Spring naar inhoud

- - - - -

Opgelet voor mensen die er in de buurt wonen........

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Flashemieke
Flashemieke
  • 2.039 berichten
  • 11 katten

#1 Geplaatst 08 september 2009 - 22:20

Kreeg net een mail binnen,zal hem effe tot hier kopieëren, maar ze zouden er toelating krijgen tot het afschieten van zwerfpoesjes, maak ik er toch van uit........... en omdat er hier ook eentje gewond was in haar pootje zet ik het toch maar voor zekerheid hier op, pfff :

Ik heb wel geen flauw idee waar het ergens is, m'n excuses hiervoor al,maar heb het mailtje gekregen van een heel lieve poezendame

Dit is echt vreselijk. Wat kunnen we doen? Willen jullie het ook proberen? Nog eens rondmailen en of de partij van de dieren bellen? Waar is die anders voor hè? Als ze zich hier niet voor inzetten, waarvoor dan wel? zoveel dank bij voorbaat. Oh die arme poezen

(Novum) - De Dierenbescherming Noord-Holland gaat actie voeren tegen het afschieten van verwilderde katten op het eiland Texel. Het gaat naar schatting om zo'n veertig tot zestig katten, die in het gebied van het nationale park Duinen van Texel rondlopen. "Texel heeft zich al van zijn dieronvriendelijkste kant laten zien door duizenden ganzen te laten vergassen, nu is de kat het volgende slachtoffer waar Texel haar vizier op richt", meldt de organisatie.
De provincie verleende onlangs de vergunning voor het afschieten van de katten aan Staatsbosbeheer, vertelt een woordvoerder van de organisatie donderdag. Vanaf oktober mogen de katten in een kooi worden gevangen, die aan het einde van de dag wordt gecheckt. Zit er een kat in, dan wordt die in de kooi doodgeschoten.
In het natuurgebied leven naar schatting zo'n veertig tot zestig verwilderde katten, die schade aan de fauna aan zouden richten. "Denk bijvoorbeeld aan vogels die op de grond broeden", licht de woordvoerder toe.
Het afschieten van katten is volgens de organisatie niet alleen dieronvriendelijk, maar is ook een schijnoplossing. "Het is een hardnekkig misverstand dat je een ongewenste populatie zou kunnen bestrijden door dieren weg te vangen of te doden. Dit komt door het principe dat opengevallen leefgebieden weer worden aangevuld, omdat er ruimte ontstaat voor jonge dieren. Afschot leidt dus tot niets."
De Dierenbescherming wil samen met de gemeente Texel om de tafel om te praten over een goede oplossing. Zo denkt de organisatie dat de gemeente, die in de ogen van de Dierenbescherming de verantwoordelijkheid heeft voor de dieren binnen de gemeentegrenzen, zich beter kan richten op preventie. "De gemeente kan bijvoorbeeld door voorlichting over geboortebeperking bij katten voorkomen dat eigenaren hun katten ongeholpen rond laten lopen waardoor de populatie zwerfkatten toe kan nemen."
Texel weigert volgens de organisatie echter in gesprek te gaan met de Dierenbescherming. Die is daarom een campagne gestart om het publiek te informeren over de aanpak van de gemeente, die samen met onder meer Staatsbosbeheer in een samenwerkingsverband voor het gebied zit. Zo kunnen mensen via de website van de organisatie een proteststem uitbrengen. De Dierenbescherming hoopt onder meer dat door publieke druk de gemeente zal zwichten.
Eerder werden op Texel ondanks protesten duizenden ganzen gevangen en vergast, omdat ze veel schade aan landbouw en natuur zouden veroorzaken.
Uitgegeven op Donderdag 03 september 2009 om 14:13:08

Bewerkt door Pixel, 08 september 2009 - 22:24.
Reden van bewerken: lettergrootte veranderd

Guest_Ika Mc Evil_*
Guest_Ika Mc Evil_*

#2 Geplaatst 08 september 2009 - 22:22

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :r En dat voor zo'n mooi eiland met zo'n prachtige natuur en dan zo omgaan met dieren die er deel van uitmaken..............

Guest_Ika Mc Evil_*
Guest_Ika Mc Evil_*

#3 Geplaatst 08 september 2009 - 22:23

Dit is een beschrijving van Texel:

Texel - Wikipedia

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 08 september 2009 - 22:24

Woon er niet in de buurt... Verschrikkelijk he, ken het. Mijn Sloeber is ook een klein slachtoffertje. Gelukkig is hij nu geholpen...

Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#5 Geplaatst 08 september 2009 - 22:29

Ik had er al van gehoord. Vreselijk dat mensen zoiets kunnen doen. :(
Echt ik begrijp niet dat mensen met een geweer mogen rondlopen om op dieren te schieten.

In België mag er niet meer op katten geschoten worden hé. Of ging dat nu pas vanaf 2010 in?

Flashemieke
Flashemieke
  • 2.039 berichten
  • 11 katten

#6 Geplaatst 08 september 2009 - 22:32

Lies zei:

Ik had er al van gehoord. Vreselijk dat mensen zoiets kunnen doen. :(
Echt ik begrijp niet dat mensen met een geweer mogen rondlopen om op dieren te schieten.

In België mag er niet meer op katten geschoten worden hé. Of ging dat nu pas vanaf 2010 in?

Ik dacht dat dit er nog steeds niet door was, ben niet zekers, alhoewel hier is er overlaatst een paar straten verder nog eentje van een muur geschoten, grrr, je hebt steeds van die mensen die het niet kunnen hebben dat poezel op muurtje zit, ach ja, dierenrijk en mensenDOM zal nooit veranderen zekers........

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.875 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 09 september 2009 - 08:59

Flashemieke zei:

Ik dacht dat dit er nog steeds niet door was, ben niet zekers, alhoewel hier is er overlaatst een paar straten verder nog eentje van een muur geschoten, grrr, je hebt steeds van die mensen die het niet kunnen hebben dat poezel op muurtje zit, ach ja, dierenrijk en mensenDOM zal nooit veranderen zekers........

Awel, dat zijn nu eens zeer goed gekozen namen sè.
dieren RIJK - mensen DOM

M&M
M&M
  • 4.965 berichten
  • 6 katten

#8 Geplaatst 09 september 2009 - 09:15

Een vriendin van me gaat daar regelmatig naar toe om te wandelen met  haar honden

Guest_crazy_catlady_*
Guest_crazy_catlady_*

#9 Geplaatst 09 september 2009 - 09:30

wij zijn ook eens naar Texel geweest, het leek me zo'n leuk eiland, maar nu zien ze mij daar zeker niet meer, het is schandalig! :evil: :evil: :censored:
en in België is het gewoon nog toegelaten?? dat kan toch niet? :censored: :censored: de eerste dat nog maar een geweer op één van men schatjes richt zal er de rest van zen leven spijt van hebben, daar zorg ik wel voor :evil: :evil: :evil:

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 10 september 2009 - 10:49

:( :( :( :evil:
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

wea
wea
  • 6.113 berichten
  • 5 katten

#11 Geplaatst 10 september 2009 - 18:23

Voor belgi in het jachtdekreet:

De populatieregulering van verwilderde katten met het geweer is slechts toegelaten tot en met het jachtseizoen van 2009-2010, tenzij er, na een daartoe doorgevoerde wetenschappelijk onderbouwde evaluatie, zou blijken dat een verderzetting van deze vorm van populatieregulering noodzakelijk is om redenen van natuurbeheer. De populatieregulering van verwilderde katten met het geweer mag bovendien enkel gebeuren voor zover alle hiervoor beschreven pijnloze en diervriendelijke oplossingen om de verwilderde katten te vangen zijn ingezet en hebben gefaald, en voor zover een afstand wordt gerespecteerd van minstens 200 meter van bewoonde woningen.

Klinkt toch ook niet erg goed :o

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#12 Geplaatst 10 september 2009 - 21:37

Ik heb hier gisteren een petitie tegen getekend, het is schandalig gewoon. :evil: :evil: :evil: