Spring naar inhoud

- - - - -

Ondernemingsnummer (BTW nr)

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Kaszi
Kaszi
  • 887 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 11 juni 2014 - 11:35

Hebben jullie naast een erkenningnummer ook een BTW nummer? Want dit is wel verplicht. (FOD economie is juist bij mij de deur uit, ben in orde omdat ik maar 1 fokteef heb en niet meer dan 2 nesten per jaar)
Maar als je 2 vrouwelijke fokdieren hebt moet je een BTW nummer en erkenningsnummer hebben.

Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#2 Geplaatst 12 juni 2014 - 11:04

het is volgens mij afhankelijk van de omzet... als je omzet boven de 5500€ per jaar is ben je daartoe verplicht.
Wat dus ongeveer overeen komt met 2 vrouwelijke fokdieren... (afhankelijk van prijs en hoeveel kittens/pups)

tsi-chi
tsi-chi
  • 247 berichten

#3 Geplaatst 12 juni 2014 - 11:40

Bekijk berichtStijn_Poezenpaleis:-), op 12 juni 2014 - 11:04, zei:

het is volgens mij afhankelijk van de omzet... als je omzet boven de 5500€ per jaar is ben je daartoe verplicht.
Wat dus ongeveer overeen komt met 2 vrouwelijke fokdieren... (afhankelijk van prijs en hoeveel kittens/pups)

Amaai hoe komt ge aan zo'n omzet? en dat van 2 fokdieren .
Zelf had ik 6 fokpoezen en heb nooit zo'n omzet gehaald hoor . :trance:

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 12 juni 2014 - 12:14

Goh als je een kitten aan 300€ verkoopt en je hebt 2 katten die 2x per jaar een nestje van pakweg 4 kittens hebt kom je aan 4800€. Dus mocht je eens een groter nest hebben ofzo kom je er misschien wel.

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#5 Geplaatst 12 juni 2014 - 12:51

neem dat je 2 nestjes hebt, 1 van 4 en 1 van 5.... 9 kittens, aan 650€ per kitten... 5850€...

Kaszi
Kaszi
  • 887 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 12 juni 2014 - 14:12

Wel dat bedrag heeft er niets mee te maken.
Als je meer dan 1 vrouwelijk fokdier hebt moet je een HK nummer hebben en een BTW nummer of ondernemingsnummer. Dat heeft die man van de Fod economie me verteld....
Zelfs als je met elk maar 1 nestje om de 2 jaar of zo zou doen.

Wel dat bedrag heeft er niets mee te maken.
Als je meer dan 1 vrouwelijk fokdier hebt moet je een HK nummer hebben en een BTW nummer of ondernemingsnummer. Dat heeft die man van de Fod economie me verteld....
Zelfs als je met elk maar 1 nestje om de 2 jaar of zo zou doen.

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#7 Geplaatst 12 juni 2014 - 14:19

ah ok... heb je daar ondertussen al wat meer info rond ivm aanvraagprocedures en zo Katja?

Marina
Marina
  • 15.750 berichten
  • 6 katten

#8 Geplaatst 12 juni 2014 - 19:00

Op de site van BCC staat het volgende
Een stuikelblok voor veel hobbyfokkers om een erkenning aan te vragen was de verplichting om zich in te schrijven in de Kruispuntbank voor ondernemingen ("BTW nummer").
Hier was Dr. Decraemere vrij vaag en onduidelijk in. De verplichting om zich in te schrijven in de Kruispuntbank wordt niet meer geeist voor de aanvraag van een erkenning, maar de dienst stuurt gegevens door naar andere diensten. M.a.w. als je een erkenningsnummer aanvraagt, wordt o.a. ook FOD financien ingelicht. Of je je inschrijft in de Kruispuntbank moest je volgens Dr. Decraemere zelf overwegen, m.a.w. als je winst maakt dien je dit te doen, als je verlies maakt liever niet. Bespreken met de plaatselijke belastings- en/of BTW dienst is hier aangewezen.

Zou dus niet verplicht zijn, of is het toch weer anders ?
Ik denk dat ze het zelf ook niet goed weten ...

en zou dit kloppen http://deredactie.be...nomie/1.1852547 ?
http://financien.bel...llingsregeling/

Bewerkt door Marina, 12 juni 2014 - 19:00.

Geplaatste afbeelding

Kaszi
Kaszi
  • 887 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 12 juni 2014 - 21:14

De controleur die hier gisteren was vertelde me dat ik best naar de toekomst een HK nummer en een BTW nummer kon aanvragen en dat indien je dus meer vrouwelijke fokdieren hebt je dat verplicht bent (vind dat nergens terug in de reglementen die ik online terugvind)
Ze controleren elke fokker in België aangezien de occasionele fokker volgens de broodfokkers aan geen regeltjes voldoen én zij een hele resem aan regels hebben.
Ik heb nu 1 fokteef, maar heb in het verleden wel meer fokteven gehad en in de toekomst zou dat ook wel weer kunnen zijn. Dan ben ik dus niet in orde met wat bij me vertelde.

Ik heb hem gevraagd om me deze gegevens ook te geven via een KB.

En idd de grens is onlangs ook opgeslagen naar 15000 Euro, dus het spreekt zich wel tegen.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#10 Geplaatst 13 juni 2014 - 09:55

Ze weten het zelf eigenlijk niet. Dat hangt echt af van de inspecteur van het FOD en je lokaal belastingkantoor af. Dus je bespreekt dat best met hun.
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...