Spring naar inhoud


- - - - -

Poes eet geen brokjes


  • Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
Guest_Luddie_*
Guest_Luddie_*
OFFLINE

#1 Geplaatst 28 augustus 2009 - 08:07

Hallo,

we hebben een poes van 3 maanden geadopteerd, maar ze weigert gewoon (junior) brokjes te eten. Pas als we nat voer geven, eet ze. Onze andere poes, ook 3 maanden, eet die brokjes wel.

Hoe zouden we die kunnen aanleren om ook brokjes te eten, want dat geven we 's morgens altijd. We hebben al geprobeerd om te mengen met nat voer maar dan laat ze de brokjes gewoon liggen en eet ze de rest op.

Bedankt!

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
    • Locatie: Rotterdam
  • 7 katten
OFFLINE

#2 Geplaatst 28 augustus 2009 - 08:12

Mijn kitten wilde ze ook niet eten toen ze net bij ons was ,dat heeft wel een twee weken geduurt,ik gaf haar gewoon op twee vaste tijden natvoer en de kittenbrokjes liet ik heel de dag staan ,en toen is ze er toch zelf in ene keer aan begonnen.

Anders misschien de brokjes wat weken dat ze aan de smaak kan gaan wennen.
Geplaatste afbeelding

nikitaaake
nikitaaake
  • 291 berichten
    • Locatie: aalst
  • 2 katten
OFFLINE

#3 Geplaatst 28 augustus 2009 - 08:32

Mij hebben ze op de poezenboot ook aangeraden om 2x per dag op een vast tijdstip natvoer te geven en de brokjes gewoon te laten staan :duim:

Guest_jacqueline_*
Guest_jacqueline_*
OFFLINE

#4 Geplaatst 28 augustus 2009 - 10:28

mijn kitten ad ook geen brokjes dat was hij niet gewend
op een duur kreeg hij zelf honger en ging die brokjes eten
ze krijgen bij mij 1 keer per dag nat voer op een vaste tijd

op een duur had hij door dat hij niks anders kreeg
de brokjes staan hier de hele dag tot hun beschikking
we zijn nu een 2 maanden verder en hij eet nu goed

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
    • Locatie: Leeuwarden
  • 3 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 28 augustus 2009 - 14:10

Wil je persé brokjes voeren? Als je de goede merken blikvoer afwisselt, heb je geen brokjes nodig. Blikvoer (wel een merk zonder brol) is juist beter voor een kat dan brokken, omdat er in blikvoer veel meer vocht zit die de kans op blaasgruis et cetera verkleinen.

Ik weet niet welk merk brok je geeft?
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

Guest_Luddie_*
Guest_Luddie_*
OFFLINE

#6 Geplaatst 28 augustus 2009 - 14:39

Ester zei:

Wil je persé brokjes voeren? Als je de goede merken blikvoer afwisselt, heb je geen brokjes nodig. Blikvoer (wel een merk zonder brol) is juist beter voor een kat dan brokken, omdat er in blikvoer veel meer vocht zit die de kans op blaasgruis et cetera verkleinen.

Ik weet niet welk merk brok je geeft?

We willen dat ze ook brokjes leert eten, want als we eens wat langer weg zijn moeten we niet ongerust zijn: een voorraad brokjes staat er altijd, en nat voer niet. We wisselen af, momenteel is het whiskas.

catherine
catherine
  • 40.162 berichten
OFFLINE

#7 Geplaatst 28 augustus 2009 - 14:51

Ester zei:

Blikvoer (wel een merk zonder brol)

Welk blikvoer noem jij dan Brol?


Guest_Suus_*
Guest_Suus_*
OFFLINE

#8 Geplaatst 28 augustus 2009 - 15:18

Dat alleen blik beter is ben ik het niet mee eens!

Een kat moet kauwen vanwege zijn tandvlees (als je alleen vers voert krijgt de kat dat dmv de botjes etc) Ernstige tandvleesproblemen kunnen zijn weerslag hebben op de nieren.

