Spring naar inhoud

- - - - -

kan je in België zelf een swab test uitvoeren met je katten

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
lupa
lupa
  • 7 berichten

#1 Geplaatst 04 december 2014 - 17:31

Hallo,

Ik ben al vaak op dit kattenforum terecht gekomen als ik via google soms vragen intyp over katten en daarmee nu hier ook zelf een vraag van mij.
Ik heb nu namelijk recent gehoord van een swab test bij katten waar dan speeksel word genomen van de binnenkant van de wang in plaats dat er bloed bij de dierenarts word afgenomen.
Bestaat dit in België ook of is dit altijd verplicht via een dierenarts.
Ik hoop dat hier op het forum wel mensen zitten die hierop kunnen antwoorden.

Alvast bedankt en groetjes.

raggy
raggy
  • 414 berichten

#2 Geplaatst 04 december 2014 - 18:04

Je kan staafjes bestellen in Nederland of in Engeland bij een labo.  Deze staafjes komen dan na een paar dagen bij jouw in de brievenbus.  Je neemt een staafje, gaat er mee in de mond van de kat (liefst niet juist na het eten) en dan stuur je dit terug op naar het labo, met welke testen dat je wenst.  Een paar weken later ontvang je het resultaat via mail/postbus.

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#3 Geplaatst 04 december 2014 - 20:00

In NL is dit het Haeringen Laboratorium,het is zeer makkelijk te bestellen en uit te voeren,je kan uit zeer veel testen of combi testen kiezen.
Ik vind het ideaal,je hoeft niet met je kat naar de DA,kan gewoon lekker thuis,en is nog goedkoper ook dan via de DA.

artemis2
artemis2
  • 132 berichten

#4 Geplaatst 04 december 2014 - 22:14

Kan je misschien eens toelichten voor welk onderzoek deze test nuttig zou kunnen zijn en waarom het een bloedonderzoek (naar wat?) zou kunnen vervangen?
Ik ben wel heel erg benieuwd.

Bewerkt door artemis2, 04 december 2014 - 22:20.

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#5 Geplaatst 05 december 2014 - 19:55

Je kunt op de site kijken waarop er allemaal getest kan worden,je kan een bloedonderzoek niet volledig vervangen,Felv en FiV moet via bloed getest.
Het gaat om de DNA testen.

Tripkippiej
Tripkippiej

Snoezigste nestje van 2016

• 3.141 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 05 december 2014 - 20:25

Tevens belangrijk zelf te onderzoeken welke DNA testen er gevalideerd zijn voor jou ras.

Bv HCM via DNA is bij lang niet elk ras gevalideerd en moet alsnog met echo gedaan worden..

lupa
lupa
  • 7 berichten

#7 Geplaatst 24 mei 2015 - 11:49

ik laat de testen nu doen door de dierenarts via bloedonderzoek maar bij ragdolls , omdat het haar zolang is word er een klein stukje haar weg geschoren om het bloed te kunnen afnemen.
Om met de katten aan de kattenshows deel te nemen is het natuurlijk niet altijd welkom dat hun haar word geschoren voor het bloedonderzoek.
Ik had vorig jaar bij een cattery waar ik informeerde om een kitten te kopen daar dan snap testen van de kleur van het kitten van gezien die dan door de cattery zelf was afgenomen en opgestuurd naar het labo en daarmee vroeg ik mij dus af of dit in België ook bestond omdat ik er hier nog nooit van gehoord had.
Ik wist dat het in het buitenland bestond maar niet dat je dit hier ook kon.
Voor Fiv , Felv , HCM en PKD vind ik ook dat dit altijd door een dierenarts zou moeten gebeuren maar als je zelf zekerheid wil over de kleur en ander info van je kat dan vind ik die snap test toch wel handig klinken.
Ik zit met twijfel over de kleur van 1 van onze ragdolls en de keurmeesters in de determinatie op de show waren ook niet helemaal zeker en het niet helemaal eens met elkaar dus dan lijkt met die snap test voor kleur wel handig.
bedankt voor de info :-)

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#8 Geplaatst 24 mei 2015 - 12:44

het is geen snaptest voor de kleur lupa, maar een dnatest. En dat kun je gewoon zelf doen.

je vraagt de swabs aan (of gebruikt wattenstaafjes als dat erbij staat in de aanwijzingen op de site) bij het lab van jouw keuze, stuurt de swabs op (ook weer volgens instructie), betaald de kosten en je krijgt binnen afzienbare termijn de uitslag.

zou niet weten waarom je dat niet zelf kunt doen ;)
het is alleen wel zo dat je dit voornamelijk voor jezelf doet. Alleen als de da vaststelt dat de swabs/ het dna van de kat in kwestie afkomt kun je van een officiele uitslag spreken. maar voor kleur lijkt me dat wel te doen ;)

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende