Spring naar inhoud

- - - - -

een andere hobby van mij... buiten de poezen

• Log in om te reageren
628 reacties op dit onderwerp
Jo'ke
Jo'ke
  • 3.488 berichten
  • 2 katten

#331 Geplaatst 03 juni 2013 - 11:13

Prachtig toch hé!
Ik kan ook zo genieten van aquarium. Zelf vroeger steeds tropische aquarium's gehad en als ik er voor ging zitten of keek ernaar vlak voor het slapen gaan was dat puur een zen gevoel voor mij.

| Yesterday Is History Today Is A Gift Tomorrow Is Mystery |

miranda
miranda
  • 7.820 berichten
  • 2 katten

#332 Geplaatst 03 juni 2013 - 12:42

Bekijk berichtJo, op 03 juni 2013 - 11:13, zei:

Prachtig toch hé!
Ik kan ook zo genieten van aquarium. Zelf vroeger steeds tropische aquarium's gehad en als ik er voor ging zitten of keek ernaar vlak voor het slapen gaan was dat puur een zen gevoel voor mij.

heb al 30 jaar een aquarium.. gestart met gezelschapsbakje van 80 cm... dan een kleintje van 60 cm met dwergchicliden.. en in 1997 toen de binnenverbouwing af was ene van 1 meter met zeewater  in 2007 gestopt omdat ik heel weinig tijd had en dacht dat zoetwater minder tijd in beslag zou nemen... de zeewaterbak omgevormd tot zoet met paraphromenus en betta soorten die je hier niet vind.... maar de omschakeling was eigenlijk te groot ben in 2009 weer overgegaan naar zeewater.. maar nu zit ie echt vol... enige buiten dat visje nog is mijn verlichting omschakelen van T5 naar ledverlichting maar hier hangt weer een serieus prijskaartje aan vast (1695€)

Bijgevoegde thumbnails

• rampe-led-illumina-sr900-240w-900-mm-fixture-48-white-24-blue-24-royal-blue.jpg

hilleke
hilleke
  • 19.366 berichten

#333 Geplaatst 03 juni 2013 - 12:52

Het is prachtig, ik zou het ooit ook wel willen maar vrees dat hier ontzettend veel tijd en vooral veel geld in kruipt, dus ik hou het voorlopig maar bij visjes in mijn kleine vijvertonnetje in de tuin ;)
Als ik een aquariumwinkel zie ga ik wel regelmatig ns binnen en bewonder ik daar alles wat de zee te bieden heeft ;)

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#334 Geplaatst 03 juni 2013 - 14:48

Wow, wow, wow!! Wat heb je toch een práchtige hobby!! Echt helemaal fantastisch!
"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.820 berichten
  • 2 katten

#335 Geplaatst 03 juni 2013 - 16:25

Bekijk berichthilleke, op 03 juni 2013 - 12:52, zei:

Het is prachtig, ik zou het ooit ook wel willen maar vrees dat hier ontzettend veel tijd en vooral veel geld in kruipt, dus ik hou het voorlopig maar bij visjes in mijn kleine vijvertonnetje in de tuin ;)
Als ik een aquariumwinkel zie ga ik wel regelmatig ns binnen en bewonder ik daar alles wat de zee te bieden heeft ;)

hilleke de inrichting is heel duur... waarom omdat je meer toestellen nodig en andere verlichting dan een zoetwaterbak... dwz aquarium (minstens 50 cm diep) met aangepast licht.. de technische dingen is een eiwitafschuimer (is de filtering van je bak) sump, eventueel osmosetoestel (niet noodzakelijk omdat je veelal het natuurlijk zeewater en osmose ) kan kopen in de winkels van zeewater... levend steen toch een groot aantal kgs kost zon 12€/kg... voldoende stromingspompen .. opvoerpomp voor je sumpwater... eventueel kalkreacator ...
Ik probeer de kosten beperkt te houden.... heb mijn inrichting nieuw gekocht in 1997 (prijzen lagen ook veel lager dan nu)... alleen sump , pompen en eiwitafschuimer.... en natuurlijk de lampen was toen T8... deze zijn al eens aangepast naar T5 ... dus prijskaartje lag dan rond de 2000€ voor mijn bak ongeveer...   natuurlijk per koraal mag je prijzen rekenen van 50 -100 € hangt af welke... wil je dit beperken kan dit ook met stekjes aan 5 a 10€ te kopen bij andere aquarianen... je maakt de hobby zelf zo duur als je wilt
Bv ik heb voor die gele paddestoel 65€ betaald maar dit was dan ook een speciaal stuk... maar heb deze morgen twee koralen verkocht die ik minder graag zag voor 40€ en er moeten nog 2 worden afgehaald volgende week van iemand.. dus heb ik men aankoopprijs van het gele koraal reeds terug verdiend.

