Spring naar inhoud

- - - - -

opvoeding

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#1 Geplaatst 23 januari 2014 - 20:48

Hallo,
Mijn 3 katten van 19 maanden luisteren redelijk goed, als ik nee roep stoppen ze met war ze niet mogen!
Maar de jongste van 9 maanden wie doet gewoon verder als ik nee zeg, ze springt overal op, sleurt alles op de grond spring op tafel, zit met haar poten in eenglas enz..
De andere doen dit niet.
Hoe leer ik dit af! En, neen, niet met water, ik heb geboend parket!

Ik hoop dat ik goede tips krijg, want ik vind het wat vervelend?

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#2 Geplaatst 23 januari 2014 - 21:03

Een hengel nemen die lang genoeg is (vb. flying frenzy) en op de grond met je kat en de hengel spelen. En zorgen dat er niets interessants als eten en plantjes staat op de plaatsen waar het katje niet mag komen.

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#3 Geplaatst 23 januari 2014 - 21:11

Dat was ik nu net aan het doen!
Ben met een hengel aan het zwieren! Dat ze wat moe wordt! Hihi
Het is zo'duveltje!

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#4 Geplaatst 23 januari 2014 - 23:38

Als je dat systematisch een hengel neemt en begint te spelen als je haar op de dingen ziet lopen en je zorgt dat er niet teveel interessante dingen liggen op de plaatsen waar ze opklimt en niet mag, zal ze op den duur minder op die dingen gaan.

Bewerkt door kate2, 23 januari 2014 - 23:38.

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#5 Geplaatst 24 januari 2014 - 00:10

Ik zal proberen!

Elena888
Elena888
  • 20 berichten

#6 Geplaatst 24 januari 2014 - 13:03

Ik ben benieuwd of dat zal werken! Wij hebben dat heel anders gedaan toen onze katten jong waren. Misschien een beetje gemeen, maar het werkte wel... In ieder geval zorgden wij voor heeeeel veel speelgoed overal, en ik had een waterpistooltje van de kinderen. Als één van de poezen iets deed wat niet mocht, spoot ik water op hem. Daar schrok die dan wel enorm van, en omdat ik zo ver weg stond, bracht hij mij niet in verband. Zo is het dan gestopt.

Elma
Elma
  • 3 katten

#7 Geplaatst 24 januari 2014 - 18:04

Het lijkt niet meer van deze tijd, maar ik gebruik het systeem van de kattentaal. Als een kitten iets doet wat ze niet mag, dan zal mama poes haar een leel op de snuit verkopen. Luistert ze dan nog niet, dan neemt mama haar kitten bij haar nekvel en draagt ze ergens anders naartoe.
Ik geef dus ook een lichte tik, recht op de snuit en als dat niet helpt (wat me zou verwonderen), dan neem ik ze bij hun nekvel. Ik verplaats ze wel niet, want dan kan je bij oudere katten de huid kwetsen. Maar als je ze bij hun nelvel pakt, worden ze zo braaf als een kitten dat door zijn mama gedragen wordt.
Geluid hoef ik niet te gebruiken bij Misty, want ze is doof van geboorte.  :rolleyes:

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube....11Elma02/videos

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#8 Geplaatst 24 januari 2014 - 19:19

Ja, die tik op de snuit pas ik ook toe, maar vergeet het maar, ze doet gewoon verder!
Ik zal haar toch eens bij het nekvel moeten nemen! Voorzichtig dan wel!

Ze is nog jong misschien helpt het wel na een tijdje! Hooo ik,  
Ik heb echt niet graag dat ze op mijn aanrecht of op tafel zitgen! Iedereen bepaalt dat voor zichzelf he!

