Spring naar inhoud

- - - - -

Wat te doen bij vergiftiging (als eerste)?

vergiftiging

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 25 januari 2014 - 09:38

Het lijkt misschien een gekke vraag, maar vraag het me al een tijdje af. Wat kan je doen als je merkt dat je kat vergiftigd is? En wat zijn de tekenen?
Uiteraard naar de dierenarts gaan, maar kan je niet iets al doen dadelijk? (zoals bv. koolstof laten innemen ofzo??). Kan je iets in huis halen hiervoor?

Ik vraag me dit al lang af hoor, maar eergisterenavond is de kat van een vriendin van me plots gestorven. Ze kwam thuis en ging in haar mandje liggen. Ze begon sneller te ademen, vlak daarna liet ze 'alles gaan'. Ze begon te braken en zowel grote als kleine boodschappen werden in huis verspreid.
Ze zijn dadelijk naar de DA gereden, maar het beestje heeft dat zelfs niet meer gehaald.
De DA dacht aan vergiftiging of aan een epileptische aanval. Ze was 5 jaar.

vinterke
vinterke
  • 185 berichten
  • 5 katten

#2 Geplaatst 25 januari 2014 - 10:16

http://www.dierendok.../vergiftigingen
Hier staat op wat je kunt doen. Als je weet wat je dier heeft opgegeten of opgelikt.
Natuurlijk ook altijd een dierenarts contacteren.

Wie niet van kattenhaar houdt, moet hier niet op de bank gaan zitten.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 25 januari 2014 - 10:20

Bekijk berichtvinterke, op 25 januari 2014 - 10:16, zei:

http://www.dierendok.../vergiftigingen
Hier staat op wat je kunt doen. Als je weet wat je dier heeft opgegeten of opgelikt.
Natuurlijk ook altijd een dierenarts contacteren.

Dank je! Maar je moet dan al specifiek weten wat ze gegeten heeft....

Ah, Norrit = actieve kool

Zou je dit ergens kunnen kopen om in huis te hebben?

vinterke
vinterke
  • 185 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 25 januari 2014 - 10:21

Kun je volgens mij gewoon bij de apotheek krijgen. Wel altijd navragen hoeveel je aan een huisdier mag geven.

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 25 januari 2014 - 10:56

Je kan norrit in de apotheek halen, het probleem is als je niet weet wat je kat binnen heeft kan het geven van houtskool nog een erger effect hebben.
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 25 januari 2014 - 11:07

Bekijk berichtstareyedkitten, op 25 januari 2014 - 10:56, zei:

Je kan norrit in de apotheek halen, het probleem is als je niet weet wat je kat binnen heeft kan het geven van houtskool nog een erger effect hebben.

Oei, is dat zo? Maar als je naar de DA gaat met gewoon 'ik denk dat hij vergiftigd is', wat doet hij dan?
Je kan dat toch niet weten wat hij op heeft (als hij buiten iets gegeten heeft).

En ja, ik weet het : niet buiten laten, .... zie vorige topics waarom mijn katten nu nog wel buiten komen (nieuwe katten niet --> wel met afgeschermde tuin).

vinterke
vinterke
  • 185 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 25 januari 2014 - 11:11

Ik denk dat de dierenarts dan de maag gaat leegpompen.
Doen ze bij mensen ook als ze niet weten wat je hebt ingenomen.

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 25 januari 2014 - 11:27

de da spuit een braakmiddel in, waarvan ze heel misselijk worden en gaan kokhalzen en braken
zodat ze hun maag legen
dan kan de da een onderzoek doen in de maaginhoud en eventueel testen doen op de inhoud of iets specifieks herkennen

en dan krijgt het dier ook nog een antigif voor het geen al in de darmen en spijsvertering zit
eventueel geven ze ook nog een darmspoeling, om rapper zoveel mogelijk via de poep naar buiten te krijgen

laatst nog op tv bondivet gezien (op animal planet)
kwam dan boven dat de hond een soort zaadjes van een giftige plant had gegeten, en zo kon de da de hond verder behandelen met het juiste tegengif

