Spring naar inhoud

* - - - - 1 stemmen

élke dag minstens 1x overgeven (sinds 3 maand)

• Log in om te reageren
56 reacties op dit onderwerp
conso79
conso79
  • 178 berichten

#1 Geplaatst 29 juni 2014 - 15:49

Beste kattenvrienden,

omdat ik in mijn ogen àlles reeds geprobeerd heb, waag ik nu mn poging op jullie forum.

Sinds een 3-tal maanden heeft mijn kater een zeer vervelend probleem. Hij geeft nl. minstens 1x per dag over. Hij had een 5 maand geleden een heel hardnekkig constipatieprobleem door het geven van Hills W/D en I/D brokken en we hebben de constipatie met heel veel moeite losgekregen. De dierenarts zei dat W/D en I/D juist tegen obstipatie was (ze verkocht alleen maar Hills natuurlijk) maar mn arme rakker zat helemaal verstopt. Pas na het geven van heel veel laxatieven en Royal Canin Fibre Response is alles losgekomen. Met de Fibre Response brokken was het constipatie-probleem opgelost maar na 2 maand begon hij dus over te geven.

Meestal 's nachts was het van dat...braaksel met een heel slechte geur (metaalachtig) en zn buikje rommelde ook zeer hard. Ik dus naar de dierenarts. Hij was meer dan een kilo afgevallen, hij dronk zeer veel...de D.A. dacht dus aan suikerziekte. Direct test gedaan (urinestaal via spuit), geen suikerziekte. Dan bloedtesten en pancreastest. Uit de bloedtest kwam enkel OESO-resultaat iets verhoogd, was volgens haar te wijten aan een parasiet, waarvoor ik dan direct een anti-parasitair gegeven heb. Maar de pancreastest was héééél slecht volgens haar (toestelletje lijkt op een soort zwangerschapstestje). Dus, een echo dan maar. Kwam niks uit. Ze stelde voor om een antibioticakuur te geven, incl. een zuurremmer en medicatie voor de pancreas. Zij weet de heel slechte waarden op de pancreastest als "foutief" ("kan bij een zwangerschapstest ook wel ns gebeuren...") dus tjah...

De eerste dag dat ik de medicatie had gegeven heeft hij niet overgegeven maar vanaf de 2de dag begon de miserie opnieuw. Het braaksel stonk wel niet meer maar hij bleef/blijft braken, meestal rond 4u 's morgends maar vandaag bvb heeft hij juist overgegeven (15u) en niet deze nacht. Het braaksel heeft bijna altijd heel veel haar mee, maar zojuist was het weer zonder haar (enkel verteerde brokjes). Hij is wel terug mooi aangekomen (+/- 5,5kg), is levendig en je ziet er niks verkeerd aan. Het is geen langharige kat trouwens.

Om een lang verhaal kort te maken: ondertussen 6 (!) dierenartsen bezocht in 3 landen (België, Nederland en Frankrijk), 4000 euro rekeningen betaald (want daar zijn ze dus wél goed in) en het probleem is er nog steeds. Er wordt niets gevonden, hij lijkt kerngezond maar ik ga dus niet meer naar nog een andere DA want het geld groeit ook niet aan de bomen en m'n excuses maar ze zijn toch wel (bijna) allemaal hetzelfde. Snel geld innen maar als het probleem niet gevonden wordt, geven ze niet meer thuis.

Voedsel geprobeerd ondertussen: Hills I/D, W/D en Z/D: het slechtst resultaat met Hills. Pro Plan rood, Pro Plan groen en Pro Plan geel: blijft braken. Royal Canin 34 (tegen haarballen): direct braken. Royal Canin 33 Sensitive: "beste" resultaat tot nu toe. Hij braakt "slechts" 1 keer per dag.

De kater komt niet buiten (buiten met mij aan het leibandje in de tuin), dan wil hij constant gras eten maar dit heeft hij altijd wel gehad (ik laat gras eten niet toe). Er staan geen planten binnen en ze kunnen aan niks giftigs.

Ik geef om de 4u eten (7u45, 11u45, 15u45, 19u45 en 23u45). Hij schrokt heel hard dus ik geef brokje per brokje en knabbelt wel (niet altijd). Hij drinkt genoeg, flessenwater voor baby's zonder calcium en magnesium omdat hij een historie heeft van blaasgruis.

Beste dames en heren, ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Het lijkt aan haarballen te liggen eerlijk gezegd, maar daar helpt ook niks tegen. Veel kammen, haarbalpasta, olie, speciale snoepjes, niks helpt. Ze blijven er "langs voor" uitkomen. En ook vreemd dat hij in het verleden nooit heeft overgegeven, en nu ineens heel veel haar zou hebben...

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie en als je nog vragen of info moet hebben, shoot!

lilymaya
lilymaya
  • 7.196 berichten

#2 Geplaatst 29 juni 2014 - 15:57

He oud is jouw kat?
Misschien eens met rauwvoer proberen!

lilymaya
lilymaya
  • 7.196 berichten

#3 Geplaatst 29 juni 2014 - 16:04

Ik heb ook een kat gehad die ontzettend veel braakte!
Zij was een birmaan, zij gaf minstens 1 @ 2 keer per dag over, mottilium gegeven, primperan, parrafineolie, andere voeding enz dierenartsen geloop loste niets op! Stress, stress! Medicijnen toedienen zorgt voor veel stress!
Ik heb spijt dat ik toen nog geen weet had van rauwvoer, want ik denk dat het veel beter was  geweest!

conso79
conso79
  • 178 berichten

#4 Geplaatst 29 juni 2014 - 16:08

De kater is ongeveer 6j oud. Rauwvoer ok, maar ik woon voorlopig nog in Frankrijk en hier is dat echt niet te krijgen vrees ik. En ik heb nog 2 andere katten, dus die moet ik dan ook rauwvoer gaan geven, anders wordt het knokken...

Maar het is toch raar dat hij dat nooit gehad heeft? Hij heeft altijd brokjes gehad en nooit problemen...rauwvoer gaat dan misschien maar weer een tijdelijke oplossing zijn.

lilymaya
lilymaya
  • 7.196 berichten

#5 Geplaatst 29 juni 2014 - 16:13

conso79, op 29 juni 2014 - 16:08, zei:

De kater is ongeveer 6j oud. Rauwvoer ok, maar ik woon voorlopig nog in Frankrijk en hier is dat echt niet te krijgen vrees ik. En ik heb nog 2 andere katten, dus die moet ik dan ook rauwvoer gaan geven, anders wordt het knokken...

Maar het is toch raar dat hij dat nooit gehad heeft? Hij heeft altijd brokjes gehad en nooit problemen...rauwvoer gaat dan misschien maar weer een tijdelijke oplossing zijn.
voor die andere kan het natuurlijk geen kwaad maar je moet er aan zien te geraken natuurlijk!
6jaar is hij, dan zal hij het ook niet zomaar aanvaarden dat moet heel langzaamaan gaan! In brokken zitten veel geur en smaakstoffen, als ze dat gewoon zijn duurt het meestal wat langer, maar het kan hoor! Maar je moet er zelf achter staan, anders lukt het niet, het lukt alleen met geduld!

conso79
conso79
  • 178 berichten

#6 Geplaatst 29 juni 2014 - 16:18

ik sta achter alles wat goed is en wat helpt. Ik weet dat er in brokken veel rommel zit en dat rauwvoer veel beter is maar ja, wel vreemd dat het nu ineens problemen geeft...toch?

lilymaya
lilymaya
  • 7.196 berichten

#7 Geplaatst 29 juni 2014 - 16:26

Ja, dat wel, maar de ene kat is al gevoeliger dan de andere!
En er zit zeker veel rommel in, maar er zijn er die er ook oud mee worden natuurlijk!
En als je nu eens andere brokken probeert, zoals orijen, acana,enz.. zonder granen! Kan je die krijgen?
Dat is ook al heel wat beter dan rc of hills!

4000 euro is niet niks! En dan  nog geen oplossing!

conso79
conso79
  • 178 berichten

#8 Geplaatst 29 juni 2014 - 16:33

ik heb idd ook al gedacht om iets te proberen zonder granen. Ik kan via zooplus.fr proberen bvb? Ik weet niet of ze die brokjes daar hebben... Heb je enige voorkeur?

