Spring naar inhoud

- - - - -

Kale plek op voorpoot

likken kaal voorpoot

• Log in om te reageren
27 reacties op dit onderwerp
snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#16 Geplaatst 15 april 2014 - 18:17

Mocht het mijn kat zijn, dan ging ik sowieso eerst voor een 2de opinie. Er zijn nu eenmaal DA die voor alles AB geven, en ook zonder problemen cortisonen spuiten.  Is het niet logisch om de onderliggende oorzaak te zoeken? Zou je voor jezelf dit ook doen? Gewoon pillen slikken of je troep laten inspuiten die symptomen verdoezelen maar de oorzaak niet wegnemen?
Geplaatste afbeelding

Sanne_
Sanne_
  • 12 berichten

#17 Geplaatst 15 april 2014 - 18:21

Ze zijn trouwens allebei steriel, dus daar kan het niet aan liggen.

Toen ik daarnet naar de dierenarts belde, zei ze dat ik morgen moet gaan om een cortisonespuitje. Ik weet dat jullie er nogal tegen zijn dus ik vroeg haar ook of het niet schadelijk is. Ze zegt dat 1 of 2 keer echt geen kwaad kan en dat me dat de tijd geeft om de rust hier terug te brengen. Dus ze weet wel waar ze mee bezig is denk ik.

Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte!

Nja Snoopy, je hebt wel een punt natuurlijk...
Ik vind het zo moeilijk want ik weet niet of hij zich echt slecht voelt.
Morgen toch eens een andere dierenarts bellen zeker?

NeonYellow
NeonYellow
  • 368 berichten
  • 2 katten

#18 Geplaatst 15 april 2014 - 19:13

Bekijk berichtSanne_, op 15 april 2014 - 11:36, zei:

Hij zit constant aan de plek te likken maar er is geen schimmel of wonde, de dierenarts heeft dat gecheckt.

wij hebben dit gehad met onze hond (ik weet dat dit hier over een kat gaat, maar mss is het eens een andere denkpiste)
hij likte veel aan zijn poot op eenzelfde plek waar dan een wondje kwam.
volgens de DA was dit door verveling en werd het ook gezien als een soort van zelfpijniging (klinkt mss wat raar..)

we probeerden het plekje af te dekken, hem wat afleiden enzo en dat is van zelf gestopt :)
ik hou hem nu nog telkens in de gaten als hij zijn poten aan het wassen is

banner

Sanne_
Sanne_
  • 12 berichten

#19 Geplaatst 15 juni 2014 - 17:16

Dag lieve mensen,

Hier ben ik weer...
Ik had beloofd om jullie op de hoogte te houden als de oplossing er was, maar die is er nog steeds niet.
Guust heeft ondertussen al 2 keer cortisone gekregen en dan is het wel elke keer gestopt, maar nu is hij aan zijn rug beginnen likken. Het ziet er niet uit, hij heeft echt al een heel grote kale vlek.
Een andere dierenarts wil ook cortisone geven nu, dus ik ben echt ten einde raad... Ik kan hem toch niet om de 2 maanden cortisone geven? Hij is pas 1 jaar maar als het zo doorgaat wordt hij er geen 2.

Kan iemand me helpen?
Ik ben ten einde raad en heb alles al geprobeerd (voeding, stress wegnemen, feliway, afleiden ...)

Help...

Sanne_
Sanne_
  • 12 berichten

#20 Geplaatst 24 juni 2014 - 14:00

Bij deze wil ik jullie op de hoogte brengen van de vorderingen...

Een uurtje na mijn vorig bericht ben ik dan toch naar dierenarts 2 (de nieuwe dus) geweest.
Op dat moment had Guust 41° koorts, dus ik was nogal wanhopig.
Hij heeft op dat moment antibiotica gekregen en moest een nachtje blijven.
De volgende dag heeft hij toch cortisone gekregen (het likken stopte niet) en ze hebben biopten genomen.
Volgende week krijg ik definitief resultaat daarvan.
Het vermoeden van de dierenarts is dat er een neurologische oorzaak is die de prikkels veroorzaakt.
Waarschijnlijk zal hij vanaf nu altijd een pilletje per dag tegen epilepsie moeten nemen, dat kalmeert die prikkels en is minder schadelijk dan cortisone.

