Spring naar inhoud

- - - - -

Snoetje op de sukkel. Update 8/04: oog erger! Maar pijnstiller werkt?

Snoetje oog ontstoken schilfers vacht ouderdom

• Log in om te reageren
22 reacties op dit onderwerp
Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 31 maart 2014 - 23:02

Al zeker anderhalf jaar lang heeft Snoetje last van een lichtjes ontstoken oog. Na een gevecht met een vreemde kat heeft ze dat gekregen. Ze is behandeld met een anti-virale zalf (Virgan), omdat het een virus op haar oog was volgens de dierenarts. Er is geen beschadiging en de traanklier was niet verstopt toen het begon. Omdat ze geen verstopte neus, lopende neus, snot of groen-geel slijm heeft, enkel bruin spul en traanvocht, hebben we niet verder laten testen welk virus het was. Dat heeft ook geen zin naar behandeling toe. Snoet is niet makkelijk te behandelen, als ex-zwerver. Zalven is bijna niet mogelijk en lukt niet elke dag. Ze woont bij mijn ouders, dus ik ben er zelf niet elke dag meer. Maar ze wordt erg bang en blijft uit je buurt als er een keertje medicatie is gegeven of ontvlooid,...

Nu is Snoet al ongeveer 12j en heb ik het gevoel dat haar weerstand zwakker is, of dat ze wat kwalen krijgt. De voorbije winter viel het mee, maar de winter ervoor kon ze haar eigen rug niet meer verzorgen. Resultaat was veel dode vacht, bijna aan het klitten, verstikte huid en schilfers, vette huid. Dat begint nu terug, we kammen haar nu soms. Zondag heb ik haar gekamd tot ze lastig werd en aanviel (niet van haar gewoonte, ze voelt zich bedreigd).

Ze heeft acne op haar voorhoofd en ook haar snuit is vuil op dit moment.
Snoet is te zwaar, mijn ouders zijn aan het overstappen op RC light. Ze slaapt veel, maar loopt nu met de lente gelukkig al wat meer buiten. We dachten eerder aan pijn door artrose, of haar gewicht, waardoor ze haar vacht niet meer onderhoudt zoals vroeger. Ik denk niet dat ze acuut ziek is, maar ik begrijp het niet goed. Ze verzorgde zich beter vroeger, of had minder last van kwalen. Is dit de ouderdom?

Morgen gaan we naar de DA, omdat haar oog nu terug te erg is. Een opstootje? Het is lichtjes rood en de randen staan wat dik.
Sinds ze last had van deze kwalen, is haar bloed al 1x gecontroleerd. Dat gebeurt jaarlijks bij de inenting. In mei moet ze die hebben. Misschien laat ik nu al bloed controleren. Beter om dat oog onder controle te hebben voor ze een inenting krijgt.

Iemand een idee? Ik ken iemand met ervaring met een oude kat, en die dacht door de vacht aan nierproblemen. Wordt dat sowieso gecontroleerd in het bloed? Maar dan zou ze afvallen... Kan dit gewoon de ouderdom zijn?

Bewerkt door Nasa, 08 april 2014 - 20:55.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#2 Geplaatst 31 maart 2014 - 23:07

12 jaar is nog niet zo oud.
Mijn kat wordt 13 volgende maand en die ligt hier vaak nog te spelen en een robbertje te vechten met mijn andere kat.

Dus volgens mij is er meer aan de hand

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

juleken
juleken
  • 7.984 berichten

#3 Geplaatst 01 april 2014 - 00:47

Geen idee wat er aan de hand kan zijn, maar ik zou ook niet wachten met een bloedafname. Ik duim dat er niks ernstigs aan de hand is en dat haar kwaaltjes kunnen behandeld worden.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#4 Geplaatst 01 april 2014 - 08:23

12 is inderdaad nog niet oud, toch niet oud genoeg om zichzelf niet meer te verzorgen enzo. Best als het kan bloed laten checken op zoveel mogelijk. Misschien ook een echo (vb. voor nieren). Hopelijk valt het allemaal mee.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.251 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 01 april 2014 - 10:27

Mijn vorige kater was 18 geworden en verzorgde zich nog ieder dag dus 12 is nog zeer jong!
Als er iets mis is met zijn nieren eten ze minder vermageren ze hebben ze een slechte vacht omdat ze minder drinken enz...maar dat zien ze aan het bloed  als je een bloedcontrole laat doen.
Mijn kater had jaren niersufficientie maar heeft nooit iets aan zijn ogen gehad.
Het kan even goed een allergie zijn van iets.
Ik duim voor snoetje dat het goed komt.

Geplaatste afbeelding

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 01 april 2014 - 14:57

We zijn bij de dierenarts geweest.
Eerst misschien jullie de info geven dat Snoet 5 jaar lang gezwerfd heeft, voor wij ze hadden. We kunnen die tijd enkel schatten, dus ze is ongeveer 12 jaar nu. Precies weten we het niet. En die ongeveer 5 jaar zijn hard geweest voor haar. Kan zijn dat ze wat sneller oud wordt daardoor. Ze heeft een afgebroken tand uit die tijd, was toen zwaar onderkomen en bijna dood. Haar darmen zijn nooit geweldig geweest. Ze heeft hele nesten kittens op de wereld moeten zetten... Laatste nest van 9 kittens, toen is ze bijna gestorven en vonden wij haar en zijn we ze eten beginnen geven en tam beginnen maken. Geen idee wat ze vroeger allemaal doorstaan heeft.
Maar het is niks voor Snoet om zich niet te wassen. Ze was heel proper.

Het oog is nog steeds een virus. Welk virus, kunnen we laten onderzoeken, maar heeft geen effect op de behandeling. Kan calici of herpes zijn. Blijft gelijk: wij gaan nu 7-10 dagen zalven om de opstoot onder controle te krijgen. Ze had geen koorts. Voor de inenting in mei, moet de infectie beter zijn dan dit. Zoals ik al dacht loopt ze anders risico om zieker te worden door de vaccinatie. Dit probleem is chronisch, en kan soms een opstoot geven.
Ze krijgt ook metacam, tegen de ontsteking.

De metacam moet ons ook duidelijk maken of Snoetje pijn heeft door artrose. Snoet is te dik (6.25kg), dus dat ze niet aan haar rug kan, boven haar staart, is te begrijpen. Ze krijgt echter enkel brokken... Maar ze is heel inactief, dus ze kan het er ook niet aflopen. Dat ze haar snuit en tussen haar ogen ook niet goed wast, vonden we wel abnormaal. Dus nogmaals: testen of ze pijn heeft. Ik heb me al eerder afgevraagd of ze pijn had door artrose. Ze is stijf na een dutje. Eens in beweging lukt het wel.
We geven nu 14 dagen een dosis van 6ml metacam. Daarna minderen we naar 5ml en dan 4ml. Als ze meer gaat lopen, zich terug wast: dan weten we dat ze artrose heeft. En dan blijft ze op metacam staan.

We hebben het bloed controleren uitgesteld tot in mei. Omdat de dierenarts en ik geen reden hebben om te denken dat haar nieren ofzo niet goed zijn. Ze drinkt niet extra, vermagert niet, eet goed. Haar bloed is al eens getest toen ze ook al een vuilere, dode vacht had. Alles was perfect. Dit was vorig jaar in mei.
In mei bij de volgende vaccinatie, kunnen we vergelijken of ze beter in haar vacht zit. En of ze afgevallen is. Mijn ouders zijn aan het overstappen op light brokken. Ik heb nogmaals laten zien hoe veel ze op een dag mag. Hopelijk wegen ze dat nu af.

We moeten haar helpen met haar vacht. Ik heb haar dus nog een slicker borstel gekocht. De andere heb ik mee verhuisd voor Jaro. De zachte borstel van Snoet, kwam niet diep genoeg in de vacht, denk ik. Mijn ouders moeten haar nu kammen.
Probleem is dus dat het een ex-zwerver is, die zich héél moeilijk laat doen. Dat zalven wordt een probleem, als het 1x per dag kan is het goed. Ouders moeten haar dan samen oppakken en zalven. Meestal blijft ze dan uit je buurt en vermijdt ze je, is ze heel de tijd bang en boos, omdat je haar wil oppakken.
Ik heb natvoer gehaald (almo nature, maar ga animonda carny kopen), zodat mijn ouders de metacam op het eten kunnen doen. Hopelijk stijgt haar gewicht hier niet van. Maar als het puur vlees is, kan dit ook voor haar nieren etc goed zijn dankzij het vocht. Nu moeten mijn ouders de behandeling alleen volhouden. Ik zorg al dat ze alles in huis hebben. Mijn papa is wel degene die met haar bezig is, en die is nu ook buiten met haar.

Het zou veel verklaren als Snoet artrose heeft. Hopelijk kunnen we er een beweeglijkere Snoet van maken.

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.251 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 02 april 2014 - 15:52

Wat zo beestjes toch moeten meemaken soms hé ,goed dat ze nu goed verzorgt word.
Ik hoop dat de metacam zijn werk goed zal doen en dat snoet haar oogje snel beter is en dat de pijn ook minder zal zijn.
Als ze inderdaad atrose heeft zullen jullie haar met haar vachtje moeten helpen en haar zo weinig mogelijk van hoog laten springen enz om haar wat te sparen.

Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91
  • 12.580 berichten

#8 Geplaatst 05 april 2014 - 18:10

Hopelijk kunnen je ouders snoet goed verzorgen en wordt ze snel beter.
12 jaar is nog niet oud.
Onze kat is bijna 17 en heeft nierinsufficientie, veel drinken en vermageren zijn de  syntomen.  Ik denk niet dat snoet nierproblemen heeft

Geplaatste afbeelding

Willebil
Willebil
  • 148 berichten
  • 7 katten

#9 Geplaatst 05 april 2014 - 18:43

Metacam is in principe een pijnstiller. Onze Tijger is bijna 13 en ca. anderhalf jaar terug begon hij ook vachtproblemen te krijgen. Klitten, vooral op zijn achterlijf. En bovendien werd hij steeds slomer, kwam niet meer op schoot en bewoog veel minder. Allerlei onderzoeken gedaan en uiteindelijk bleek dat zijn rug/achterlijf erg gevoelig was. Eerst kreeg hij metacam, maar daar reageerde hij niet goed op, hij werd nog slomer...

Nu sinds een half jaar krijgt hij dagelijks een pilletje onsior (ook een pijnstiller), en yesssss, we hebben onze oude Tijger weer terug! Doordat hij minder pijn heeft beweegt hij meer, dus is ook niet meer zo stram, hij zit duidelijk veel beter in zijn vel. Ook verzorgt hij zijn vacht beter, we moeten hem nu alleen nog rondom zijn staart wat kammen, de rest houdt hij zelf bij.

Dat dagelijkse pilletje is iets wat hij voor de rest van zijn leven nodig zal hebben, maar dat hebben we er uiteraard graag voor over.

Hopelijk is het bij Stroet een vergelijkbaar iets. Het  ontstoken oogje zal een andere oorzaak hebben, ws. is dat een van haar gevoelige punten... Maar hopelijk knapt ze van de metacam op, zodat ook zij weer beter kan bewegen en zichzelf verzorgen!

Succes ermee!!

Pardon, ik bedoel natuurlijk SNOET! :Ooops:

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 08 april 2014 - 12:39

Dankjewel! Je verhaal is herkenbaar, Willebil. Dat doet me dan toch vermoeden dat ze artrose heeft.
De katten die bijna 20 jaar worden en op 12-13 jaar geen problemen hebben, dat is mooi, maar toch niet elke kat wordt zo (probleemloos) oud? Er zijn er die al boven de 10 jaar dingen krijgen als nierziekte, blaasgruis, hartproblemen en dus ook artrose. Zo zou ik denken. En Snoet heeft afgezien vroeger, haar lichaam heeft al wat te verduren gekregen. Het is een sterk beest, anders was ze er al niet meer. Maar ik kan me wel slijtage voorstellen.

Straks ga ik naar mijn ouders met een lading Animonda Carny. Ik heb niks meer gehoord de hele week. Dus heb geen idee hoe het gelukt is met de medicatie en hoe Snoetje het nu doet. Ik hoop dat het lukte, anders ga ik lastig zijn hoor. Dan moesten ze iets laten weten hé...

Snoetje is trouwens ook zichtbaar heel gevoelig aan haar lijfje. Altijd al geweest, als je op haar borst aait, dan krijgt ze trekjes in haar snuit. Heel raar. En aaien over haar lichaam is soms te gevoelig. Ook kammen bijv.

Willebil
Willebil
  • 148 berichten
  • 7 katten

#11 Geplaatst 08 april 2014 - 16:30

Tijger heeft toen hij 2 jaar oud was zijn heupkom gebroken. Met kooirust is dat genezen. Daar bovenop heeft ie ook vanaf die leeftijd blaasproblemen gekregen, waarvoor hij op sterk blaasdieetvoer moest. In dat voer zitten kennelijk ook stoffen die spieropbouw beperken, mede daardoor is zijn achterkantje zwak geworden. De blaasproblemen zijn gelukkig voorbij en hij krijgt nu weer Fit 32 van Royal Canin te eten.
Dit en zijn dagelijkse pilletje zorgen er hopelijk voor dat hij nog een paar mooie jaartjes meekan!

