Spring naar inhoud

- - - - -

kat slikt brokken in zijn geheel door

inslikken brokken

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
katrienm
katrienm
  • 7 berichten

#1 Geplaatst 07 februari 2015 - 12:20

Onze katten krijgt droogvoer, Tommy knabbelt enkele keren en slikt het dan in, maar Mimie doet dit niet.
Telkens als ik het voer in haar bakje doe is het op enkele minuten op, ze kauwt nooit op de brokken en slikt ze in het geheel in, idem met kattensnoepjes.

Is dit normaal en kan dit kwaad?
Bestaan er kleinere formaten brokjes om te geven want mij lijkt dat niet gezond dat ze die in zijn geheel inslikt..
Als ze moet overgeven dan zijn dat gewoon de ronde brokjes die er opnieuw uitkomen maar dan helemaal opgezwollen.. :s

Alvast bedankt!

Steffie_G
Steffie_G
  • 13.817 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 07 februari 2015 - 12:32

Onze Leon is ook zo een schrokop.
Hij slikt ze meestal ook in z'n geheel door en als hij dan door het te wild spelen moet overgeven dan komen er ook opgezwollen brokken terug uit.
Dit komt waarschijnlijk omdat de brokken uitzetten in het speeksel, maagvocht, ...
Hij heeft zich nog nooit verslikt, want daar had ik in het begin ook schrik voor.
Als je van formaat wilt veranderen zou ik net groter gaan, dan is hij verplicht van erop te knabbelen.
Als je kleiner gaat bestaat de kans dat hij net nog meer gaat schrokken.
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.204 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 07 februari 2015 - 13:10

Finn doet dat ook, die bijt zelden op iet. Als hij kotst zijn het ook van die opgezwollen ganse brokken. Zich verslikken heeft hij nog nooit gedaan. Als ik ze snoepjes geef doe ik die wel in zo een voederspel. Dan moeten ze die er eerst uit halen met hun pootjes en kan hij maar 1 voor 1 eten. Hierbij bij hij wel op zn snoepjes. Als ik zn snoepjes op de grond leg is het net een stofzuiger en zijn die ook direct weg zonder bijten.
Geplaatste afbeelding

Vilyna
Vilyna
  • 622 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 07 februari 2015 - 14:12

Mabelle doet dit ook (kitten van 6 maand). Wij kunnen ook niet meer groter gaan want ik heb echt al een heeel grote brok, zelfs daar bijt ze niet op. Alles is hap slik weg. Zelfs als ik haar een kipfilet geef probeerd ze dat in 1 keer door te slikken als ik het andere uiteinde niet zou vasthouden. Als iemand tips heeft luister ik mee!

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.879 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 07 februari 2015 - 14:47

Mijn Sierra slikte haar brokken ook meestal in zijn geheel in. Zelfs slowfeeders hielpen niet. Als ze dan kotste, was het ook een worst van hele brokken. Nu eet ze geen brokken meer, haar maag verteert ze niet meer.
Geplaatste afbeelding

Majesteit
Majesteit
  • 423 berichten

#6 Geplaatst 08 februari 2015 - 09:45

Misschien eens proberen om de brokjes eerst even te weken in water. Zo worden ze week, en makkelijker te kauwen en verteren.
Beetje omzeilen van het probleem, miischien werkt het.

Leenaria
Leenaria
  • 822 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 10 oktober 2015 - 14:36

Ik geef hier de brokken in de Pipolino, ze krijgen geen brokjes in een kommetje, ze moeten ervoor werken,
dat helpt het beste bij Rexy 😊
De andere speeltjes, Stimulo en vooral zo'n speelrails of dozen met gaatjes in -ook gewoon zelf gaatjes maken
in een kartonnen doos 😉- Gebruik ik ook om hun korrels in te doen maar niet vaak want dat is te gemakkelijk
en zo eet ze ook te snel dus dat beperken we.

Als je die niet kent:
Pipolino:  http://www.zooplus.n...ed/snack/170191
Stimulo:  http://www.purrfectd...van-aikiou.html

Bijgevoegde thumbnails

• image.jpeg
  • image.jpeg
  • image.jpeg
  • image.jpeg
  • image.jpeg

Geplaatste afbeeldingGrtjz van Leen, Pixie & Rexy