Spring naar inhoud

- - - - -

vliegtuig ramp MH17

• Log in om te reageren
67 reacties op dit onderwerp
chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 23 juli 2014 - 23:29

Ik heb hier nog geen onderwerp over gevonden. .misschien gemist?

In NL heel veel doden gevallen en ik België ook een paar geloof ik? Zijn er mensen die slachtoffers kennen? Ik persoonlijk niet..maar was vanavond even bij de AH en daar was ook een medewerker omgekomen. Hier in NL leeft het onwijs..hoe is dat in België?  In nl zijn de meeste slachtoffers gevallen natuurlijk. .dus vollop in t nieuws..snap dat er aandacht aan besteed wordt, maar vind t wel krom..als er weinig NL bij betrlkken waren was t nooit zo heftig geweest denk ik..hoe denken jullie erover?
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 23 juli 2014 - 23:33

Bekijk berichtchanatas, op 23 juli 2014 - 23:29, zei:

Ik heb hier nog geen onderwerp over gevonden. .misschien gemist?

In NL heel veel doden gevallen en ik België ook een paar geloof ik? Zijn er mensen die slachtoffers kennen? Ik persoonlijk niet..maar was vanavond even bij de AH en daar was ook een medewerker omgekomen. Hier in NL leeft het onwijs..hoe is dat in België?  In nl zijn de meeste slachtoffers gevallen natuurlijk. .dus vollop in t nieuws..snap dat er aandacht aan besteed wordt, maar vind t wel krom..als er weinig NL bij betrlkken waren was t nooit zo heftig geweest denk ik..hoe denken jullie erover?

Da's altijd zo he.... Als het 'ver van bed' niet meer zo ver is, wordt er altijd meer aandacht aan besteed. Vind het vreselijk wat er gebeurd is, had nooit mogen gebeuren!!!

Veel sterkte aan de mensen die iemand op deze vlucht kenden. Mensen zijn vrede wezens....

België had ook slachtoffers, niet veel, maar elke persoon is te veel in dit geval. Hier wordt er ook veel aandacht aan besteed - wat van mij mag en zelfs moet. Wel worden de familieleden - lijkt me zo op het nieuws te horen - minder op de hoogte gebracht dan in Nederland.

Nogmaals veel sterkte voor iedereen die hierdoor een persoon mist in zijn leven.

Cisca
Cisca
  • 13.515 berichten

#3 Geplaatst 23 juli 2014 - 23:41

Je leest hier meer over de NL slachtoffers dan de 6 BE, ook leven koningklijkhuis en ministers veel minder mee dan in NL
Vond het daadwerkelijk heel netjes hoe de overledenen onthaald zijn, zeker nadat ze als vuil werden behandeld in Oekraine grrrrr
Die mensen verdienden idd deze waardige manier van ontvangst, wel kippenvel momenten

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 23 juli 2014 - 23:47

Het is heel erg wat er gebeurd maar ik vind het altijd wat hypocriet eigenlijk. Nu plots roepen ze op hun profiel foto te veranderen in een bloem als steun en een minuut stilte enzo. Terwijl er dagdagelijks onschuldige mensen en kinderen sterven door oorlog en zinloos geweld. Pas als het dichtbij gebeurd schieten de mensen uit hun diepe slaap.

chanatas
chanatas
  • 5.503 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 23 juli 2014 - 23:52

Het nieuws werd mij vanavond teveel..ja heb toen ik thuis kwam gekeken..maja je wordt overspoeld..en ja dingen die gezegd worden door bijvoorbeeld peter r de vries bij rtl boulevard kan ik slecht tegen..vliegen zal nooit meer tzelfde zijn..slaappil nemen ook niet..want ja dan maak je niet mee wat er gebeurd..alsof je dit wilt meemaken..sorry hoor maar je mag toch blij zijn als je buitne bewustzijn was..al was je dat binnen 10sec wel...maja over een tijd is dit weer vergeten en komt er gewoon elke jaar een rouwdag...ik vind het voor nabestaande echt erg..meeste zijn hele families verloren en ouders zijn gewoon kinderen en hun ouders verloren..daa een ondragelijk verdriet die tot meer slachtoffwes5 lijdt vrees ik...ja ik vind het erg..maar misschien ben ik niet heel gevoelig..ik lig er niet van wakker ofzo (omdat er zoveel erge dingen in de wereld zijn....verhalen van dierenleed raakt me dan toch meer ofzo)

Bekijk berichtEibhlin, op 23 juli 2014 - 23:47, zei:

Het is heel erg wat er gebeurd maar ik vind het altijd wat hypocriet eigenlijk. Nu plots roepen ze op hun profiel foto te veranderen in een bloem als steun en een minuut stilte enzo. Terwijl er dagdagelijks onschuldige mensen en kinderen sterven door oorlog en zinloos geweld. Pas als het dichtbij gebeurd schieten de mensen uit hun diepe slaap.

