Spring naar inhoud

- - - - -

hoe doen jullie dat met blikvoer?

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
indian
indian
  • 52 berichten

#1 Geplaatst 21 januari 2015 - 14:57

hey,een vraagje. Hoe doen jullie dat met een blikje natvoer.Ik leg even uit:ik heb 5 poezen.Wanneer ik 's morgens een blikje (400 gr) opendoe dan eten ze dat niet volledig uit.Ik geef namelijk deels natvoer,deels droogvoer(korrels royal canin).De restant in het blik doe ik dan in een gesloten plastieken doosje en die zet ik in de frigo.Droogvoer hebben ze de ganse dag door staan(is wel afgewogen per dag,zodat ze ook niet té veel gaan schrokken).s' Avonds krijgen ze dan de rest van hun korreltjes en terug natvoer.Dat is dan het deel dat in de frigo staat.nu haal ik dat plastiek doosje zo'n uur voor etenstijd uit de frigo,maar ik vind dat dit dan toch nog steeds heel koud heeft.Dat is niet goed voor hun maagje en darmpjes hé.Had al gedacht om terug te gaan verwarmen in de microgolf(dat deed ik toen mamapoes zwanger was),maar ik weet natuurlijk niet op voorhand hoeveel ze gaan eten.Iemand een oplossing?Of zou ik beter overschakelen op blikken van 200 gr;al kan dit probleem zich dan ook nog voordoen .Info:een natvoer staat nooit langer dan 1.5 dag open(plastiek doos) in de frigo,bedankt

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.897 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 21 januari 2015 - 15:06

Wij hebben 1 kat en gebruiken blikjes van 70 gram. Mijn kat kan geen korrels meer eten (maagprobleem) en eet heel de dag door kleine beetjes. 1 blikje gaat in 3 a 4 beurten. Het blikje staan in een kast met potje over. Zo gaan er op 1 dag 3 blikjes door en een zakje RC natvoer. Koelkast doen we niet, dan wil ze het niet meer.
Geplaatste afbeelding

chanatas
chanatas
  • 5.262 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 21 januari 2015 - 15:10

Hier krijgen ze t gewoon direct vanuit de koelkast...ze hebben dan geen last van hun maag of darmen.

je kant t restant tog gewoon verwarmen?  Neem aan dat met 5 poezen ze 1 blik van 400gr eten? Dus sochtends 200 ong en savonds?
Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 21 januari 2015 - 15:11

Ik heb 4 poezen en koop kleiner blikken. Blikken die in 1 keer worden opgegeten. Heb wel van die deksels hiervoor (te verkrijgen in de dierenwinkel).
Maar mijn poezen willen dat dan niet meer opeten.... Dus ja... ben een beetje verplicht kleiner blikken te kopen, al zijn die van  400gr wel veel goedkoper.
Maar als ze het niet opeten, heb ik geen andere keuze....

Taptrut
Taptrut
  • 1.223 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 21 januari 2015 - 15:16

200gr (blikje) wordt verdeeld onder 5-6 katten iedere morgen. Komt de 7ste afgewandeld van buiten moeten ze het delen onder 7. De bedoeling bij ons is dat hun natje als extra snoepje wordt gezien, voor de rest van de dag krijgen ze gewoon hun brokjes.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 21 januari 2015 - 15:22

Ik verdeel altijd een blikje van 90 gram onder 2 katten. Zij krijgen dat enkel 's morgens en de rest van de dag staan er brokken. Als ik eens een groter blik heb zet ik daar een dekseltje op en in de kast. Mijn poezen eten zelfs niet van het voer als het uit de koelkast komt.
Geplaatste afbeelding

Vilyna
Vilyna
  • 622 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 21 januari 2015 - 15:32

Ik geef nu een half blikje van 400 gram aan 2 poezen.
De dag erna na bewaren in de koeling zoals jij de andere 200 gram.
Maar ik moet zeggen ze zijn er niet dol op als het gekoeld is geweest.
Binnenkort met 2 kittens erbij hoop ik dat ik gewoon 1 blik per dag kan gebruiken.
Een blikje van 200 gram zal net weer te weinig zijn dus ik zie niet echt een andere optie. Soms blijft er een klein beetje over maatja dan is dat maar zo.
De rest van de dag zijn er brokjes te vinden op verschillende plaatsen in huis in voerballen, voedselverrijking spelletjes en soms ook wel een klein normaal bakje.

