Spring naar inhoud

- - - - -

Welke kammen gebruiken jullie?

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Arni
Arni
  • 1.149 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 13 februari 2014 - 05:52

Ik had graag even jullie raad gevraagd. Ik heb hier een Maine Coon rondlopen met lang haar en hoewel hij er van geniet om geborsteld te worden, krijgt hij toch klitten. Vooral onder zijn okseltjes en zijn broek.
Ik heb nu 2 speciale scharen, 1 om uit te dunnen en 1 met gebogen punt waarmee ik zijn broek kan onderhouden. Dus aan zijn broek is het probleem voorlopig opgelost.
Hoewel ik heel wat kammen en borstels heb (zoals de zoom groom, een natuurborstel, een handschoen en 1 met metalen pinnetjes) wil ik graag van jullie weten welke borstels jullie het best vinden en gebruiken?
Ik wou ook een furminator aanschaffen, maar dat mag ik schijnbaar niet zo vaak gebruiken?
En als er een klit is, hoe halen jullie die weg? Ik heb al gelezen over een klittenkam?
Ik heb niet de indruk dat hij een vette vacht heeft, dus vandaar klit het niet volgens mij.
Alvast bedankt voor de uitleg.

Ik weet dat ik niet perfect ben, maar ik ben er zo dichtbij, dat het bijna eng is 😜

grumpje
grumpje
  • 5.799 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 13 februari 2014 - 07:48

Hoewel Teuntje er in de winter mooier op moet worden is dit bij mij niet het geval.
ZE haat namelijk borstelen, om de dag na worstelen, kam ik haar met een rare kam die de dierenwinkel mij aanbeveelde voor mijn hond.
Daarmee haal ik haar loszittende wol eruit, iets wat ze enigszins aangenaam vind.
Dan met een kam met ijzeren pinnetjes de klitten, en alles wat ik er zo niet goed uitkrijg, moet ik voorzichtig eruit knippen.

Ik heb enorm veel borstels en kammen geprobeerd maar alleen zo is voor mij en haar de stress zo klein mogelijk.

Geplaatste afbeelding

Undomiel
Undomiel
  • 247 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 13 februari 2014 - 15:58

Ik heb 3 poezels, 2 ragdolls en 1 maine coon. Veel kamplezier dus  :lol2: de furminator gebruik ik NIETmeer, die is veel te agressief. En de gewone kammen van de dierenwinkel hebben weinig resultaat...Toen ik op deze website eens rondneusde las ik in een ander topic dat de mason Pearson borstel heel goed is. Dat is een borstel voor mensen eigelijk. Ik heb me de combinatie van nylon en zwijnehaar aangeschaft. Duur ding maar toch de moeite waard! Hij kamt moeilteloos door de lange stugge vacht, oksels en kraag. En ze genieten er echt van...  :goofy: En het zwijnehaar laat de vacht mooi glanzen. De broek van mijn katten knip ik bij omdat er soms stoelgangsresten in blijven zitten. Ik kam de poezels twee keer per week nu en heb geen last meer van klitten. Veel succes met je zoektocht !

Bewerkt door Undomiel, 13 februari 2014 - 15:59.

:catwalk :catwalk

Leenaria
Leenaria
  • 822 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 14 december 2015 - 18:48

Hier niet echt klitten, kleine, minuscule knoopjes soms maar nooit echt klitten.
Maar bij mijn half-langharige HTK-tjes helpt de furminator het beste, andere kammen, borstels, handschoen, shredder (zo'n metalen 'zaagblad-lint' in een lus-vorm) helpen allemaal zeer zeer weinig. Ik kan ze wel nooit echt een half uur kammen of zo, heb ook geen idee hoelang een normale kam-beurt zou moeten duren.
Hoewel mijn da tegen de furminator was omdat ze eens een kat met kale plekken als patient had, vind ik het iets geweldig. Je moet alleen zien dat je niet te hard drukt tijdens het kammen en zeker nooit over een vochtige of natte vacht kammen. Als je die tips volgt, komt het wel goed voor het overtollige haar weg te krijgen.

Ik betwijfel eerlijk gezegd wel dat je daarmee door echte klitten geraakt. Een zaak van beter voorkomen dan genezen

Geplaatste afbeeldingGrtjz van Leen, Pixie & Rexy

Kittenlover
Kittenlover
  • 28 berichten

#5 Geplaatst 14 december 2015 - 20:03

Gewoon van kruidvat

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 21 december 2015 - 16:41

hoe vaak kammen jullie je katten eiglk?
ikzelf heb 2 ragdolls en ik moet zeggen dat ik het eiglk niet vaak doe.... enkel wanneer ze volop aan het ruien zijn doe ik het vaker, net iets minder plukken haar die door men huis vliegen.
nu denk ik dat ik ze 1x in de 2w kam.. klitten vind ik gelukkig niet.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#7 Geplaatst 21 december 2015 - 17:06

Hoe minder je kamt, hoe beter.
Ik kam mijne pers ook enkel als ik een knoop voel zitten.

Alleen hare staart kam ik vaker, ze heeft vaak diarree, en die plakt soms vol...
Ook haar borsthaar heeft af en toe een beurt nodig

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 22 december 2015 - 15:14

Ik kam Trixie ook enkel als ik knoopjes zie of voel. Didi, kortharig, kam ik nooit.

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 22 december 2015 - 16:54

ok dan ben ik niet raar of zo :p haha
men 2 katers vinden het wel geweldig als ik dat doe. maar ik merk idd als ze vaker gekamd worden dat er ook veel meer haar door het huis vliegt