Dat wordt zochr ik hypocriet..terwijl er ik indd dagelijks kids en mensen doodgaan inder ernstige omstandigheden. .Iedereen veranderd hun profielfoto op FB .morgen veranderd iedereen t weer naar t oude en gaat het leven weer door..ja je toont respect dan..via profiel foto? Heb er niet aan meegedaan
Geplaatste afbeelding

Ailure
Ailure
  • 5.424 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 24 juli 2014 - 00:46

Pff das typisch Facebook. Er gebeurd iets en iemand vindt het wel lollig om er populariteit uit te strekken. Ze gaan ineens massaal pagina's oprichten met de boodschap 'like deze pagina als je respect hebt' of deel dit, verander je profielfoto in dit als... Dikke zever is Facebook op dat vlak. Gewoon om likes te kunnen halen. Dikke uitbuiting van die slachtoffers en familieleden, vrienden,...
Verschrikkelijk hoe veel mensen in elkaar zitten. Ik doe nooit mee aan zulke dingen. Statussen delen, pagina's liken, mijn profielfoto in wat dan ook veranderen. Ik betuig mijn steun en respect wel op mijn manier en ik hoef dat niet aan de grote klok te hangen. Belachelijk.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#7 Geplaatst 24 juli 2014 - 02:11

hypocriet vind ik dan het verkeerde woord eigenlijk
Het is nu eenmaal zo dat als iets de ver van mijn bed show is dat mensen minder of toch anders meeleven
t Is pas als t per manier van spreken in de eigen achtertuin gebeurd en men doorheeft dat het henzelf ook wel eens zou kunnen overkomen dat men dan wel mee kan leven
Typisch menselijk toch
En ja, vandaag veranderen ze op facebook dan hun foto en morgen zetten ze die terug zoals hij voordien stond en gaat het leven verder , t leven moet nu eenmaal verder gaan, je kan niet  blijven stilstaan hé, je moet sowieso  vooruit
Wie weet hebben de mensen die een dierbare verloren zijn daar toch iets aan, als ze zien dat mensen echt meeleven met hen en delen in hun verdriet, ook al is dat dan op zo een manier
Dan is dat toch iets goeds?
Ik zie daar niks belachelijks aan, ik doe er ook niet aan mee maar k ga zo een initiatief toch ook niet zitten afkraken net omdat ik denk dat de nabestaanden zo een blijken van medeleven toch wel waarderen en ze zich minder alleen voelen in hun verdriet
t Is niet omdat er ergens anders op de wereld ook verschrikkelijke dingen gebeuren en mensen sterven of er vreselijk dierenleed is dat men dit voorval dan maar moet negeren en men moet tonen alsof er niks gebeurd is
Geplaatste afbeelding

citroengeel
citroengeel
  • 445 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 24 juli 2014 - 06:15

Dit is heel erg wat er gebeurt is.Daar heb je geen woorden voor.Vind het een laffe daad en de schuldige ja wie heeft het gedaan.En dan hoor je dat ze het verkeerde vliegtuig neer gehaald hebben.Die familie's zijn daar vet mee ze krijgen hun partner,kind,broer enz niet terug.
Zelf ken ik er niemand van maar wil niet zeggen dat het me niet treft.
Zelfde was twee jaar geleden met die bus met kinderen daar was ik ook van aangrepen.Vind het alleen jammer dat ze de kinderen niet laten rusten en dat sommige door gaan met allerlei onderzoeken om toch maar een schuldige te vinden.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#9 Geplaatst 24 juli 2014 - 08:12

Hier bij ons zat de neef van de vader van mijn collega in het vliegtuig. De ex collega van een vriend van mij ook. En een andere collega had die vlucht genomen de dag ervoor, echt veel geluk gehad.
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 24 juli 2014 - 08:41

Bekijk berichtlathyrus, op 24 juli 2014 - 02:11, zei:

hypocriet vind ik dan het verkeerde woord eigenlijk
Het is nu eenmaal zo dat als iets de ver van mijn bed show is dat mensen minder of toch anders meeleven

Ik vind dat persoonlijk raar eigenlijk. Het zijn allemaal mensen en we delen de zelfde bol. Het is niet omdat ze ver weg wonen dat het minder erg zou moeten zijn. De meesten kenden die mensen ook niet die om gekomen zijn, voor hun is het even goed jan met de pet als Archid ergens in Gaza die dagelijks bestookt word. Ik vind dat persoonlijk even erg en het is niet omdat bepaalde mensen binnen die bepaalde denkbeeldige lijnen wonen die enkele gierigaards ooit bedacht hebben dat het erger moet zijn dan als ze er buiten wonen.