En hopelijk geldt voor Snoet hetzelfde, duimen!!

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 08 april 2014 - 20:50

Ben geweest: mijn ouders hebben elke dag minstens 1x en vaak ook 2x zalf kunnen doen in het oogje. Het is echter véél erger geworden. Het zit nu helemaal dik en rood en alles is kletsnat van het traanvocht. Heb wat vragen gesteld en ik denk dat het komt omdat ze er constant in wast, vooral na de zalf. Zo heeft ze het nog meer ontstoken gemaakt en ev. een bacterie erin gebracht? We gaan terug naar de dierenarts, ze heeft misschien antibiotica of een andere zalf nodig. Ouders zouden niet per ongeluk het oogje hebben geraakt met de tube ofzo, da's waar ik aan dacht. De DA moet het bekijken.

Ze hebben haar elke dag gekamd en wonder boven wonder laat ze dat nu graag doen! Geen pijn meer? Ze lag haar klauwtjes te wassen op de grond, en toen besefte ik: dat heb ik haar al lang niet meer zien doen.
Papa zag haar ook vaker wassen, als ze bij hem buiten in de tuin was. Dus ik vermoed dat de Metacam helpt en dat ze minder pijn heeft!
Hopelijk gaat ze terug meer kunnen genieten. Blijkbaar gaat ze zichzelf al meteen terug meer verzorgen? Haar neus was nu wel proper! Nu nog wat meer rondlopen. Want mijn moeder merkte dat ze normaal gezien 40gr brokken per dag eet. Ze mocht van de DA 50gr brokken om op dieet te gaan. Nu krijgt ze ook natvoer, dus dan is 40gr genoeg. Maar dit toont aan dat vooral de inactiviteit haar dik maakt. Ze eet haar natvoer graag, zaagt er lekker om. En krijgt zo haar pijnstiller binnen!

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 08 april 2014 - 21:17

Ja, dan kan ik me voorstellen dat Tijger sneller oude botten krijgt aan zijn achterlichaam.
Snoetje heeft veel meegemaakt, maar wat precies blijft ons een raadsel. Sowieso bevallingen, ziek zijn, parasieten, ondervoed zijn,... Ze was bijna aan het sterven van de honger toen we haar hoogzwanger in de tuin vonden. Maar ze was zo wild, als we haar toen hadden willen vangen was ze weg gelopen en ergens alleen gestorven. Ik heb toen eten en water in haar buurt gezet. Was een hete zomer en ze is later bij de buren van 9 kittens bevallen! Ze is blijven komen, ze liet zich altijd even zien en dan ging ik eten buiten zetten, als ik binnen was kwam ze weer tevoorschijn om te eten. En dan ben ik haar tam gaan maken. Na een jaar vertrouwde ze me buiten en kon ik haar aanraken etc. Na nog een jaar kwam ze mee binnen. Ze heeft de kattenbak nog moeten leren, de grote boodschap kan ze daar nog steeds niet in, doet ze in de garage op de grond... Ze was zo onderkomen eerst... In een vangkooi gevangen om te steriliseren, want nog eens zwanger zijn kon ze niet aan. En dan gesukkeld met niesziekte, gerouwd om onze andere kat haar vriendje en niet willen eten,...
't Is een sterke poezenmie, maar wel begrijpelijk dat ze sneller oud wordt als ze ondervoed is geweest en heeft afgezien.

Willebil
Willebil
  • 148 berichten
  • 7 katten

#14 Geplaatst 09 april 2014 - 08:16

Poeh eej, als je ziet wat ze allemaal heeft moeten doorstaan is het wel een hele taaie hoor!
Dan mag het een wonder heten dat ze er nog is en bovendien, dankzij al jullie goeie zorgen!

Misschien krijg je bij de dierenarts een andere zalf voor haar oogje wat beter aanslaat.
Fijn dat de metacam lijkt te helpen!

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 09 april 2014 - 11:54

Morgen om 11u terug naar de dierenarts. Vaste dierenarts heeft verlof, dus een andere in de praktijk. Die onze Jaro vorig jaar in de paasvakantie heeft verzorgd (was een week gehospitaliseerd door ontsteking van urinebuis en niet kunnen plassen). Die is wel minder goed met felle kattenbeesten. Maar ikke ken mijn Snoet.

Ik hoorde van mijn moeder ook nog dat ze sinds een tijdje minstens 2x per week overgeeft. Geen haarbal, maar brokken. Ook niet van haar gewoonte.

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Snoetje, oog, ontstoken, schilfers, vacht, ouderdom