Spring naar inhoud

- - - - -

Hoeve Hoogland

• Log in om te reageren
110 reacties op dit onderwerp
Roos* en Minousch
Roos* en Minousch
  • 1.288 berichten
  • 4 katten

#61 Geplaatst 26 januari 2015 - 09:49

is het niet verplicht om een kat gecastreerd weg te late gaan? je kan dan de instanties bellen dat ze illegaal bezig zijn.
Groetjes van Linda, Lisa, Chico, Vlinder en Kira
Geplaatste afbeelding

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#62 Geplaatst 26 januari 2015 - 13:30

Lang ......

Tripkippiej
Tripkippiej

Snoezigste nestje van 2016

• 3.141 berichten
  • 4 katten

#63 Geplaatst 26 januari 2015 - 13:38

idd aangeven bij FOD, ze zijn strafbaar door het ;
A; ziek te laten verhuizen (hoop voor je dat het geen FIP is; daar sterven de meeste katten bij hun aan)
B'; Niet gecastreerd te laten verhuizen; wat wettelijk verplicht is (mits jullie in Belgie wonen)

Sabine2
Sabine2
  • 8.331 berichten
  • 5 katten

#64 Geplaatst 26 januari 2015 - 13:42

Bekijk berichtRoos* en Minousch, op 26 januari 2015 - 09:49, zei:

is het niet verplicht om een kat gecastreerd weg te late gaan? je kan dan de instanties bellen dat ze illegaal bezig zijn.

Klopt, alle katten die van eigenaar veranderen, moeten gecastreerd/gesteriliseerd zijn, gechipt en geregistreerd (behalve als het katjes zijn voor de fok of als ze bestemd zijn voor het buitenland, maar dan gelden wel andere regels).
Je kan klacht indienen bij het MDI. Deze worden anoniem behandeld maar je moet wel een mail sturen.
http://www.mdi-vzw.be/228753094

En als er in Tjechië een handeltje gedreven wordt met de vaccins (of je toch dat vermoeden hebt), kan je het best ook melden, maar zeg er dan wel bij dat het om een vermoeden gaat.

Is jullie katje trouwens in orde met zijn Rabies-vaccine? Is verplicht voor katjes die naar het buitenland gaan (dus Tjechië --> België).
Katjes zijn net als chocolaatjes, het is moeilijk om het bij ééntje te houden :paw
The devil has work for idle paws :x
www.kattenopvangwaasland.com

jinxie
jinxie
  • 15 berichten

#65 Geplaatst 28 januari 2015 - 19:32

Ondertussen sinds gisteren het hartverscheurende nieuws gekregen dat het daadwerkelijk om FIP gaat... hij is positief... nu is het enkel nog afwachten als het antistoffen zijn tegen het minder schadelijke coronavirus of als het antistoffen zijn tegen FIP, want dit kunnen ze blijkbaar niet zien met de eerste test. Nu nog 2 weken wachten op de uitslag daarvan, maar ik heb er geen goed zicht op :( ... Zijn witte bloedcellen staan boven de 70.000 , wat ENORM hoog is en dus ng een teken is van FIP. Voorlopig heeft hij wel geen koorts meer en speelt en eet hij terug beter, maar toch :( ... ik heb vandaag gebeld naar Hoeve Hoogland en ik moet zeggen voorlopig is hij wel meegaand en zegt hij dat als de diagnose definitief is en het diertje komt te overlijden dat we ons volledige bedrag terug betaald krijgen, de kat is ook nog maar 9 dagen bij ons, en we hebben een garantie van 21 dagen op FIP. Maarja dat zullen we wel zien als het moment daar is... Ik zorg er zeker voor dat ik met alle papieren in orde ben, zodat niets in mijn schoenen kan geschoven worden. Een nieuwe kat moeten we zeker niet meer hebben van daar !! Dat was wel zijn eerste voorstel, dan heb ik toch eens goed voet bij stuk gehouden en hem gewezen op het garantiebewijs waarin duidelijk vermeld staat dat de keuze bij de koper ligt als hij het bedrag terug betaald wil krijgen of een nieuw dier wil, en dan moest hij me toch wel gelijk geven. Dusja, op hoop van zegen krijgen we binnen 2 weken toch nog het goede nieuws dat het gaat om het coronavirus en niet om FIP , maar ik vrees ervoor dat we onze lieve schat veel te vroeg zullen verliezen. Verschrikkelijk, deze kleine schat zit al zo diep in ons hart :'(

jinxie
jinxie
  • 15 berichten

#66 Geplaatst 28 januari 2015 - 19:41

En eventjes over die castratie, daar kan ik jammer genoeg niet verder mee gaan , want ik heb zelf een formulier moeten ondertekenen dat ik zelf zal kijken voor de castratie en dat dit niet meer ten laste zal gelegd worden van de verkoper. Dat was voor ons nu ook geen zo'n groot probleem op het eerste gezicht want anders moesten we toch nog eens 150 euro extra betalen en moesten we nogmaals de trip van 150 Km maken naar Antwerpen als hij gecastreerd was, dan laat ik het liever doen door een dierenarts die ik ken en vertrouw en waar we niet zo ver hoeven te rijden. Dat hij geen zieke dieren moet verkopen is wel een punt, maar kunnen ze het virus ook niet oplopen via het moederdier ? Dus ik vraag me af  als het veel zal oplossen als ik hier verder mee ga? En voorlopig zal ik eventjes afwachten, zolang hij meegaand is hoef ik ook geen verdere problemen te zoeken he. We zullen zien hoe het afloopt he :s , jammer genoeg moeten onschuldige diertjes dit allemaal bekopen

En het Rabiës vaccin , hoe kan ik dit weten ? het enige stickertje dat in zijn boekje hangt is een vaccin dat hij aan zijn 2 maand gekregen heeft --> Nobivac Tricat Trio ... wrss niet dus :s

jinxie
jinxie
  • 15 berichten

#67 Geplaatst 28 januari 2015 - 19:54

Bekijk berichtKattenopvang Waasland, op 24 januari 2015 - 23:25, zei:

Ik begrijp ECHT NIET dat daar nog steeds mensen dieren kopen :s
Dat kan er niet in bij mij, met de beste wil van de wereld niet....

Bij ons was het via mond op mond reclame, een vriendin van mij heeft daar een kat gekocht en heeft er wel goed mee gevaren dusja dan vertrouw je die vriendin en kijk je niet meer op internet enzo he , pas nadat we problemen begonnen te merken ben ik eens beginnen neuzen op google en kwam ik forums zoals deze uit :(... jammer genoeg hangt er geen bord voor de winkel met 'broodfokker' op he pff ... er moet idd dringend wat aan gedaan worden. Maarja zolang er 'leken' zoals ik bestaan die niet direct het onderscheid kunnen maken tussen goede of slechte fokker zal het (denk ik) blijven gebeuren. zoals het spreekwoord het zegt 'wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten' , pas als je het eens meemaakt gaan je ogen open en begin je er wel op te letten natuurlijk :s. Achterna bekeken zegje dan van ja idd, dit klopte niet en dit niet. Voor ons was het ook de allereerste keer dat we een katje kochten ergens, ik heb ook niets om mee te vergelijken. Hier in onze streken hebben we ook zo een dierenhandelaar, iedereen in onze streek weet dat je daar geen dieren moet kopen en dat doet ook bijna niemand meer. Maar voor ons is Antwerpen bijna de andere kant van het land ;), als je dan van een vriendin hoort dat het daar een goede plaats is dan loop je daar met open ogen in he :( ... ZUCHT , ik begrijp je frustratie maar al te goed... maar ik vrees dat het een strijd is die nog LANG niet gestreden is

Kattenopvang Waasland
Kattenopvang Waasland
  • 903 berichten

#68 Geplaatst 28 januari 2015 - 19:55

150 € voor een castratie!!! :s

Worden die met gouddraad gehecht???