Bekijk berichtlathyrus, op 24 juli 2014 - 02:11, zei:

En ja, vandaag veranderen ze op facebook dan hun foto en morgen zetten ze die terug zoals hij voordien stond en gaat het leven verder , t leven moet nu eenmaal verder gaan, je kan niet  blijven stilstaan hé, je moet sowieso  vooruit
Wie weet hebben de mensen die een dierbare verloren zijn daar toch iets aan, als ze zien dat mensen echt meeleven met hen en delen in hun verdriet, ook al is dat dan op zo een manier
Dan is dat toch iets goeds?
Ik zie daar niks belachelijks aan, ik doe er ook niet aan mee maar k ga zo een initiatief toch ook niet zitten afkraken net omdat ik denk dat de nabestaanden zo een blijken van medeleven toch wel waarderen en ze zich minder alleen voelen in hun verdriet
t Is niet omdat er ergens anders op de wereld ook verschrikkelijke dingen gebeuren en mensen sterven of er vreselijk dierenleed is dat men dit voorval dan maar moet negeren en men moet tonen alsof er niks gebeurd is

Ik vind het gewoon kudde gedrag, wie zegt dat die mensen dat veranderen echt uit medeleven. Vele doen het waarschijnlijk om goed over te komen of "plichtsbesef".

En zoals je zegt, elders is er ook leed en dit moet men niet negeren. Toch word het leed elders wel genegeerd grotendeels.

Ik heb trouwens gehoord dat ze nog vliegtuigen neer gehaald hebben maar dan van militaire oorsprong. Daar zaten ook mensen in met een leven, familie, kinderen. Gaan we voor hun ook effe stil staan?

Kaprice
Kaprice
  • 4.957 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 24 juli 2014 - 09:24

@Eibhlin
die twee andere piloten hebben hun schietstoel gebruikt en zijn niet overleden hé, zelfs niet gewond
en trouwens dat zijn militairen in oorlog

toch een ander standpunt dan een vliegtuig vol onschuldige toeristen, die "zogezegd per ongeluk" is neergehaald,
die niks met die oorlog te maken willen hebben, buiten enkel het land overvliegen

en volgens mij mag er gerust eens stilgestaan worden bij het feit dat de Russen en Poetin "teveel" macht hebben in deze wereld
als ze al hun munitie en raketten en wapens gebruiken is de helft van de wereld van de kaart geveegd...

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 24 juli 2014 - 09:42

Het gaat er niet om dat die 2 een schietstoel gebruiken. Het gaat er om dat er elke dag ergens mensen sterven. Diegene die mee vechten hebben een familie (of hadden). En de mensen die daar wonen worden ook dagelijks gebombardeerd terwijl zij onschuldig zijn.

Er zijn trouwens veel jonge mensen die opgeroepen zijn. Ik denk niet dat die allemaal zo staan te springen om mee te vechten. Er werden duizenden tomorrowland tickets geannuleerd omdat ze verplicht werden daar mee te gaan doen in hun land. Dus die verdienen het dan neergeschoten te worden? Dit gaat wel over gaza en niet dat hele rusland gedoe maar komt op het zelfde neer.

Het is nog maar te hopen dat het eens niet uit de hand loopt en de mensheid nog maar eens een wereldoorlog start. Leren uit het verleden lijkt iet dat de mensheid niet zo goed in is.

Dit is gewoon mijn mening en hoeft een ander niet percee mee eens te zijn of mij overtuigen dat ik het mis zou hebben. Noch wil ik een ander overtuigen. Dit is en blijft mijn standpunt.

