Spring naar inhoud

- - - - -

Dobby (update 17/03/16)

• Log in om te reageren
117 reacties op dit onderwerp
*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#106 Geplaatst 26 februari 2016 - 08:46

Nee voor HCM is er geen medicijn, ze proberen juist de symptomen te behandelen.

Bv als er kans op trombose is krijgen ze bloedverdunners maar zolang hij diaree heeft mag hij die niet nemen omdat de kans op een serieuze bloeding dan te hoog is.

Hij moet nu op volledig hypoallergeen voer om is te kijken of dat werkt tegen zijn diaree.

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#107 Geplaatst 26 februari 2016 - 15:21

Oh nee :( da's geen goed nieuws. Gelukkig krijgt hij bij jou de beste zorgen  :flower:

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#108 Geplaatst 04 maart 2016 - 16:03

Goed nieuws is dat de diaree weg is.  De ontlasting is weer stevig , al zou die nog ietsje steviger mogen zijn maar ben al blij dat de platte troep weg is.
Hij zal dus waarschijnlijk een voedingsallergie hebben.  Hij krijgt nu brokken op basis van vis en voorlopig mocht ik geen andere eiwitbron geven.
Na een paar dagen at hij niet meer goed , heb dit even overlegd met de cardioloog en besloten om hem een eetlustopwekker te geven ipv over te schakelen naar weer ander voer.  Sindsdien eet hij goed, volgende week probeer ik die opwekker terug af te bouwen en hopen dat hij blijft eten dan.

Verder is hij de laatste dagen heel erg rustig maar jah .... slecht hart, stress, nieuw voer, nieuwe medicatie ....  aan wat ligt het weeral.

Goed nieuws is dat de mycoplasmatesten negatief waren.
Slecht nieuws is dat zijn leverwaardes afwijkend zijn en we terug moeten voor verder onderzoek.

Voorgesteld is om hem nog even te laten bekomen aangezien hij toch heel stressgevoelig is en dan over 2 weken terug te komen samen met de andere 2, dan krijgen die ook ineens hun HCM-onderzoek.

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

Mooiste kortharige HTK 2016

• Moderator
  • 8.601 berichten
  • 4 katten

#109 Geplaatst 04 maart 2016 - 16:06

Toch heb jij nog nie veel chance gehad met uw beestjes he :(
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#110 Geplaatst 04 maart 2016 - 16:34

Nee, ik weet ze er soms wel uit te pikken maar jah ... ik denk dan altijd maar dat dat het lot is, dat zulke diertjes hier moesten terecht komen omdat we hier alles voor hen doen.  Dierenarts heeft het al wel eens gezegd, zoals met ons hondje Louise dat die heel blij mocht zijn dat ze hier bij ons is terecht gekomen.  Die moet 4 soorten medicatie nemen waarvan 2 heel dure, per medicijn toch 80 euro per maand en dan is het omdat ik één daarvan in Engeland bestel want hier in Belgie kost dat minstens 30 euro meer per maand.  Als je daarbij nog haar dieet telt , maandelijks bloedonderzoek en zo dan kom je toch al snel uit rond de 300 euro, voor één diertje.  Ik kan mij voorstellen dat sommige mensen dat teveel vinden of dat sommige mensen, ookal zouden ze willen, zich dat niet kunnen veroorloven.  Vorig jaar heb ik even gedacht dat het uitzichtloos was maar ondertussen is ze uit haar dal toch weer uitgeklommen en doet het goed, haar lever is dankzij die supplementen en zo weer op normale waardes maar ze moet dat allemaal wel bijven krijgen.

Een andere hond van ons heeft dik een jaar geleden ook een dure knie-operatie gehad , hond was 12 jaar.  Dierenarts zei ook dat veel mensen dat dus niet meer doen omdat de hond al op leeftijd is.  Maar de hond was verder perfect gezond, natuurlijk laat ik dan de operatie doen.  Maar goed, revalidatie verliep niet zoals gepland en uiteindelijk zijn we ermee naar een revalidatiecentrum moeten gaan voor hydrotherapie (ook een kostelijke grap en ook ni bij de deur) en hebben we een loopband gekocht voor oefentherapie thuis en na 9 maanden was het dan toch in orde met haar knie en voor ons elke euro waard als je ze weer ziet rondrennen.  

En zo is dat nu met Dobby ook weer.  We weten dat hij niet heel lang te leven heeft maar proberen toch maar het beste te doen voor een goed leven.