Ik denk dta het kitten het niet gewoon is om brokjes te eten

Als ik hier jonge kittens wil leren brokjes eten (zijn ze ong 4 weken oud) dan koop ik eerst babycat van Royal Canin
Ietsje water erop en even wat lauw maken in de magnetron, (of warm water erop)
Als de brokjes warm worden dan geven ze een voor de kat aantrekkelijke geur af

Steeds minder water doen tot ze de brokjes goed eten en dan vervangen door kittenbrok.

geef je twee keer daags veel vlees dan zal ze geen trek meer hebben in de brokjes


Guest_Luddie_*
Guest_Luddie_*
OFFLINE

#9 Geplaatst 28 augustus 2009 - 16:11

Suus zei:

Dat alleen blik beter is ben ik het niet mee eens!

Een kat moet kauwen vanwege zijn tandvlees (als je alleen vers voert krijgt de kat dat dmv de botjes etc) Ernstige tandvleesproblemen kunnen zijn weerslag hebben op de nieren.

Ik denk dta het kitten het niet gewoon is om brokjes te eten

Als ik hier jonge kittens wil leren brokjes eten (zijn ze ong 4 weken oud) dan koop ik eerst babycat van Royal Canin
Ietsje water erop en even wat lauw maken in de magnetron, (of warm water erop)
Als de brokjes warm worden dan geven ze een voor de kat aantrekkelijke geur af

Steeds minder water doen tot ze de brokjes goed eten en dan vervangen door kittenbrok.

geef je twee keer daags veel vlees dan zal ze geen trek meer hebben in de brokjes

met water en melk hadden we al geprobeerd... zal eens proberen met warm water, bedankt voor de tip!

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
    • Locatie: Leeuwarden
  • 3 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 28 augustus 2009 - 17:30

Suus zei:

Dat alleen blik beter is ben ik het niet mee eens!

Een kat moet kauwen vanwege zijn tandvlees (als je alleen vers voert krijgt de kat dat dmv de botjes etc) Ernstige tandvleesproblemen kunnen zijn weerslag hebben op de nieren.

Ik denk dta het kitten het niet gewoon is om brokjes te eten

Als ik hier jonge kittens wil leren brokjes eten (zijn ze ong 4 weken oud) dan koop ik eerst babycat van Royal Canin
Ietsje water erop en even wat lauw maken in de magnetron, (of warm water erop)
Als de brokjes warm worden dan geven ze een voor de kat aantrekkelijke geur af

Steeds minder water doen tot ze de brokjes goed eten en dan vervangen door kittenbrok.

geef je twee keer daags veel vlees dan zal ze geen trek meer hebben in de brokjes

Katten kunnen niet kauwen. Een koe kauwt, een paard en een schaap kauwen. Katten, honden, wolven en leeuwen kauwen niet. Die kunnen knippen, scheuren en trekken.

Brokjes hebben geen tandreinigende functie. Eet als mens zelf maar eens een handje pepernoten, het krokantje "brokje" valt uiteen zodra je er op bijt, weg tandreinigende functie, en een uur later peuter je nog restjes uit je tanden. Mensen hebben nog het geluk dat ze het enzym amylase hebben (een koolhydraat splitsend enzym), zodat de vertering al begint in de mond. Een kat heeft geen amylase, dus restjes koolhydraat (wat brokken zijn) blijven achter en kan een kat niet zelf oplossen. Hierdoor ontstaat tandplak en vervolgens tandvlees en nog ergere problemen. Als brokken goed waren voor de tanden, had geen 80% van alle katten boven de drie jaar een vorm van gebitsproblemen.

Betere merken blikvoer, met weinig koolhydraat, en af en toe een hard gedroogde snackje om op te kluiven is toch echt veel beter naar mijn mening.

@ Luddie: Whiskas vind ik geen goed voer. Heb je dit al eens gezien?

Quote

Petfood

Over de hondenhamburger en de droge drol. Wie maakt toch die lekkere maaltijden van Sheba, Whiskas, Pedigree, Felix, Chappi en Kittekat. Wie is die knappe kok?

Een Duitse journalist onthult het fijne van de dierenvoederindustrie en een Nederlandse professor wordt gevraagd hoe de hond intelligent, glanzend en zindelijk te krijgen. Als de kat niet van vis houdt kan men hem het beste een blik voer geven met op het etiket de tekst ‘rijk aan vis.’ Daar zit bijna geen vis in maar slachtafval van varken.

Petfood heet het en huisdieren gaan er gemiddeld eerder van dood zodat ze niet nodeloos lang hoeven lijden onder hun overgewicht. Heel voorzichtigjes durft een Utrechtse professor te zeggen dat huisdiervoer-fabrikanten jokken over hun brokken.

