Spring naar inhoud

- - - - -

Weerwolf kat

• Log in om te reageren
63 reacties op dit onderwerp
Nashota
Nashota
  • 17.910 berichten
  • 4 katten

#31 Geplaatst 13 februari 2014 - 09:32

We see the second set of siblings as a blessing from God    hoe krijg je het verzonnen, dat is nou typisch Amerikaans, gooi het maar op God en het zal wel goed zijn :misselijk:
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#32 Geplaatst 13 februari 2014 - 09:47

Nashota: eens... Waarom moeten mensen steeds iets nieuwer, extremer? Als er een katje met een afwijking wordt geboren, wordt daar mee doorgefokt, want dat kan een nieuw ras geven. Ik ben overigens ook niet voor bijvoorbeeld de scottish fold (kraakbeenAFWIJKING!), of voor perzen met de steeds plattere neus, siamezen die steeds "beniger" en extremer worden. Ook niet voor katten die gefokt worden om geen staart te hebben, da's rommelen met hun ruggengraat.
Het moet altijd extremer en da's jammer. Een ras gewoon houden zoals het is, kan al niet meer. Pak nu de maine coon of noorse boskat, die blijven wel redelijk gelijk. Dat zijn natuurrassen. De brit kan gefokt worden zonder te platte neus, anders gaat het de kant van de pers op en krijgen ze problemen met de traanklieren enz. En dan op een verantwoorde manier omgaan met HCM testen etc. Maar ik heb een HTK-tje gehad dat op 7 maandjes aan HCM gestorven is, dus daar komt het zeker ook voor.

Bridget
Bridget
  • 253 berichten
  • 8 katten

#33 Geplaatst 13 februari 2014 - 14:58

Waarom toch altijd die kritiek op nieuwe rassen? Nieuwe rassen zijn niet altijd per definitie slecht hoor.
Geplaatste afbeelding
Groetjes Toulouse, Saphira, Bobo, Cheshire, Hayley, Akiko, Cain, Romulus & personeel Bridget

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.723 berichten
  • 13 katten

#34 Geplaatst 13 februari 2014 - 15:11

nieuwe rassen zin niet per definitie slecht. maar ik vraag me wel af of het nou echt nodig is om met elke mutatie door te gaan fokken. Op de officiele sites van verenigingen kan ik nog niets van een erkenningsprocedure voor deze kat vinden. maar echt uitgebreid heb ik nog niet gezocht geef ik toe.

of dit potentiele ras gezond zal blijken en bestaansrecht zal blijken te hebben zullen we moeten gaan zien. Ik weet wel dat een erkenningsprocedure voor een nieuw ras jaren duurt. En dan heb ik het niet over een jaar of 2, maar over vele malen langer. Een goede erkenningsprocedure kan zomaar een jaar of 10 gaan inhouden.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Bridget
Bridget
  • 253 berichten
  • 8 katten

#35 Geplaatst 14 februari 2014 - 11:39

Bekijk berichtginnie, op 13 februari 2014 - 15:11, zei:

nieuwe rassen zin niet per definitie slecht. maar ik vraag me wel af of het nou echt nodig is om met elke mutatie door te gaan fokken. Op de officiele sites van verenigingen kan ik nog niets van een erkenningsprocedure voor deze kat vinden. maar echt uitgebreid heb ik nog niet gezocht geef ik toe.

of dit potentiele ras gezond zal blijken en bestaansrecht zal blijken te hebben zullen we moeten gaan zien. Ik weet wel dat een erkenningsprocedure voor een nieuw ras jaren duurt. En dan heb ik het niet over een jaar of 2, maar over vele malen langer. Een goede erkenningsprocedure kan zomaar een jaar of 10 gaan inhouden.

Volgens wat ik dacht is TICA momenteel nog de enige de de Lykoi erkend als ras. Maar ja het ras begint nu pas bekendheid te krijgen over de rest van de wereld, dus ja het zal nog wel enige tijd duren dat andere verenigingen het ras erkennen.
Geplaatste afbeelding
Groetjes Toulouse, Saphira, Bobo, Cheshire, Hayley, Akiko, Cain, Romulus & personeel Bridget

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.723 berichten
  • 13 katten

#36 Geplaatst 14 februari 2014 - 11:55

dan zal ik eens starten bij de Tica :) Dank voor de info
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.867 berichten

#37 Geplaatst 14 februari 2014 - 21:56

Bekijk berichtNasa, op 13 februari 2014 - 09:47, zei:

