Spring naar inhoud

- - - - -

Uitzet poesje..

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#1 Geplaatst 29 augustus 2009 - 23:36

Ik ben in overleg met iemand voor een uitzet poesje van een britje ,nu is mij vraag aan jullie ,wat vinden jullie ervan en hoe zijn de regels daarover pecies??
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 29 augustus 2009 - 23:42

Geen idee, ben je van plan om nog een poezel bij te nemen? :)

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 30 augustus 2009 - 00:00

Ja als er wat op mij pad komt zeker wel..
Geplaatste afbeelding

Magic Coonie
Magic Coonie
  • 6.039 berichten
  • 6 katten

#4 Geplaatst 30 augustus 2009 - 00:13

Ik ben ook zo begonnen. De fokster stelde een paar regels op en daar moesten we ons beide aanhouden.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#5 Geplaatst 30 augustus 2009 - 01:38

Mogelijke afspraken:
- De uitzetpoes wordt kosteloos bij een persoon geplaatst.
- De uitzetpoes krijgt 1 nest bij de persoon waarbij deze geplaatst wordt. Eventueel een 2de indien er geen geschikt kitten uit het 1ste nest komt.
- De persoon die de poes in huis heeft, betaalt alle kosten die bij dit nest horen (dekking, testen, … ;) en de opbrengsten gaan ook naar deze persoon OF De uitzetter betaalt alle kosten die bij dit nest horen (dekking, testen, … ;) en de opbrengsten gaan ook naar de uitzetter.
- De uitzetter kiest de dekkater.
- De uitzetter heeft eerste keus in het nest voor 1 kitten, uiteraard kosteloos.
- Na het nest is de uitzetpoes eigendom van de persoon waar de poes bij woont.
- Ze dient gesteriliseerd te worden, deze kosten zijn voor de nieuwe eigenaar.

Gewoon goed overleggen wat je wel en niet wilt en alles duidelijk op papier zetten.

Bewerkt door MissKitty, 30 augustus 2009 - 01:39.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#6 Geplaatst 30 augustus 2009 - 07:51

Wij waren ook van plan om een poesje uit te zetten, maar dat bleek geen sinecure. Op voorhand hadden tal van fokkers ons al gewaarschuwd dat dit een formule is die heel vaak mis loopt. Enfin... toch met een aantal "kandidaten" de mogelijkheden besproken en telkens opnieuw waren wij zeer teleurgesteld.

Daar kwamen nog een aantal griezelverhalen bij van andere fokkers (echt, je kan het je zo zot niet in denken...) en ook bijna iedereen die wij spraken en die ooit een poes hadden uitgezet hadden daar nu heel veel spijt van.

Eigenlijk ben ik nu gewoon heel opgelucht dat het allemaal niet zal doorgaan! De mensen met wie ik in gesprek was kende ik stuk voor stuk al een tijd en ik dacht dat ik ze kon vertrouwen en dat zo'n uitzetnestje wel vlot zou gaan, maar naarmate de tijd vorderde merkte ik toch dat het niet zo eenvoudig was. Ben blij dat ik er steeds op voorhand achter kwam ipv als de miserie begint.

Ik zeg niet dat het niet kan goed gaan, maar als je een poesje uit zet moet je dat echt doen bij mensen die je heel erg goed kent en 100 procent vertrouwt, want het klinkt in theorie wel allemaal fijn, maar er is een reden waarom alle fokkers met waarschuwingen komen als je zegt "we denken eraan een poesje uit te zetten".
Zorg ook dat ALLES is vastgelegd op voorhand. Al weten we allemaal dat zo'n uitzetcontracten eigenlijk niet helemaal rechtsgeldig zijn. Voor de wet is de kat feitelijk van wie er de laatste 3 maanden voor gezorgd heeft. Dus komt het tot een conflict kan het zijn dat je als fokker je kat kwijt bent.
Kortom er zijn veel haken en ogen aan zo'n uitzetformule.

Als er hier nog OOIT een poesje wordt uitgezet (want heb er eerlijk gezegd helemaal geen zin meer in) gebeurt dat bij iemand die ik heel goed ken, dat wordt oftewel een heel goede vriendin oftewel bij mijn broertje. Kortom iemand die ik al jaren ken en die ik 100 procent vertrouw.

PS En als je dan toch een poesje uitzet, doe het dan vooral niet kostenloos. Je zou verschieten hoeveel marginalen er af komen op "een gratis kat". Geen geld voor medische kosten, niet verder gedacht over kosten die erbij te kijken komen, als ze die kat maar gratis krijgen...

Netjes betalen, en als de poes een uitzetnestje heeft gehad betaal je als fokker de kat terug. Heel veel miserie kan daardoor voorkomen worden.

Bewerkt door Smitten Kitten, 30 augustus 2009 - 08:01.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#7 Geplaatst 30 augustus 2009 - 11:01

Smitten Kitten zei:

PS En als je dan toch een poesje uitzet, doe het dan vooral niet kostenloos. Je zou verschieten hoeveel marginalen er af komen op "een gratis kat". Geen geld voor medische kosten, niet verder gedacht over kosten die erbij te kijken komen, als ze die kat maar gratis krijgen...

Netjes betalen, en als de poes een uitzetnestje heeft gehad betaal je als fokker de kat terug. Heel veel miserie kan daardoor voorkomen worden.

Hier heb je ergens wel een punt.
Ik geloof wel dat een uitzetpoesje goed kan gaan hoor, maar je moet wel de juiste mensen er voor vinden natuurlijk en zoveel mogelijk op voorhand bespreken want eens je achteraf over iets van mening gaat verschillen wordt het er ook niet makkelijker op. En hopen dat je de mensen ook echt kan vertrouwen want stel bvb je beslist alles op jouw kosten te doen maar uiteindelijk willen die mensen het geld dat ze voor de kittens krijgen niet afgeven.. Vraag me af of je daar wettelijk wel echt iets tegen kan beginnen dan? Of als je na 3 maanden niks meer hoort van die mensen, wat dan inderdaad..

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#8 Geplaatst 30 augustus 2009 - 11:07

MissKitty zei:

Hier heb je ergens wel een punt.
Ik geloof wel dat een uitzetpoesje goed kan gaan hoor, maar je moet wel de juiste mensen er voor vinden natuurlijk en zoveel mogelijk op voorhand bespreken want eens je achteraf over iets van mening gaat verschillen wordt het er ook niet makkelijker op. En hopen dat je de mensen ook echt kan vertrouwen want stel bvb je beslist alles op jouw kosten te doen maar uiteindelijk willen die mensen het geld dat ze voor de kittens krijgen niet afgeven.. Vraag me af of je daar wettelijk wel echt iets tegen kan beginnen dan? Of als je na 3 maanden niks meer hoort van die mensen, wat dan inderdaad..

Ik geloof ook wel dat het goed kan gaan hoor, maar alleen met heel goede afspraken en met mensen die je volledig vertrouwt, waar de communicatie goed mee zit en die nog eens dezelfde visie hebben op verzorging van katten en fokken.

Dat allemaal samen vinden is niet evident.

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 30 augustus 2009 - 11:14

Ik ken niets van katten fokken, maar dit intrigeert me wel....

Ik kan me inbeelden dat je als cattery soms eens nieuw bloed erbij wil, en dat je niet alle poezen waarmee je niet (meer) kan of wil fokken, kan bijhouden.

Maar waarom dan niet kat steriliseren na het laatste nestje en dan een nieuwe thuis zoeken?

Dit hele 'uitzet'verhaal lijkt me toch geweldig ingewikkeld? Ik zie niet direct het voordeel, noch bij de 'uitzetter' als bij de 'ontvanger'...
Of mis ik iets?

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#10 Geplaatst 30 augustus 2009 - 11:26

Alicia zei:

Ik ken niets van katten fokken, maar dit intrigeert me wel....

Ik kan me inbeelden dat je als cattery soms eens nieuw bloed erbij wil, en dat je niet alle poezen waarmee je niet (meer) kan of wil fokken, kan bijhouden.

Maar waarom dan niet kat steriliseren na het laatste nestje en dan een nieuwe thuis zoeken?

Dit hele 'uitzet'verhaal lijkt me toch geweldig ingewikkeld? Ik zie niet direct het voordeel, noch bij de 'uitzetter' als bij de 'ontvanger'...
Of mis ik iets?

Katten fokken is een werk van lange adem. De perfecte raskat moet nog uitgevonden worden en vaak is het een kwestie van verbeteringen stuk voor stuk door te voeren.
Alles in één generatie voor mekaar krijgen is een utopie. Dus probeert een fokker dan weer bv de ogen goed te krijgen, dan weer de oren goed te krijgen etc. Uit elke verparing hou je dan die kat die wat je met de verpaaring voor ogen had tot uiting brengt.

Maar als je telkens uit elke generatie iets moet houden zit je huis op drie jaar bomvol. Om dat te voorkomen werken fokkers met uitzetnesjes of werken ze met andere fokkers samen. Op die manier kan je als er een poesje uit een uitzetpoesje terug komt "2 stapjes verder staan" zonder ook effectief 2 poezen te moeten aanhouden. Door te vermijden dat je huis snel vol zit, kan je vermijden om te moeten herplaatsen.

Een uitzetpoesje is doorgaans een kitten dat ergens anders een nestje mag krijgen, geen volwassen kat die herplaatst wordt.

Bewerkt door Smitten Kitten, 30 augustus 2009 - 11:28.

