Spring naar inhoud

- - - - -

Haarbal ?

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Monco
Monco
  • 44 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 20 januari 2014 - 18:19

Daarnet heeft Diego me weer eens doen schrikken. Hij maakte plots opnieuw (de eerste keer was een drietal maand terug) zo'n hoestgeluid. Hij gaat dan helemaal plat liggen en zijn tongetje wat uit zijn mond en zijn adem ruikt verschrikkelijk. De eerste keer dacht ik dat er een haarbal zou komen, maar we hebben nooit een haarbal of braaksel met haar gevonden. Omdat hij verder helemaal oké was (at goed, speelde, spinde, dronk goed, at goed) maakte ik me niet te veel zorgen. Ik dacht er eerlijk gezegd ook al niet meer aan omdat hij het nooit meer gedaan had.
Nu heeft hij het opnieuw gedaan en zijn adem rook meer dan verschrikkelijk. Hij leek ook steeds in te slikken wat eruit wou komen. Nu mijn vragen:
Herkennen jullie dit als het ophoesten van een haarbal ?
Zo ja, zou zo'n haarbalmiddel helpen als hij het slef steeds terug inslikt ?

Wees gerust, als niemand dit herkent ga ik morgen nog met hem naar de dierenarts al ziet hij er oké uit.

Groetjes en alvast bedankt!

lilymaya
lilymaya
  • 8.010 berichten

#2 Geplaatst 20 januari 2014 - 18:54

Goh, ik heb één van mijn katten die het ook al een een keer heeft gehad, er kwam, ook niets uit, ik schrok er ook wel wat van!
Maar daarna deed ze terug gewoon, dus ik maak me geen zorgen.
Die pasta kan geen kwaad hoor, mag je geven, je mag zelfs vaseline geven als je dat hebt.

Heeft hij lang haar? Dan heb je wel meer haarballen natuurlijk.  tenzij hij bepaalde voeding krijgt,, dan kan het mee met de ontlasting lomen, dan zijn er niet echt haarballen?

MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 20 januari 2014 - 19:01

Luna heeft dit ook soms, dan geef ik haar gewoon een beetje haarbal pasta en dan voelt ze zich weer goed.

Monco
Monco
  • 44 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 20 januari 2014 - 19:05

Oef, nu ben ik al wat geruster. Bedankt voor de reacties. Ik zal eens proberen met zo'n pasta. Hij is een ragdoll, dus, ja hij heeft veel haar.
Ik vind het gewoon altijd zo zielig voor 'm.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 20 januari 2014 - 19:49

je kan ze ook anti haarbal snoepjes geven van whiskas.

Monco
Monco
  • 44 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 20 januari 2014 - 20:27

Bekijk berichtcatherine, op 20 januari 2014 - 19:49, zei:

je kan ze ook anti haarbal snoepjes geven van whiskas.
Raar maar waar, en ik zeg dit niet om tegendraads te doen, Diego eet geen snoepjes. Ik heb al vanalles willen geven: gevriesdroogde snacks, whiskas met zo'n vulling, zo van die stokjes... Niks van. Heb ik een unieke kat ? ;-)

Inge91
Inge91
  • 12.578 berichten

#7 Geplaatst 20 januari 2014 - 21:09

Cloe doet dat ook regelmatig ,ze krijgt elke dag haarbalpasta

Wanneer ze begint te "hoesten" masseer ik haar keel even en dan is het snel over ;)

Ze geeft wel af en toe een haarbal over :misselijk: met die lange haren niet abnormaal

Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#8 Geplaatst 21 januari 2014 - 00:12

Zal waarschijnlijk wel een haarbal zijn, maar toch opletten. Yvette deed dit vorig jaar ook, alé ja, het lijkt er toch op hoe je het beschrijft (behalve de slechte adem), en bleek dat die vocht op de longen had. Ik wil je geen schrik aandoen hoor, gewoon in het oog houden moest het zich blijven voordoen en je vindt nergens een haarbal terug.

Monco
Monco
  • 44 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 21 januari 2014 - 15:18

Bekijk berichtjuleken, op 21 januari 2014 - 00:12, zei:

Zal waarschijnlijk wel een haarbal zijn, maar toch opletten. Yvette deed dit vorig jaar ook, alé ja, het lijkt er toch op hoe je het beschrijft (behalve de slechte adem), en bleek dat die vocht op de longen had. Ik wil je geen schrik aandoen hoor, gewoon in het oog houden moest het zich blijven voordoen en je vindt nergens een haarbal terug.

Ik ga het idd wel in het oog houden. Het vreemde is dat ik ook geen haren in de ontlasting zie als ik de kattenbak doe (meestal doet mijn man dat). Die verteren toch niet ?
Ik zal de ontlasting de komende dagen in het oog houden, ik vermoed dat er toch wel haren moeten tussenzitten dan ?

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#10 Geplaatst 21 januari 2014 - 17:57

Geen idee, heb ik eigenlijk nog nooit op gelet of er haren tussenzitten bij de ontlasting. Ik zou me in alle geval niet teveel zorgen maken, maar hou het idd in het oog. Ik duim!

Arni
Arni
  • 1.149 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 23 januari 2014 - 08:23

Hier een langharige Maine Coon die exact hetzelfde doet. Om de zoveel tijd krijgt hij zo'n halve aanval. Verschrikkelijk om te horen maar niets ernstigs. Het is gewoon een haarbal die eruit wil, maar hijzelf die niet goed weet wat ermee te doen of hoe over te geven. En het dus maar weer inslikt. Dan geef ik hem ook wat pasta.
En niets te zien in zijn ontlasting ook van haren.
Dus je hoeft je niet ongerust te maken.

Ik weet dat ik niet perfect ben, maar ik ben er zo dichtbij, dat het bijna eng is 😜