Carowlina
Carowlina

Mooiste (half)langharige HTK/kruising 2016

• 8.178 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 21 januari 2015 - 15:38

Ik geef het ook gewoon rechtstreeks vanuit de koelkast.
Maar ik doe er altijd goed wat water onder (gewoon koud) zodat het een lekker papje wordt.
Omdat katten uit zichzelf weinig drinken, is dat wel een handige oplossing. En bovendien zijn ze er hier helemaal zot van :)

indian
indian
  • 52 berichten

#9 Geplaatst 21 januari 2015 - 15:44

Bedankt voor jullie reacties.
neen,chanatas,een blik van 400gr eten ze niet altijd uit op één dag.Soms wel,soms is er nog over.Want natvoer laat ik nooit zomaar staan,krijgen enkel hetgeen ze ook direct gaan eten,zodat er geen vreemde beestjes(of in zomer:vliegen...)kunnen gaan opkruipen.
Zal dan ook eens proberen om restant geoon afgesloten in de kast te bewaren

Machteld.
Machteld.
  • 2.977 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 21 januari 2015 - 17:43

Ik heb maar een kat dus altijd restjes, ook met 200g blikjes. Ik zet ze in de koelkast, als het kan met zo'n passend dekseltje uit de dierenwinkel, anders gewoon met het blikken deksel er weer op. Pluis eet het gewoon recht uit de koelkast, als het nogal stevig voer is doe ik er water bij. Blikvoer mag niet langer dan een dag in het blikje blijven zitten, of ten minste, dat mag niet met bliketen voor mensen, dus ik doe het ook niet bij het kattenvoer.
Vroeger gaf ik gemengd korrels en natvoer en gaf ik brikjes van Bozita (heb ik nu nog), da's zoals een melkbus dus dat voer mag een paar dagen in de eigen verpakking blijven staan. Omdat het dan nog niet op twee dagen op was vroor ik de helft meteen in in porties van 100g, dat kan geen kwaad. 's Avonds uit de diepvriezer en 's ochtends "vers" voer op kamertemperatuur. Of als we lang weg moesten gaf ik een ontdooide portie en een bevroren portie natvoer, de tweede was dan ontdooid tegen de tweede etenstijd. :) Nooit problemen mee gehad maar er zijn veel katten die enkel kamertemperatuur of zelfs lichaamstemperatuur willen, dus je kan het restje even opwarmen.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Flixxi
Flixxi
  • 95 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 21 januari 2015 - 18:52

Ik gebruik meestal ook de blikjes van 70g (van Almonature, daar zijn ze hier verzot op). Als ik grotere blikjes heb, dan zet ik de overschot in de koelkast. Als ze het niet direct willen eten, meng ik het met wat warm water :)

Miss_D
Miss_D
  • 44 berichten

#12 Geplaatst 21 januari 2015 - 20:55

Leuk om te lezen dat er nog mensen zijn met dezelfde problemen.
Ik zet een geopend blikje ook afgesloten in de koelkast.
Ik heb één kat en met één blikje geef ik 4 à 5 porties. Naar het einde toe, eet die er niet meer van en moet ik 2 porties weggooien.
Een nieuw blikje met dezelfde smaak is dan geen probleem... Volgens mij vervliegt het aroma ook een beetje.
Nu ja, kan hem geen ongelijk geven :)

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.229 berichten

#13 Geplaatst 22 januari 2015 - 11:30

Bekijk berichtCarowlina, op 21 januari 2015 - 15:38, zei:

Ik geef het ook gewoon rechtstreeks vanuit de koelkast.
Maar ik doe er altijd goed wat water onder (gewoon koud) zodat het een lekker papje wordt.
Omdat katten uit zichzelf weinig drinken, is dat wel een handige oplossing. En bovendien zijn ze er hier helemaal zot van :)

Hier staat het potje ook altijd in de koelkast, mijn da drukt er op dat je het in de koelkast moet bewaren. Cloe heeft er geen last van. Misschien wat warm water bijdoen wanneer je het geeft. Zo krijgen ze zoals Carowlina zegt meer water binnen, wat zeer goed is voor hun niertjes ;)

Geplaatste afbeelding

Carowlina
Carowlina

Mooiste (half)langharige HTK/kruising 2016

• 8.178 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 22 januari 2015 - 11:48

Ik zou toch geen warm water nemen. Eerder lauw dan. :)

indian
indian
  • 52 berichten

#15 Geplaatst 22 januari 2015 - 14:34

zette het ook altijd in een apart gesloten plastieken potje in de frigo:nooit in het geopende blik(want durf daar dan zelf ook niet meer uit eten,dus ik geef dat aan mijn schatjes ook niet)
Vandaag eens gewoon in berging(ca 15 à 16 graden laten staan in plastieken potje:eens zien wat het vanavond geeft
Anders ga ik eens proberen om er wat lauw water bij te doen,al weet ik vrij zeker dat ze hier wel voldoende drinken.Doch alle tips zijn het proberen waard:niks is goed genoeg voor hen