Spring naar inhoud

- - - - -

katten achtergelaten bij verhuis (vraagje)

• Log in om te reageren
31 reacties op dit onderwerp
zsapo
zsapo
  • 306 berichten

#1 Geplaatst 21 juli 2014 - 12:43

Vrienden van ons zitten wat in een rare situatie.   Ze hebben een huis gekocht en ze hebben er twee katten bij gekregen die blijkbaar achtergelaten zijn.  Elke dag kwamen er twee katten aan de deur zitten en zaten altijd in de tuin.   De buren zeggen dat dat de katten zijn van de vorige eigenaars en dat ze ze niet konden meenemen naar hun nieuwe huis (appartement).   De buren waren geshoqueerd dat ze achtergelaten waren, blijkbaar hebben ze nog helpen zoeken voor nieuwe thuis maar niet gevonden.  Ik kan dat dus ook echt niet begrijpen dat je gewoon je katten achter laat bij een verhuis?????!!!!!

Die vrienden van ons hebben dan maar die beestjes beginnen eten geven, en die katjes zijn dan binnen gekomen ook in afwachting van een oplossing.   Die vrienden hebben nog nooit katten gehad maar kennen het wel van bij ons.   Maar na een tijdje zijn ze wel gehecht aan die twee katjes.   Ook hun twee kindjes zijn er aan gehecht geraakt en 's avonds liggen de katten bij hen in de zetel of bij de ouders. De kindjes gaan ook heel goed met de katten om (geleerd van bij ons).   De ene kat is rond de twee jr, en de andere is een oudere kat.   Ik denk toch wel een jaar of 8.   Het is ondertussen drie weken en die vrienden zouden ze uiteindelijk zelf willen houden.   Die katten zijn de nieuwe situatie al helemaal gewoon, ze zijn erg aanhankelijk.   Ze liggen bij hen binnen, liggen bij hen als ze in tuin zitten of eten...   Ze zijn ermee naar DA geweest, ze zijn niet gechipt.  Ze hebben ook al materiaal zoals twee kattenbakken, een krabpaal, mandjes... gekocht.

Nu is mijn vraag, wat moeten ze doen als ze die katten willen houden?   Ze zijn niet gechipt, mogen ze die katten laten chippen?   Kan DA boekje maken dat de katten van hen zijn?   De vorige eigenaars zullen ze wel niet opeisen.

Bewerkt door zsapo, 21 juli 2014 - 12:58.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 21 juli 2014 - 12:58

Volgens mij wel ja. Als ze achter gelaten zijn zullen ze die dieren toch niet meer komen zoeken. Als je ze laat chippen zijn ze officieel dan op de naam van de nieuwe baasjes geregistreerd. In het asiel hebben ze een periode waar na een dier definitief van de nieuwe eigenaar is ook. En daar zit je denk ik al aan. :) Bij hun volgende da bezoek gewoon een boekje laten maken als ze zeggen dat het vondelingen zijn en nog geen hebben.

Voordeel is dat ze in een vertrouwde omgeving beetje blijven he. :)

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#3 Geplaatst 21 juli 2014 - 13:30

Ozuden ze geen contact kunnen opnemen met die vorige eigenaars en gewoon vlakaf vragen of ze die katten mogen overnemen?
Het is maar als die mensen ooit zouden komen en hun katten terugeisen, dat je daar niets aan kan doen en de katten moet afgeven.
Als ze dan misschien kunnen onderhandelen met die mensen en misschien een 'contractje' ofzo opstellen?
Gewoon voor hun zekerheid?
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 21 juli 2014 - 13:33

Bwa, een dier laat je toch niet zomaar 3 weken aan zn lot over. Denk niet dat als ze over enkele maanden bedenken de katten toch te willen dat ze veel te zeggen gaan hebben. Dat is toch wel verwaarlozing.

zsapo
zsapo
  • 306 berichten

#5 Geplaatst 21 juli 2014 - 13:48

Bekijk berichtBlackScorpion, op 21 juli 2014 - 13:30, zei:

Ozuden ze geen contact kunnen opnemen met die vorige eigenaars en gewoon vlakaf vragen of ze die katten mogen overnemen?
Het is maar als die mensen ooit zouden komen en hun katten terugeisen, dat je daar niets aan kan doen en de katten moet afgeven.
Als ze dan misschien kunnen onderhandelen met die mensen en misschien een 'contractje' ofzo opstellen?
Gewoon voor hun zekerheid?

Ja maar hoe kunnen ze dan bewijzen dat dat hun katten zijn?   Als ze gechipt zijn door de nieuwe eigenaars?

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 21 juli 2014 - 13:55

Ik zou ze gewoon houden.Iemand die een kat achterlaat is niet waard dat ze met de herplaatsing betrokken worden.Ze kunnen niets bewijzen.
De vorige huurster van ons appartement heeft haar kat achtergelaten.Een koppel dat wat verder woont in de straat hebben het katertje binnen genomen.Ik wou alle kosten betalen :castratie,chip,entingen enz.Ze zijn er zelf mee naar de da gegaan en de kat heeft een super mandje.Ik heb tegen de vriendin van de vorige eigenares gezegd,als ze de kat terug wil dat ze dan maar eens bij mij moet komen.Een dier achterlaten is strafbaar.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#7 Geplaatst 21 juli 2014 - 16:13

Het is inderdaad niet juist dat ze heft dier hebben achtergelaten. Maar ik zeg maar dat ze misschien een bewijs zouden moeten krijgen dat ze de katten mogen houden, omwille van iets dat onlangs in de krant of een tijdschrift stond. Daarin stond dat je een kat die bij jou komt, mag verzorgen en van jezelf mag beschouwen, zolang je denkt dat de kat van niemand is. Maar als de eigenaar komt en zegt dat het diens kat is, mag die de kat gewoon meenemen zonder boe of bah. No matter welke kosten je er al aan gemaakt hebt of hoe lang de kat al bij jou is.
Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.947 berichten

#8 Geplaatst 21 juli 2014 - 16:36

Bekijk berichtDORIS, op 21 juli 2014 - 13:55, zei:

Ik zou ze gewoon houden.Iemand die een kat achterlaat is niet waard dat ze met de herplaatsing betrokken worden.Ze kunnen niets bewijzen.
De vorige huurster van ons appartement heeft haar kat achtergelaten.Een koppel dat wat verder woont in de straat hebben het katertje binnen genomen.Ik wou alle kosten betalen :castratie,chip,entingen enz.Ze zijn er zelf mee naar de da gegaan en de kat heeft een super mandje.Ik heb tegen de vriendin van de vorige eigenares gezegd,als ze de kat terug wil dat ze dan maar eens bij mij moet komen.Een dier achterlaten is strafbaar.

ik denk er net zo over! Die mensen zijn hun rechten verloren met ze achter te laten!!

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 21 juli 2014 - 16:48

Aangeven bij de politie eventueel.Volgens mij komt niemand de kat eisen.Dat beestje achterlaten zegt al genoeg.
Ik zou ze in ieder geval nooit terug geven.
De eigenaar moet kunnen bewijzen dat de kat van hem is en het feit dat hij vertrokken is zonder ze mee te nemen is tegen de wet in.Hij heeft geen poot om op te staan.

Sakura&Sayuri
Sakura&Sayuri
  • 143 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 21 juli 2014 - 16:49

Waarom achterlaten als je naar een appartement gaat?
Eigenlijk mag een verhuurder je dat niet weigeren .. dat heb ik onlangs nog maar gelezen.

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#11 Geplaatst 21 juli 2014 - 17:06

Je katten achterlaten en na 3 weken zelfs niets meer teken van leven geven, SCHANDALIG! Stel nu pure hypothese (alhoewel ik die niet geloof), je kunt 'zogezegd' je katten niet vangen omdat ze op dat moment een toerke gaan doen zijn ... wel dan kom je toch elke dag terug (laat staan elk uur) om te zien als je ze gevonden hebt of niet? Gewoon adopteren + chippen + lekker knuffelen + een tof leven verder geven ! dit is mijn boodschap ;)

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 21 juli 2014 - 17:08

Soms zijn ze maar al te blij dat ze er van af zijn.
Het kost geld,het maakt vuil,het verliest haar......
Zo zijn sommige mensen.Een kitten is schattig maar als ze ouder worden is de lol er van af en dan zijn alle reden goed.Ze worden ineens allergisch of de huisbaas laat geen dieren toe en nog veel meer.Wegwerpmaatschappij.
Ik zou nog liever in een schuur gaan wonen in plaats van mijn dieren achter te laten.

marieke v. Damme
marieke v. Damme
  • 1.588 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 21 juli 2014 - 17:10

Bekijk berichtDORIS, op 21 juli 2014 - 17:08, zei:

Soms zijn ze maar al te blij dat ze er van af zijn.
Het kost geld,het maakt vuil,het verliest haar......
Zo zijn sommige mensen.Een kitten is schattig maar als ze ouder worden is de lol er van af en dan zijn alle reden goed.Ze worden ineens allergisch of de huisbaas laat geen dieren toe en nog veel meer.Wegwerpmaatschappij.
Ik zou nog liever in een schuur gaan wonen in plaats van mijn dieren achter te laten.

pfft Doris ik word er echt moedeloos van ... je zou dan eens op de groep in facebook moeten bekijken hoeveel poezels en zeer veel Britse kortharen dat er weggeschonken worden. 1 woord daarvoor 'hoe is het mogelijk' ??

zsapo
zsapo
  • 306 berichten

#14 Geplaatst 21 juli 2014 - 17:28

Bekijk berichtSakura&Sayuri, op 21 juli 2014 - 16:49, zei:

Waarom achterlaten als je naar een appartement gaat?
Eigenlijk mag een verhuurder je dat niet weigeren .. dat heb ik onlangs nog maar gelezen.

Ze huren geen appartement, ze hebben hun huis verkocht en een appartement gekocht zegt de buurman.   Nu ja het is niet te begrijpen, die beestjes hun baasjes zijn plots weg en zijj begrijpen niet wat er aan de hand is.   Er wonen plots nieuwe mensen in hun huis, nieuwe meubels, andere auto's op oprit...    Allee het moet toch triestig zijn voor die beestjes, heel hun wereld overhoop.    Gelukkig hebben die vrienden ze opgevangen, voor hetzelfde geld waren die bewoners dierenhaters die ze wegjaagden of zo...    Eerst gingen die vrienden een nieuwe thuis zoeken voor hen omdat ze nog nooit katten gehad hebben, maar ze zijn er ondertussen al heel erg aan gehecht.   Die vrouw werkt veel thuis en soms liggen er twee katten op haar bureau terwijl ze aan het werken is.   Ook de kinderen zijn er ondertussen aan gehecht.    Ze liggen ook bij de ouders en de kinderen in de zetel 's avonds.   Ze zeggen dat het voelt alsof ze die katten al jaren hebben.   Ook de man is er al erg aan gehecht terwijl ook hij nog nooit in zijn leven een kat heeft gehad.   Het zijn blijkbaar erg aanhankelijke beestjes wat het eigenlijk nog extra pijnlijk maakt dat ze zijn achtergelaten.    Ze waren blijkbaar zo'n soort leventje gewoon.    Het is een triestige situatie dat ze zo zijn achtergelaten als een oude zetel die niet past in het nieuwe appartement.   Sommige mensen...

lilymaya
lilymaya
  • 7.947 berichten

#15 Geplaatst 21 juli 2014 - 17:42

Bekijk berichtmarieke v. Damme, op 21 juli 2014 - 17:10, zei:

pfft Doris ik word er echt moedeloos van ... je zou dan eens op de groep in facebook moeten bekijken hoeveel poezels en zeer veel Britse kortharen dat er weggeschonken worden. 1 woord daarvoor 'hoe is het mogelijk' ??
waarom britskorthaar,  wat is daar mis mee?
Toch wel erg he!

Bewerkt door lilymaya, 21 juli 2014 - 17:42.