Nashota: eens... Waarom moeten mensen steeds iets nieuwer, extremer? Als er een katje met een afwijking wordt geboren, wordt daar mee doorgefokt, want dat kan een nieuw ras geven. Ik ben overigens ook niet voor bijvoorbeeld de scottish fold (kraakbeenAFWIJKING!), of voor perzen met de steeds plattere neus, siamezen die steeds "beniger" en extremer worden. Ook niet voor katten die gefokt worden om geen staart te hebben, da's rommelen met hun ruggengraat.
Het moet altijd extremer en da's jammer. Een ras gewoon houden zoals het is, kan al niet meer. Pak nu de maine coon of noorse boskat, die blijven wel redelijk gelijk. Dat zijn natuurrassen. De brit kan gefokt worden zonder te platte neus, anders gaat het de kant van de pers op en krijgen ze problemen met de traanklieren enz. En dan op een verantwoorde manier omgaan met HCM testen etc. Maar ik heb een HTK-tje gehad dat op 7 maandjes aan HCM gestorven is, dus daar komt het zeker ook voor.

oeps een selkirk is ook een mutatie... weet je, ik heb het afgelopen jaar veel geleerd en dat is ook openstaan voor andere dingen die niet zo vanzelfsprekend zijn.
een main coon of een noorse boskat waren oorspronkelijk (net als veel rassen) wild. het is de mens die het tam heeft gemaakt.
wat betreft andere rassen... er is onlangs een kitten van me naar lambkin fok gegaan, ook een nieuw ras. was er geen voorstander van maar mits een goede uitleg en een foktechniek, heb ik dit kitten laten gaan... Elk nieuw ras moet een kans krijgen vind ik, zolang de gezondheid niet in het gedrang komt

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#38 Geplaatst 14 februari 2014 - 22:06

Hun kopje vind ik nog wel schattig, maar het lijfje is mijn ding niet :d

Zelf ben ik geen voorstander van steeds nieuwe rassen, maar ik kan eigenlijk niet zeggen waarom niet want als er geen gezondheidsrisico's voor het dier aan verbonden zijn (zoals inderdaad de kraakbeenafwijking van de scottish fold of de te platte neuzen van de perzen, de te grote maine coons etc.) is er eigenlijk geen reden om er tegen te zijn veronderstel ik. Toch vind ik het ergens altijd raar dat er steeds nieuwe en van looks extremere  rassen bijkomen terwijl er nog steeds zoveel katten worden ingeslapen wegens overschot :oops:

Nashota
Nashota
  • 17.910 berichten
  • 4 katten

#39 Geplaatst 15 februari 2014 - 09:39

Bekijk berichtnisha, op 14 februari 2014 - 21:56, zei:

oeps een selkirk is ook een mutatie... weet je, ik heb het afgelopen jaar veel geleerd en dat is ook openstaan voor andere dingen die niet zo vanzelfsprekend zijn.
een main coon of een noorse boskat waren oorspronkelijk (net als veel rassen) wild. het is de mens die het tam heeft gemaakt.
wat betreft andere rassen... er is onlangs een kitten van me naar lambkin fok gegaan, ook een nieuw ras. was er geen voorstander van maar mits een goede uitleg en een foktechniek, heb ik dit kitten laten gaan... Elk nieuw ras moet een kans krijgen vind ik, zolang de gezondheid niet in het gedrang komt

Dat men katten tam heeft gemaakt heeft er niks mee te maken vind ik, waar ik op tegen ben is met mutaties te gaan fokken om weer en nieuw ras te krijgen, dit zijn foutjes van de natuur niet een nieuw ras, persoonlijk
vind ik ze oer lelijk maar dat is zeer zeker niet de reden dat ik er zo op tegen ben.

Het eeuwig blijven veranderen van de ras standaard van de al bestaande rassen is ook zoiets, Kate2 noemde het al in de vorige post, neem nou de MC (ik heb er 4) het moet steeds groter, grotere oorpluimen, een nog
langere staart een langere bek, het is gewoon nooit goed genoeg.  
Al die veranderingen dat kan gezondheid technisch toch niet goed zijn, en nu bedoel ik voor alle rassen waar de rasstandaard steeds lijkt te veranderen
waarom zijn deze (rasstandaard) er eigenlijk wanneer men kennelijk toch steeds veranderd van menig over wat mooi is en waar de verschillende rassen aan moeten voldoen.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#40 Geplaatst 15 februari 2014 - 12:15

Ik zag eens een "oude" siamees (thai?) Veel minder extreem, veel natuurlijker. Die vond ik dus wel mooi.
Verder zit ik met dezelfde bedenkingen als Nashota. Waarom steeds extremer en waarom fokken met afwijkingen. Ik ben vooral bezorgd om de gezondheid en het comfort van katten.