qua werk vind ik persoonlijk minder werk dan een zoetwater (heb beide gehad) alleen kan je geen leidingwater gebruiken voor zeewater van te maken vanwege de stoffen die erin voorkomen dwz er word om de 2 weken water gehaald naar de winkel.
water verversen is gelijk voor zoet of zeewater.. ik hou standaard op 2 weken.
dan even de ruiten kuisen (gebeurd bijna dagelijks) met magneet... en de eiwitafschuimerpot es uitkuisen... meer werk heb je er niet aan..
Een groot verschil zit wel in steenkoraal en leders (sofkoraal)... de waterwaarden zijn cruciaal voor steenkoralen leders daar en tegen kunnen meer tegen een stootje.
vissen mogen er al zoveel niet in dan in zoetwater vanwege waterbelasting.. en voederen moet ook spaarzaam zijn. voor de rest vind ik zeewater mooier dan zoet en geeft mij zekers veel minder werk.

hilleke
hilleke
  • 19.366 berichten

#336 Geplaatst 03 juni 2013 - 16:45

dankjewel voor de toelichting. Mijn vriend dacht altijd dat het meer onderhoud vraagt dan een zoetwater, maar dat is dan al niet het geval, en dus een groot voordeel om hem te overtuigen :)

Ooit hoop ik dat het er van komt, ondertussen geniet ik hier volop verder van al die mooie foto's van jou ;)

miranda
miranda
  • 7.820 berichten
  • 2 katten

#337 Geplaatst 10 juni 2013 - 10:24

dit doet me echt hartzeer... ik had donderdag het onderstaande visje doen meebrengen vanuit de groothandel in Nederland... een heel duur visje maar een echte parel... donderdagavond belde de winkelier me op dat hij er ééntje mee had voor mij;.. ben er direkt omgereden en laten overwennen aan het water in mijn bak...maar dit is een dwergkeizer soort en ik heb nog een dwergkeizerke inzitten van andere andere soort... de aanvallen op het visje was enorm.. staart trekken vissen bijten etc... vrijdag morgend was het heel wat beter de andere dwergkeizer deed er eigenlijk niks meer aan buiten wat afdreigen... in de loop van de dag stopte dit gedrag ook en werd het visje met rust gelaten... maar deze bleef vooraan aan de zijkant van de bak zwemmen.... zaterdag morgend nog steeds niks aan de hand .. dus ik dacht de vinnen en staart kunnen nu de komende weken rustig herstellen.. maar het visje at niet... en toen zaterdag avond... vond ik het op zijn zij... heb het uitgevangen en in een apart hangbakje in de aquarium gehangen maar toen ik ging gaan slapen RIP visje....

Bijgevoegde thumbnails

• multi1.jpg

miranda
miranda
  • 7.820 berichten
  • 2 katten

#338 Geplaatst 05 juli 2013 - 23:09

voor de verandering eens een youtube filmke van mijn bak.. met een nieuwe wavemaker stromingspomp.

lathyrus
lathyrus
  • 4 katten

#339 Geplaatst 05 juli 2013 - 23:13

ik kan niet naar de  video krijgen , krijg de melding dat de video prive is
Jammer want k zie dat heel graag zo aquariums en op foto ziet je aquarium er echt fantastisch uit
Geplaatste afbeelding

Casper-Cartouche
Casper-Cartouche
  • 4.910 berichten
  • 6 katten

#340 Geplaatst 05 juli 2013 - 23:15

Miranda kun je het licht even  aanzetten in je bak ...het is hartstikke donker  daar ... :lachen: :lachen: :lachen:

Bewerkt door Casper-Cartouche, 05 juli 2013 - 23:15.

Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.820 berichten
  • 2 katten

#341 Geplaatst 05 juli 2013 - 23:27

moet lukken nu denk ik

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#342 Geplaatst 05 juli 2013 - 23:29

Zo mooi net of je in de zee zit. Dat bootst wel alles goed na zoals in de natuur.

miranda
miranda
  • 7.820 berichten
  • 2 katten

#343 Geplaatst 05 juli 2013 - 23:31

Bekijk berichtCasper-Cartouche, op 05 juli 2013 - 23:15, zei:

Miranda kun je het licht even  aanzetten in je bak ...het is hartstikke donker  daar ... :lachen: :lachen: :lachen:
sorry .. licht staat aan hahahah

Bekijk berichtlathyrus, op 05 juli 2013 - 23:13, zei:

ik kan niet naar de  video krijgen , krijg de melding dat de video prive is
Jammer want k zie dat heel graag zo aquariums en op foto ziet je aquarium er echt fantastisch uit

is aangepast

lathyrus
lathyrus
  • 4 katten

#344 Geplaatst 05 juli 2013 - 23:34

amai, heel heel schoon, ik zou daar uren kunnen voorzitten om er naar te kijken
k ga me toch dringend eens moeten inlezen in info over aquariums, k zit dat al jaren te zeggen dat ik dat graag wil maar ik er niet aan begin vooraleer ik er iets van afweet en ik ingelezen ben, en dan vergeet ik me altijd in te lezen...
Geplaatste afbeelding

miranda
miranda
  • 7.820 berichten
  • 2 katten

#345 Geplaatst 05 juli 2013 - 23:40

zal eens een filmke maken die langer duurt en mooie muziek opzetten.. nu heb ik deze alleen gefilmd vanwege een test van de nieuwe pomp (wavemaker) die ik in hong Kong heb besteld.