Petfood part 1
http://nl.youtube.com/watch?v=0AVm9CjiipM

Petfood part 2
http://nl.youtube.com/watch?v=VmAbsUF7mQY

Petfood part 3
http://nl.youtube.com/watch?v=sNnGOlqVcJw

Petfood part 4
http://nl.youtube.com/watch?v=Pi9Ez8P99Ho

Wettelijk is het zo geregeld, dat het product welke het grootste aandeel in de voeding heeft, als eerste op de verpakking vermeldt wordt. Als een voeding dus begint met: plantaardige (bij)producten, dan weet je dat de hoofdmoot van deze blikvoer/brok uit plantaardige producten bestaat. Bij sommige producten staat het vleesaandeel ergens achteraan, dit zit er dan ook het minste in.
voer uit waarbij een plantaardig ingrediënt vooraan in de ingrediëntenlijst staat, een kat is immers een carnivoor en kan plantaardige eiwitten niet optimaal benutten maar zijn juist heel belastend voor het lichaam.

Let ook goed op de anti-oxydanten die gebruikt worden. Anti-oxydanten is een moeilijk woord voor bewaarmiddelen die aan de voeding worden toegevoegd om te zorgen dat de voeding lang(er) houdbaar is. Schadelijke anti-oxydanten zijn BHT, BHA en ethoxiquine. Al deze stoffen zijn kankerverwekkende stoffen en kunnen schade aan de organen aanrichten, deze brokken kun je dus beter laten staan. Er zijn fabrikanten die mensen proberen te misleiden door op de verpakking: “Met in de EG toegestane anti-oxydanten” te zetten. Op deze manier hoeven ze niet letterlijk op de verpakking te zetten dat ze deze stoffen gebruiken, maar ze zitten er dus wel in.
Sommige merken worden geconserveerd met natuurlijke bewaarmiddelen zoals vitamine C en vitamine E, deze brokken verdienen dus de voorkeur.
Een kat heeft niets aan kleur- , geur- en smaakstoffen en suiker, deze stoffen werken verslavend voor een kat en zijn belastend voor het lichaam. Gelukkig zijn er steeds meer merken verkrijgbaar waar deze stoffen niet inzitten.

Met een hoogwaardige blikvoeding wordt een blikvoeding bedoelt die een hoog percentage aan vlees bevat, en geen tot nauwelijks plantaardige (bij)producten. Let er ook op dat het blikvoer niet is geconserveerd met chemische bewaarmiddelen en dat er geen geur- en smaakstoffen aan de voeding worden toegevoegd. Whiskas voldoet helaas aan geen één criteria.


"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

NiQi
NiQi
  • 351 berichten
    • Locatie: Antwerpese Kempen
OFFLINE

#11 Geplaatst 28 augustus 2009 - 18:30

Als je gezond wil gaan voeren kan je ook kompleet vers voer (kvv) gaan geven. Deze zijn meestal diepvriesmaaltijden zonder bewaarmiddelen, kleurstoffen, geurstoffen en andere brol.
Groetjes Nikki en poezels Tache, Robbedoes, Tommeke en KD

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
    • Locatie: Kempen
  • 4 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 29 augustus 2009 - 17:20

Hoe groot zijn de porties natvoer die je 2 keer per dag geeft ? Want als ze daar voldoende mee gegeten hebben, ja, dan zullen ze niet geneigd zijn om ook van hun brokjes te eten. Ik zou ook de whiskas brokjes vervangen door een hoogwardige brok.

Bewerkt door PeggyJ, 29 augustus 2009 - 17:21.

Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
    • Locatie: West - Vlaanderen
  • 2 katten
OFFLINE

#13 Geplaatst 31 augustus 2009 - 10:46

Ik ga mee met de mening van Peggy
Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
    • Locatie: Belzele
  • 6 katten
OFFLINE

#14 Geplaatst 31 augustus 2009 - 11:17

Aynoa eet ook geen brokjes. Zij eet enkel rauw. :)

Geplaatste afbeelding

Guest_Suus_*
Guest_Suus_*
OFFLINE

#15 Geplaatst 31 augustus 2009 - 12:55

Mijn katten knagen toch echt op de Maine Coon Brokken hoor en ik heb er 6

En die zijn ook niet zo uiteenvallend als pepernoten