Spring naar inhoud

- - - - -

Verplichte sterilisatie kittens vanaf 1 september. Wat met dure raskittens?

• Log in om te reageren
42 reacties op dit onderwerp
MayaBlue
MayaBlue
  • 2.495 berichten
  • 5 katten

#31 Geplaatst 03 september 2014 - 20:54

@Miauw78 Het is inderdaad zoals Deities zegt, een goede cattery zal niet vaak een fokpoesje en nog minder een fokkater aanbieden, sinds die volgens de rasstandaard aan heel veel dingen moet voldoen. Er zijn natuurlijk veel catteries die in elk nestje 3-4 fokpoezen of katers te koop stellen voor de fok. Ten eerste maakt dit de lijnen minder exclusief, als iedereen immers van die vaak aangeboden kittens gaat kopen zit je een 10-20 jaar verder met veel incest he. Daar en boven is het niet altijd simpel om zo maar een fokpoesje aan iemand te verkopen, je wilt immers niet dat je een slechte naam krijgt onder andere fokkers. Ten tweede kan je nooit garanderen dat het een goede show/fokpoes wordt. Er zijn ook vaak veel restricties uit de fokker van wie je oorspronkelijk een katje kocht (bij mij toch). Ik vind het normaal dat een cattery doorrekent omdat je soms bij de Ragdoll in ieder geval lijnen zitten die het onderhouden waard zijn (traditional Ragdolls- die 100% terug te traceren zijn naar het begin van het ras), deze zijn heel zeldzaam en het schrikt mensen die zomaar willen modderen ook af. Sommige mensen (dit heb ik gehoord) moeten meer vragen voor een fokkitten omdat de eigenaar van de dekkater ook  een deel van het geld wil, omdat zij/hij deze lijnen heeft opgebouwd en veel research tijd en energie heeft ingestoken.

Randa
Randa
  • 6.208 berichten
  • 7 katten

#32 Geplaatst 08 september 2014 - 13:36

@Miauw78 protectionisme in zekere zin wel, ik fok Aby's en als je niet oplet en aan iedereen alles voor de fok verkoopt aan dezelfde prijs zit volgend jaar heel België en Nederland en behoorlijk nog wat landen daarbuiten met jouw katten te fokken want er zijn nu eenmaal niet echt veel fokkers, en al helemaal niet veel fokkers die volgens de CFA-richtlijnen fokken.  Ikzelf heb ongeveer anderhalf jaar moeten rondschrijven wereldwijd om aan de stambomen van de 9 generaties te geraken om mijn eerste Aby's daar te registreren.

Bovendien wil ik niet zien dat de katjes die hier bij mij gefokt worden overal in gebruikt worden in oa Somalie lijnen, Ocicat en andere.  (gééééén enkele fokker zou mij nog een katje of dekking toevertrouwen).  Ik wil mijn ras zuiver houden.  Dan het grote geldgewin waar jij altijd maar over aan het praten bent, waar haal je die wijsheid? buiten die broodfokkers die overal doodzieke kittens dumpen aan hoge prijzen, want ik zou nog niet eens die prijzen durven vragen voor een kitten, zul je hier niet veel of geen mensen vinden die aan hun hobby iets overhouden.

Bovendien vraag ik mij af waarom jij zo agressief naar fokkers bent?  Zou je niet eens beginnen met jezelf voor te stellen zodat wij weten met wie we te maken hebben.  Wie zegt dat jij niet een of andere broodfokker bent die hier de mensen een beetje op stang komt jagen? en ik vraag mij ook af waarom wij ons tegenover jou proberen te rechtvaardigen.  Ik denk als je iedereen met respect behandeld, ieder zijn ding laat doen en minder afgunstig zou zijn dat het al veel gemakkelijker zou zijn.

Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Maicis, Storm, Trouble, Winter, Party, Kiri, Quecha, Quirina, Umika, Tessa, Lotje, Mira, Ziva and Sadie

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#33 Geplaatst 08 september 2014 - 19:15

goh, dit topic is ineens over iets heel anders dan wat de topictitel doet vermoeden!

het lijkt me een goed idee om weer terug ontopic te gaan. de discussie over een meerprijs voor fokdieren kan in een ander topic, daarvoor te openen, dan doorgaan. Dan is het ook duidelijker voor iedereen waar de topics nu eigenlijk over gaan ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

jacob
jacob
  • 818 berichten
  • 5 katten

#34 Geplaatst 10 september 2014 - 20:44

Weet iemand eigenlijk waar je terecht kan wanneer iemand zich niet aan de nieuwe wet houdt? Dit is meer bedoeld voor de oeps-nestjes...

BestCoonsEver
BestCoonsEver
  • 1.334 berichten
  • 9 katten

#35 Geplaatst 15 september 2014 - 12:25

Bekijk berichtjacob, op 10 september 2014 - 20:44, zei:

Weet iemand eigenlijk waar je terecht kan wanneer iemand zich niet aan de nieuwe wet houdt? Dit is meer bedoeld voor de oeps-nestjes...

Je kan ze aangeven bij de FOD, maar vanaf nu moet je je eigen naam en adres ook vermelden vanaf dat je een "klacht" indient over een andere cattery(of persoon).

Geplaatste afbeelding

Elena888
Elena888
  • 20 berichten

#36 Geplaatst 18 september 2014 - 14:57

je moet het vooral zien als een bescherming van al die arme poezen die per ongeluk op de wereld komen, en waar vaak geen goede thuis voor te vinden is. Op zich wel een goede zaak... Wij hebben 2 poezen. De 1ste is gekocht, de 2de is eigenlijk van de buren, die een vriendin hadden die niet van haar katjes afkon. Ken je dat, katje veels te jong bij de moeder weggehaald, en zou dan bij onze buren op het terras leven, terwijl zij alleen 's morgens vroeg en 's avonds laat thuis komen. Natuurlijk kwam dat poesje bij ons aanlopen ... hier was er leven op de brouwerij, hier was aandacht, liefde, spelletjes, ... Het bleef 'hun' kat tot ik zei dat deze ook moest gecastreerd worden. Alle dieren castreren wij. Toen ... plots ... was het onze poes ...
Een jaar later ... had die vriendin weer zielige poesjes die niet konden worden geplaatst ... Ik zag het gelukkig al aankomen, en zei op voorhand NEE, je neemt er geen mee naar jullie terras !!
Om dat probleem op te lossen is het toch aan te raden te castreren ...

Inge91
Inge91
  • 12.521 berichten

#37 Geplaatst 13 december 2014 - 17:48

Is dat eigenlijk een wet die voor heel Europa geldig is of enkel voor België? Moeten kittens in Nederland bv. ook geholpen worden voor ze naar de nieuwe eigenaar vertrekken?
Geplaatste afbeelding

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje
  • 1.120 berichten
  • 17 katten

#38 Geplaatst 13 december 2014 - 20:35

Bekijk berichtInge91, op 13 december 2014 - 17:48, zei:

Is dat eigenlijk een wet die voor heel Europa geldig is of enkel voor België? Moeten kittens in Nederland bv. ook geholpen worden voor ze naar de nieuwe eigenaar vertrekken?

Jammergenoeg nog enkel in belgië denk ik :(

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#39 Geplaatst 13 december 2014 - 23:23

Maar in NL is er een nog strengere wetgeving van start gegaan. dat elke fokker als bedrijfsmatig ziet.
Ookal gehoord dat ook in NL de castratiewet er binnen paar jaar zal gaan komen

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#40 Geplaatst 13 december 2014 - 23:46

deze wet stuit op veel weerstand en gaat naar mijn idee helaas net de hobbyfokker om zeep helpen :(
het zou voor ons inhouden dat wij moeten stoppen met fokken, of een opleiding die enkele jaren duurt moeten volgen, kosten voor onszelf. Zulke opleidingen zijn over het algemeen niet goedkoop.
zou niet weten waar we dat geld vandaan moeten toveren.........
opleiding duurt enkele jaren. Kan ik niet doen naast mijn werk. Jammer dus.....

Ook moeten we aan allerlei eisen voldoen waarvoor we onze woning stevig zouden moeten verbouwen. We zouden een inrichting ala asiel moeten creeeren om onze katten in onder te brengen.

Fokken zoals wij nu doen, de katten in huis als ons gezelschap, de kittens bij ons in de woonkamer (nadat ze de eerste drie weken bij ons op de slaapkamer hebben gezeten, waar mama is bevallen) dat kan allemaal niet meer.

Het zou goud geld gaan kosten om alles draaiende te houden en dat kan domweg niet. De hobbyfokker wordt het op deze manier, met deze wet, onmogelijk gemaakt om te blijven bestaan.

en dat is nog maar een greep uit de maatregelen die zijn aangekondigd. De verplichte castratie maakt mij geen jota uit, als we maar een goede da kunnen vinden (bij voorkeur onze eigen da) die dit betrouwbaar kan doen. Daar zijn we nu toch al voor aan het zoeken.

de grote, bedrijfsmatige, fokkers, die nu de boel verzieken en ervoor zorgen dat alle fokkers een slechte naam krijgen, die mogen blijven bestaan onder deze wet. Zij mogen doorgaan met hun walgelijke praktijken, omdat ze aan de letter van de wet voldoen.
Triest. Heel triest.

