Spring naar inhoud

- - - - -

Hoeve Hoogland

• Log in om te reageren
110 reacties op dit onderwerp
jinxie
jinxie
  • 15 berichten

#76 Geplaatst 28 januari 2015 - 20:37

Bekijk berichtginnie, op 28 januari 2015 - 20:22, zei:

mocht het daadwerkelijk fip zijn dan is dat heel erg triest :(

toch heb ik een kanttekening bij je verhaal. Je geeft aan dat de da een test heeft gedaan en dat daar uit komt dat het waarschijnlijk fip is. Dat er nu een tweede test is gedaan en dat je over twee weken de uitslag krijgt of het definitief fip is of niet.
Heb ik het dan goed begrepen?

Als ik dat goed heb begrepen wil ik je dit zeggen: er is geen fiptest. Je kunt niet testen of een kat fip heeft of niet.
Waarschijnlijk test je da dan op de coronatiter. En dat zegt helemaal niets. Echt niet. Nu ja, het zegt of je kat corona heeft en zo ja in welke eenheden ongeveer, maar daar kun je NIET aan zien of een kat fip heeft of niet.

Fip is een uitsluitingsdiagnose. Wat betekend dat je eerst alle andere dingen moet uitsluiten (en dat is heeeel moeilijk) en dat je bij droge fip al snel enkele weken of zelfs maanden aan het tobben bent voor je doorhebt dat het steeds slechter gaat. twee stapjes achteruit, af en toe 1 stapje vooruit, waardoor het lijkt of het beter gaat maar het toch steeds slechter gaat.
Natte fip gaat veel sneller, dat heeft een klassiek beeld en wordt gekenmerkt door geel dradentrekkend vocht in de buikholte. De kat wordt magerder, de ruggegraat wordt steeds zichtbaar, maar hij lijkt dikker te worden omdat de buik dikker wordt. Dat is dan echter gevuld met dat vocht.

Acute (of natte) fip is binnen enkele weken of zelfs dagen voorbij :(
droge fip kan veel langer duren, dat sleept echt aan. het wordt door veel fokkers een sluipmoordenaar genoemd.

mortaliteitscijfer is 100%, helaas :(

maar zeker weten dat het fip is, nee. Dat weet je pas bij sectie en dan is het diertje al overleden natuurlijk :( en zelfs dan krijg je bijna nooit de 100% zekerheid.

Tgoh :s , nu vraag je me natuurlijk wat ... ik ga morgen langs bij de dierenarts om een verslag en de laboverslagen zodat ik deze kan opsturen naar de fokker, dan zal ik ook meer weten en kan ik het even laten weten. Ik weet natuurlijk niet om welke testen dat juist gaat, wat ik jullie vertel is wat de DA mij verteld heeft , en dat is dan wrss vertaald naar 'leken' taal hehe ;)... Ze vertelde mij dat ze 3 testen heeft laten uitvoeren : op leucose , FIV en FIP , waarvan de eerste 2 negatief waren en de 3de positief , ze vertelde erbij dat ze nog niet kan zeggen als het dan antistoffen zijn voor fip of voor het coronavirus, dit moet nu ng verder bepaald worden, ik weet niet om welke testen dit gaat :s ... ik vraag het morgen eens na, maar ze vertelde me er inderdaad bij dat je het nooit zeker weet, dat je idd pas na autopsie een weefseltest kunt uitvoeren die dan pas maar met zekerheid kan zeggen als het echt om FIP gaat

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
  • 4 katten

#77 Geplaatst 28 januari 2015 - 20:40

Juist Bonnie.Toen één van mijn katjes FIP had was ze overleden op 8 dagen tijd.Ik wil het niet meer meemaken.
Het was verschrikkelijk.Moest het nu nog eens gebeuren zal ik het zolang niet laten afzien.De vraag is natuurlijk hoe kan een mens het weten.Ik had toen helemaal geen ervaring maar bleef toch hopen.

Bewerkt door DORIS, 28 januari 2015 - 20:42.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

jinxie
jinxie
  • 15 berichten

#78 Geplaatst 28 januari 2015 - 20:54

Bekijk berichtDORIS, op 28 januari 2015 - 20:40, zei:

Juist Bonnie.Toen één van mijn katjes FIP had was ze overleden op 8 dagen tijd.Ik wil het niet meer meemaken.
Het was verschrikkelijk.Moest het nu nog eens gebeuren zal ik het zolang niet laten afzien.De vraag is natuurlijk hoe kan een mens het weten.Ik had toen helemaal geen ervaring maar bleef toch hopen.

Dat is het net he , hoe kun je het weten , bij ons is het nu toevallig met dat hij dat vechtabces had en koorts had dat ze voorstelde om bloed te nemen. Anders hadden we het waarschijnlijk ook niet geweten. En idd we zijn het nog niet zeker... Het enige probleem is dat hij verder niet ziek oogt, hij is wel mager , dat wel hij weegt 2.4 kg en is 10 maand en zijn vacht is idd wat dof, maar kan dit ook niet door ondervoeding komen ? Geen enkele kat die daar zat was 'dik' , en veel eten durft hij precies niet, hij eet af en toe een brokje en hij eet het meest als ik bij hem sta en dan eet hij zo'n 3 brokjes en komt precies bevestiging vragen aan mij, dan moet ik hem aaien en eet hij opnieuw 3 brokjes (zo sta ik al heel de week 3x/dag een halfuur bij hem om hem te aaien ;) hehe) ... pff ik weet het niet en ik wordt er echt gek van, ik ben al 3 dagen bijna constant aan het piekeren en huilen. Ik denk dat ik beter gewoon geniet van de tijd die ik nog heb met hem in plaats constant te zitten piekeren

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#79 Geplaatst 28 januari 2015 - 21:15

Nu heb ik al 2 keer een bericht getypt en telkens is het weer weg :(

Ik zou stoppen met piekeren al is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan maar denk positief, de antibiotica werkt, hij voelt zich beter.

Welke voeding geef je ?
Ik zou zeker een kwalitatieve voeding geven zoals bv. Royal Canin en ik zou zelf gezien zijn achterstand nog kiezen voor een kittenbrok.
De kitten 36 bijvoorbeeld.

Als hij niet goed brokjes eet heb je dan al eens geprobeerd met natvoer ?
Ook dan zou ik kiezen voor kwalitatief voer.  Royal canin heeft ook kitten zakjes natvoer .

Zelf geef ik ook kip en tonijn van merken zoals bv. almo nature

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
  • 4 katten

#80 Geplaatst 28 januari 2015 - 21:25

Als hij een abces had is het toch normaal dat hij een hoog aantal witte bloedcellen heeft.Als hij niet eet kun je mss de hills krachtvoeding geven.Desnoods met een spuitje.Al Viyo van de da geprobeerd?
Mss ook een 2de opinie vragen.Kan geen kwaad als je naar een andere da gaat.

jinxie
jinxie
  • 15 berichten

#81 Geplaatst 28 januari 2015 - 21:27

Hij eet momenteel kittenbrokjes van royal canin, en ik blijf echt bij hem staan tot hij de 70 gram per dag (die de normale hoeveelheid is op zijn leeftijd staat op de zak vermeld) op heeft. Dat lukt wel over 24 u , 's nachts eet hij de ene helft van het potje op , overdag de andere helft. Natte voeding heb ik al geprobeerd , 15 verschillende soorten, van Hills,Almo,... tot felix en wiskas , en daar telkens al de verschillende smaken van, hij ruikt er eens aan --> dat is het beste resultaat dat ik voorlopig al bereikt heb met natte voeding =( . Het enige dat hem interesseert zijn zen droge brokjes. Nuja wel goed dat hij er van eet maar ik zou hem idd ook graag wat natte voeding laten eten zodat hij aansterkt maar helaas , kieskeurig mannetje pff. Gisteren is het mirakel gebeurd dat hij 2 brokjes catisfaction snoepjes heeft gegeten :p hehe waauw. Mss probeer ik eens de royal canin zakjes uit mss lukt het daar wel mee :)

Bekijk berichtDORIS, op 28 januari 2015 - 21:25, zei:

Als hij een abces had is het toch normaal dat hij een hoog aantal witte bloedcellen heeft.Als hij niet eet kun je mss de hills krachtvoeding geven.Desnoods met een spuitje.Al Viyo van de da geprobeerd?
Mss ook een 2de opinie vragen.Kan geen kwaad als je naar een andere da gaat.

Is het normaal dat ze zo hoog staan ? spuitje Al Viyo, wat is dat juist ? Daar heeft ze me niets over gezegd , ik vroeg haar nog is het niet nodig dat hij eens wat extra voeding ofzo krijgt of een infuus met vocht of ik weet niet wat , nee zegt ze zolang hij ng zelf eet en drinkt niet :s , ja mss is het inderdaad niet slecht om eens naar een andere dierenarts te gaan hmmzz

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#82 Geplaatst 28 januari 2015 - 21:31

Wat je dan eens zou kunnen proberen, tijdelijk tot hij hersteld is is de Royal Canin Recovery of Hills a/d (beiden bij de dierenarts verkrijgbaar)
Je zou eens 1 blikje kunnen kopen om te proberen.

Qua brokjes zou ik meer neerzetten dan de dagelijkse hoeveelheid in de hoop dat hij vanzelf meer eet dan die 70 gram.
Hier staan 2 grote gevulde bakken die ik savonds bijvul tot ze weer overvol zijn dus hier zijn de bakjes eigenlijk nooit bijna leeg.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#83 Geplaatst 28 januari 2015 - 21:42

goh, als hij speelt, eet en drinkt en opknapt van de ab en steeds vooruit gaat en niet achteruit, dan snap ik niet waarom er aan fip gedacht wordt. Daar ga je pas naar kijken bij een klinisch beeld van fip, dus een heel ziek katje met allerlei symptomen en dan ook nog pas als je alle andere oorzaken hebt onderzocht en uitgesloten.

als hij via het bloed heeft getest op antistoffen, dan is dat voor corona. Altijd. Want antistoffen fip zijn niet te testen.......... Echt, ik zou naar een andere da gaan. En dan echt een hele andere kliniek.

Laat je niet door deze da leiden, er is echt absoluut geen fiptest! Nu niet. Er wordt veel onderzoek naar gedaan, maar het is er nog niet. Hopelijk wel in afzienbare tijd, er is voortgang in het onderzoek! eindelijk!

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
  • 4 katten

#84 Geplaatst 28 januari 2015 - 21:47

Hill's Prescription Diet™ a/d is heel goed.Desnoods verdunnen met water en in een  spuitje(zonder naald) doen.schuins in zijn bekje doen een een beetje spuiten.Niet te veel ineens.
.Een beetje tonijn in eigen nat daar vliegen ze ook op.
Viyo is een vloeistof waar alles in zit.Wel die van de da kopen.Dat drinken ze graag..Mss een 2 de opinie vragen .Kan nooit kwaad

jinxie
jinxie
  • 15 berichten

#85 Geplaatst 28 januari 2015 - 21:53

Aha , ok , ik voel me toch al een klein beetje geruster nu ik dit zo allemaal hoor, ik denk dat de DA me ook gewoon geen valse hoop wil geven en daarom nogal redelijk pessimistisch alles bekijkt. Ik vraag morgen eens zo een bakje royal canin recovery mee en we zien dan wel he , ik durf toch al een klein beetje hoop te hebben. En ik geniet er gewoon van om hem zo opgewekt te zien spelen en doen :d... hopelijk blijft het zo :)

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
  • 4 katten

#86 Geplaatst 28 januari 2015 - 22:00

Als hij FIP had zou hij niet opgewekt zijn.Ze zijn doodziek dan.