Alicia
Alicia
  • 2.222 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 30 augustus 2009 - 11:35

Aaaaaah, ik snap het! Dus het gaat over een kitten die je zelf niet voor de fok wil houden, maar waarvan je toch een 'afstammeling' wil hebben.

Dus dan wordt het kittentje geplaatst met de afspraak dat er 'ooit' een nestje komt, waarvan jij er dan eentje mag hebben.

Het is me helemaal duidelijk! Bedankt voor de info, ben weer wat wijzer geworden...

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#12 Geplaatst 30 augustus 2009 - 11:39

Ja, c'est ça ;)
Al is het vaak een kwestie van wel willen houden, maar geen plaats, of in het belang van de al aanwezige kattengroep niet te snel te veel dieren willen aanhouden.

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#13 Geplaatst 30 augustus 2009 - 14:19

Nu ben idd wat wijzer geworden nu over de afspraken ,ik begrijp dus of wij betalen alles en dan krijg de fokker eerste keus ,of de fokker betaal alles ,en is het hele nest van haar.

Kan er wel goed mee in zo alleen ik zou geen verplichting willen hebben daarna om mij poes te laten steriliseren,is het nodig oke maar niet zomaar een verplichting.

Nu ja we praten veel erover hier Peter en ik ,we willen toch wel graag een poes er bij,toch ook leuk voor Sheela en ook voor ons,ben toch wel heel verliefd op de brit ,en dan voornamelijk de black zilver tabby of de Lilac point maar goed ben ook een rare hoor ,als ik een kitten zo vinden op straat dan zou ik haar ook houden whahaha ,maar we zijn toch wel serieus op zoek.
Geplaatste afbeelding

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#14 Geplaatst 30 augustus 2009 - 14:35

brithany zei:

Nu ben idd wat wijzer geworden nu over de afspraken ,ik begrijp dus of wij betalen alles en dan krijg de fokker eerste keus ,of de fokker betaal alles ,en is het hele nest van haar.

Kan er wel goed mee in zo alleen ik zou geen verplichting willen hebben daarna om mij poes te laten steriliseren,is het nodig oke maar niet zomaar een verplichting.

Nu ja we praten veel erover hier Peter en ik ,we willen toch wel graag een poes er bij,toch ook leuk voor Sheela en ook voor ons,ben toch wel heel verliefd op de brit ,en dan voornamelijk de black zilver tabby of de Lilac point maar goed ben ook een rare hoor ,als ik een kitten zo vinden op straat dan zou ik haar ook houden whahaha ,maar we zijn toch wel serieus op zoek.

Hangt er een beetje van af, sommige fokkers zullen wel in het contract opnemen dat de poes zowieso na dat eerste nest geholpen moet worden. Denk er ook aan dat als je alles zelf moet betalen het een dure zaak kan worden. Fokken is een hele dure hobby. Wij dachten dat we met ons eerste nestje van 6 kittens toch echt wel uit de kosten zouden komen, maar dat blijkt dus echt niet zo te zijn :o
Al ligt dat misschien ook aan het feit dat wij op geen cent kijken als het om de katten gaat en voor de kittens geldt natuurlijk hetzelfde.
Bedenk dat als jij degene bent die alles betaalt, dat het financiële risico ook bij jou ligt. Stel dat moederpoes 's nachts in het weekend een keizersnede moet, of dat je alle kittens met KMR moet flessen. Dat zijn allemaal zaken die de kosten behoorlijk opdrijven.

Concreet moet je gewoon goede afspraken maken en ervoor zorgen dat je enkel in zee gaat met iemand die je heel goed kent en vertrouwt. Want bovenal is zo'n uitzetformule een zaak van vertrouwen.

Bewerkt door Smitten Kitten, 30 augustus 2009 - 14:38.

brithany
brithany
  • 7.775 berichten
  • 7 katten

#15 Geplaatst 30 augustus 2009 - 14:52

Ja daar ben ik me wel van bewust hoor,het hondje van mij moeder was ook zwanger en idd met de kerstdagen een keizersnee ,1 puppie dood geboren en twee puppie over ,dus dat je niet uit de kosten soms komt dat weet ik idd ,en ik weet ook dat er een heleboel bij kom kijken en nog niet van alles op de hoogte bent en daarom ook niet gelijk een nestje wil gaan fokken ,ik wil eerst heel veel te weten te komen over het ras en alles er om heen en zo ook als ik een poesje koopt dan ook wil ik geen sterelisatie picht ,ook al zou ik er misschien nooit mee gaan fokken.

Wel is het zo als ik en poesje heb en het zo om medische reden gesteriliseerd moeten worden dan wordt dat gelijk gedaan natuurlijk.

Maar ben gewoon te veel in mij gedachten bezig toch ooit misschien een eigen nestje te krijgen dus wil wel alles openhouden daarvoor ,maar eerst nog heel veel lezen en leren.
Geplaatste afbeelding