Maar ik hou mijn hart al vast voor de testen van de andere 2 ....  Soekie is een herplaatser die afkomstig is uit de broodfok dus ik acht de kans op een 2de hcm-er wel groot , al hoop ik nog steeds van niet natuurlijk.  En ik hoop dat er bij Dobby verder ook niets ernstigs aan de hand is want dat ventje heeft het geluk ook niet echt aan zijn kant.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.897 berichten
  • 1 katten

#111 Geplaatst 04 maart 2016 - 17:54

Pff... kan me inbeelden dat het niet altijd even gemakkelijk is.
Ik klop op hout dat wij zoveel geluk hebben gehad met onze Sierra.
Buiten een buikbreuk na haar sterilisatie, een kwaadaardig vlekje en haar maagproblemen is er niets ernstig aan de hand.
En ok, ik heb ook het geluk dat mijn ouders thuis zijn, wantdoor haar maagproblemen kan ze telkens maar een mini portieetenen vraagt daarom vaak eten, ook in de nacht. Maar we zouden haar nooit kunnen missen. Ik hoop dat de maagproblemen niet erger worden en ze er nog minstens 10 jaar bij kan doen!

Succes nog met de HCM testen voor de anderen, dat blijft een eng moment.
Geplaatste afbeelding

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#112 Geplaatst 17 maart 2016 - 21:20

Vandaag terug geweest voor de echo en zijn lever was goed , hij had lichte fibrose van de galweg en die veroorzaakte de afwijkende waardes.
Hij moet daar nu een supplement voor nemen.

Over 6 maanden moeten we terug op controle.

Ik heb ook nog eens navraag gedaan over het tromboserisico en vanaf dat er HCM is is er altijd een risico op trombose, momenteel was dit risico nog niet hoog maar garanderen dat het niet kon gebeuren dat kon ze ook niet.  Na de horrorverhalen die ik hierover al gehoord heb (en die de cardioloog bevestigde) heb ik een pijnstiller meegekregen die ik onmiddellijk kan toedienen als ik hem zo aantref.  Het duurt zowiezo wel 10 a 15 minuten eer die werkt maar dat is alvast sneller dan dat ik eerst naar een dierenarts moet rijden, dan werkt het hopelijk al tegen dat ik bij de dierenarts ben.  Maar ik hoop uiteraard dat hij van zulke horror gespaard blijft.  Zodra het risico verhoogd (en hij heeft dan geen diarree) dan gaat hij ook bloedverdunners krijgen.

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
  • 4 katten

#113 Geplaatst 18 maart 2016 - 20:34

Wij duimen dat alles goed gaat.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#114 Geplaatst 23 maart 2016 - 22:55

:geluk: voor Dobby, je knappe mannetje :heart:

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#115 Geplaatst 23 maart 2016 - 23:30

Thanks x

Nero
Nero
  • 49 berichten

#116 Geplaatst 25 maart 2016 - 15:27

Ik hoop dat het met Dobby nu goed gaat. Zo herkenbaar, verleden jaar in april is mijn Senna slecht beginnen eten, hij had vroeger al zo af en toe een offday, hij lag te slapen dehele dag terwijl hij een enorm actieve kat was. Allerhande onderzoeken en gewoon hartruis geconstateerd en geen medicatie voor zijn hart nodig maar wel cortisone elke dag omdat ze dachten aan maag-darmontsteking. In februari is hij plots doodgevallen en het resultaat van de autopsie was HCM.

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#117 Geplaatst 25 maart 2016 - 17:10

Op de moment doet hij het goed.  Hij krijgt 3x per dag medicatie.  Smorgens voor zijn hart , smiddags voor zijn diaree en savonds voor zijn galwegen.
Het nieuwe voer , de sanimed atopy waar ik een klein beetje Orijen vis doormeng eet hij nu goed.
Ik heb een paar dagen eetlustopwekkers moeten geven maar daar werd hij vreselijk loom van , vorig jaar had hij dat niet.
Wat ik daarna wel gemerkt heb, als hij iets eet wat hij niet geweldig lekker vind dan stopt hij gewoon met eten.
Het Sanimed natvoer daar was hij zot van, tot het vorig jaar van samenstelling veranderd is.  Ik had nu geprobeerd of hij het nog niet wilde aanpakken maar niks.
Nu geef ik elke avond een blikje zalm en dat lust hij super graag en ik merk dat dat ook zijn verdere eetlust stimuleert.
Op aanraden van de cardioloog heb ik geprobeerd imperial natriumarme zalm te geven maar dat lust hij weer niet dus voorlopig terug op de andere zalm.

De andere katten eten mee de Sanimed Atopy maar kunnen als ze willen ook onbeperkt de Orijen vis eten, ik heb de voerbak op basis van chip hiervoor terug in gebruik genomen.  Hun vorige voer durf ik daar nu niet in doen omdat ik schrik heb als Dobby dat ruikt dat hij dan weer niet van het andere voer gaat willen eten.
Dus voorlopig houden we het op enkel vis voor iedereen.

Sheba moet ik effe in de gaten houden , die heeft momenteel een vrij ruwe vacht en heeft al een paar keer gebraakt maar ik vermoed dat het van de rui is en haarbalproblemen, dat was vorig jaar ook rond deze tijd.  Ik ga dat verder opvolgen om zeker te zijn dat het niet van het voer is.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.897 berichten
  • 1 katten

#118 Geplaatst 25 maart 2016 - 17:20

Ik duim dat hij het verder goed blijft doen!
Geplaatste afbeelding