jinxie
jinxie
  • 15 berichten

#87 Geplaatst 28 januari 2015 - 22:03

Ok, morgen met een lijstje naar DA , Viyo , royal canin recovery, hills,... :d hehe.
Ik weet niet, hem met een spuitje voederen , hmmzz, ik wil hem nu ook niet teveel dwingen en constant belasten, tenslotte is hij al van dag 1 'geambeteerd' door ons, de eerste week zalf in ogen en oren wat hij echt 'verschrikkelijk' vond, (kan mijn man zijn rug voor getuigen hehe,) en dan deze week constant het abcesje spoelen met isobetadine wash en een spuitje siroop in de mond , ocharme...
Hij eet ng zelf he , misschien kan ik eens proberen om wat natte voeding in zijn mond te steken zodat hij de smaak te pakken krijgt, en ik geef hem meer dan zijn dagelijkse hoeveelheid hoor, maar meer eet hij gewoon niet, ik zorg er gewoon voor dat die dagelijkse hoeveelheid zeker al op is en dan vul ik het potje gewoon opnieuw op, er staan dus constant brokjes klaar voor hem, maar door het af te meten heb ik ingezien dat hij echt met moeite en pushen die 70 gram per 24u opeet.

Flixxi
Flixxi
  • 95 berichten
  • 2 katten

#88 Geplaatst 28 januari 2015 - 22:04

Er is inderdaad geen enkele test voor fip, en er zijn veel verschillende ziektebeelden... Blijven hopen dat het een andere infectie is (verhoogde eiwitten toont een infectie, maar dat kunnen er veel zijn) als het natte fip betreft dan voelt de dierenarts het vocht ook zitten, dus dat zal het dan waarschijnlijk niet zijn.
Hou de koorts in het oog en zorg ervoor dat hij goed eet! Als ze het coronavirus doormaken gaat dit vaak (niet altijd) gepaard met chronische diarree.

Randa
Randa
  • 6.203 berichten
  • 7 katten

#89 Geplaatst 28 januari 2015 - 22:09

Bovendien als ze juist besmet raken door het coronavirus zal de titer sowieso hoog zijn want het imuunsysteem van de kat gaat dan net heel veel antistoffen aanmaken
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Chidi, Maicis, Alegria, Janis, Storm, Trouble, Kiri en Dakota
BannerUry's-Legend.jpg

jinxie
jinxie
  • 15 berichten

#90 Geplaatst 28 januari 2015 - 22:24

Diarree heeft hij niet gehad, enkel de allereerste avond dat hij bij ons was, maarja ik denk dat dat meer te maken zal hebben met de lange autorit dan met het virus... Hij poept dagelijks en het zijn normale drolletjes. Maarja idd mss heeft hij voor dat ik hem had wel diarree gehad en mss is hij ook daardoor wat afgevallen he, wie weet, dat heeft de fokker er allemaal niet bij vermeld en als ik dat nu zal vragen zal hij het wrss ook niet meer weten. DA heeft aan zijn buik gevoeld en geluisterd met stethoscoop en heeft daar verder niets over gezegd dus ik veronderstel ook dat ze niets gevoeld heeft. Ik zit hier al 3 dagen constant aan zijn buik te voelen hehe (hij kijkt me dan aan van 'blijf nu toch eens van mijn buik' :p), hoe moet het voelen ? hij heeft zeker geen dikke buik, maar 'mager' kun je het ook niet noemen, tgoh hoe moet ik het uitleggen, zijn schouderbladen, ruggegraat en heupbeenderen voel je goed, aan de zijkanten van zijn buik is het wat ingevallen, en daaronder hangt er een klein papperig buikje... niet dat ik de indruk heb dat het buikje opmerkelijk groter wordt of uitzet. Moet het er ballonachtig uitzien ? Ik zou willen een foto posten maar dit lukt blijkbaar niet ?