Spring naar inhoud

- - - - -

Verplichte sterilisatie kittens vanaf 1 september. Wat met dure raskittens?

• Log in om te reageren
42 reacties op dit onderwerp
giserke
giserke
  • 2 berichten

#1 Geplaatst 27 augustus 2014 - 23:35

Als ik het goed begrijp zullen particulieren geen kittens meer mogen kweken.
Ik begrijp dat ze zwerfkatten willen tegengaan, en ben ook geen tegenstander van sterilisatie, maar voor mensen met een dure raskat en stamboom is dit toch een streep door hun rekening?
Je zult dus vanaf 1 september geen dure raskatten meer kunnen kopen die kittens kan krijgen?

Velen mogen hun hobby hier dus opbergen?

Bewerkt door giserke, 27 augustus 2014 - 23:37.

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#2 Geplaatst 27 augustus 2014 - 23:53

Als je hobby bestaat uit het kopen van een 'dure' raskat, met de bedoeling om een bijverdienste te creëren, is het alleen maar goed dat die wet er is.
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#3 Geplaatst 28 augustus 2014 - 01:37

Heb ik ook dure raskatten met stamboom, maar in de verste verte zou ik er niet mee willen fokken.
Het is toch niet omdat je raskat met sb hebt dat je er meet moet fokken, de meeste fokkers verkopen hun kittens met fokverbod.
Als je wil fokken zou ik me eerst instuderen in het ras en hoe wat fokken inhoudt.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 28 augustus 2014 - 01:43

Wel, fokkers met een hk nummer kunnen blijven fokken. Eenieder kan dat aanvragen.
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

fieke0509
fieke0509
  • 1.122 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 28 augustus 2014 - 09:02

Bekijk berichtEvyke81, op 27 augustus 2014 - 23:53, zei:

Als je hobby bestaat uit het kopen van een 'dure' raskat, met de bedoeling om een bijverdienste te creëren, is het alleen maar goed dat die wet er is.

volledig mee eens!

StephanieL
StephanieL
  • 117 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 28 augustus 2014 - 09:11

Ik denk dat merendeel een 'dure' raskat heeft omdat ze fan zijn van het ras, en omdat ze hun poezebeestje supergraag zien. Niet om ermee te kweken en er geld mee te verdienen. Ik heb daar totaal geen probleem mee dat mijn poes is gesteriliseerd. En ik denk trouwens dat een hobbyfokker die kweekt uit liefde voor het ras en het welzijn van de katten op de eerste plaats zet, er niet echt veel geld aan verdient. Want als ik zie hoeveel dierenartsenbezoeken en onderzoeken erbij aan te pas komen, plus nog eens de verzorging en nadien het chippen, vaccineren en steriliseren enzo, dan betwijfel ik of je er echt superveel geld aan over houdt.

giserke
giserke
  • 2 berichten

#7 Geplaatst 28 augustus 2014 - 09:28

Wie zegt dat iemand die wil dat zijn raskat kan jongen, geld wil verdienen?
Bovendien voorspel ik grote problemen met inteelt bij raskatten.

En een nieuw illegaal handeltje met ongecastreerde kittens dient zich aan, waar totaal geen controle meer over is.

Bewerkt door giserke, 28 augustus 2014 - 09:30.

jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#8 Geplaatst 28 augustus 2014 - 09:43

Ik erger mij ten zeerste al aan het woord duur bij raskat. Ga even na wat het allemaal kost om zo'n nestje kittens groot te brengen...
Fokkers met een hk nummer mogen verder fokken. Wanneer je graag een kitten aankoopt en je ermee wil fokken, moet je eerst toestemming krijgen van de fokker en je vooral goed inlezen en voorbereiden.
Als liefhebber heb ik er totaal geen problemen mee dat mijn coons geholpen zijn. Integendeel dit zorgt ervoor dat de groep beter in evenwicht is.
Wat inteelt betreft... Een verantwoorde fokker weet heus wel dat dit niet ten goede komt van zijn cattery noch van zijn katten.
Je kan als koper trouwens het inteelpercentage bevragen.

lilymaya
lilymaya
  • 7.949 berichten

#9 Geplaatst 28 augustus 2014 - 10:04

Bekijk berichtjacob, op 28 augustus 2014 - 09:43, zei:

Ik erger mij ten zeerste al aan het woord duur bij raskat. Ga even na wat het allemaal kost om zo'n nestje kittens groot te brengen...
Fokkers met een hk nummer mogen verder fokken. Wanneer je graag een kitten aankoopt en je ermee wil fokken, moet je eerst toestemming krijgen van de fokker en je vooral goed inlezen en voorbereiden.
Als liefhebber heb ik er totaal geen problemen mee dat mijn coons geholpen zijn. Integendeel dit zorgt ervoor dat de groep beter in evenwicht is.
Wat inteelt betreft... Een verantwoorde fokker weet heus wel dat dit niet ten goede komt van zijn cattery noch van zijn katten.
Je kan als koper trouwens het inteelpercentage bevragen.

ik heb absoluut niets tegen sterilisatie, integendeel,  maar ik bepaal graag zélf wanneer en bij wie het gebeurt!
I

Midas
Midas
  • 5.472 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 28 augustus 2014 - 16:05

De (dure)raskatten worden nog duurder de sterilisatie/castratie prijs komt er bij
Eigenlijk is het niet duurder want daarvoor moest je het na een aantal maanden zelf laten doen en betalen

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 28 augustus 2014 - 16:25

Is het niet nu al zo dat een goede fokker reeds in orde is met dit alles?

jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#12 Geplaatst 29 augustus 2014 - 08:47

Bekijk berichtMidas, op 28 augustus 2014 - 16:05, zei:

De (dure)raskatten worden nog duurder de sterilisatie/castratie prijs komt er bij
Eigenlijk is het niet duurder want daarvoor moest je het na een aantal maanden zelf laten doen en betalen

Niet bij alle catteries, waar ik mijn coons vandaan haal blijft de prijs hetzelfde!

Stijn_Poezenpaleis:-)
Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#13 Geplaatst 29 augustus 2014 - 09:02

ik ga ook niet meer vragen hoor... ging ze toch al vroegcastreren...

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#14 Geplaatst 29 augustus 2014 - 10:05

Als je geen FOKKER bent waarom dan zo ongerust dat je een gecastreerde raskat krijgt?

Ik doe het al jaren, ik krijg soms ook die vraag maar dan meer omdat ze verschieten dat het zo jong gebeurd,
daar stel ik hen gerust in en uiteindelijk zijn ze allemaal blij omdat zij het niet moeten doen, weer stress minder voor de kittenkoper. :)

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#15 Geplaatst 29 augustus 2014 - 13:56

hier gebeurt het ook al jaren en ik vraag daarom niet meer.  de meerprijs die ik betaal is vooral een geruststelling dat de katjes niet kunnen gebruikt worden in broodfok en dergelijke
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie