Spring naar inhoud

- - - - -

Hulp gevraagd: blaasgruiskat --> in bad geplast na lang goed te zijn

blaasgruis

• Log in om te reageren
15 reacties op dit onderwerp
dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 06 augustus 2014 - 09:12

Tijger heeft november vorig jaar (11/2013) blaasgruis gehad. Het was in een vroeg stadium, maar het was dus al wel te zien in zijn urine (labo he :-) ).
Hij staat sindsdien op Hill's CD. Iemand die mijn verhalen wat volgt, weet dat ik 4 katten heb, waarvan ik 3 verschillende voedingen moet geven.
Nu met de vakantie (en met op reis te gaan), heeft Tijger wel eens meegesnoept van anderen.
De laatste 2 dagen merk ik wel dat hij terug zijn korrel eet zonder 'morren'. Normaal zeurt hij even, omdat hij die andere uiteraard lekkerder vindt (degene hij niet met eten).

Nu heb ik net ontdekt dat er een kat in de badkamer op een stapeltje handdoeken heeft geplast (handdoeken van het douchen gisterenavond die in het bad lagen).

Zou ik naar de DA gaan, of gewoon hem op SD zetten voor eventjes? Ik ben ook niet zeker of Tijger dit wel was.... Snoes plast ook wel eens binnen, indien ze stress heeft. Op dit moment niet, maar bij een kat weet je dat natuurlijk nooit he.... Als Kiara op de trap zit en ze moet plassen (maar boven staat ook een bak, dus normaal kan dat ook niet).

Dus wat zouden jullie doen?

Bewerkt door dolfjeweerwolfje, 06 augustus 2014 - 09:24.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 06 augustus 2014 - 09:24

Kan stress dit ook terug mee 'in gang zetten'? De overbuurkat blijft volhouden om in onze tuin te komen paraderen. Geen van onze katten kan ermee om. Tijger en die kat blijven over elkaar zitten. Tijger zet een dikke staart, gromt zoals hij enkel bij die kat doet en die kat doet alsof er helemaal geen vuiltje aan de lucht is....

Taptrut
Taptrut
  • 1.223 berichten
  • 5 katten

#3 Geplaatst 06 augustus 2014 - 09:40

Hier wil ik ook wel meevolgen. Denk dat onze Loki ook last heeft van blaasgruis aangezien hij graag eens in het bad plast. Heb ook andere voeding gaan halen, maar ik kan het zeker niet appart gaan geven. Is de gewone RC Indoor wel goed hiervoor of verslechter ik het hierdoor mee?

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 06 augustus 2014 - 12:53

Iemand :-) ?

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#5 Geplaatst 06 augustus 2014 - 13:23

De kat van mijn zus heeft geen blaasgruis en plast af en toe ook in bad.

Ik zou het effe aankijken en zien of het nog gebeurd.
Als hij terug zijn eigen voeding krijgt lost het probleem mss van zelfs op

conso79
conso79
  • 178 berichten

#6 Geplaatst 06 augustus 2014 - 13:55

Dolfjeweerwolfje, ik heb (jammer genoeg) zeer veel ervaring mbt blaasgruis (al mn katten hebben dit reeds gehad) en uit die ervaring kan ik vertellen dat 1 ding altijd helpt, nl. bronwater voor baby's waar de calcium en magnesium waarde zo laag mogelijk zijn (rond de 2 à 4 is perfect maar niet hoger dan 15).

Geef ze brokjes die ze graag hebben (ik heb absoluut geen goeie ervaring met Hill's brokken maar das aan ieder om zelf te bepalen) maar begin ze zsm bronwater uit flessen te geven met een zo laag mogelijke calcium en magnesiumwaarde. Geen kraantjeswater, geen regenwater,... Je kan een fonteintje zetten en wat glazen op de grond, overdrijf maar in't begin.

Sinds ik dat bronwater voor baby's geef, heeft geen énkele poes hier nog blaasgruis gehad.

Taptrut
Taptrut
  • 1.223 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 06 augustus 2014 - 14:13

Bekijk berichtconso79, op 06 augustus 2014 - 13:55, zei:

Dolfjeweerwolfje, ik heb (jammer genoeg) zeer veel ervaring mbt blaasgruis (al mn katten hebben dit reeds gehad) en uit die ervaring kan ik vertellen dat 1 ding altijd helpt, nl. bronwater voor baby's waar de calcium en magnesium waarde zo laag mogelijk zijn (rond de 2 à 4 is perfect maar niet hoger dan 15).

Geef ze brokjes die ze graag hebben (ik heb absoluut geen goeie ervaring met Hill's brokken maar das aan ieder om zelf te bepalen) maar begin ze zsm bronwater uit flessen te geven met een zo laag mogelijke calcium en magnesiumwaarde. Geen kraantjeswater, geen regenwater,... Je kan een fonteintje zetten en wat glazen op de grond, overdrijf maar in't begin.

Sinds ik dat bronwater voor baby's geef, heeft geen énkele poes hier nog blaasgruis gehad.

Zit er in regenwater dan toch nog teveel mineralen?

conso79
conso79
  • 178 berichten

#8 Geplaatst 06 augustus 2014 - 14:35

in mijn ervaring wel, en in regenwater (zeker in België en Nederland) zit toch altijd resultaat van luchtvervuiling...