Hopelijk helpt het en kan hij nog lang en gelukkig leven :)

kate2
kate2
  • 12.796 berichten

#21 Geplaatst 24 juni 2014 - 14:38

Ik hoop dat je een concrete oorzaak krijgt, want het lijkt mij echt niet fijn om maar antibiotica en cortisone te geven zonder te weten waar de oorzaak ligt. Ik zou zeker wel aan de DA doorvragen tot ik concreet weet waaraan ze denken dat het ligt.
hOpelijk is je katje snel beter! Veel succes!!

Sanne_
Sanne_
  • 12 berichten

#22 Geplaatst 08 juli 2014 - 14:49

We weten wat het is: feline ideopatische ulceratieve dermatose.
Dat betekent dat er een neurogene oorzaak is, dus geen huidziekte of allergie of schimmel of wat dan ook.
Hij moet voor de rest van zijn leven elke dag een pilletje krijgen dat normaal tegen reisziekte en dergelijke gegeven wordt.
We zien (na een week pilletjes) al een beetje verbetering, hij krabt al minder en er is geen rauw vlees meer te zien.

Bedankt voor alle hulp allemaal!

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#23 Geplaatst 08 juli 2014 - 15:50

Veel succes nog, hopelijk heeft hij er nu geen last meer van!
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#24 Geplaatst 15 juli 2014 - 13:46

succes hoor
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#25 Geplaatst 15 juli 2014 - 14:39

Fijn dat je weet wat het is, en dat je er iets aan kan doen!
Those who don't believe in magic, will never find it

snoopy
snoopy
  • 6.261 berichten
  • 5 katten

#26 Geplaatst 15 juli 2014 - 16:22

Super dat je toch naar een andere DA bent geweest die wel gezocht heeft naar de oorzaak… Als je schat geholpen is met elke dag een pilletje, dan valt het al bij al nog mee. Blij het te lezen in ieder geval...
Geplaatste afbeelding

Sanne_
Sanne_
  • 12 berichten

#27 Geplaatst 15 juli 2014 - 16:32

We zijn er nog niet hoor...
Hij heeft nu een plek in zijn hals die hij constant open krabt met zijn achterpoot. Gruwelijk zicht, want met zijn nagels kan hij veel diepere wondes maken dan met zijn tong natuurlijk. De dierenarts vraagt om toch vol te houden met dat pilletje (ondanks het feit dat er nog geen effect is) maar er wordt wel antibiotica bij gegeven.
Afgelopen weekend ben ik nog bij een kennis geweest die een kattenopvang heeft en zij heeft me een teerzalf meegegeven. Ruikt verschrikkelijk slecht, maar ik zag onmiddellijk effect bij Guust. Het kalmeerde hem enorm. Ik twijfel wel of die zalf heel gezond is (als iets naar asbak ruikt vertrouw ik het niet) dus ben ik er gisteren mee gestopt.
Guust heeft sinds zaterdag een kap om en ik denk dat hiermee de vicieuze cirkel eindelijk doorbroken zal worden. Vandaag is de 'Comfy Cone' ook toegekomen, dus zal Guust nog comfortabeler kunnen genezen.

En euh... Hopelijk vinden jullie het niet te raar dat ik mijn verhaal zo uitgebreid doe, maar ik wil andere mensen de ellende van zoeken en wanhopig zijn zo veel mogelijk besparen bij een dergelijk geval :-)

Sanne_
Sanne_
  • 12 berichten

#28 Geplaatst 11 november 2015 - 16:15

Ondertussen, anderhalf jaar later, loopt onze Guust nog steeds met een comfy cone om zijn hals. Dat is spijtig genoeg de enige oplossing, maar hij heeft er gelukkig geen last van. Hij is nu gezonder en gelukkiger dan ooit :)

Voor mensen die een comfortabel kapje zoeken voor katten is dit trouwens een echte aanrader!

Hierbij een foto...

Bijgevoegde thumbnails

• image.jpeg

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: likken, kaal, voorpoot