Spring naar inhoud

- - - - -

vraagje over het flessen van kittens...

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#1 Geplaatst 01 september 2009 - 08:56

Dit is de eerste keer dat we twee nestjes van 6 hebben en met flessen hebben we weinig of geen ervaring.
Daarom...
De kittens komen zeer goed bij in gewicht en het gaat uitstekend. Maar met zo'n grote nestjes ben ik voorzichtig natuurlijk. Zou ik hen verder flesjes bijgeven of is dat niet nodig ? Momenteel krijgen ze 's morgens en 's avonds een flesje kmr extra. Ze drinken dat rustig op, de één wat meer dan de ander.
Maar als ze 's nachts niet geflest worden, komen ze toch ook goed bij.
Maar vraag is dus, ga ik door met flesjes geven of is dat overbodig ?
Kan ik de zorg voor voeding aan de mama's overlaten of geef ik hen toch beter wat extra flesjes ? Momenteel worden ze 3 keer per dag gewogen en telkens komen ze allen goed aan.

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#2 Geplaatst 01 september 2009 - 09:04

Als mama het aan kan (dus niet als ze graatmager wordt) en de kittens goed aankomen zou ik haar gewoon laten doen, en mij zo weinig mogelijk moeien.

PS Melkgift past zich aan aan de behoefte, dus hoe meer je bijflest, hoe minder moeder op de duur zal produceren.

Bewerkt door Smitten Kitten, 01 september 2009 - 09:06.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#3 Geplaatst 01 september 2009 - 09:22

Dat laatste was ook mijn bezorgdheid. Ik merk dat de kittens 's morgens en 's avonds, op het uur dat ik fles, meer piepen. Waarschijnlijk staan hun maagjes al op die extraatjes of op de gewoonte. Vandaag zal ik dus eens niet flessen en kijken wat het geeft.
Beide mama's zijn nog niet mager, ze zien er uitstekend uit. Zij krijgen ook kmr en kittennatvoer en ook kittenbrokjes. Ze zijn ook nog maar een weekje oud, het ergste qua vermageren moet nog komen denk ik...

Maar meestal hoor ik van andere cattery's dat ze wel bijflessen. Vandaar mijn twijfel. De één zegt zeker doen, anderen raden het af.
Ook onze dierenarts raadt het af vanwege de melkgift. Maar de argumenten van de bijflessende cattery's snap ik ook wel, wat extra weerstand voor de kittens en wat steviger kittens met kmr.

amazingdolls
amazingdolls
  • 3.501 berichten
  • 18 katten

#4 Geplaatst 01 september 2009 - 09:38

Ik doe zo:
Ik weeg de kittens dagelijks , als ze goed bijkomen laat ik dit over aan mamapoes.
Ook moederpoes regelmatig wegen.
bij grote nesten geef ik moeder altijd extra krachtvoer, dit kan je vragen aan DA, ik neem altijd Royal canin of Hills van krachtvoer (is enkel te krijgen bij DA), elke dag een portie geeft haar wat extra buiten de kittenkorrels.
Als ze toch afvalt zou ik bijflessen, of als 1 kitten minder aankomt, soms gaan de grootste kittens met het meeste lopen :d
zolang dit allemaal niet gebeurd zou ik me geen zorgen maken en het bijflessen niet doen.
Natuurlijk zijn ze de extra flesjes nu gewoon, zou ze ook niet extra laten piepen, als ze er echt om vragen doe je gewoon met die 2 flesjes verder , zo erg is dit niet maar als ze er niet om vragen zou ik het ook niet geven.
Geplaatste afbeelding

Guest_quid_faciendum_*
Guest_quid_faciendum_*

#5 Geplaatst 01 september 2009 - 09:40

Ik zou ook gewoon afwachten. Wij hebben hier in het voorjaar ook een nestje van zes gehad en hoewel ik aanvankelijk ook erg onzeker was, heb ik eigenlijk gewoon alles z'n beloop laten gaan, zonder bij te flessen. De kittens kwamen heel keurig aan en Scully had volop melk, dus bijflessen was echt niet nodig (en was bij ons alleen maar een stressfactor voor mama poes). Gewoon elke dag wegen en tijdig ingrijpen, is de boodschap,
en natuurlijk ook de gezondheid van mama poes in de gaten houden.
Veel succes ermee nog!

Smitten Kitten
Smitten Kitten
  • 11.119 berichten

#6 Geplaatst 01 september 2009 - 09:46

Wij hadden een nestje van 7 waarvan eentje 2 dagen na de geboorte wegens complicaties is gestorven. 1 van de 6 kittens die overbleven "wou wel maar kon niet". Die probeerde wel een tepel te vinden, maar hij vond er maar zelden eentje... Hij zat te sabbelen op de tenen van mama, kroop de verkeerde kant uit etc. Hij viel de ene dag af en de andere dag kwam hij maar heel weinig bij (ca 5 grammetjes) en leek ook echt slapper te worden. Die zijn we dan beginnen flessen, met goed resultaat. Hij wordt morgen 8 weken en woog gisterenavond 1100 gram.

De andere kittens hebben nooit flesje gekregen (tenzij een kletske dat nog in het flesje zat en dat ik anders toch moest weggooien, maar dat is echt verwaarloosbaar). Mamapoes kon het perfect aan en is tijdens de laatste maand 500 gram aangekomen. :oops: (Amaai, dat gaat ze niet kunnen appreciëren dat ik dat hier zomaar neerzet :LOL: Maar wij zijn blij, want vroeger noemden wij haar altijd "onze dikke blauwe", aangezien ze veel groter en steviger is als onze andere blauwe poes, en na krolsheid schoot er niet veel meer over van haar :( Dus dat ze nu weer lekker stevig is daar zijn we blij om!)

De andere kittens hadden gisteren gewichten tussen 1000 gram en 1250. Voor 8 weken, voor een nestje van 5 is dat niet slecht. KMR is zeer goede vervangmelk, ik gebruik die ook altijd en heb er al heel verzwakte flessenbabies mee groot gekregen tot grote sterke, gezonde katten, maar mama's melk is nog steeds niet te evenaren. Het doet wonderen voor de immuniteit en alles wat ze nodig hebben zit er in. Moedermelk past zich perfect aan, aan de behoeftes van de kittens. Wat wel zo is, is dat flessenbabies meestal extra lief zijn, al vraag ik mij soms af, of het op een of andere manier een onnatuurlijke relatie tussen mens en dier bewerkstelligt...

Dat valt me nu nl sterk op bij onze flessenbaby (die overigens wel bij mama drinkt, maar gewoon te weinig). Hij is heel gefixeerd op mij en komt naar mij toe gelopen terwijl hij geluidjes maakt die kittens maken als ze naar hun moeder lopen. Dat is allemaal schattig en wel, maar heel natuurlijk is dat niet.

PS En om af te spenen en als ondersteuning van moederpoes kan ik carnibest aanraden. Onze kittens komen soms wel 55 gram per dag aan op CB. Ongelooflijk vind ik dat! En op 8 weken nog geen enkele keer diarree of andere spijsverteringsproblemen!

Bewerkt door Smitten Kitten, 01 september 2009 - 09:49.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#7 Geplaatst 01 september 2009 - 09:46

Oké hartelijk bedankt !!!
Vreemd , maar het zijn net de groten die wel willen van de flesjes drinken. De kleintjes drinken liever bij mama en weigeren flesjes. Als de groten hun flesje kregen , hebben de kleintjes natuurlijk wel meer van hun mama.
Heerlijk die spinnende flessekindjes, ze worden dat wel heel snel gewoon en van zodra ik dichterbij kom, komen ze al naar me toe gekropen. MELK !!!!!
Blijkbaar is kmr ook wel heel lekker...