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 06 augustus 2014 - 15:13

Bekijk berichtconso79, op 06 augustus 2014 - 14:35, zei:

in mijn ervaring wel, en in regenwater (zeker in België en Nederland) zit toch altijd resultaat van luchtvervuiling...

Mijn katten komen ook buiten en drinken ook water buiten. Meestal - denk ik - wel water die we klaarzetten voor hen (in keramieken schalen).

Bekijk berichtconso79, op 06 augustus 2014 - 13:55, zei:

Dus jij zegt, geen andere brokken meer, gewoon fleswater (die jij aanhaalt) en het is opgelost?

Bekijk berichtcatherine, op 06 augustus 2014 - 13:23, zei:

De kat van mijn zus heeft geen blaasgruis en plast af en toe ook in bad.

Ik zou het effe aankijken en zien of het nog gebeurd.
Als hij terug zijn eigen voeding krijgt lost het probleem mss van zelfs op

Ja, denk dat ik dit ga doen, maar ben nog niet zeker.... Mijn broer heeft onlangs zijn kat moeten laten inslapen door dit (ik zou dit niet dadelijk gedaan hebben, ben ook zo niet voor die DA, maar dat terzijde). Wil niet dat hij pijn lijdt.

Heb ook SD besteld bij Zooplus deze morgen en zag net dat het pakje al onderweg is. Dus zal het nog even aankijken misschien en hem eventjes op SD zetten. Of zou dat kwaad kunnen mocht de blaasgruis de kop niet opsteken?

conso79
conso79
  • 178 berichten

#10 Geplaatst 06 augustus 2014 - 15:28

ik ben absoluut geen arts maar mijn ervaring is (mijn 3 katten en de kat van mn ex) dat het probleem nooit meer is teruggekomen sinds het geven van dit type bronwater. En zowel mn ex als ikzelf geven nooit brokjes "tegen blaasgruis", gewoon kwaliteitsvoer dus geen whiskas enz. Kwestie van het uit te testen volgens mij hoor...

Mn poezen zijn indertijd bijna bezweken van enorme constipatie door Hill's brokjes (WD, ID, SD,...), daarom mijn commentaar mbt Hill's maar dit staat los van blaasgruis natuurlijk en is een andere discussie.

Succes, het kan in mijn ogen zéker geen kwaad om bronwater te geven zonder kalk (calcium) en magnesium.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 06 augustus 2014 - 16:18

Bekijk berichtconso79, op 06 augustus 2014 - 15:28, zei:

ik ben absoluut geen arts maar mijn ervaring is (mijn 3 katten en de kat van mn ex) dat het probleem nooit meer is teruggekomen sinds het geven van dit type bronwater. En zowel mn ex als ikzelf geven nooit brokjes "tegen blaasgruis", gewoon kwaliteitsvoer dus geen whiskas enz. Kwestie van het uit te testen volgens mij hoor...

Mn poezen zijn indertijd bijna bezweken van enorme constipatie door Hill's brokjes (WD, ID, SD,...), daarom mijn commentaar mbt Hill's maar dit staat los van blaasgruis natuurlijk en is een andere discussie.

Succes, het kan in mijn ogen zéker geen kwaad om bronwater te geven zonder kalk (calcium) en magnesium.

Ja, kan inderdaad geen kwaad. Welk geef jij dan precies (merk)?

conso79
conso79
  • 178 berichten

#12 Geplaatst 06 augustus 2014 - 16:38

wel, ik woon nog in Frankrijk dus deze merken (Mont Roucous bvb) ga je daar niet hebben. Belangrijkste is dat de calcium en magnesium waardes zo dicht mogelijk bij 0 liggen (zeker onder de 15). De andere waardes (Natrium, HCO,...) liggen ook best zo laag mogelijk. Meestal (niet altijd) hebben de bronwaterflessen voor baby's (staat dan een tuttertje ofzo op) heel lage waardes maar het is gewoon kwestie van goed kijken op het etiket.

Edit:

ik heb effe de waardes vh water dat ik altijd geef (Mont-Roucous) opgeschreven voor je:

Calcium: 2,4
Magnésium: 0,5
Sodium: 3,1
Potassium: 0,4
Chlorures: 3,0
Nitrates: 3,0
Sulfates: 2,0
Bicarbonates: 6,3
ph: 5,85
Minéralisation totale (résidu sec) à 180gr: 25 mg/L

Dus je ziet dat alle waardes zéér laag liggen, perfect.

Bewerkt door conso79, 06 augustus 2014 - 16:43.

Inge91
Inge91
  • 12.580 berichten

#13 Geplaatst 06 augustus 2014 - 16:45

Ik geeft cloe al heel haar leven Spa, dat is het water met de minste mineralen ;)
Geplaatste afbeelding

conso79
conso79
  • 178 berichten

#14 Geplaatst 06 augustus 2014 - 17:19

Voor zover ik het van hier kan raadplegen heeft Spa Blauw een calcium-waarde van 4,5 wat uiteraard zeer goed is. Ook de rest nog bekijken maar dat klinkt al veelbelovend!

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#15 Geplaatst 06 augustus 2014 - 19:32

Mont Calm is ook heel goed water met laag mineraal gehalte, dacht dat ze dat in de delhaize verkochten.

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: blaasgruis