Spring naar inhoud

- - - - -

Kale plek op voorpoot

likken kaal voorpoot

• Log in om te reageren
27 reacties op dit onderwerp
Sanne_
Sanne_
  • 12 berichten

#1 Geplaatst 15 april 2014 - 11:03

Hallo,

Ik ben al een paar keer op dit forum terechtgekomen en heb er altijd mijn antwoord gevonden, maar nu moet ik toch zelf een nieuw onderwerp plaatsen.

Het zit zo: ik heb 2 katten, die doorgaans goed overeenkomen. Ze slapen (of sliepen?) altijd naast elkaar. Maar onlangs merkte ik dat de jongste een kaal plekje had op zijn voorpoot. Ik ben er onmiddellijk mee naar de dierenarts geweest, en hij had koorts en kreeg antibiotica. Nu zijn we 4 dagen op weekend geweest (mijn schoonzus en buurmeisje zijn elke dag langs geweest) en ik zie dat de plek op zijn voorpoot veel groter geworden is. Ik heb naar de dierenarts gebeld, maar die wil geen maatregelen treffen omdat hij onlangs al antibiotica gekregen heeft.
Ik heb gisteren dan nog wat gezocht naar oorzaken op internet, en volgens veel mensen kan dit ook aan stress liggen. Alleen begrijp ik niet goed waarom dat dan zou zijn. Ik merk wel dat de 2 katten niet meer zo goed overeenkomen als 2 weken geleden. Als de andere kat ook bij ons op bed komt liggen, loopt de "probleemkat" weg en dat is al enkele avonden zo. Ik zou dus willen proberen om ze weer beter te laten overeenkomen en zo kijken of de stress weer weg gaat. Maar hoe kan ik dat doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.229 berichten

#2 Geplaatst 15 april 2014 - 11:21

Ik weet niet of het kale plekje en de koorts iets met elkaar te maken hadden?
Koorts kan hij volgens mijn niet krijgen door stress

Hoe komt hij aan die kale plek, bijt hij er aan? Misschien een allergie?

Geplaatste afbeelding

Sanne_
Sanne_
  • 12 berichten

#3 Geplaatst 15 april 2014 - 11:36

Ik weet ook niet of het iets met elkaar te maken heeft.
Hij zit constant aan de plek te likken maar er is geen schimmel of wonde, de dierenarts heeft dat gecheckt.
Dus ik denk (na al mijn research) dat het iets met stress te maken heeft.
Maar hoe ik dat kan verhelpen...?
Tegen dat ik het gevonden heb, is hij helemaal kaal denk ik!

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.229 berichten

#4 Geplaatst 15 april 2014 - 11:50

Een poes van mijn schoonmoeder heeft dat vroeger ook lang gehad, ze hebben nooit gevonden waardoor het kwam, maar ze kreeg elk half jaar een spuitje cortisonen. Het beterde tot de spuit uitgewerkt was.

Ik weet het is geen oplossing om cortisonen te gebruiken, ik hoop dat jullie de oorzaak kunnen vinden
Geplaatste afbeelding

Sanne_
Sanne_
  • 12 berichten

#5 Geplaatst 15 april 2014 - 11:59

Oké, misschien kunnen we dat proberen.
Is dat niet schadelijk voor de kat?

Sorry hoor, ik ben nogal overbezorgd en ik wil mijn schatjes graag zo lang mogelijk bij me :)

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.229 berichten

#6 Geplaatst 15 april 2014 - 12:11

Ik ben ook zo een overbezorgde katten moeder ;) ik weet niet of het schadelijk is, gezond zal het niet zijn vrees ik, daarom eerst de oorzaak proberen te vinden
Geplaatste afbeelding

