Spring naar inhoud

- - - - -

Huidschilfers in de vacht

• Log in om te reageren
40 reacties op dit onderwerp
Lunake
Lunake
  • 798 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 24 augustus 2014 - 17:35

Hoi

Onze ragdoll Beau heeft sinds kort opvallend meer schilfers in zijn vacht. Zo kleine witte vlokjes. Waar zou dit doorkunnen veroorzaakt worden? Er is recent niet echt iets veranderd in zijn voeding ofzo. Wat zou ik hiertegen kunnen doen? Ik lees allerlei tips op internet van wassen tot olie doorheen zn voer doen. Wat zijn jullie ervaringen?

Groeten

Nashota
Nashota
  • 17.996 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 24 augustus 2014 - 17:43

Onze Jack (toevallig ook Ragdoll :d ) heeft dit ook, soms erg, en nu helemaal niks :onzeker: geen idee hoe dit komt, ik heb speciale olie voor huid en vachtproblemen gekocht, en ja hoor geen kat wil het eten :louche:
klein beetje olie door het natvoer en ze liepen er allemaal bij weg :catnoknow ik doe er dus verder niks aan, het komt en gaat bij Jack.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Groetjes. Ina :hoi:

Lunake
Lunake
  • 798 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 24 augustus 2014 - 17:47

Dat klinkt als iets wat Beau ook zou doen :lachen: hij is heel kieskeurig op gebied van voeding...

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 24 augustus 2014 - 18:12

Is hij verdikt? Mijne dikkie heeft dit sinds hij 'dik' is geworden....

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 24 augustus 2014 - 18:17

Mijn katjes hebben ook wel eens schilfertjes en dit wordt erger in de winter.  Verwarming, droge lucht?
Ik geef ze dan een weekje wat zalmolie en dat helpt maar het komt weer terug. Het is de olie van Dibbo die ik bij Zooplus bestel, dat is de enige wat ze lusten.

Geplaatste afbeelding

Lunake
Lunake
  • 798 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 24 augustus 2014 - 18:24

Hij is recent wel wat gewicht aangekomen idd. Van 7.8 naar 8.4kg op een korte tijd. We zijn nu ook aan zn gewicht aant werken met een anti-schrokkom. Op het eerste zicht lijkt dit wel succes te hebben. Er stond nu toch al 100 gram minder op de weegschaal na een 2-tal weken met de anti-schrokkom :dans:

Elena
Elena
  • 1.401 berichten

#7 Geplaatst 24 augustus 2014 - 18:50

Ik ken iemand die hier goede ervaringen mee heeft, misschien het proberen waard? Het is te koop bij medpets http://www.medpets.b...uct-description .

Nasa
Nasa
  • 5.382 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 26 augustus 2014 - 16:55

Ook schilfers hier. Sam altijd, soms vreselijk! Ik kam er zoveel mogelijk uit met de vlooienkam, dan vallen die op de grond en op zijn staart enz. Maar is geen beginnen aan, ze blijven. Allergisch katje hé.
Als de verwarming op staat is het inderdaad erger, door droge lucht.

Jaro heeft er soms last van, als zijn vacht nog eens goed moet onderhouden worden (langhaar).
Snoetje heeft er ook last van, maar kan zichzelf door artrose niet goed wassen boven haar staart. We kammen nu, en dankzij de pijnstiller wast ze alweer beter.

We hadden ooit Viacutan, duur spul van de dierenarts. Ook geen kat die dat wou eten over zijn voer.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 26 augustus 2014 - 17:10

Fluffy heeft dat ook soms op haar rug. Het komt soms op en verdwijnt vanzelf. Meestal wanneer ze aan het ruiven is.

ekipS
ekipS
  • 886 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 30 september 2014 - 11:02

Oh James heeft hier ook last van. Maar de DA heeft hem al grondig onderzocht en niets gevonden. Nu op een zwarte kat valt het sowieso harder op :) Ze heeft zalmolie gegeven en toen bleek het beter te zijn, maar toen zijn de vlooien ook net opgekomen en mss hebben die vieze beestjes hun larven al wat schilfers opgegeten -.- James lust zo goed als alles. Allesvreterke tot en met :p de vieze olie van de DA zou hij zo van mijn vinger lekken -.- Zelfs als ik mijn handen bv wil insmeren met huidcreme, komt hij al bedelen. GEK :d

James' rule : Always accompany guests to the bathroom. It is not necessary to do anything, just sit and stare.

Hilke
Hilke
  • 509 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 02 oktober 2014 - 16:32

Flurk heeft dat ook altijd gehad, in beperkte mate, maar sinds de verhuis lijkt het ons verergerd! Stress? Verandering van lucht? Hij verliest precies ook meer haar, dat en de stijging van het aantal huidschilfers baart ons wel wat zorgen (de anderen hebben er nog nooit last van gehad, dus iets besmettelijk lijkt het me niet). In het oog houden en eventueel naar de DA of kan het niet zo veel kwaad? Het is niet dat hij kaal wordt ofzo, maar verliest meer haar dan anders (ook dan wanneer hij zijn vacht wisselt) en de "pellekes" zijn dus ook wat vermeerderd.
Geplaatste afbeelding

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#12 Geplaatst 09 juni 2015 - 23:39

Mijn poezels krijgen al enkele maanden zalmolie, maar dat helpt niet, ze blijven hier pellekes hebben.
Iemand die ondertussen een oplossing gevonden heeft ?

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#13 Geplaatst 10 juni 2015 - 00:14

Bekijk berichtZajin, op 09 juni 2015 - 23:39, zei:

Mijn poezels krijgen al enkele maanden zalmolie, maar dat helpt niet, ze blijven hier pellekes hebben.
Iemand die ondertussen een oplossing gevonden heeft ?
ik denk dat het aan de voeding  ligt.

Zajin
Zajin
  • 2.012 berichten

#14 Geplaatst 10 juni 2015 - 00:18

Wat bedoel je dan, geen goede voeding ?

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#15 Geplaatst 10 juni 2015 - 00:31

Mijn vorige kat kreeg door mijn onwetendheid niet de beste voeding, en die had ook heel wat schilfertjesAls ik haar dan Gimpet vitaminevlikken bij gaf was dat iets beterq,