Spring naar inhoud

- - - - -

niesziekte

• Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp
wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 07 september 2009 - 14:46

Mijn nieuwe kat heeft al een paar weken last van niesziekte. Ze betert wel, maar bij elke stress situatie heeft ze opnieuw een terugval. Ze is wel speels en eet en drinkt veel, de uitloop aan ogen en neus zijn ze goed als verdwenen, alleen blijft ze hoesten of snakken om het slijm kwijt te geraken.

Ze neemt nog steeds AB, en de DA raadde spoelen van de neus aan. Maar het is al een ongelooflijk gedoe om haar een pilletje te geven, dus aan haar neus spoelen durf ik zelfs nog niet te beginnen :s

Buiten zoveel mogelijk stress wegnemen (wat niet makkelijk is met 2 andere katten aan de andere kant van de deur...), heeft er iemand nog wat tips ivm het voorkomen van terugvallen van de niesziekte?

Mogren ga ik feliway halen.

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#2 Geplaatst 07 september 2009 - 15:05

voor elke terugval moet je AB geven hoor. Je mag het niet chronisch laten worden.

Die Feliway gaat al veel doen aan de stress. Maar je kan ook Bach Rescue Remedy in het drinkwater doen. Dit zorgt ervoor dat ze ontspannen is. Het is een natuurlijk product dat je bij de apotheek of in de natuurvoedingswinkel vindt.
Elke dag 4 druppels rescue in het drinkwater.

griffel1977
griffel1977
  • 2.035 berichten

#3 Geplaatst 07 september 2009 - 17:34

Je kan mss volgende neusdruppeltjes gebruiken; Neobacitracine. Heb ik ook bij mijn Oeleke moeten gebruiken. 1 Druppeltje in ieder neusgat, 1X per dag.

Mss isde neusziekte al een Chronisch probleem?...

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#4 Geplaatst 07 september 2009 - 17:52

Ik vrees ervoor dat het idd chronisch is....

Ze was al zichtbaar ziek toen ze uit het asiel werd gehaald, maar ja, als je je hart verloren hebt aan een poes....

seonimtje
seonimtje
  • 811 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 08 september 2009 - 13:23

Terramycine - oogzalf in de ogen en aan neusje doen. (6x per dag)
Helpt ook tegen de niesziekte.
( :!: wel opletten sommige katten kunnen er niet tegen)
misschien toch aan de DA vragen wat je nog meer kan doen

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#6 Geplaatst 08 september 2009 - 13:27

De oogjes en neus uitwassen met boorwater. Wel een apart watje altijd nemen voor ogen en een apart watje voor de neus anders wrijf je de microben van het één naar het ander.
Boorwater kan je kopen bij de apotheker en het werkt ook ontsmettend.

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#7 Geplaatst 08 september 2009 - 16:21

Bedankt voor de tips. ze is gelukkig al heel wat beter! Ze heeft geen tranen/snot meer, niest bijna niet meer,... Ziet er dus kei goed uit :)

Maar ik denk dat het chronisch is. van zodra ze stress heeft steekt het de kop op en als de stress weg is, verdwijnen de sympotmen ook als sneeuw voor de zon.

MAAR: ik moet ze wel nog doen overeenkomen met mijn andere 2 katten. Dus laat ik ze nog even apart zodat ze echt goed op krachten kan komen, maar het zal niet simpel zijn om de introduktie zonder stress te laten verlopen. Ik heb ondertussen al feliway gaan halen, maar ik ben toch bang voor een nieuwe herval bij de introduktie.

Dus duimen hé.

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 08 september 2009 - 16:25

Misschien wat Echinaforce van Dr Vogel bijgeven om de weerstand te verhogen?
Bij m'n vorig poeske met chronische niesziekte heb ik daar goede resultaten mee verkregen.

Geplaatste afbeelding

Ester
Ester
  • 5.914 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 08 september 2009 - 20:11

Ik zou L-Lysine standaard erbij geven in combinatie met vitamine B6! Mag niet voor dieren in de groei! L-Lysine ken je misschien ook wel onder F-Lysine: dit is hetzelfde alleen verwijzen ze met de F naar Feline.
Hier is L-Lysine met vitamine B6 te verkrijgen:
https://www.medpets.nl/dierenarts/bestellen/Groene+Os+LLysine/212/1/1/

Bewerkt door Ester, 08 september 2009 - 20:11.
Reden van bewerken: spelfoutje

"Wie nog nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd".
Geplaatste afbeelding

WhiteWitch
WhiteWitch
  • 1.340 berichten
  • 6 katten

#10 Geplaatst 08 september 2009 - 20:27

Produkten in het water doen die de weerstand verbeteren zoals Lysitine en Echianea.
Paardemelk ( gedroogd en in capsules te krijgen) is ook zeer goed voor de weerstand weer op te bouwen.
Nicky en de Maine Coontjes doen jullie groetjes :hart: www.freewebs.com/catteryofthewhitewitch/

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 08 september 2009 - 20:30

Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee. Hopelijk betert het...

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 09 september 2009 - 14:49

Angel hier heeft ook chronische niesziekte, en inderdaad bij elke stress situatie heeft ze weer een opstoot. Ik moet ook f-Lysine onder haar eten mengen 2 keer per dag, dit zou het herpes virus dat de niesziekte veroorzaakt onderdrukken. Ik bestel het poeder gewoon bij mijn DA en meng dan 's morgens en 's avonds een schepje onder haar natvoer. :geluk: :geluk: :geluk:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

M&M
M&M
  • 4.965 berichten
  • 6 katten

#13 Geplaatst 09 september 2009 - 15:02

Enya heeft dit ook. Bij stress situaties krijgt ze terug een opstoot. Die proberen ik dan ook te vermijden !!