Sanne_
Sanne_
  • 12 berichten

#7 Geplaatst 15 april 2014 - 13:01

Ik ga eerst eens proberen om ze weer dikke vrienden te laten worden, misschien is dat een oorzaak.
Hoe weet ik nog niet, maar ik ga nog wat opzoekingswerk verrichten.
In afwachting ga ik wel naar de dierenarts voor cortisone denk ik.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.897 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 15 april 2014 - 13:49

Geven voedselallergie ook niet soms kale plekken?
Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.229 berichten

#9 Geplaatst 15 april 2014 - 15:50

Denk wel dat een allergie jeuk veroorzaakt, en daar komen kale plekken van
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

Mooiste kortharige HTK 2016

• Moderator
  • 8.601 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 15 april 2014 - 15:52

Cortisone is een lapmiddel, dat niets doet aan de oorzaak
Gezond is dat allemaal niet.

Ik ken zo nog dierenartsen die alles oplossen met cortisone.
Zo heeft mijn hond dat 6 jaar gekregen tot een andere dierenarts heeft gezien dat ze allergisch was aan vanalles.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Sanne_
Sanne_
  • 12 berichten

#11 Geplaatst 15 april 2014 - 16:06

Hoe kan je weten waar je kat allergisch aan is?
Ik heb net een zak van 10 kg eten gekocht, niet goed zeker ;)
Mijn 2 katten eten wel altijd samen uit 1 bak (soort voedselreservoir) omdat wij overdag niet thuis zijn.
Ze zijn het dus niet gewend om op een bepaald uur eten te krijgen en zeker niet apart.
Waarschijnlijk zal ik dat toch moeten doen om de allergie uit te zoeken zeker?

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.897 berichten
  • 1 katten

#12 Geplaatst 15 april 2014 - 16:19

Er bestaat anti allergisch voer dat je kan geven voor een tijd om te zien of het betert. Dat is bij de dierenarts te kopen. Nadien als het beter is, kan je geleidelijk aan ander voer proberen. Komen de klachten terug, is dat voer de boosdoener.
Geplaatste afbeelding

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#13 Geplaatst 15 april 2014 - 16:48

Mss eens bij een andere DA gaan voor een tweede opinie.

Stress kan het zijn omdat hij toch wel meer likt op die plek. Je zegt dat ze niet meer goed overeen komen, wat is er veranderd in je huishouden?
Zijn beide katten steriel? Ook dit kan iets eraan doen als eentje wel of niet steriel is.
Probeer meer aandacht te geven aan ze speel evenveel met ze allebei beloon met een snoepje zoals die vleessticks van de aldi bv probeer ze wat meer bezig te zijn haal laserlampje boven veel zijn daar wel zot van. Zie je geen verbetering dan zou ik het toch verder laten onderzoeken.

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.229 berichten

#14 Geplaatst 15 april 2014 - 16:55

Evyke81, op 15 april 2014 - 15:52, zei:

Cortisone is een lapmiddel, dat niets doet aan de oorzaak
Gezond is dat allemaal niet.

Ik ken zo nog dierenartsen die alles oplossen met cortisone.
Zo heeft mijn hond dat 6 jaar gekregen tot een andere dierenarts heeft gezien dat ze allergisch was aan vanalles.

Dat is waar het is een lapmiddel, daarom de oorzaak zoeken is veel belangrijker.
Cortisonen zou ik alleen laten gebruiken als het echt niet anders meer kan

Geplaatste afbeelding

Sanne_
Sanne_
  • 12 berichten

#15 Geplaatst 15 april 2014 - 18:12

Er is niets echt veranderd in ons huishouden, maar naar mijn idee doet de oudste kat dominanter. De jongste loopt steeds weg als hij eraan komt, ook als hij net superrustig bij mij lag. Het kan ook zijn dat de jongste geen zin meer heeft om te spelen net doordat er iets scheelt en dat daarvan de kale plek komt.
Ik denk dat ik hem toch een cortisonespuitje laat geven voor deze ene keer, maar mocht het terugkomen ga ik een andere dierenarts opzoeken.

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: likken, kaal, voorpoot