Ik krijg zaterdag van de fokster van Alicia babyratjes mee. Ik ben zooo benieuwd! Dat heb ik nog nooit gezien. Brrr :mrgreen:

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#22 Geplaatst 16 januari 2014 - 21:39

Ik snap best dat je er huiverig voor bent. ;) was ik ook voor we begonnen. Op een gegeven moment toch de stap gezet en er nooit spijt van gehad! Maar het is uiteraard ieders eigen keuze

Met kvv kun je trouwens niets verkeerd doen.'op het oog voeren' is ook goed te doen. De basis is dan 3 tot 4% van het gezonde lichaamsgewicht per dag. Komt neer op ongeveer 30 gram per gezonde kilo kat. Kittens mogen meer.
Als je op het oog voert kun je dat als basis aanhouden en dan in de gaten houden hoe het gaat. Worden ze te dik? dan minderen in wat je geeft. Blijven ze onrustig en blijven ze zeuren? (ook als je nog nooit hebt toegegeven) en/of gaan ze afvallen? Dan mag je wat meer geven. Eten ze het niet op binnen een uur? Dan geef je teveel. Schrokken ze? Dan geef je waarschijnlijk te weinig.

Geef je het als extraatje, probeer dan wel om een paar uur tussen het vlees en de brokken te laten. Is beter voor de spijsvertering

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende