Spring naar inhoud

- - - - -

een andere hobby van mij... buiten de poezen

• Log in om te reageren
628 reacties op dit onderwerp
miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#211 Geplaatst 21 juli 2010 - 09:44

Een vriend van mij zat met een diamantlipvis die werd aangevallen door een andere lipvis waarbij het dier in een kleine overloop werd gehouden. De vriend vroeg of deze bij mij in men bak mocht komen ik zei stomgeweg ja.... de miserie is dan begonnen...
eerst veroberde ie men 4 garnalen... mijn vissen waren doodsbang van die vis en ik kreeg algauw spijt dat ik deze had ingebracht in mijn bak....
Ik probeerde ook enkele dagen die vis eruit te vangen om hem terug te brengen bij die vriend wat dus wel lukte na een dag of 4.
Maar..... door de stress van die ingebrachte lipvis brak "witte stip" uit.. dit is een zeer besmettelijke ziekte. In begin stadium kan je er soms wel iets aan doen maar bij een erge uitbraak kan heel je visbestand sterven en sta je machteloos... :cry:

Eerst vond ik de gele doktervis dood in een hoekje, daarna de gestreepte veliferum... dan een anemoonvisje en bij elke dag was er wel een vis aangetast .... zo hield ik nog 1 anemoonvisje en een red scooter(vrouwke) over. Alles is gestorven :cry:
Momenteel zijn er medicijnen in om de sporen te vernietigen en ga het wat aanzien betreffende vissen.. zodra alles veilig is kan ik opnieuw beginnen om men bestand geleidelijk aan te vullen.

molleken
molleken
  • 1.008 berichten
  • 5 katten

#212 Geplaatst 21 juli 2010 - 13:11

miranda zei:

Molleke ik ken al de latijnse benamingen van de dieren die ik koop.; zowel van vissen als van de koralen... als dit niet weet :catscratchhead weet je eigenlijk niet wat je koopt.Trouwens ik heb een hekel als ze een amphiprion occelaris een nemooke noemen... of een sarcophyton een paddestoel ed....Ik kijk ook altijd naar hun leefgewoontes en koop NOOIT vissen die niet compatibel zijn met bepaalde soorten andere vissen of koralen zoals bv koraalvlinders gaan niet samen met koralen.. lipvissen graven en smijten koraalzand op koralen, welke ze niet op hun beurt fijn vinden...en diene blinkende is een groene infeite met rozerode strepen .. heel mooi diertje... is een koraalgoby van de grotere soort die leven tusen de koralen maar tis een prachtdiertje die eiegenlijk nie zo gekend is en die je ook niet zo gemakkelijk aantreft in de handels. Deze wordt ongeveer 5 cm groot... en kan agressief zijn tegen soortgenoten.. gisteren is het tot een serieus gevecht gekomen tussen beiden.. beetje wet van de sterkste... ;)

Mijn ventje kent de meeste namen wel,ik niet.
vind dat heel prachtig maar hou het toch maar bij de poezen

molleken
molleken
  • 1.008 berichten
  • 5 katten

#213 Geplaatst 21 juli 2010 - 13:12

miranda zei:

Een vriend van mij zat met een diamantlipvis die werd aangevallen door een andere lipvis waarbij het dier in een kleine overloop werd gehouden. De vriend vroeg of deze bij mij in men bak mocht komen ik zei stomgeweg ja.... de miserie is dan begonnen...
eerst veroberde ie men 4 garnalen... mijn vissen waren doodsbang van die vis en ik kreeg algauw spijt dat ik deze had ingebracht in mijn bak....
Ik probeerde ook enkele dagen die vis eruit te vangen om hem terug te brengen bij die vriend wat dus wel lukte na een dag of 4.
Maar..... door de stress van die ingebrachte lipvis brak "witte stip" uit.. dit is een zeer besmettelijke ziekte. In begin stadium kan je er soms wel iets aan doen maar bij een erge uitbraak kan heel je visbestand sterven en sta je machteloos... :cry:

Eerst vond ik de gele doktervis dood in een hoekje, daarna de gestreepte veliferum... dan een anemoonvisje en bij elke dag was er wel een vis aangetast .... zo hield ik nog 1 anemoonvisje en een red scooter(vrouwke) over. Alles is gestorven :cry:
Momenteel zijn er medicijnen in om de sporen te vernietigen en ga het wat aanzien betreffende vissen.. zodra alles veilig is kan ik opnieuw beginnen om men bestand geleidelijk aan te vullen.

Oei Miranda dat is veel minder.Hopelijk herstelt u bak heel spoedig

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#214 Geplaatst 21 juli 2010 - 13:46

vreselijk zeg..wat erg dat ze bijna allemaal gestorven zijn... hopelijk blijven de problemen nu over.. hoeveel ben je er zo kwijt???
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#215 Geplaatst 21 juli 2010 - 17:00

Jammer dat je vissen gestorven zijn. Hopelijk krijg jede ziekte snel bestreden :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#216 Geplaatst 21 juli 2010 - 17:21

Nele zei:

vreselijk zeg..wat erg dat ze bijna allemaal gestorven zijn... hopelijk blijven de problemen nu over.. hoeveel ben je er zo kwijt???