Toen ik op 2 weken ons Michelleke moest flessen omdat mama te weinig melk had (en Michelle veel piepte), was het wel meteen voorbij met drinken bij mama. Mama kijkt dus totaal niet meer om naar haar. Daar heb ik dus wel schrik voor, want het is ook wel zielig. Straks zit ik met 12 flessebaby's...
Dus voorlopig even geen flesjes meer voor de kittens...

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#8 Geplaatst 01 september 2009 - 11:00

Hier is de bijvoeding Porta Holistic natvoer zalm en kip, ze doen het er heel goed mee. En ze hebben er ook maar weinig van nodig, scheelt een hoop in de kattenbak. En het is ook een natuurvoeding, geheel biologisch. Ik bestelde het bij specialcats.nl en het werd heel snel aan huis geleverd. ( 35 euro voor 24 blikjes van 170 gram) Ze zijn er hier dol op.
Ik ben ook benieuwd naar de brokken daarvan, die heb ik nog niet geprobeert.

Onze dierenarts is geen voorstander van Hill's AD bijgeven, het is volgend hem te fel. Als ze al premiumvoer krijgen, dat er nog eens bovenop zou teveel zijn.
Enkel bij echt heel magere katten of ziekte kan het wel volgens hem...

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 01 september 2009 - 12:53

Interessant topic :) !

henny
henny
  • 1.601 berichten

#10 Geplaatst 01 september 2009 - 13:38

Zooplus heeft dit ook:
Porta 21 nat kattenvoer goedkoop bij zooplus

Henny

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#11 Geplaatst 01 september 2009 - 15:31

Het zijn de laatste in rij op de site van zooplus - die bio kitten. Vinden ze hier super. Ze zijn dus wel iets goedkoper bij special cats.nl , 24 voor 35 euro, maar dan moet je er wel 7 euro verzendingkosten nog extra bijrekenen...
Maar ik heb het gecombineerd met de kmr, dus in 1 verzending.
Ik weet dat ze dat in Het Witte Huis ook hebben.

Enig nadeel het ruikt wel een beetje (rare, speciale geur). Maar dit komt waarschijnlijk omdat er geen geurstoffen in zitten... Hun snoet van de kittens zit helemaal onder en dan lopen ze even rond met donkerbruine snoeten en kinnetjes. Maar het is heel voedzaam en een pluspunt dat het bio is.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#12 Geplaatst 01 september 2009 - 15:36

Ik heb dus de hele dag nog niet geflest en de kittens zijn rustig en goed aangekomen in gewicht. Nu nog afwachten tot vanavond als ze weer gaan piepen...Maar het valt me wel op dat Estelle nu meer bij haar kittens blijft en ze laat drinken. Dus de extra melkgift zal wel automatisch in gang schieten...

Bedankt voor de tips !! Ik dacht wel dat dit het beste was, maar heb toch graag bevestiging. Ik mag er niet aan denken dat ik hen iets tekort zou doen. Ik vond het eigenlijk vanzelfsprekend dat grote nesten bijgeflest dienden te worden. Dat is dus niet zo...

henny
henny
  • 1.601 berichten

#13 Geplaatst 03 september 2009 - 17:08

Het beste blijft toch de moedermelk :)

Henny

Nahs
Nahs
  • 2.719 berichten
  • 8 katten

#14 Geplaatst 03 september 2009 - 17:18

ik fles bij na behoefte

had 7 ukkies en heb ze omdat ze niet goed genoeg groeide sommige soms maar 2 gram per dag bij geflest.
ze dronken super dus 2 keer per dag standaard een flesje gegeven

mams ziet er nu niet uit kan er instoppen wat ik wil maar goed dat trekt weer bij als het gespuis weg is.

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#15 Geplaatst 03 september 2009 - 19:34

Ik fles nu niet meer en het gaat uitstekend. Het piepen is voorbij en de kittens komen goed bij. Wat me vooral opvalt is dat ze nu een stuk rustiger zijn, waarschijnlijk heeft mama dus inderdaad meer melk aangemaakt.