Spring naar inhoud

- - - - -

Verplichte sterilisatie kittens vanaf 1 september. Wat met dure raskittens?

• Log in om te reageren
42 reacties op dit onderwerp
Miauw78
Miauw78
  • 7 berichten

#16 Geplaatst 03 september 2014 - 10:19

Meer vragen bij een kitten die mogelijk voor de fok kan gebruikt worden is volgens mij gewoon om al te veel concurrentie tegen te gaan en er bovendien toch eerst zelf aan te verdienen.  Er zijn geen andere rationale voor.

Stijn_Poezenpaleis:-)
  • 10.226 berichten
  • 6 katten

#17 Geplaatst 03 september 2014 - 10:36

meer vragen voor een fok kitten gebeurt zeker niet overal.
Het is vooral een risico als cattery dat je goede naam ergens verkeerd gebruikt wordt en uiteindelijk kan je geen garantie geven op show of fok kwaliteit want dat zie je maar eens je kittens volledig uitgegroeid zijn.
Geld verdienen is het laatste waar verantwoorde fokkers mee bezig zijn.
Van concurrentie hebben goede fokkers geen schrik, in tegendeel, hoe meer echt goeie kittens in de fok gaan, hoe beter voor het ras want dan gaat de kwaliteit omhoog.

Miauw78
Miauw78
  • 7 berichten

#18 Geplaatst 03 september 2014 - 12:49

De kittens krijgen de naam van de nieuwe cattery me dunkt dus de oorspronkelijke naam wordt niet aangetast.
Ik blijf erbij.. Money is de enige rationale voor een verschil in prijs bij een kitten als huisdier of mogelijks voor de fok.  (vaak gaat het overigens over dezelfde kitten)

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#19 Geplaatst 03 september 2014 - 13:22

euhm sinds wanneer worden de namen aangepast als ze naar een nieuwe cattery gaan???????????
Dat heb ik nog nooit gehoord en mag ook niet zomaar.

Geld is het laatste waar een deftige fokker mee bezig is.
Een kitten dat niet fokgeschikt is zal ook niet naar de fok gaan bij een cattery die verantwoord bezig is met zijn ras

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#20 Geplaatst 03 september 2014 - 13:35

Bekijk berichtMiauw78, op 03 september 2014 - 12:49, zei:

De kittens krijgen de naam van de nieuwe cattery me dunkt dus de oorspronkelijke naam wordt niet aangetast.
Ik blijf erbij.. Money is de enige rationale voor een verschil in prijs bij een kitten als huisdier of mogelijks voor de fok.  (vaak gaat het overigens over dezelfde kitten)

hooguit wordt de nieuwe catterynaam eraan toegevoegd en bij mijn weten enkel bij CFA. en als de kat naar een andere eigenaar verhuist gaat die er terug af.
verder iedereen heeft zijn eigen beleid wat betreft verkoop van kittens voor de fok.  en dat kan je enkel respecteren, wil je dat niet kan je naar een cattery gaan die jouw filosofie volgt.  Hier vertrekken de kittens voor fokprogramma's aan een meerprijs. Ik koop ook mijn kittens die ik gebruik voor fokprogramma's altijd aan een meerprijs.  en wees gerust eraan verdienen, vergeet het.  een enkele keer heb je wat over en dan gaat dit volledig terug op aan de cattery want een heel jaar je katjes goed verzorgen enz daar kruipt behoorlijk wat geld in.

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

Miauw78
Miauw78
  • 7 berichten

#21 Geplaatst 03 september 2014 - 13:50

Wel, aangezien je aan meerprijs verkoopt voor de fok... wat is het "waarom" daarvoor?  Het blijft dezelfde kat.  Of doe je het omdat jij ze ook zo moet kopen?  Objectieve redenen welkom.. met "principes" kan je alles goedpraten.

@Stijn_Poezenpaleis  ... de nieuwe kittens krijgen toch de naam van de cattery waar ze geworpen worden of vergis ik me daarin?  Ik had het natuurlijk niet over de oorspronkelijke kat.

