Spring naar inhoud

- - - - -

verdwijning Mieneke

• Log in om te reageren
298 reacties op dit onderwerp
VickyS
VickyS
  • 151 berichten

#91 Geplaatst 17 maart 2014 - 23:38

Ja,dat klopt.De poes blijft eigendom van het asiel.
Met heel de situatie met Mieneke ben ik heel veel dingen te weten gekomen.
En dan richt ik mij niet specifiek op de PC maar alle opvangen en asielen.
Ik heb redelijk veel verhalen tegengekomen waarbij mensen hun poes niet terug kregen,waar er gelogen werd,of waar het asiel de "bewaarder" zelfs niet contacteerde,waar er verzuimd werd te checken of er een chip was,...
Ik heb bij verscheidene asielen en het FOD navraag gedaan.
De hele wetgeving omtrent het chippen van poezen staat totaal nog niet op punt.

Farailde7
Farailde7
  • 2.740 berichten
  • 1 katten

#92 Geplaatst 17 maart 2014 - 23:39

Huh?! Als je een kat adopteerd heb je toch een contract ofzo als bewijs dat de kat van jou is? Lijkt me absurd dat het asiel recht blijft hebben op beslissingen over de kat...
Mylo Banner

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.679 berichten
  • 4 katten

#93 Geplaatst 17 maart 2014 - 23:42

Bij ons dan toch niet.
De chip wordt nooit op onze naam geregistreerd, tenzij bij volwassen katten.
De adoptanten krijgen de adoptiepapieren mee + de fiche van ID chips en ze kunnen zelf het adres wijzigen.

Er zijn wel een deel asiels die met een 'eigen' databank werken.
En daar zet je natuurlijk in wat je wil.
Geen enkele dierenarts kent die databank, dus als je kat verloren loopt, komt ze ook niet terug.

De enige officiƫle databank is die van ID chips.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

VickyS
VickyS
  • 151 berichten

#94 Geplaatst 17 maart 2014 - 23:44

Bekijk berichtEvyke81, op 17 maart 2014 - 23:35, zei:

??????

Zij werken niet met ID chips veronderstel ik?
Want daar staat maar 1 eigenaar op en dat is de adoptant.

De chips zijn allemaal hetzelfde.Maar er is een verschil tussen identificate en registratie.Degene op wiens naam de poes geregistreerd staat is de eigenaar.

VickyS
VickyS
  • 151 berichten

#95 Geplaatst 17 maart 2014 - 23:54

Bekijk berichtEvyke81, op 17 maart 2014 - 23:42, zei:

Bij ons dan toch niet.
De chip wordt nooit op onze naam geregistreerd, tenzij bij volwassen katten.
De adoptanten krijgen de adoptiepapieren mee + de fiche van ID chips en ze kunnen zelf het adres wijzigen.

Er zijn wel een deel asiels die met een 'eigen' databank werken.
En daar zet je natuurlijk in wat je wil.
Geen enkele dierenarts kent die databank, dus als je kat verloren loopt, komt ze ook niet terug.

De enige officiƫle databank is die van ID chips.

De volwassen poezen die op jullie naam geregistreerd staan,kunnen op een andere eigenaar komen te staan maar dan moet de vorige eigenaar(jullie dus) hiervoor de fiche van adresverandering/eigenaarswijziging/doodsaangifte handtekenen.Die moet altijd in het paspoort van het dier zitten.
En ja,ID chips is de officiele databank.

Bekijk berichtFarailde7, op 17 maart 2014 - 23:39, zei:

Huh?! Als je een kat adopteerd heb je toch een contract ofzo als bewijs dat de kat van jou is? Lijkt me absurd dat het asiel recht blijft hebben op beslissingen over de kat...
In het contract vermelden de meeste asielen dat zij eigenaar blijven van de poes.Er is een verschil tussen adopteren en kopen.

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.679 berichten
  • 4 katten

#96 Geplaatst 18 maart 2014 - 00:07

Bekijk berichtVickyS, op 17 maart 2014 - 23:44, zei:

De chips zijn allemaal hetzelfde.Maar er is een verschil tussen identificate en registratie.Degene op wiens naam de poes geregistreerd staat is de eigenaar.

Bekijk berichtVickyS, op 17 maart 2014 - 23:54, zei:

De volwassen poezen die op jullie naam geregistreerd staan,kunnen op een andere eigenaar komen te staan maar dan moet de vorige eigenaar(jullie dus) hiervoor de fiche van adresverandering/eigenaarswijziging/doodsaangifte handtekenen.Die moet altijd in het paspoort van het dier zitten.
En ja,ID chips is de officiele databank.

In het contract vermelden de meeste asielen dat zij eigenaar blijven van de poes.Er is een verschil tussen adopteren en kopen.
Er is momenteel maar 1 kat die op onze naam staat.
Omdat de adoptante blijkbaar te lui is om het te veranderen :louche:

En wat willen de asiels daarmee bereiken, dat snap ik niet?

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

VickyS
VickyS
  • 151 berichten

#97 Geplaatst 18 maart 2014 - 00:10

Bekijk berichtEvyke81, op 18 maart 2014 - 00:07, zei:

Er is momenteel maar 1 kat die op onze naam staat.
Omdat de adoptante blijkbaar te lui is om het te veranderen :louche:

Ja dat weet ik ook niet.Maar ik vind het wel belangrijk dat het geweten is.

mobius
mobius
  • 7.516 berichten
  • 2 katten

#98 Geplaatst 18 maart 2014 - 00:14

Kan je ons al iets meer vertellen over Mieneke? Heb er al zo vaak aan gedacht of je haar nu terug hebt of niet, en hoe het gaat...
Hoop dat je haar snel weer terug hebt

MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#99 Geplaatst 18 maart 2014 - 00:16

Dus je krijgt haar niet terug :(? Omdat ze eigendom van het asiel is? Wat zijn ze er nu mee daar over te liegen. Ik vind heel deze situatie zo triest. Dus stel je kat is gechipt en een organisatie met identiek dezelfde werkwijze als PS vindt je kat, kunnen ze zichzelf dan eigenaar maken van jou kat ook al staat hij/zij op je adres? Want dat zou me toch heel straf en angstaanjagend zijn hoor.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#100 Geplaatst 18 maart 2014 - 00:43

Bekijk berichtEvyke81, op 17 maart 2014 - 23:35, zei:

??????

Zij werken niet met ID chips veronderstel ik?
Want daar staat maar 1 eigenaar op en dat is de adoptant.

Ik wou het net zeggen ...
Ik heb ondertussen 3 uit een asiel geadopteerde katten en 2 uit een asiel geadopteerde honden en dat zijn toch allemaal mijn eigen diertjes hoor en ook registreerd op mijn naam.

Natuurlijk moet je een overeenkomst ondertekenen maar een overeenkomst waarbij een asiel de daadwerkelijke eigenaar blijft zal ik niet snel ondertekenen.
Misschien zijn er wel asielen die zoiets laten ondertekenen maar dat geldt dus zeker niet voor de meeste.

Bekijk berichtVickyS, op 17 maart 2014 - 23:54, zei:

Hiervoor moet niet getekend worden, enkel moet het originele vel ingevuld verstuurd worden.

Bekijk berichtEvyke81, op 18 maart 2014 - 00:07, zei:

Volgens mij zoveel mogelijk controle hebben over het dier in die zin dat ze het kunnen weghalen wanneer ze dat nodig achten.
Voor katten ben ik het nog niet tegengekomen, voor paarden wordt het vaker gebruikt.

Bij paarden moet je bij registratie altijd 2 gegevens invullen, die van de eigenaar en die van de verzorger en dan is het voor een paardenasiel natuurlijk makkelijk om zichzelf als eigenaar te behouden en enkel de gegevens van de verzorger te veranderen maar bij katten en honden werkt dat dus zo niet.