2 doktersvissen,1 anemoonvis,1 red scooter (man),2 decoras,2 gobys,stuk of 10 vissen Nele

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#217 Geplaatst 21 juli 2010 - 17:48

miranda zei:

2 doktersvissen,1 anemoonvis,1 red scooter (man),2 decoras,2 gobys,stuk of 10 vissen Nele

wat jammer... en hoe doen de overige 2 het??? is er kans dat ze ook nog sterven? pff, kweet hoe het is als jemet een probleem zit! momenteel nog steeds bezig met ontsmetting in vijver. in die week maar 2 dode meer, en momenteel zien ze er allemaal goed uit! duimen maar! ook voor jouw bak, dat hij snel terug sporenvrij is, en je terug visjes kan inplaatsen die gezond blijven! erg hé, door zo'n stom voorval, al je vissen verliezen... wij zullen hier nu ook goe opletten, hoor, voor we er andere vissen inplaatsen (en zeker goed kijken vanwaar we ze halen!) succes!! :)

oja, kan die witstip of dat product dan geen kwaad voor de anemonen en plantjes enzo? die anemonen zijn toch ook 'levend'??
Geplaatste afbeelding

Lut
Lut
  • 11.643 berichten
  • 4 katten

#218 Geplaatst 21 juli 2010 - 18:46

Wat erg, Miranda ............ :cry: , je bak was nu zo mooi en goed uitgebalanceerd..............!
Dat één stomme vis zo'n proces op gang kan brengen he...... :censored:

Hopelijk komt alles weer tot rust, en kan je alles goed ontsmetten....!

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#219 Geplaatst 21 juli 2010 - 18:59

:hug: :hug: :hug:

Geplaatste afbeelding

Amelie
Amelie
  • Geband lid
  • 18.859 berichten

#220 Geplaatst 21 juli 2010 - 19:02

Oh nee!! Zo erg!! Hopelijk komt je bak weer in orde..

miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#221 Geplaatst 21 juli 2010 - 19:04

Nele zei:

wat jammer... en hoe doen de overige 2 het??? is er kans dat ze ook nog sterven? pff, kweet hoe het is als jemet een probleem zit! momenteel nog steeds bezig met ontsmetting in vijver. in die week maar 2 dode meer, en momenteel zien ze er allemaal goed uit! duimen maar! ook voor jouw bak, dat hij snel terug sporenvrij is, en je terug visjes kan inplaatsen die gezond blijven! erg hé, door zo'n stom voorval, al je vissen verliezen... wij zullen hier nu ook goe opletten, hoor, voor we er andere vissen inplaatsen (en zeker goed kijken vanwaar we ze halen!) succes!! :)

oja, kan die witstip of dat product dan geen kwaad voor de anemonen en plantjes enzo? die anemonen zijn toch ook 'levend'??

anemonen heb ik niet zitten wel allemaal koralen dit zijn echter geen planten nele maar levende dieren "lagere dieren of ongewervelde genoemd".. efficiente produkten op basis van koper is totaal uitgesloten daarvoor moet je de vissen uitvangen en behandelen in aparte bak... medicijnen die mogen gebruikt worden bij koralen zijn echter minder efficient... het is afwachten hoe de twee visjes het gaan doen alsook heb ik lookextract toegevoegd... (werkt antibakterieel) en heb me trimazin aangeschaft... tot nog toe eten ze goed dus er is hoop dat die twee overleven alhoewel het red scooterke graatmager zit momenteel.

Nele
Nele
  • 4.789 berichten
  • 8 katten

#222 Geplaatst 21 juli 2010 - 19:47

koralen wist ik dat dat ook dieren waren, maar dacht dat er mss nog ergens planten ook tussenzaten! of bestaat dat niet voor zeewater? (heb daar geen ervaring mee!)  mjah, zoals ik al dacht moet je dus opletten wat je gebruikt van producten... hopelijk halen de 2 overblijvertjes het!
Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#223 Geplaatst 22 juli 2010 - 21:42

Nele zei:

koralen wist ik dat dat ook dieren waren, maar dacht dat er mss nog ergens planten ook tussenzaten! of bestaat dat niet voor zeewater? (heb daar geen ervaring mee!) mjah, zoals ik al dacht moet je dus opletten wat je gebruikt van producten... hopelijk halen de 2 overblijvertjes het!

de enige planten die je hebt in een zeewaterbak zijn wieren en algen deze laatste wil je dus niet :)

miranda
miranda
  • 7.823 berichten
  • 2 katten

#224 Geplaatst 10 oktober 2010 - 17:22

Dus tot oktober ben ik zonder visjes gebleven in de hoop dat mijn bak weer stabiel zou zijn en wat bleek.. dit was een heel goed idee ;)
Op 1oktober heb ik dan weer de eerste visjes aangeschaft.. en de dinsdag daarop weer enkele .. de bak is weer stabiel en de visjes doen het heel goed. Hier enkele nieuwe fotos van de visjes...

Bijgevoegde thumbnails

• DSC08423.JPG
  • DSC08515.JPG
  • DSC08519.JPG
  • DSC08484.JPG
  • DSC08490.JPG
  • DSC08476.JPG

noesje
noesje
  • 1.389 berichten
  • 9 katten

#225 Geplaatst 10 oktober 2010 - 18:23

tsjonge echt prachtig!!
ik heb ook een tijdje een aquarium gehad maar het valt niet mee om het moii te houden...gaat erg veel tijd in zitten, dat weet ik wel!