Spring naar inhoud

- - - - -

Mitted met Mitted, kan, kan niet?

• Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 25 februari 2009 - 11:46

Ok ik heb nog altijd de keuze uit twee dekkaters, de ene is een heel lieve knuffelaar, maar een Blue Mitted. Mijn poes zelf is ook een Seal Mitted, ze hebben me vroeger gezegd dat Mitted met Mitted niet goed samen zou gaan omdat je dan kans hebt op high mitted, maar de eigenaar van de dekkater heeft me verteld dat ik met een Mitted poes in combinatie met haar mitted kater zowel blue, seal mitted, point alsook bicolor kan bekomen. De andere kater is een Seal Bicolor, dat zou geen probleem mogen geven qua combinatie met de kleuren, maar deze is nog wat jonger en vrij hevig, ook wel lief natuurlijk.

Het karakter is het belangrijkste dus daarom dat ik toch meer denk aan deze Blue Mitted kater, maar kan daar werkelijk bicolor mee bekomen worden of bedoelt ze daarmee eerder high mitted? Ze zegt zelf dat high mitted wel meestal erg mooi kan zijn ook en ik moet toegeven dat ik haar mening deel. Zou gewoon niet graag hebben dat ze dat aanzien als een fout en dat ze daarom mijn kittens niet willen. Het is trouwens ook niet de bedoeling om ermee te showen, want ik ga dit ook niet doen met die van mij. Ze doen dit niet graag, dat weet ik nu al en ik wil het hen gewoon niet aandoen.

Geplaatste afbeelding
:hart: Not a single catlover's heart can resist a simple "meow" :hart:

ijammeke
ijammeke
  • 3.405 berichten

#2 Geplaatst 25 februari 2009 - 11:57

Mitted x Mitted geeft kans op High White. Dat mag, het is geen fout. Is ook heel erg mooi. Lotte bij mijn dochter was High White. :d

MissKitty
MissKitty
  • 7.083 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 25 februari 2009 - 12:25

Mitted x Mitted geeft 1/2 mitted, 1/4 colourpoint en 1/4 high mitted bicolour.
Een beetje vanalles dus.

En wat meer info over de high mitted:
De high mitted
De high mitted ziet er vrijwel hetzelfde uit als een 'true' bicolour, en is daar nauwelijks van te onderscheiden. Wel is bij de high mitted de aanleg voor de omgekeerde V-vorm wat meer variabel. De ene keer kan die groter uitvallen dan de andere keer, terwijl de omgekeerde V-vorm bij een 'true' bicolour vrijwel altijd tussen de binnenste oogranden doorloopt. Ook kan een high mitted over het hele lichaam gezien vaak wat meer wit dan een 'true' bicolour hebben. Hoewel ze dus uiterlijk niet tot nauwelijk van elkaar verschillen, komt hun patroon genetisch gezien op verschillende manieren tot stand.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 25 februari 2009 - 12:28

Ok dan ga ik voor de Blue mitted kater :d

Bedankt allebei
Geplaatste afbeelding

MissKitty
MissKitty
  • 7.083 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 25 februari 2009 - 14:28

Heb je ook de stambomen van de 2 katers een bekenen? Dat kan je keuze misschien ook mee bepalen.. Zien dat er zo weinig mogelijk dezelfde ragdolletjes inzitten he ;)

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 25 februari 2009 - 16:09

Van kleur bedoel je dan? Eigenlijk ken ik maar zeer weinig van stambomen enz, ze hebben mij wel eens gezegd dat de stamboom van Yumi een mooie stamboom zou zijn, maar waarom wel en waarom juist niet, weet ik dus niet...  Er heeft wel nog iemand anders gereageerd met een dekkater om te zeggen dat er twee van tussenuit vielen omdat ze gemeenschappelijke ouders hadden, dus daar ben ik wel al heel tevreden om.
Geplaatste afbeelding

MissKitty
MissKitty
  • 7.083 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 26 februari 2009 - 01:46

Spanishke zei:

Van kleur bedoel je dan? Eigenlijk ken ik maar zeer weinig van stambomen enz, ze hebben mij wel eens gezegd dat de stamboom van Yumi een mooie stamboom zou zijn, maar waarom wel en waarom juist niet, weet ik dus niet... Er heeft wel nog iemand anders gereageerd met een dekkater om te zeggen dat er twee van tussenuit vielen omdat ze gemeenschappelijke ouders hadden, dus daar ben ik wel al heel tevreden om.

Wel je hebt de stamboom van Yumi en daar leg je de stamboom van een eventuele kater eens naast, en dan ga je gewoon kijken of er veel dezelfde namen in beide stambomen voorkomen. Het inteelt% wil je nl wel liefst zo laag mogelijk houden. Op www.pawpeds.com kan je een testparing doen en dan wordt automatisch dat % voor je berekend eventueel ook. Zou je eens kunnen gaan bekijken.
Voor de rest kan je ook best kijken of er katten in de stamboom van de kater zitten die HCM of PKD hebben. Dit kan je opzoeken op www.ragdolldatabase.nl en www.hcmtest.com . Spreekt voor zich dat je liefst een kater wilt waarbij zo weinig mogelijk HCM en PKD in de stamboom zit. In elke stamboom ga je wel ergens toch eentje tegenkomen, maar dan wil je dat dus wel liefst zo ver mogelijk terug in de stamboom.
Helaas zijn wel niet alle katten terug te vinden op die websites :(

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#8 Geplaatst 26 februari 2009 - 02:03

MissKitty zei:

En dat ligt niet alleen aan de eigenaars van de katten. :catnoknow
Ik heb een jaar geleden Amira's testresutaten meermaals (!) opgestuurd en heb tot op heden nog geen reactie gekregen. Amira staat nog steeds niet op hcmtest.com.

Geplaatste afbeelding

MissKitty
MissKitty
  • 7.083 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 26 februari 2009 - 11:52

elixeryen zei:

En dat ligt niet alleen aan de eigenaars van de katten. :catnoknow
Ik heb een jaar geleden Amira's testresutaten meermaals (!) opgestuurd en heb tot op heden nog geen reactie gekregen. Amira staat nog steeds niet op hcmtest.com.

Ja ik denk niet dat er nog dingen bij opgezet worden, geloof dat er een ruzie was ofzo? Ik hoop dat ze rap terug in gang schieten en als ze dat niet van plan zijn dat er een nieuw initiatief komt.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 26 februari 2009 - 22:16

MissKitty zei:

Wel je hebt de stamboom van Yumi en daar leg je de stamboom van een eventuele kater eens naast, en dan ga je gewoon kijken of er veel dezelfde namen in beide stambomen voorkomen. Het inteelt% wil je nl wel liefst zo laag mogelijk houden. Op www.pawpeds.com kan je een testparing doen en dan wordt automatisch dat % voor je berekend eventueel ook. Zou je eens kunnen gaan bekijken.
Voor de rest kan je ook best kijken of er katten in de stamboom van de kater zitten die HCM of PKD hebben. Dit kan je opzoeken op www.ragdolldatabase.nl en www.hcmtest.com . Spreekt voor zich dat je liefst een kater wilt waarbij zo weinig mogelijk HCM en PKD in de stamboom zit. In elke stamboom ga je wel ergens toch eentje tegenkomen, maar dan wil je dat dus wel liefst zo ver mogelijk terug in de stamboom.

Ja, maar met die namen kan je toch niet weten of het effectief familie is, want dat wil zeggen dat ze gewoon afkomstig zijn van dezelfde cattery?
Heb nog eens goed naar de stamboom gekeken en Yumi en de dekkater hebben 3 gemeenschappelijke catterynamen, maar geen enkele naam is volledig hetzelfde! De 3 cattery namen zijn vrij gekend denk ik, vooral de eerste 2 toch: Ragnarok en Lonerock en dan ook nog Villaroyal.

Heb eens gekeken op die site van de database, maar je kan toch niet weten welke kat HCM/PKD positief is?

Bewerkt door Spanishke, 26 februari 2009 - 22:31.

Geplaatste afbeelding

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#11 Geplaatst 26 februari 2009 - 23:27

De catterynaam dient eigenlijk als 'achternaam'. Indien enkel de catterynaam hetzelfde is, is dat oké hoor.
Als zowel de voornaam als de achternaam hetzelfde zijn, is het effectief dezelfde kat. Je vermijd best zoveel mogelijk dezelfde (volledige) namen.

Op HCMtest moet je op "Testresultaten" klikken. Dan kan je op verschillende rassen klikken.Klik Ragdoll aan en dan vind je testresultaten van Ragdolls terug. Ze staan alfabetisch gerangschikt volgens catterynaam.

Op Ragdolldatabase bevind je je al op de juiste pagina. Ook daar vind je de testresultaten terug.
Als een kat negatief getest is, staat er negatief bij.

Geplaatste afbeelding

MissKitty
MissKitty
  • 7.083 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 26 februari 2009 - 23:34

Spanishke zei:

Ja, maar met die namen kan je toch niet weten of het effectief familie is, want dat wil zeggen dat ze gewoon afkomstig zijn van dezelfde cattery?
Heb nog eens goed naar de stamboom gekeken en Yumi en de dekkater hebben 3 gemeenschappelijke catterynamen, maar geen enkele naam is volledig hetzelfde! De 3 cattery namen zijn vrij gekend denk ik, vooral de eerste 2 toch: Ragnarok en Lonerock en dan ook nog Villaroyal.

Heb eens gekeken op die site van de database, maar je kan toch niet weten welke kat HCM/PKD positief is?

Je moet dus enkel naar de volledige naam kijken. Stel je ziet staan "Angelrags Mona Lisa" in de stamboom van de poes, en je ziet exact dezelfde naam staan in de stamboom van de kater, dan komt dat overeen he. Maar de catterynaam alleen maakt dus niks uit.

En wat de database betreft, ga eens bij de search en duidt daar affected (en daarna suspected) aan bij HCM. Dan krijg je al een overzicht van alle katten die HCM hebben en daarna eentje dus van alle katten die al verdacht gescand zijn. Zelfde systeem voor PKD.

Spanishke
Spanishke
  • 9.598 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 27 februari 2009 - 14:05

Qua stamboom gaat het goedkomen, qua gezondheid, karakter en uiterlijk ook denk ik. Die dekkater is echt een knuffelkont, met een mooie volle kraag en hij heeft een schattig snoetje en mooie grote ogen, ben blij dat ik hem gekozen heb voor hem en zij ook, want ze is niet van plan om daar al direct weg te gaan :ha het zal zondag protest zijn

Bewerkt door Spanishke, 27 februari 2009 - 14:11.

Geplaatste afbeelding

MissKitty
MissKitty
  • 7.083 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 27 februari 2009 - 15:22

Spanishke zei:

Qua stamboom gaat het goedkomen, qua gezondheid, karakter en uiterlijk ook denk ik. Die dekkater is echt een knuffelkont, met een mooie volle kraag en hij heeft een schattig snoetje en mooie grote ogen, ben blij dat ik hem gekozen heb voor hem en zij ook, want ze is niet van plan om daar al direct weg te gaan :ha het zal zondag protest zijn

:LOL: :LOL:

Sarah en Erik
Sarah en Erik
  • 2.910 berichten

#15 Geplaatst 12 februari 2011 - 20:21

Ik ga hier eens terug een upje doen, omdaty ik dit een zeer interessant onderwerp vind. Wat vinden jullie eigenlijk van het fokken met true bicolors? Ik heb gehoord dat deze op uitsterven staan... daar het moeilijk is om er de vlekjes uit te fokken.

Ik ben namenlijk nog wat op zoek naar mijn uiteindelijk doel als toekomstig fokker.