Elma
Elma
  • 3 katten

#9 Geplaatst 24 januari 2014 - 20:54

Katten moeten luisteren, dat vind ik. Ze moeten fatsoenlijk opgevoed worden, dan heb je er levenslang plezier van.
Als je een kat stevig met het nekvel neemt, dan verstart ze, omdat dat een reflex is die ze aannemen. Ze denken dat hun mama hen gaat dragen. Mijn vorige DA deed dat ook altijd als hij onwillige katten moest verzorgen. Succes ermee.  :z

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#10 Geplaatst 24 januari 2014 - 21:44

als je een kat een tik verkoopt doe je niet mama na. Dan doe je alleen je kat maar pijn. De kat / het kitten leert niet dat ze iets niet mag, ze leert dat jou handen eng zijn en met enige pech leert ze ook nog dat jij eng bent en wordt ze bang voor je.

Een kat in de nekvel pakken doet pijn. Veel pijn. Zelfs moederpoezen pakken de kitens al niet meer bij de nekvel als ze te groot en te zwaar worden. Meestal is dat zo rond de leeftijd van 3 a 4 weken, als ze zelf (beter) gaan leren lopen.

Die twee dingen zou ik dus echt nooit (meer) doen!

Een da die een kat bij de nekvel optilt vind ik echt te erg voor woorden. Die zou beter moeten weten

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#11 Geplaatst 24 januari 2014 - 21:55

Wij gaan wie echt niet optillen hoor,, gewoon eens vastpakken,, dat helpt wel!
Ennik sla mijn kat ook niet hoor, gewoon een klein tikje, en laten voelen dat je boos bent!
Ik ben heus geen dierenbeul,
Ik heb ook ens iemand een volwassen brit zien optillen bij het nekvel! Dat was  bij een fokker, ik wist niet wat ik zag, als je weet hoeveel die katten soms wegen!
Nee,, je mag gerust zijn optillen zal ik nooit doen, daarvoor zie ik ze te graag hoor!
Heb jij geen tips dan?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#12 Geplaatst 24 januari 2014 - 22:35

oppakken (op de juiste manier) wegzetten, eventueel een NEE laten horen en daarna negeren. Minuutje, langer is niet nodig. Consequent zijn en volhouden. Gaat tijd kosten, maar dat is de beste manier.
Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#13 Geplaatst 24 januari 2014 - 22:46

Zo heb ik het bij de 3 oudste gedaan, met succes!
Maar deze is echt een volhoudertje in streken uithalen en doen wat niet mag!
Ligt aan het kleurtje zeker! Zwartje
Maar, ik ben er gek op!

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#14 Geplaatst 25 januari 2014 - 10:45

Blijven volhouden. Het is een karaktertje zo te horen :) soms heb je dat hihi
Geplaatste afbeelding

Elma
Elma
  • 3 katten

#15 Geplaatst 25 januari 2014 - 21:08

Die tik tegen de snuit mag natuurlijk niet zo hard zijn dat de kat er pijn van krijgt. Het is meer het schrikeffect dat ik ermee wil bekomen. Bij Misty doe ik het als het nodig is (als ze weerbarstig is bij haar medische verzorging). Ze schrikt dan even, is wat in de war en ik doe wat ik moet doen, zonder klauwen te krijgen.
Een neen, helpt niet bij Misty, ze is doof sinds haar geboorte. Ik heb haar wel gebarentaal geleerd (vinger opsteken voor "luisteren; pas op gij; aandacht op afstand vragen" of hand opsteken voor "stopteken" of vinger naar de grond wijzen voor "kom hier"). Die tekens begrijpt ze wel en volgt ze, als ze zin heeft natuurlijk.
Ik til Misty nooit op als ik ze bij haar nekvel pak, maar neem gewoom het nekvel zoveel mogelijk vast om bvb. haar bek open te trekken om een pil te geven. Als je een kat bij haar nekvel pakt, wordt ze helemaal mak, maar het mag absoluut geen pijn doen, alleen haar imobiliseren om haar te kunnen behandelen. Hoe hou je anders een kat in bedwang als je haar een pil moet geven ? Ik moet Misty levenslang 2x per dag een pil geven, die ze liefst van al terug uitspuwt. Dus moet dat pilletje in haar keel terecht komen.

Groetjes van Elma