Spring naar inhoud

- - - - -

vliegtuig ramp MH17

• Log in om te reageren
67 reacties op dit onderwerp
Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#31 Geplaatst 24 juli 2014 - 13:16

Ik schrijf helemaal niet dat het land Nederland niets doet voor de slachtoffers en hun nabestaanden, ongeacht hun nationaliteit. Mijn opmerking was omdat jij zelf aangaf dat je iemand met de nederlandse nationaliteit belangrijker vindt. Ik heb helemaal geen kritiek op de manier waarop nederland omgaat met alle slachtoffers, vind het zelfs spijtig dat ze zo geen behandeling gekregen hebben van in het begin. Mijn "probleem" ligt bij het geven van gradaties van "belangrijkheid" op basis van nationaliteit en het wel of niet nabij zijn van de ramp.
Geplaatste afbeelding

henny
henny
  • 1.601 berichten

#32 Geplaatst 24 juli 2014 - 13:20

Ik zeg alleen dat NL 193 slachtoffers en dat daarom de betrokkenheid groot is, daarom neemt NL het voortouw, daarom is/was de plechtigheid in NL.
Alle stoffelijke overschotten zijn en komen naar NL, in NL worden de slachtoffers geïdentificeerd, dus ook de Belgen.
Niet in jullie eigen land maar hier.

Henny

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#33 Geplaatst 24 juli 2014 - 13:24

Ja, en? Waren de lichamen naar een ander land gebracht, had je je dan minder betrokken gevoeld? Ik snap niet goed wat je punt is? Of die mensen nu in Nederland of in een ander land zijn, het zijn toch nog altijd mensen? en dan zijn het toch nog altijd landgenoten?
Geplaatste afbeelding

henny
henny
  • 1.601 berichten

#34 Geplaatst 24 juli 2014 - 13:31

Nou..ja...je begrijpt het niet of wil het niet begrijpen.
Wij konden in ons eigen land respect tonen voor de slachtoffers van alle nationaliteiten omdat onze regering door het grote aantal slachtoffers alles regelt wat er voor nodig is.
Massaal stonden de mensen aan de kant van de weg waar de lijkwagens de doden vervoerde naar de plaatst van identificatie, we weten niet welke nationaliteit er in de kist ligt !!!!!!!
Als dit België zou moeten gebeuren konden we dat niet doen, dan werd het voor de meesten TV kijken.

Henny

Ailure
Ailure
  • 5.424 berichten
  • 1 katten

#35 Geplaatst 24 juli 2014 - 13:31

Ik deel mijn mening met Eibhlin en Lilia2055.

Maar waar ik vooral 'moeite' mee heb is de media en hoe zij altijd met gebeurtenissen omgaan. Niet het nieuws hoor, want dat houdt iedereen op de hoogte, maar vooral de sociale media zoals Facebook. Mijn Facebook wordt overspoeld met bij wijze van spreken duizenden pagina's die ik zou 'moeten' (ik weet dat ik nog altijd doe en laat wat ik wil, maar je begrijpt mijn punt wel) liken om mijn steun te betuigen aan de overledenen van M17. Ik zie ontzettend veel statussen die ik zou 'moeten' delen om mensen te laten weten dat ik het erg vind wat er gebeurt is, mijn profielfoto veranderen etc...

Wat andere mensen doen en laten moeten zij weten. Als ze daarin willen volgen doen ze maar. Zelf vind ik het erg. Vooral de pagina's. Vroeger heb ik dat gedaan. Voor een ramp een pagina geliked. En dan zie je berichten van "oh wow, 5K likes gehaald blijven liken en delen mensen!!" Alsof het daar om gaat. Aub he.. En weken erna als de ramp een beetje overvlogen is, wordt de naam van de pagina verandert in iets anders en behouden ze hun vele likes, of ze posten nu van die grappige memes om likes te blijven halen.

Het is niet omdat ik mijn profielfoto en dergelijke meer niet verander, dat ik geen respect heb he. Ik wil het niet aan de grote klok hangen. Facebook is echt hét kuddegedrag bij uitstek. Daar wilde ik even mijn mening over kwijt. Voor de rest, hoe Nederland omgaat met de slachtoffers en de minuten stilte in winkels, vlaggen halfstok etc daar kan ik inkomen. Maar ik deel ook de mening dat het niet alleen om Nederland gaat he, er zaten ook andere nationaliteiten op dat vliegtuig. En er gebeuren zoveel dingen in de wereld.. Maar daar ga ik verder niet over uitweiden.

Bewerkt door Ailure, 24 juli 2014 - 13:33.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#36 Geplaatst 24 juli 2014 - 13:37

Pff ja ken die berichten, ze hebben zo voor alles iet. "Als je dit steunt, like dit dan", "als je tegen dierenleed bent like dit dan", als je van die of die houd, like dit dan". Nee ik vind dat allemaal geweldig... echt te stom voor woorden. Ik doe daar ook niet aan mee met die prentjes en teksten delen om te gaan bewijzen dat je voor of tegen iets bent. Maar ja de wereld draait meer en meer om uiterlijke schijn, het gaat om wat mensen echt doen wat telt, niet een prentje delen en dan weer door met de gang van zaken. Zo vb ze liken dat ze tegen dierenleed zijn, toch zetten ze er zicht op 0 manieren voor in.

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#37 Geplaatst 24 juli 2014 - 13:40

Bekijk berichthenny, op 24 juli 2014 - 13:31, zei:

Nou..ja...je begrijpt het niet of wil het niet begrijpen.
Wij konden in ons eigen land respect tonen voor de slachtoffers van alle nationaliteiten omdat onze regering door het grote aantal slachtoffers alles regelt wat er voor nodig is.
Massaal stonden de mensen aan de kant van de weg waar de lijkwagens de doden vervoerde naar de plaatst van identificatie, we weten niet welke nationaliteit er in de kist ligt !!!!!!!
Als dit België zou moeten gebeuren konden we dat niet doen, dan werd het voor de meesten TV kijken.

Ik denk idd dat je het niet wilt begrijpen. Ik zeg helemaal niets over de nederlandse regering, ook geen kritiek op de minuut stilte, de manier waarop er is omgegaan de slachtoffers en nabestaanden, enz. Ik vind het zelfs goed dat ze erin geslaagd zijn om de lichamen zo snel hier te krijgen, vorige week zag het er zo helemaal nog niet naar uit. Mijn punt is dat op basis van een nationaliteit iemand niet meer of minder belangrijk is (voor mij toch niet).
Geplaatste afbeelding

Ailure
Ailure
  • 5.424 berichten
  • 1 katten

#38 Geplaatst 24 juli 2014 - 13:42

Bekijk berichtEibhlin, op 24 juli 2014 - 13:37, zei:

Pff ja ken die berichten, ze hebben zo voor alles iet. "Als je dit steunt, like dit dan", "als je tegen dierenleed bent like dit dan", als je van die of die houd, like dit dan". Nee ik vind dat allemaal geweldig... echt te stom voor woorden. Ik doe daar ook niet aan mee met die prentjes en teksten delen om te gaan bewijzen dat je voor of tegen iets bent. Maar ja de wereld draait meer en meer om uiterlijke schijn, het gaat om wat mensen echt doen wat telt, niet een prentje delen en dan weer door met de gang van zaken. Zo vb ze liken dat ze tegen dierenleed zijn, toch zetten ze er zicht op 0 manieren voor in.
Inderdaad. En degene die speciaal een prentje uitgezocht heeft op Google en er met Paint een tekstje heeft bij gemaakt dat iedereen dat prentje 'moet' gebruiken om steun te betuigen aan de ramp, ja waarom denk je dat die daarmee begonnen is en dat gemaakt heeft? Niet omdat die dat zo belangrijk vindt lijk mij, maar omdat die persoon graag heel Facebook wil overladen met zijn prentje. De impact die hij kan hebben op Facebook, een klein momentje van jezelf groot en populair voelen. Dat is de echte reden die schuilt achter de drijfveer waarom iemand daarmee zou beginnen. Dat denk ik daarover. Op Facebook draait het meer om veel likes en jezelf groot voelen dan om echt respect tonen hoor.

Bewerkt door Ailure, 24 juli 2014 - 13:43.

lathyrus
lathyrus
  • 1 katten

#39 Geplaatst 24 juli 2014 - 13:55

Bekijk berichtLilia2055, op 24 juli 2014 - 12:36, zei:

Als je eens uw thinking cap opzet dan zou je al zien dat niemand hier het ongeval in oekraine wil banaliseren. Het is verschrikkelijk wat daar gebeurd is maar hetgeen in Syrië, Palestina, Soedan, (vul het lijstje maar aan) gebeurt is net zo erg. Iedereen roept op om Poetin en Rusland te bestraffen. Wie gaat er Assad bestraffen? Of de mannen van Israël? Dit staat inderdaad dichter bij ons bed, maar dat maakt het daarom niet erger dan wat ergens anders in de wereld gebeurt. Het verlies van een mensenleven, van waar dan ook, in welke omstandigheden dan ook of welke leeftijd is erg.

Bovendien is het gemakkelijk gezegd van een initiatief op te zetten om die ongelijkheid aan te tonen, maar de realiteit is anders. Wij, als "gewone" burgers kunnen daar niets aan doen. Wij kunnen het erg vinden en willen dat er iets verandert maar we kunnen er helemaal niets aan veranderen. Zo'n dingen worden beslist op een niveau waar wij niets te zeggen hebben. En al kwam de helft van de wereld op straat om te protesteren, nog zou er niets gedaan worden. Al die organisaties die de voorbije jaren geholpen hebben om Gaza opnieuw op te bouwen zien alles nu opnieuw vernield worden om daarna weer opnieuw te beginnen.

waar zeg ik dat misschien, dat iemand probeert te banaliseren wat er in Oekraïne gebeurd is?
Volgens mij zeg ik dat toch nergens...
Ik vind gewoon dat het weinig uithaalt dat je zegt dat je bepaalde initiatieven belachelijk vindt of weet ik veel wat omdat er in andere delen van de wereld ook erge dingen gebeuren en daar dan niet zo massaal op gereageerd wordt
Je kan dat eens zeggen dat je t maar niks vindt maar je schiet er uiteindelijk weinig mee op
Ik vind dat zo typisch dat als er dan gezegd wordt van eens iets  constructiefs te doen dat een mens dan te horen krijgt dat gewone burgers niks kunnen doen
Gewone burgers kunnen altijd wel iets doen
Als je op voorhand al zit te zeggen dat je toch niks kan doen dan gebeurt er nooit iets hé
Er is indertijd een initiatief geweest om producten uit een bepaald land te boycotten, er werd gevraagd als je bv naar de colruyt of den delhaize ging om bv bepaald fruit om er dan op te letten dat je niet t fruit kocht (of nog andere producten ook) uit dat bepaald land (volgens mij had het met gaza te maken en was t Israel dat men probeerde te boycotten maar ik weet het niet meer zeker), maar hoe is dat verlopen?
Net  t zelfde dan t anders verloopt als men dan in mensen hunne zak tast en ze iets meer moeten ophoesten voor producten uit eigen land , plots was t niet meer zo belangrijk om dat land te boycotten en hen duidelijk te maken dat ze dingen deden die ze niet hoorden te doen
En natuurlijk mislukt zo een initiatief dan
En dan zegt men dat gewone mensen niks kunnen doen...
Gelijk hoe je t draait of keert, ik zie er niks verkeerds aan dat er nu op dit moment bepaalde dingen gedaan worden als blijk van medeleven naar de nabestaanden van die vliegtuigramp toe, van mij mag een ander daar gerust een andere mening over hebben maar k vind dat toch moeilijk om dat te begrijpen dat je tegen zoiets tegen kan zijn
De gewone mens doet dan iets en t is dan nog niet goed...
Geplaatste afbeelding

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#40 Geplaatst 24 juli 2014 - 14:15

Bekijk berichtlathyrus, op 24 juli 2014 - 13:55, zei:

waar zeg ik dat misschien, dat iemand probeert te banaliseren wat er in Oekraïne gebeurd is?
Volgens mij zeg ik dat toch nergens...
Ik vind gewoon dat het weinig uithaalt dat je zegt dat je bepaalde initiatieven belachelijk vindt of weet ik veel wat omdat er in andere delen van de wereld ook erge dingen gebeuren en daar dan niet zo massaal op gereageerd wordt
Je kan dat eens zeggen dat je t maar niks vindt maar je schiet er uiteindelijk weinig mee op
Ik vind dat zo typisch dat als er dan gezegd wordt van eens iets  constructiefs te doen dat een mens dan te horen krijgt dat gewone burgers niks kunnen doen
Gewone burgers kunnen altijd wel iets doen
Als je op voorhand al zit te zeggen dat je toch niks kan doen dan gebeurt er nooit iets hé
Er is indertijd een initiatief geweest om producten uit een bepaald land te boycotten, er werd gevraagd als je bv naar de colruyt of den delhaize ging om bv bepaald fruit om er dan op te letten dat je niet t fruit kocht (of nog andere producten ook) uit dat bepaald land (volgens mij had het met gaza te maken en was t Israel dat men probeerde te boycotten maar ik weet het niet meer zeker), maar hoe is dat verlopen?
Net  t zelfde dan t anders verloopt als men dan in mensen hunne zak tast en ze iets meer moeten ophoesten voor producten uit eigen land , plots was t niet meer zo belangrijk om dat land te boycotten en hen duidelijk te maken dat ze dingen deden die ze niet hoorden te doen
En natuurlijk mislukt zo een initiatief dan
En dan zegt men dat gewone mensen niks kunnen doen...
Gelijk hoe je t draait of keert, ik zie er niks verkeerds aan dat er nu op dit moment bepaalde dingen gedaan worden als blijk van medeleven naar de nabestaanden van die vliegtuigramp toe, van mij mag een ander daar gerust een andere mening over hebben maar k vind dat toch moeilijk om dat te begrijpen dat je tegen zoiets tegen kan zijn
De gewone mens doet dan iets en t is dan nog niet goed...

En waar lees jij dat ik zeg dat ze geen aandacht mogen geven aan deze ramp?  Of een blijk van medeleven. Ik heb hier al meerdere keren aangegeven dat het goed is dat ze nu met zoveel respect behandeld worden. Ik zeg alleen dat men best ook een blijk van medeleven mag geven aan andere gebeurtenissen in de wereld.

En neen, een gewone burger kan zo goed als niets te weeg brengen, een hele grote groep gewone burgers kan dat wel. Maar dan heb ik het niet over enkele honderden die een stuk fruit laten liggen in de winkel, maar wel over miljarden. Zoals Eibhlin aangaf, als er niemand is om de wapens op te nemen dan is het al heel wat moeilijker om oorlog te maken. De macht van de wereld ligt in de handen van een groep die nog niet eens 5% van de totale wereldbevolking vertegenwoordigt, en welke noodkreten en protestacties er ook komen, als het in hun plan past om oorlog te maken, dan is dat zo, of dat jij nu dat stuk fruit koopt of niet.
Geplaatste afbeelding

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#41 Geplaatst 24 juli 2014 - 14:29

Het zou beter zijn als iedereen medeleven had met alle mensen die sterven in oorlogen ed. Maar niemand kan die hoeveelheid medeleven aan. Als je bij al die dingen moet stilstaan, dan ga je daaraan kapot denk ik.
Dus dan snap ik wel dat mensen meeleven met een drama dichter bij huis. En ik vraag me trouwens af of ze in andere landen zo wakker liggen van wat er bij ons gebeurt.
En tuurlijk leeft niet iedereen echt mee, en zit er veel 'we doen maar mee met de rest' bij. Dat is voor een stuk jammer. Maar het creëert toch ook verbondenheid, en wat mij betreft hebben we daar niet genoeg meer van.

Ik maak me momenteel toch ook een beetje zorgen over wat de gevolgen gaan zijn...

(En die facebook-toestanden van dingen die je een uur op je profiel moet zetten als je dit of dat steunt, daar kan ik me nu echt niet mee bezig houden se. Dat heeft zijn doel ondertussen compleet voorbijgestreefd)
Those who don't believe in magic, will never find it

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#42 Geplaatst 24 juli 2014 - 14:31

Wat een rare discussie is dit geworden,waarom geen respect voor elkaars gevoelens tonen?als iemand zijn medeleven wil tonen aan slachtoffers waar dan ook,moet dat toch kunnen zonder altijd die negatieve opmerkingen?
Alle problemen/oorlogen op deze wereld zijn ontstaan door disrespect naar elkaar,dus laten we bij onszelf beginnen en elkaar met respect behandelen.
Ik heb gelukkig geen Facebook en hou dat ook lekker zo,

Lilia2055
Lilia2055
  • 4.590 berichten
  • 3 katten

#43 Geplaatst 24 juli 2014 - 14:46

Bekijk berichtDuchess, op 24 juli 2014 - 14:31, zei:

Wat een rare discussie is dit geworden,waarom geen respect voor elkaars gevoelens tonen?als iemand zijn medeleven wil tonen aan slachtoffers waar dan ook,moet dat toch kunnen zonder altijd die negatieve opmerkingen?
Alle problemen/oorlogen op deze wereld zijn ontstaan door disrespect naar elkaar,dus laten we bij onszelf beginnen en elkaar met respect behandelen.

Het meest zinnige dat hier al geschreven is vandaag. Bedankt  :thumb:
Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.952 berichten

#44 Geplaatst 24 juli 2014 - 14:53

Bekijk berichtBlackScorpion, op 24 juli 2014 - 08:12, zei:

Hier bij ons zat de neef van de vader van mijn collega in het vliegtuig. De ex collega van een vriend van mij ook. En een andere collega had die vlucht genomen de dag ervoor, echt veel geluk gehad.

Mijn schoonvader heeft gewoond en gewerkt in Maleisië, we zijn hem een paar keer gaan bezoeken, twee jaar geleden, met dezelfde maatschappij.
Hij nam die vlucht vanop Schiphol naar KL heel regelmatig, wat het voor ons toch ook wel extra angstaanjagend maakte.

Wat de discussie hier betreft, los van die crash, ik ben tegen Facebook toestanden, zit er dan ook niet op en vind het een schending van mijn privacy dat wanneer je tegenwoordig op feestjes ofzo komt dat ik de dag nadien met een foto op fb sta.

In de wereld gebeuren heel veel slechte dingen, maar los daarvan mag je ook niet alles kapot relativeren. Die crash is verschrikkelijk, ik kan me nauwelijks voorstellen hoe het voor familie en vrienden moet zijn om zulk nieuws te horen te krijgen.

Bekijk berichtDuchess, op 24 juli 2014 - 14:31, zei:

Bekijk berichtLilia2055, op 24 juli 2014 - 14:46, zei:

Het meest zinnige dat hier al geschreven is vandaag. Bedankt  :thumb:

X2!!

Carowlina
Carowlina
  • 8.184 berichten
  • 3 katten

#45 Geplaatst 24 juli 2014 - 15:15

Heel erg allemaal! Zo'n dingen mogen niet gebeuren.

Vandaag weer een vliegtuig vermist...