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 25 januari 2014 - 11:29

Bekijk berichtKaprice, op 25 januari 2014 - 11:27, zei:

de da spuit een braakmiddel in, waarvan ze heel misselijk worden en gaan kokhalzen en braken
zodat ze hun maag legen
dan kan de da een onderzoek doen in de maaginhoud en eventueel testen doen op de inhoud of iets specifieks herkennen

en dan krijgt het dier ook nog een antigif voor het geen al in de darmen en spijsvertering zit
eventueel geven ze ook nog een darmspoeling, om rapper zoveel mogelijk via de poep naar buiten te krijgen

laatst nog op tv bondivet gezien (op animal planet)
kwam dan boven dat de hond een soort zaadjes van een giftige plant had gegeten, en zo kon de da de hond verder behandelen met het juiste tegengif

Dus met andere woorden kan ik niets doen, enkel maken dat ik bij de DA ben??

vinterke
vinterke
  • 185 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 25 januari 2014 - 11:35

Bij mijn tante haar hond hebben ze gewoon direct de maag leeggepompt, maar kan ondertussen allemaal verandert zijn.
Het beste is zo snel mogelijk naar de DA gaan.

Kaprice
Kaprice
  • 4.999 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 25 januari 2014 - 11:37

ik zou me reppen naar een da met eventueel het product of verpakking waarmee ze gevonden zijn
zelf medicatie geven is al moeilijker omdat je op hun gewicht moet afmeten enzo
en ook hun vitale functies nadien van heel dichtbij in de gaten moet houden (zoals hartritme en ademen)

een da heeft ook doeltreffender medicatie dan onze huis tuin en keukenmiddeltjes denk ik zo

stareyedkitten
stareyedkitten
  • 1.385 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 25 januari 2014 - 11:50

Zowel norit, maag leeg hevelen als laten braken werken, maar ze kunnen alle 3 gevaarlijk zijn bij de verkeerde producten. Laten brzken of maag leeg hevelen kan bijvoorbeeld niet bij producten die de schade aanrichten door dat ze erosie teweegbrengen in het slijmvlies.

Vergiftiging met producten zoals schoonmaakmiddelen mogen absoluut niet behandeld worden actieve kool, want dat maakt de symptomen erger.
[sharedmedia=core:attachments:101503]
“But I don't want to go among mad people,' Alice remarked. `Oh, you can't help that,' said the Cheshire Cat: `we're all mad here... I'm mad... You're mad.”

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#13 Geplaatst 25 januari 2014 - 14:48

Zeker geen melk geven want dit kan de vergiftiging versnellen.
En met spoed naar een DA of dierenkliniek rijden.

Actieve kool heb ik altijd in huis. Kan je gewoon in de apotheek kopen ik geef dat bij diarree.
Ik doe gelulles open en meng het onder het natvoer, het is wel heel zwart en ziet er vies uit dan maar ze eten het op. Het is ook goed voor mensen die last hebben van oprispingen, winderigheid, diarree...

Bijgevoegde thumbnails

• Opgezette-buik-plantaardige-kool.jpg

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 25 januari 2014 - 15:40

Bekijk berichtKaprice, op 25 januari 2014 - 11:37, zei:

ik zou me reppen naar een da met eventueel het product of verpakking waarmee ze gevonden zijn
zelf medicatie geven is al moeilijker omdat je op hun gewicht moet afmeten enzo
en ook hun vitale functies nadien van heel dichtbij in de gaten moet houden (zoals hartritme en ademen)

een da heeft ook doeltreffender medicatie dan onze huis tuin en keukenmiddeltjes denk ik zo

Uiteraard zou ik me reppen naar de DA, maar dacht dat ik tussentijds misschien al iets kon doen. Waarschijnlijk ga je in 90% van de gevallen niet weten waardoor je kat vergiftigd is he. Vandaar ik het me afvroeg.
Net omdat ook de kat van mijn vriendin niet meer bij de DA geraakt is!

Kate
Kate
  • 3.919 berichten

#15 Geplaatst 25 januari 2014 - 16:54

Een dierenarts kan indien bij twijfel bloedafname doen en in spoed laten onderzoeken.
In tussentijd krijgt het dier dan al medicatie.

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: vergiftiging