Spring naar inhoud

- - - - -

recepten voor soepen?

• Log in om te reageren
50 reacties op dit onderwerp
Joske123
Joske123
  • 5.604 berichten
  • 7 katten

#46 Geplaatst 18 februari 2014 - 13:56

Bekijk berichtjuleken, op 17 februari 2014 - 22:19, zei:

Leuk topic Kathy! Ik hou ook van soep, maar vind van mezelf dat ik die niet zo lekker kan klaarmaken. De soepen van mijn ma of mijn schoonmoeder die zijn altijd zo lekker. Mijn ma maakt in de winter van die dikke groentesoep, met van die dikke bonen erin (wij noemen ze boerentenen). Ik doe daar dan altijd wat spaghettislingers in. En dan maar doppen met een lekker verse malse boterham, hmmm.

Er is één soep die ik zelf maak en lekker vind, en heel simpel. Een grote ui stoven, daar verse courgetteblokjes bij en groentenbouillon, patatje erbij om in te dikken, mixen en om af te werken een schepje tom yam erin (dat is een Thaise kruidenpasta).

Bedankt Juleken, ik weet niet welke soep ik eerst eens ga proberen.. Gelukkig schreef je bij tom yam wat het is, want al die vreemde dingen dat ken ik niet zo direct ;)

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.217 berichten
  • 3 katten

#47 Geplaatst 07 augustus 2016 - 10:27

Courgettesoep
Deze gladde, zachte en romige soep is licht gekruid met dille en is niet te zwaar. Het is een eenvoudig recept, maar reuze smakelijk en is goed voor 2,5 liter soep.
De soep kan prima ingevroren worden.
Als je de soep gaat wecken, moet je nog geen slagroom toevoegen. Die gaat schiften door het citroensap door het wecken. Als je de soep gaat wecken, dan voeg je de slagroom pas toe op het moment dat je de soep gaat eten.

de ingrediënten :
Bereidingstijd: 20 minuten
* 1,25 kg courgettes (1 grote of 2 gewone of 3 kleine) 
* 2 eetlepels olijfolie
* 1 ui
* 2 tenen knoflook
* 1,25 liter kippenbouillon (aangemaakt)
* 1,5 eetlepel gedroogde dille
* 125 ml slagroom
* zout en peper
* sap van een citroen naar smaak

de bereiding :
Verhit de olijfolie in een grote soeppan en smoor daarin de ui en de knoflook 5 minuten. Snijd ondertussen de courgettes in stukken. Voeg de courgette plakken toe en fruit even mee aan. Voeg daarna de bouillon toe en breng het geheel aan de kook.
Draai het vuur laag en zet een deksel op de pan. Laat de soep ongeveer 10 minuten pruttelen tot de courgette gaar is. Roer dan de dille er door en pureer de soep met een staafmixer of in een foodprocessor. Voeg de slagroom toe en breng op smaak met peper en zout. Meng de soep nog een keer goed door met de staafmixer.
Breng tot slot op smaak met citroensap. Als garnering kan je nog een toefje verse dille op de soep leggen.

Voor het wecken van de soep volg je de gebruikelijke stappen (reinigen potten en ringen etc.) en doe je de soep in de potten. Ik heb in dit geval het dubbele van dit recept gemaakt en dat geeft 5 liter soep. Dat werden 4 weckpotten van 1 liter en 2 van een halve liter.
Zet de potten in de pan en weck ze 60 minuten op 100 graden. Laat ze daarna rustig afkoelen op een theedoek.

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.217 berichten
  • 3 katten

#48 Geplaatst 07 augustus 2016 - 10:56

pompoensoep
Ik heb het dubbele hiervan gemaakt, dat resulteert in 12 volwassen porties:
*  - 800 g pompoen  
*  - 1 dikke prei  
*  - 1 eetlepel roomboter  
*  - 1 theelepel kerriepoeder  
*  - 3 eetlepels droge witte wijn  
*  - 2 kippenbouillontabletten  
*  - 10 blaadjes verse basilicum  
*  - 2 eetlepels crème fraîche  
*  - zout  
*  - versgemalen peper

Bereiden van de pompoensoep
Pompoen in stukken snijden, schillen en pitten en draden verwijderen. (Pitten bewaren natuurlijk voor volgend jaar weer in de moestuin). Pompoen in stukjes snijden (een kartelmes werkt super). Prei wassen, schoonmaken en in dunne ringen snijden.
In (soep)pan boter verhitten. Kerrie heel kort fruiten.
Pompoen en prei toevoegen en al omscheppend even meebakken. Wijn en ca. 3 dl water toevoegen. Pompoen en prei in ca. 15 minuten zachtjes gaar koken.
Groenten met vocht met staafmixer of in keukenmachine pureren tot gladde puree. Bouillontabletten en 5 dl water toevoegen en soep zachtjes verwarmen. Bouillontabletten al roerend laten oplossen. Basilicum in reepjes snijden.
Crème fraîche door soep roeren en op smaak brengen met zout en peper.

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.217 berichten
  • 3 katten

#49 Geplaatst 19 oktober 2016 - 18:10

Gele paprikasoep
4 gele paprika's, in stukjes gesneden
2 teentjes look, in fijne stukjes
1 liter kippenbouillon
4 el rode pesto
1 doosje mascarpone

Stap 1: Stoof de paprika en look aan in hete olijfolie.
Stap 2: Voeg er 1 liter kippenbouillon aan toe.
Stap 3: Laat een halfuurtje garen en mix tot een smeuïge soep.
Stap 4: Voeg er op het einde de mascarpone en de rode pesto aan toe

Karianne
Karianne
  • 4.634 berichten
  • 2 katten

#50 Geplaatst 19 oktober 2016 - 20:37

ik eet ongelooflijk graag pompoen koriander soep, maar moet men receptje effekes opzoeken.. ik post het vanaf ik het gevonden héb ,

heb hier trouwens een pompoentje van 8,8 en van 14 kg klaar liggen voor gebruik :d

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.217 berichten
  • 3 katten

#51 Geplaatst 28 oktober 2016 - 18:57

https://www.libelle....ca308eb04130cbb

10 pompoensoep recepten via libelle-lekker…