Tja, de dierenartsen rekenen door hoor... Als je met zo'n probleem aankomt, zien ze enkel euro's want ze kunnen veel onderzoeken doen. Jammer dat ik het zo moet zeggen maar dit zijn mijn ervaringen.

conso79
conso79
  • 178 berichten

#9 Geplaatst 29 juni 2014 - 16:40

En hoe komt het trouwens dat hij nu zoveel haarballen heeft? Hij maakt zich niet meer of minder schoon dan vroeger...ik blijf erbij dat het (op z'n minst) een deel vh probleem is. Daar gaan brokjes zonder granen misschien ook niks aan veranderen?

lilymaya
lilymaya
  • 7.196 berichten

#10 Geplaatst 29 juni 2014 - 16:47

Orijen is zonder granen, acana bevat wat zoete aardappel en is iets goedkoper!
Er  is een nieuwe variant van orijen, ik weet4 niet of zooplus die al heeft! Regional red, is met wild enz..
De andere met vis, de 3e met kio enz..
Deze brikken ruiken sterk naar vlees of vis! Een verschil met rc of hills!
Misschien een probeerzakje van 400gr nemen, want katten....

conso79, op 29 juni 2014 - 16:40, zei:

En hoe komt het trouwens dat hij nu zoveel haarballen heeft? Hij maakt zich niet meer of minder schoon dan vroeger...ik blijf erbij dat het (op z'n minst) een deel vh probleem is. Daar gaan brokjes zonder granen misschien ook niks aan veranderen?
het is wel raar, heeft hij lang haar?
Waarom mag hij geen gras eten, dat is juist heel goed voor katten!

conso79
conso79
  • 178 berichten

#11 Geplaatst 29 juni 2014 - 16:50

ja, katten zijn wel lekker kieskeurig :-) maar hij is wel makkelijk hoor...op alle gebied.

Op zooplus.fr kan je geen 400gr zakjes kopen van Orijen zie ik juist, enkel grote zakken. Dat ga ik niet wagen. Zal ns rondkijken maar in Frankrijk is het echt erg gesteld qua voeding en onderhoud van je beestje.

lilymaya
lilymaya
  • 7.196 berichten

#12 Geplaatst 29 juni 2014 - 16:59

Porta 21 is ook graanvrij ik ken het zelf niet maar er zijn hier mensen die het aan1n hun katten geven en er tevreden over zijn, is ook heel wat goedkoper!

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#13 Geplaatst 29 juni 2014 - 17:05

Mijn 2 behaarde huiskatten hadden dit jaar juist hetzelfde.  Heel veel problemen met haarballen, slechte rui, harde ontlasting, braken, etc.  Eerst altijd geprobeerd met van die haarbalpasta en dan was het weer even beter maar het kwam altijd terug.
Laatst hadden ze hier zelfs een maagontsteking van en 1 van de katten had ook obstipatie , die heeft dan een paar dagen lang een laxerend middel gekregen.

Toen ben ik overgeschakeld naar Gastro Intestinal van Royal Canin en kleine beetje voer geven om de paar uur en sindsdien gaat het weer goed.  Ik heb ondertussen de gastro intestinal afgebouwd naar een andere brok en voorlopig blijft het goed gaan.

Bij mij kregen ze altijd royal canin maar daar ben ik nu volledig van afgestapt omdat ze al maandenlang problemen hadden.

lilymaya
lilymaya
  • 7.196 berichten

#14 Geplaatst 29 juni 2014 - 17:10

*bonnie*, op 29 juni 2014 - 17:05, zei:

Mijn 2 behaarde huiskatten hadden dit jaar juist hetzelfde.  Heel veel problemen met haarballen, slechte rui, harde ontlasting, braken, etc.  Eerst altijd geprobeerd met van die haarbalpasta en dan was het weer even beter maar het kwam altijd terug.
Laatst hadden ze hier zelfs een maagontsteking van en 1 van de katten had ook obstipatie , die heeft dan een paar dagen lang een laxerend middel gekregen.

Toen ben ik overgeschakeld naar Gastro Intestinal van Royal Canin en kleine beetje voer geven om de paar uur en sindsdien gaat het weer goed.  Ik heb ondertussen de gastro intestinal afgebouwd naar een andere brok en voorlopig blijft het goed gaan.

Bij mij kregen ze altijd royal canin maar daar ben ik nu volledig van afgestapt omdat ze al maandenlang problemen hadden.
wat krijgen ze dan nu?

conso79
conso79
  • 178 berichten

#15 Geplaatst 29 juni 2014 - 17:12

@lilymaya: is dit iets denk je? Porta 21 sensitive zonder graan, kleurstoffen en smaakstoffen: http://www.zooplus.f...a21/171942#more

@bonnie: geef ze je nu nog RC Gastro Intestinal? Omdat je zegt dat je nu geen RC meer geeft...Indien niet, welke brokjes geef je nu?

Bedankt beiden!