Spring naar inhoud

- - - - -

Allergie, erfelijk of niet

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 31 augustus 2009 - 08:10

Santos, de zoon van Yumi lijdt aan een allergie. Ik vraag me sindsdien al elke dag af of het van Yumi zelf zou voort kunnen komen of dat het van de dekkater is. Als het van de kater is, kan ik die combinatie voor in de toekomst niet meer maken, maar als het van de mama komt, dan ga ik haar moeten laten steriliseren. Is een allergie echt erfelijk of kan dat gewoon plots opduiken? Ik dacht dat het laatste toch ook mogelijk was, als ik het vergelijk bij mensen die kunnen ook van de ene dag op de andere allergisch worden aan iets. Flanelle is echter ook ziekjes en het begint dan meer en meer in mijn hoofd af te spelen of het dan ook niet een allergische reactie zou kunnen zijn bij haar.

Ik vroeg me af of ik Yumi 1 van dezer dagen kon laten testen op allergische reacties. Bij Santos zou het vastgesteld zijn dmv zijn ontlasting. Normaal gezien was dit via bloed dacht ik of ben ik daar verkeerd in? Ik wil alle mogelijkheden uitsluiten dat we niet verder zouden kunnen fokken of niet met haar, want dit is heel belangrijk en niet alleen voor mij.

Het zou wel eens een eindbessling kunnen zijn dan of we Feardrop al dan niet zouden houden. Als ze gesteriliseerd wordt, gaan we hem houden. Als ze niets erfelijk doorgeeft en het van de dekkater komt of van iets anders, dan kunnen we hem met een gerust hart naar een andere thuis laten gaan en moeten we ons later niet de vraag stellen van "what if..."
Als ik vraag aan Simon of hij hem wil houden, zegt hij "ik weet het niet, het is u kat, gij moet beslissen", maar daar sta ik dus nergens mee. Als hij hem liever wil houden, dan moet ik gewoon alle mogelijkheden overlopen of we hem al dan niet kunnen houden.

Bewerkt door Spanishke, 31 augustus 2009 - 08:12.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 31 augustus 2009 - 09:10

Ik denk niet dat ze via bloed testen bij katten. Ik heb er wat meer over opgezocht, en de juiste diagnose valt enkel te stellen door een eliminatiedieet. Een dieet dat je zelf moet samenstellen door één, niet eerder gegeten dierlijke eiwitbron en één koolhydraatbron. En zo langzaamaan ingredienten toe te voegen. Of een iets makkelijkere oplossing is hypo-allergene voeding. Hier wat meer uitleg.

Bewerkt door Bibie, 31 augustus 2009 - 09:46.

Geplaatste afbeelding

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 31 augustus 2009 - 09:42

Voor de testen, heb ik geen antwoord.

Zorg dat je niet opnieuw dezelfde 'fout' maakt als met Mystique hé. Zeg dat Simon duidelijk moet zeggen wat hij wil. Feardrop erbij of niet!
Geplaatste afbeelding

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 31 augustus 2009 - 09:44

Mieke zei:

Voor de testen, heb ik geen antwoord.

Zorg dat je niet opnieuw dezelfde 'fout' maakt als met Mystique hé. Zeg dat Simon duidelijk moet zeggen wat hij wil. Feardrop erbij of niet!

Daar wringt het dus. Als andere het hem vragen, zegt hij ook "ik weet het niet", maar gvd daar ben ik niets mee he. Hij is er wel al enorm aan gehecht en ik ook, maar overhaaste beslissing nemen om hem te houden met een cattery, ga ik niet direct doen.

Bewerkt door Spanishke, 31 augustus 2009 - 09:44.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 31 augustus 2009 - 09:52

Hier ook nog wat meer info.

Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#6 Geplaatst 31 augustus 2009 - 13:50

Bij mijn weten ontwikkel je allergie door verschillende elementen. één van die elementen is erfelijke aanleg. Er zijn gezinnen waar je heel duidelijk kan zien dat mensen, door de generaties heen, dezelfde dingen niet kunnen eten. Andere elementen zijn bijvoorbeeld de omgeving. Zo kan je allergisch worden door een overmatige blootstelling (zoals bij mij en mijn vader) of door blootstelling aan helemaal nix waardoor je immuunsysteem zich verveelt en dan maar vanalles begint aan te vallen (zoals bij een buurjongen hier verderop).

Na wat googlen (voor mensen dan hé) kwam ik erop uit dat het ook van het type allergie afhangt. In geval van voedselallergie reageert het spijsverteringsstelsel er slecht op. Dat is doorgaans genetisch bepaald. In geval van omgevingsallergie (haren, pollen, huisstofmijt) is het doorgaans niet genetisch bepaald en door te veel of te weinig blootstelling.

Ik zou dus denken dat de allergie van Santos mogelijk genetisch kan zijn. Maar ik ben natuurlijk géén arts en ik kan al dat googlen fout geinterpreteerd hebben. Contact met de dierenarts opnemen lijkt me dus wel het beste. Er is hier ook een lid, Helena's bende geloof ik, die je zeker wat over allergiën zal kunnen vertellen. Haar mss een pbtje sturen?