Bridget
Bridget
  • 253 berichten
  • 8 katten

#41 Geplaatst 15 februari 2014 - 12:26

Ik begrijp toch echt niet al die tegenstand niet tegenover nieuwe rassen, als de fokker alle nodige testen en onderzoeken gedaan heeft en weet waar ze mee bezig zijn vooraleer verder te fokken op mutaties zie ik niet wat het probleem is?!
Waar ikzelf een probleem mee heb is dat er omwille van schoonheid gezondheidsproblemen voorkomen, zoals inderdaad het steeds groter maken van de MC, of het steeds platter maken van de neus van de persische katten, of inderdaad de kraakbeen afwijkingen.
De Lykoi heeft naar mijn gedacht geen enkele van deze afwijkingen...geen platte neus, geen uitbundig groot lichaam, geen kraakbeenafwijking....het enige andere dan bij een gewone kat is de haargroei die op bepaalde plaatsen afwezig is.
En wat betreft HCM, PKD of dergerlijke dat is iets wat iedere kat kan krijgen...ook gewone huiskatten. En dan nog iets, mensen die hun huiskatten gewoon ongesteriliseerd buiten laten die kweken er ook maar op los, broer op zus, mama op zoon, papa op dochter...Hoe denk je dat ooit al die andere rassen ontstaan zijn, rassen die wij nu als vanzelfsprekend zien...over X aantal jaren zal de Lykoi ook vanzelfsprekend zijn en dan zullen jullie denken: waar heb ik mij in godsnaam druk over gemaakt?
Geplaatste afbeelding

nisha's wonderland
nisha's wonderland
  • 2.867 berichten

#42 Geplaatst 15 februari 2014 - 20:18

Bekijk berichtNashota, op 15 februari 2014 - 09:39, zei:

Dat men katten tam heeft gemaakt heeft er niks mee te maken vind ik, waar ik op tegen ben is met mutaties te gaan fokken om weer en nieuw ras te krijgen, dit zijn foutjes van de natuur niet een nieuw ras, persoonlijk
vind ik ze oer lelijk maar dat is zeer zeker niet de reden dat ik er zo op tegen ben.

Het eeuwig blijven veranderen van de ras standaard van de al bestaande rassen is ook zoiets, Kate2 noemde het al in de vorige post, neem nou de MC (ik heb er 4) het moet steeds groter, grotere oorpluimen, een nog
langere staart een langere bek, het is gewoon nooit goed genoeg.  
Al die veranderingen dat kan gezondheid technisch toch niet goed zijn, en nu bedoel ik voor alle rassen waar de rasstandaard steeds lijkt te veranderen
waarom zijn deze (rasstandaard) er eigenlijk wanneer men kennelijk toch steeds veranderd van menig over wat mooi is en waar de verschillende rassen aan moeten voldoen.

hier geef ik je dan wel gelijk in wat betreft die rasstandaards... de pers moet altijd platter wat de gezondheid niet ten goede komt. de brit steeds breder en breder van kop...
maar dit is bij bestaande rassen en is volgens mij niet van toepassing op een nieuw ras. Dit ras, is net als de selkirk rex toevallig ontstaan en het ligt in de nieuwschierigheid van de mens om hier verder wat mee te doen.
Persoonlijk vind ik een bohemian rex heel mooi, is ras dat nooit erkend werd. Lijkt heel erg op een selkirk rex maar is een combinatie tussen devon en pers. de pers die er momenteel is, zou niet mooi ervoor zijn ook. moest ik hier de kans voor krijgen zou ik het ook proberen. waarom? ik vind het mooi maar helaas heb ik katten genoeg en ben ik niet van plan om dit te gaan doen ook. maar zou er wel achter staan als iemand dit deed

Bridget
Bridget
  • 253 berichten
  • 8 katten

#43 Geplaatst 17 februari 2014 - 12:05

Ik heb gisteren een gesprek gehad met de fokker in europa.
De Lykoi is wel al erkend bij TICA maar de volledige erkenning verloopt in 5 stappen en ze zitten nu aan stap 2, wat inhoud dat de kittens voorlopig nog zonder stamboom worden verkocht, maar wel met een geregistreerd TICA document. Het zal nog ongeveer 2 jaar duren vooraleer TICA het ras volledig erkend als raskat;
Ook zal zij mij verder op de hoogte houden over de kittens en het ras.
Dus ja ik heb haar laten weten dat ik ernstige interesse heb ik een Lykoi! Ze werkt niet met een wachtlijst, maar het zal nog minstens een jaar duren voor er kittens zijn die aan de rasstandaard voldoen. En ik wil natuurlijk 1tje die aan de rasstandaard voldoet!
Er zijn dan ook nog maar 6 standaard Lykoi's in de wereld.

Maar ik heb geduld, uiteindelijk tussen de tijd dat ik voor het eerst een sphynx zag en dan mijn eigen sphynx in huis nam was ongeveer 10 jaar tussen, ik hoop nu wel geen 10 jaar te moeten wachten;
Geplaatste afbeelding

Steffie_G
Steffie_G
  • 13.822 berichten
  • 2 katten

#44 Geplaatst 19 februari 2014 - 21:28

Mijn man en ik zijn al helemaal fan! :loveshower:
Geplaatste afbeelding

Deities
Deities
  • 14 berichten

#45 Geplaatst 22 maart 2014 - 19:55

Lezen zonet in de TICA TREND een notice of intent om het Lykoi ras te promoveren tot Preliminary New Breed - meeting hiervoor is eind augustus.

In de lijn van voorgaande discussies:
Het Napoleon ras wil overgaan naar Championship.