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#22 Geplaatst 03 september 2014 - 13:56

alle fokpoezen vertrekken hier sowieso met volledige DNA testen,
bovendien indien men dit niet doet, heb dit nu reeds verschillende keren meegemaakt dat mensen komen voor een gezelschapsdier, dan willen ze terloops even een nestje doen wat niet de afspraak is en dat indruist tegen restricties die ik heb op de katjes.
Als men deze mensen dan voorhoud dat 1 occasioneel nestje ook fokken is hebben ze daar absoluut geen horen naar maar vanaf het moment dat er een meerprijs betaald moet worden gaan sommige mensen nadenken.  bovendien zijn er regels te volgen bij mijn fokdiertjes, nl fokken volgens de CFA regels, ik doe het zo en waar mijn katjes vandaan komen ook en ik wil het vertrouwen van de fokkers niet beschamen.

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#23 Geplaatst 03 september 2014 - 15:11

wel op een stamboom staat toch de naam van de poes of kater die gekocht is bij een cattery, daar staat de naam van die cattery toch op.
Als dan degene die er mee fokt alle "goede" kennis aan zijn of haar laars lapt, dan staat je naam er wel op en krijg je zelf een reputatie dat je verkoopt aan iedereen voor de fok.
En idd zoals Mireille zegt, DNA testen op mogelijke fokpoezen of dekkaters doen veel cattery's.
En wat met het risico dat die poes of kater blijkt niet te voldoen aan de verwachting van degene aan wie die verkocht is?

Als cattery heb je verantwoording af te leggen ten opzichte van uw ras en mag je niet zomaar alle kittens naar de fok laten gaan. En om kritisch te zijn moet je eventueel die DNA testen laten doen, of langer houden en wachten hoe hij/zij uitgroeid, dat brengt ook allemaal kosten mee die een hoger prijs kunnen verantwoorden.

Van waar komt jouw vraag en overtuiging dat een meerprijs voor een fokgeschikt kitten enkel geldgewin is?

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#24 Geplaatst 03 september 2014 - 15:37

komt een beetje neer op een verschillende zienswijze van de kat.

voor de koper is zulke meerprijs moeilijk te verstaan want hun katje blijft hetzelfde met of zonder die extra meerprijs.

Voor de fokker is de verkoop helemaal anders. dat katje is ofwel een gezelschapsdiertje en dan wordt enkel het katje verkocht.Ofwel is het katje een fokdier en dan verkoopt men het katje en eigenlijk ook de geschiktheid van dat katje voor de fok, wat bekomen is door hard werken. Een nieuwe fokker bouwt verder op het werk van de vorige fokker, dus bij de verkoop van een fokdier wordt dat eigenlijk meeverkocht. een koper die niet fokt, gebruikt die goede fokbasis eigenlijk niet. Maar een fokker wel.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Miauw78
Miauw78
  • 7 berichten

#25 Geplaatst 03 september 2014 - 15:42

@randa: met alle respect maar dit neigt bij mij toch vooral naar protectionisme.  Soit de kosten voor de DNA testen mag je natuurlijk verhalen.

@stijn_poezenpaleis:  Je naam staat erop als ouderdier.. dat klopt.. dus in die zin heb je half gelijk.. maar voor dat nest ben je zelf niet verantwoordelijk.
Qua verwachtingen van de koper...  het is wel de koper die kiest ...  dus die verantwoordelijkheid ligt ook bij de koper.

Okay.. het uitsluiten van bepaalde kittens voor de fok wegens fouten kan ik begrijpen.. maar heel vaak is het zo dat je twee prijzen krijgt.. ééntje "geholpen" en een duurdere niet geholpen.. voor dezelfde kitten.. dus heeft niets met fouten te maken.

Mijn vraag komt "out of the blue"... ik las dit topic en ik vond dat het een discussie waard was.  Omdat ik zelf geen enkele rationele reden vond voor die meerprijs.  Nu hebben we er één.. DNA testen en hun prijs.  Ik heb tevens nogal het gevoel dat in de kwekersmiddens er weinig ruimte is voor kritiek of discussie.. eens zien hoe open het hier verloopt.