Bewerkt door Eibhlin, 24 juli 2014 - 09:46.

henny
henny
  • 1.601 berichten

#13 Geplaatst 24 juli 2014 - 10:19

Bekijk berichtEibhlin, op 24 juli 2014 - 08:41, zei:

Ik vind dat persoonlijk raar eigenlijk. Het zijn allemaal mensen en we delen de zelfde bol. Het is niet omdat ze ver weg wonen dat het minder erg zou moeten zijn. De meesten kenden die mensen ook niet die om gekomen zijn, voor hun is het even goed jan met de pet als Archid ergens in Gaza die dagelijks bestookt word. Ik vind dat persoonlijk even erg en het is niet omdat bepaalde mensen binnen die bepaalde denkbeeldige lijnen wonen die enkele gierigaards ooit bedacht hebben dat het erger moet zijn dan als ze er buiten wonen.

Ik vind het gewoon kudde gedrag, wie zegt dat die mensen dat veranderen echt uit medeleven. Vele doen het waarschijnlijk om goed over te komen of "plichtsbesef".

En zoals je zegt, elders is er ook leed en dit moet men niet negeren. Toch word het leed elders wel genegeerd grotendeels.

Ik heb trouwens gehoord dat ze nog vliegtuigen neer gehaald hebben maar dan van militaire oorsprong. Daar zaten ook mensen in met een leven, familie, kinderen. Gaan we voor hun ook effe stil staan?

Dat kan jij wel 'kudde' gedrag noemen maar gisteren was er in Nederland dag van Nationale rouw, overal hingen de vlaggen halfstok (is dat ook kuddegedrag)?
Ik heb zelf mijn profielfoto niet aangepast maar ik kan wel begrijpen waarom anderen dit doen (net als de vlag halfstok)
Nederland had 193 slachtoffers België 6 en die werden gisteren ook waardig in Nederland ontvangen. Prins Laurent was aanwezig bij de plechtigheid.
En...over plichtsbesef, laten we blij zijn dat er mensen zijn die nog plichtsbesef hebben !!!!

Henny

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 24 juli 2014 - 10:29

Bekijk berichthenny, op 24 juli 2014 - 10:19, zei:

Dat kan jij wel 'kudde' gedrag noemen maar gisteren was er in Nederland dag van Nationale rouw, overal hingen de vlaggen halfstok (is dat ook kuddegedrag)?
Dat op zich niet maar ieder moet voor zich uit maken of ze er aan mee doen. Mensen die mee doen omdat het zo hoort of gewoon omdat ze het zien van een ander is kuddegedrag ja. Ik vind dat je pas iets laat blijken als het je echt en oprecht raakt.

Bekijk berichthenny, op 24 juli 2014 - 10:19, zei:

En...over plichtsbesef, laten we blij zijn dat er mensen zijn die nog plichtsbesef hebben !!!!
Vind ik persoonlijk onzin, dit zou uit je hart moeten komen en niet van uit sociale druk.

Murron
Murron
  • 4.654 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 24 juli 2014 - 10:40

Ik denk dat het volkomen normaal is dat iets je meer aangrijpt als het "dicht bij jouw bed" gebeurt. Hypocriet? Misschien wel, maar een volkomen normale reactie. Je mag de invloed van zo'n gebeurtenis echt niet onderschatten. Als er mensen zich geroepen voelen om hun vlag halfstok te hangen, om hun profielfoto te veranderen,... laat ze doen, wat hun reden ook mag zijn. Het is een steun voor de mensen die betrokken zijn. Ik vind het echt vreemd dat de nadruk gelegd wordt op die profielfoto's, alsof het "cool" is om daarmee in te zitten ofzo? Daar geloof ik persoonlijk niet in. Wie zijn wij om te oordelen over iemands motieven. Ik zie dat niet als kuddegedrag, ik begrijp dat eigenlijk niet goed in deze context. Toen Kim De Gelder in mijn geboortedorp heeft toegeslagen, was ik daar ook enorm van aangedaan - door de gebeurtenis zelf. Mijn vrienden allicht ook, maar wat kan jou dat schelen op dat moment?

Ik vind het echt onwerkelijk dat je 's ochtends in een vliegtuig stapt op weg naar een leuke vakantie of wat dan ook, en dat je daar gewoon nooit zal aankomen. Het is verschrikkelijk dat zoiets is kunnen gebeuren. Zo random. Waarom dat vliegtuig, waarom net dan. Het lijkt echt op een vergissing, wat het eigenlijk nog erger maakt.

(En ja, er sterven dagelijks mensen. In de auto. Op de trein. In oorlogsgebieden. In familiedrama's. In schietpartijen. Etc etc. Daar gaat het hier m.i. niet om).