Ik hoop van harte dat er nog een en ander veranderd kan worden aan deze wet, anders houd het fokken voor vele hobbyfokkers in Nederland, waaronder wij dus, op.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#41 Geplaatst 14 december 2014 - 07:14

Ik hoop ook dat er nog iets te bereiken valt,
ook ik kan geen €1200,- neertellen voor een opleiding en de normaal werkend mens kan ook niet 'ff' 7 weken lang stage gaan lopen.

Ik hoef niet te weten hoe groot een kooi moet zijn voor ene kat te houden; er leeft hier niets in kooien en zal ook nooit gebeuren.

Ook voor mij houd het HOBBY fokken op en zal alles gecastreerd worden als die wetgeving écht nageleefd moet gaan worden en er geen alternatieven en duidelijkheid worden aangeboden

Inge91
Inge91
  • 12.521 berichten

#42 Geplaatst 14 december 2014 - 10:21

Bekijk berichtginnie, op 13 december 2014 - 23:46, zei:

deze wet stuit op veel weerstand en gaat naar mijn idee helaas net de hobbyfokker om zeep helpen :(
het zou voor ons inhouden dat wij moeten stoppen met fokken, of een opleiding die enkele jaren duurt moeten volgen, kosten voor onszelf. Zulke opleidingen zijn over het algemeen niet goedkoop.
zou niet weten waar we dat geld vandaan moeten toveren.........
opleiding duurt enkele jaren. Kan ik niet doen naast mijn werk. Jammer dus.....

Ook moeten we aan allerlei eisen voldoen waarvoor we onze woning stevig zouden moeten verbouwen. We zouden een inrichting ala asiel moeten creeeren om onze katten in onder te brengen.

Fokken zoals wij nu doen, de katten in huis als ons gezelschap, de kittens bij ons in de woonkamer (nadat ze de eerste drie weken bij ons op de slaapkamer hebben gezeten, waar mama is bevallen) dat kan allemaal niet meer.

Het zou goud geld gaan kosten om alles draaiende te houden en dat kan domweg niet. De hobbyfokker wordt het op deze manier, met deze wet, onmogelijk gemaakt om te blijven bestaan.

en dat is nog maar een greep uit de maatregelen die zijn aangekondigd. De verplichte castratie maakt mij geen jota uit, als we maar een goede da kunnen vinden (bij voorkeur onze eigen da) die dit betrouwbaar kan doen. Daar zijn we nu toch al voor aan het zoeken.

de grote, bedrijfsmatige, fokkers, die nu de boel verzieken en ervoor zorgen dat alle fokkers een slechte naam krijgen, die mogen blijven bestaan onder deze wet. Zij mogen doorgaan met hun walgelijke praktijken, omdat ze aan de letter van de wet voldoen.
Triest. Heel triest.

Ik hoop van harte dat er nog een en ander veranderd kan worden aan deze wet, anders houd het fokken voor vele hobbyfokkers in Nederland, waaronder wij dus, op.

Oei dan zijn ze in Nederland in mijn ogen verkeerde dingen van plan. De castratie tot daar toe, maar dat je naar asiel achtige toestanden zou moeten gaan :trance: dat kan volgens mij niet goed zijn voor de dieren. Een opleiding moeten volgen die zoveel tijd en geld opslokt, gewoon gek, zo gaan ze inderdaad de hobbyfokkers treffen en gaan er volgend mij "fok-fabrieken"komen

Bekijk berichtTripkippiej, op 14 december 2014 - 07:14, zei:

Ik hoop ook dat er nog iets te bereiken valt,
ook ik kan geen €1200,- neertellen voor een opleiding en de normaal werkend mens kan ook niet 'ff' 7 weken lang stage gaan lopen.

Ik hoef niet te weten hoe groot een kooi moet zijn voor ene kat te houden; er leeft hier niets in kooien en zal ook nooit gebeuren.

Ook voor mij houd het HOBBY fokken op en zal alles gecastreerd worden als die wetgeving écht nageleefd moet gaan worden en er geen alternatieven en duidelijkheid worden aangeboden

Katten in kooien gaan houden, zijn ze gek geworden, zo krijgen we Oostblok toestanden :louche: groot gelijk dat je daar niet aan mee wil doen

Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91
  • 12.521 berichten

#43 Geplaatst 14 december 2014 - 10:28

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 13 december 2014 - 20:35, zei:

Jammergenoeg nog enkel in belgië denk ik :(

Voor mij persoonlijk is het niet zo belangrijk, ik wil binnen x-aantal tijd een poesje bij een lieve dame uit Nederland halen, ze fokt exotic poezen en Perzen. Ze is met alle testen in orde, maar de katjes worden niet gecastreerd, vandaar mijn vraag ;)
Voor mij persoonlijk zijn de testen veel belangrijker. De castratie laat ik bij mijn eigen da doen, en dan moet het niet gebeuren wanneer ze nog heel jong is. Ik begrijp wel dat de wet in sommige gevallen wel heel belangrijk is.

Geplaatste afbeelding