Op zich: FIP kan niemand iets aan doen.
De beste fokkers hebben het voor.  En wij hebben het ook al 1 keer gehad.
(op 750 katten valt dat best goed mee, maar toch blijft het pijnlijk)

Veel sterkte in elk geval!!!

Flixxi
Flixxi
  • 95 berichten
  • 2 katten

#69 Geplaatst 28 januari 2015 - 20:12

Ik vind het zo erg voor jullie katje...
Weet dat de testen voor FIP nooit zekerheid geven, ze kunnen enkel testen op de aanwezigheid op antistoffen tegen het coronavirus, de 2e test is een titer om te bepalen hoe hoog deze antistoffen liggen, maar ook dit is slechts een kansberekening of het al dan niet FIP is.  
FIP kan je inderdaad weinig aan doen, uiteraard is het bij fokkers van die grootte dat er veel nestjes met slechte lijnen en dergelijke worden geworpen, hierdoor is de algemene aangeboren immuniteit lager en dus onderheviger aan FIP.
Ik wens jullie erg veel sterkte: zolang het beestje zich goed voelt, zorg voor veel eten (wat reserves op te bouwen), zo weinig mogelijk stress en veel knuffels :-)

In de sectie "medisch & gezondheid" op dit forum kan je meer informatie vinden (of vragen) omtrent FIP.

jinxie
jinxie
  • 15 berichten

#70 Geplaatst 28 januari 2015 - 20:15

Ja idd dat vertelde zowel dierenarts als fokker me, dat je eigenlijk niet zoveel aan FIP kan doen, dat veel katten ooit wel eens besmet worden met het coronavirus en jammer genoeg bij een paar katten gaat het over naar FIP... Dusja ik kan niet echt een steen gooien naar de fokker hiervoor alleen. Nu hoop ik alleen dat hij zijn woord houdt als het aankomt op recht op onze garantie als het daadwerkelijk het geval is. We zien wel, zoals ik zei voorlopig is het nog allemaal gewillig, dus zal ik zelf ook niet moeilijk beginnen doen. Zolang hij zelf menselijk is. We zien wel he.
En ja idd ik vroeg mij ook al af wrm een castratie bij hem zo duur was , bij onze dierenarts is het rond de 60 euro :o ! Dat is wrss ng meer broodgewin !! schandalig allemaal he

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#71 Geplaatst 28 januari 2015 - 20:22

mocht het daadwerkelijk fip zijn dan is dat heel erg triest :(

toch heb ik een kanttekening bij je verhaal. Je geeft aan dat de da een test heeft gedaan en dat daar uit komt dat het waarschijnlijk fip is. Dat er nu een tweede test is gedaan en dat je over twee weken de uitslag krijgt of het definitief fip is of niet.
Heb ik het dan goed begrepen?

Als ik dat goed heb begrepen wil ik je dit zeggen: er is geen fiptest. Je kunt niet testen of een kat fip heeft of niet.
Waarschijnlijk test je da dan op de coronatiter. En dat zegt helemaal niets. Echt niet. Nu ja, het zegt of je kat corona heeft en zo ja in welke eenheden ongeveer, maar daar kun je NIET aan zien of een kat fip heeft of niet.

Fip is een uitsluitingsdiagnose. Wat betekend dat je eerst alle andere dingen moet uitsluiten (en dat is heeeel moeilijk) en dat je bij droge fip al snel enkele weken of zelfs maanden aan het tobben bent voor je doorhebt dat het steeds slechter gaat. twee stapjes achteruit, af en toe 1 stapje vooruit, waardoor het lijkt of het beter gaat maar het toch steeds slechter gaat.
Natte fip gaat veel sneller, dat heeft een klassiek beeld en wordt gekenmerkt door geel dradentrekkend vocht in de buikholte. De kat wordt magerder, de ruggegraat wordt steeds zichtbaar, maar hij lijkt dikker te worden omdat de buik dikker wordt. Dat is dan echter gevuld met dat vocht.

Acute (of natte) fip is binnen enkele weken of zelfs dagen voorbij :(
droge fip kan veel langer duren, dat sleept echt aan. het wordt door veel fokkers een sluipmoordenaar genoemd.

mortaliteitscijfer is 100%, helaas :(

maar zeker weten dat het fip is, nee. Dat weet je pas bij sectie en dan is het diertje al overleden natuurlijk :( en zelfs dan krijg je bijna nooit de 100% zekerheid.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

jinxie
jinxie
  • 15 berichten

#72 Geplaatst 28 januari 2015 - 20:25

Bekijk berichtFlixxi, op 28 januari 2015 - 20:12, zei:

Ik vind het zo erg voor jullie katje...
Weet dat de testen voor FIP nooit zekerheid geven, ze kunnen enkel testen op de aanwezigheid op antistoffen tegen het coronavirus, de 2e test is een titer om te bepalen hoe hoog deze antistoffen liggen, maar ook dit is slechts een kansberekening of het al dan niet FIP is.  
FIP kan je inderdaad weinig aan doen, uiteraard is het bij fokkers van die grootte dat er veel nestjes met slechte lijnen en dergelijke worden geworpen, hierdoor is de algemene aangeboren immuniteit lager en dus onderheviger aan FIP.
Ik wens jullie erg veel sterkte: zolang het beestje zich goed voelt, zorg voor veel eten (wat reserves op te bouwen), zo weinig mogelijk stress en veel knuffels :-)

In de sectie "medisch & gezondheid" op dit forum kan je meer informatie vinden (of vragen) omtrent FIP.

Ik heb echt al bijna het volledige internet afgelopen naar informatie over FIP , en idd er is weinig aan te doen, ik HOOP echt het slechts om het coronavirus gaat. Hebben jullie enig idee hoe je nou net het verschil kan zien ? Hij heeft wel een vechtabces gehad aan zijn oor toen de bloedafname gebeurde. Hij had dan hoge koorts (40°C). DA heeft dan AB en ontstekingsremmers gegeven en hij is bijna op slag beter geworden... voorlopig is hij wel beter ,geen koorts meer en speelt en eet, zou het kunnen zijn dat het dan toch enkel om het coronavirus gaat ? pff ik ben ten einde raad en die 2 weken wachten op resultaat is een ware hel

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#73 Geplaatst 28 januari 2015 - 20:26

Er is bij mijn weten geen bloedtest die FIP kan detecteren.
Er is enkel de coronatiter die ze kunnen meten en op basis van een hoge titer concluderen sommige dierenartsen FIP maar dat is helemaal geen zekerheid maar een gok.  Hoe hoger het aantal positieve kenmerken van FIP , hoe groter de kans op FIP natuurlijk.
1 van de typische dingen die ook vaak gezien worden zijn bv.  albumines veel te laag versus globulines veel te hoog
Verhoogde eiwitten kan vanalles betekenen.

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
  • 4 katten

#74 Geplaatst 28 januari 2015 - 20:31

Volgens mij,in geval van natte FIP zal het katje er niet meer zijn binnen 2 weken.Kan de da geen punctie doen?Dan weet je het nog niet met zekerheid maar in geval van gele draden kan hij al veel uitsluiten.
Veel sterkte.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#75 Geplaatst 28 januari 2015 - 20:33

Doris, als het natte fip was dan zou hij niet verbeteren door antibiotica en niet ineens weer gaan spelen en eten.
Een kat met natte fip gaat er pijlsnel op achteruit en geen stap meer vooruit.

En droge fip is bij mijn weten helemaal niet te diagnosticeren.