@wea dus komen we weer bij het tegengaan van concurrentie terecht...

• 10.226 berichten
  • 6 katten

#26 Geplaatst 03 september 2014 - 15:52

als je ergens een stamboom krijgt van een kl*te fokker dan kijk je heel snel wie zijn de ouders van die katjes en als daar je naam staat als cattery, wees dan maar heel zeker dat je naam snel rondgaat als een slechte fokker.
Het is absoluut niet zo dat de koper kiest, ik als fokker kies welke katjes er al of niet naar de fok mogen. Zelfs bij liefhebbers kies ik nog steeds voor welk kitten ze in aanmerking komen, gebaseerd op hun levensstijl, situatie waarin de katjes gaan leven en de individuele karakters van de katjes.

De cattery die je 2 prijzen geeft zonder dat je aangeeft of je wil fokken of niet, daar loop je beter gewoon buiten.

Wat Wea bedoelt is vaak dat mensen ook combinaties doen met fokpoezen en katers die eigenlijk niet meer noodzakelijk zijn voor hun lijn uit te bouwen, de kans dat hieruit een fokpoes of dekkater kan komen is dan vaak ook zeer klein. Voor echt goeie fokpoezen betaal je vaak iets meer en ook voor dekkingen van heel goeie dekkaters betaal je een stuk meer dan voor een "gemiddelde" kater. Dus die meerprijs betaal je als cattery ook en die meerprijs moet je dan ook enkel verdelen over de katjes die effectief voor de fok weg gaan...

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#27 Geplaatst 03 september 2014 - 16:55

is dat concurrentie tegen gaan of is betaald worden voor een gebruiksrecht op de foklijn?

Het zou concurrentie tegen gaan zijn als bevriende catteries onderling dat niet doen, maar enkel bij onbekende fokkers. want geen enkele goede cattery is een eiland denk ik...

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#28 Geplaatst 03 september 2014 - 17:04

Miauw78  hoe kan jij een rekening maken van een fokker? Heb jij ervaringen?
Ik fok sinds 2008 en ik kan jouw zeggen het ene nest is niet het andere nest, er komt echt heeeeel veel bij kijken, zowel financieel als emotioneel!
Met wat geluk heb je iets over maar met wat pech moet je toeleggen aan zo'n nestje, zo kan je af en toe wel het slechte nestje dekken door het goede nestje.

Miauw78
Miauw78
  • 7 berichten

#29 Geplaatst 03 september 2014 - 20:07

@solootje.. you are missing the point... het staat jou volledig vrij een kostendekkende som te vragen voor je kittens...  (en dat mag best een gewogen gemiddelde van de hits en misses zijn)

Edoch waar ik etish een probleem mee heb is dat bij volgende fokkers er als volgt aan toe gaat..

Zelfde kitten:
geholpen: prijs x
niet geholpen: prijs 2x

Deities
Deities
  • 14 berichten

#30 Geplaatst 03 september 2014 - 20:21

@Miauw78: een verantwoorde fokker heeft eigenlijk maar heel weinig fokdieren "te koop". Men heeft hier al veel proberen te verduidelijken maar misschien helpt dit: er zijn de foundation cats die zeldzaam zijn, dit betekent dat een fokker bepaalde kittens ter beschikking stelt aan een nieuwe fokker. Deze zijn dan meestal van zeer hoge "kwaliteit" en laten toe om vandaar een paar nieuwe fokdieren te bereiken. Het spreekt vanzelf dat deze nieuwe fokdieren dan bestemd zijn voor de cattery zelf. Als je bedenkt dat je kan uitgaan van pakweg 1 op 16 kittens (volledige result van een fokpoes) die echt uitzonderlijk zijn dan snap je wel dat er uiteindelijk maar weinig echte top fokdieren ter beschikking komen van andere catteries. Je moet namelijk je eigen cattery/lijnen uitbouwen en samenwerken met een aantal bevriende catteries die naar iets specifieks op zoek zijn.

Er zijn wel heel veel fokkers die aan de lopende band "fokdieren" produceren en verkopen maar daar heb ik ferm mijn bedenkingen bij...