Farailde7
Farailde7
  • 2.740 berichten
  • 1 katten

#101 Geplaatst 18 maart 2014 - 00:45

Ik heb het even nagekeken en ik heb een 'contract van adoptie' en naar mij wordt verwezen als adoptant.
Toen ik Mylo nog maar pas had stond zijn ID chip nog op naam van het asiel (had ik online gezien), maar nadat al het papierwerk rond was, is die op mijn naam overgezet en heb ik hier ook een papier van ontvangen met van die stickers op. Ik hoop dus maar dat dit betekent dat ik ook wettelijk als Mylo's eigenaar beschouwd wordt.

Heb jij nooit papieren gekregen van ID chip met jouw gegevens op ivm Mieneke? En willen zij nu Mieneke niet meer teruggeven aan jou? Ik begrijp echt niet waarom een asiel zo'n rechten zou mogen blijven hebben over een kat die door iemand geadopteerd is... :(
Mylo Banner

VickyS
VickyS
  • 151 berichten

#102 Geplaatst 18 maart 2014 - 00:53

Bekijk bericht*bonnie*, op 18 maart 2014 - 00:43, zei:

Ik wou het net zeggen ...
Ik heb ondertussen 3 uit een asiel geadopteerde katten en 2 uit een asiel geadopteerde honden en dat zijn toch allemaal mijn eigen diertjes hoor en ook registreerd op mijn naam.

Natuurlijk moet je een overeenkomst ondertekenen maar een overeenkomst waarbij een asiel de daadwerkelijke eigenaar blijft zal ik niet snel ondertekenen.
Misschien zijn er wel asielen die zoiets laten ondertekenen maar dat geldt dus zeker niet voor de meeste.

Hiervoor moet niet getekend worden, enkel moet het originele vel ingevuld verstuurd worden.

Volgens mij zoveel mogelijk controle hebben over het dier in die zin dat ze het kunnen weghalen wanneer ze dat nodig achten.
Voor katten ben ik het nog niet tegengekomen, voor paarden wordt het vaker gebruikt.

Bij paarden moet je bij registratie altijd 2 gegevens invullen, die van de eigenaar en die van de verzorger en dan is het voor een paardenasiel natuurlijk makkelijk om zichzelf als eigenaar te behouden en enkel de gegevens van de verzorger te veranderen maar bij katten en honden werkt dat dus zo niet.
De asiels die ik gecontacteerd heb en die werken met zo'n contract vertelden mij ook dat dit werd gedaan zodat zij in "noodgevallen" kunnen ingrijpen.
Maar ik zou persoonlijk ook nooit zo'n contract tekenen.

VickyS
VickyS
  • 151 berichten

#103 Geplaatst 18 maart 2014 - 01:07

Bekijk berichtMayaBlue, op 18 maart 2014 - 00:16, zei:

Dus je krijgt haar niet terug :(? Omdat ze eigendom van het asiel is? Wat zijn ze er nu mee daar over te liegen. Ik vind heel deze situatie zo triest. Dus stel je kat is gechipt en een organisatie met identiek dezelfde werkwijze als PS vindt je kat, kunnen ze zichzelf dan eigenaar maken van jou kat ook al staat hij/zij op je adres? Want dat zou me toch heel straf en angstaanjagend zijn hoor.
Ik wou gewoon aan iedereen duidelijk maken dat het belangrijk is dat jullie poezen,indien ze gechipt zijn,ook op jullie naam geregistreerd staan.
En dat moet je zeker laten veranderen bij adoptie.Dit ben ik de voorbije weken te weten gekomen maar heeft geen betrekking tot Mieneke.

Bekijk berichtMayaBlue, op 18 maart 2014 - 00:16, zei:

Deze opmerking van mij over het chippen heeft geen betrekking tot Mieneke en de PC.Laat dat even duidelijk zijn.

MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#104 Geplaatst 18 maart 2014 - 01:10

:d ah oke

VickyS
VickyS
  • 151 berichten

#105 Geplaatst 18 maart 2014 - 01:11

Bekijk berichtmobius, op 18 maart 2014 - 00:14, zei:

Kan je ons al iets meer vertellen over Mieneke? Heb er al zo vaak aan gedacht of je haar nu terug hebt of niet, en hoe het gaat...
Hoop dat je haar snel weer terug hebt

De zaak van Mieneke wordt nog steeds verder onderzocht.