Spring naar inhoud

- - - - -

MOESTUIN

• Log in om te reageren
120 reacties op dit onderwerp
Karianne
Karianne
  • 4.621 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 23 februari 2015 - 16:01

nog kattensiters met een moestuin?

ik ga er dit jaar eentje aanleggen en zou graag ideeen en tips en zo uitwisselen

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.161 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 23 februari 2015 - 16:31

Pompoenen zijn heel leuk en gemakkelijk om mee te beginnen.
Sla is ook een gemakkelijke plant, maar je kan hem best in een kas planten, zo kunnen de slakken er niet bij

Ik weet niet of je een serre hebt, want dan zijn tomaten ook heel dankbaar
Geplaatste afbeelding

Karianne
Karianne
  • 4.621 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 23 februari 2015 - 16:32

Bekijk berichtInge91, op 23 februari 2015 - 16:31, zei:

Pompoenen zijn heel leuk en gemakkelijk om mee te beginnen.
Sla is ook een gemakkelijke plant, maar je kan hem best in een kas planten, zo kunnen de slakken er niet bij

Ik weet niet of je een serre hebt, want dan zijn tomaten ook heel dankbaar

geen serre maar een veranda voor de tomaten
ik zoek ook veel schaduwgroenten want ik heb niet zo vee lzon in het stukje tuin dat ik als moestuin ga gebruiken

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.161 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 23 februari 2015 - 16:41

Ik denk dat sla niet veel zon vraagt, kruiden zijn ook altijd leuk, en munt voor een lekkere muntthee

Deze groenten kunnen in de schaduw

Ik heb nog even gezocht en erwtjes en bonen zouden ook schaduw verdragen. Erwtjes zijn ook heel leuk in de moestuin, je kan ze laten groeien tegen een draad als je klim-erwten neemt

Bijgevoegde thumbnails

• image.jpg

Geplaatste afbeelding

Karianne
Karianne
  • 4.621 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 23 februari 2015 - 16:48

patatten wortelen sla al zoziezo <<

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.781 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 23 februari 2015 - 16:54

Aardappelen, lukt altijd :-) :-)

Poeslap
Poeslap
  • 1.554 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 23 februari 2015 - 18:01

We kweken ook elk jaar wat groente. Vooral sla, peterselie, tomaten en komkommers en paprika's en pepers. En ook courgette en pompoen.

En bijna vergeten, ook boontjes.

Bewerkt door Poeslap, 23 februari 2015 - 18:02.

Machteld.
Machteld.
  • 2.863 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 23 februari 2015 - 18:15

Ik zou in het kleine beetje zon dat je hebt in je veranda zeker kerstomaatjes zetten. Zoooo lekker en kerstomaatjes nemen echt niet veel plaats in, ze worden heerlijk zoet en je kan de zaadjes van een paar tomaatjes houden voor volgend jaar.

Sla, spinazie, peterselie en bieslook zijn erg makkelijk. Voor de slakken kan je kleine potjes sterk bier in de aarde duwen, ze verdrinken erin, maar ze worden eerst dronken dus ze voelen het niet.
Worteltjes ga je al doen zie ik, kijk ook eens uit naar winterwortelen, als je zomerworteltjes uit zijn kan je nog eens zaaien voor bewaarwortelen.

Ik denk dat bij ons de spruiten grotendeels in de schaduw stonden, maar vergis je niet, dat worden serieuze planten. Erwtjes of boontjes zijn inderdaad ook een goed idee voor schaduw, peulerwten kan je zo rauw oppeuzelen tijdens het plukken :) Als je er veel hebt is het wel zwaar werk voor je rug.

Aardappelen lukken helaas niet altijd door pest of kevers maar ik kan je wel vertellen dat er in Dendermonde, zeker richting Appels, goede grond voor aardappelen en prei ligt ;)

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Karianne
Karianne
  • 4.621 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 23 februari 2015 - 19:37

het kriebelt zo om er aan te beginnen maar het is nog te kouuuuud :d

Bekijk berichtPoeslap, op 23 februari 2015 - 18:01, zei:

We kweken ook elk jaar wat groente. Vooral sla, peterselie, tomaten en komkommers en paprika's en pepers. En ook courgette en pompoen.

En bijna vergeten, ook boontjes.

komkommers in de kas of gewoon vrij?

Poeslap
Poeslap
  • 1.554 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 23 februari 2015 - 19:45

We hebben zo'n kleine plastieken serre. Daar zetten we meestal de tomaten en komkommers in. We hebben komkommers ook al vrij gezet, en dat werkt ook, maar dan moet je ook een beetje geluk hebben met het weer. Wij nemen wel meestal snackkomkommers. Gewone hebben we ook al gehad, maar die gaan iets minder vlot.

catherine
catherine
  • 40.158 berichten

#11 Geplaatst 23 februari 2015 - 20:26

Hou vooral rekening met de grootte of de breedte dat elke volwassen plant kan worden, want daar wordt vaak niet aan gedacht.

Poeslap
Poeslap
  • 1.554 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 26 februari 2015 - 19:59

Vandaag van de markt al sla- en peterselieplantjes meegenomen. Die gaan we dit weekend al in potten inplanten. :cat

Ik heb vandaag ook zaadjes voor peper gekocht. Normaal kopen we die altijd als plantje aan, maar ik ga eens een poging wagen met zelf zaaien. Als het mislukt... Een ervaring rijker en niet echt veel geld eraan kwijt, dus waarom niet?

Poeslap
Poeslap
  • 1.554 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 15 maart 2015 - 20:15

Bekijk berichtPoeslap, op 26 februari 2015 - 19:59, zei:

Ik heb vandaag ook zaadjes voor peper gekocht. Normaal kopen we die altijd als plantje aan, maar ik ga eens een poging wagen met zelf zaaien. Als het mislukt... Een ervaring rijker en niet echt veel geld eraan kwijt, dus waarom niet?

De eerste peperzaadjes beginnen uit te komen. :d

Karianne
Karianne
  • 4.621 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 19 maart 2015 - 15:58

Bekijk berichtPoeslap, op 15 maart 2015 - 20:15, zei:

De eerste peperzaadjes beginnen uit te komen. :d

leuk he , hier ook al veel dat uitkomt

Poeslap
Poeslap
  • 1.554 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 20 maart 2015 - 17:06

Ja, zo fijn. Ik heb vandaag gezien dat ook mijn andere pepers aan't uitkomen zijn. De andere zaden kwamen van Pelckmans en stonden gewoon in een pot boven de verwarming, maar de andere die ik van De Nieuwe Tuin had en in een verwarmde kweekbak stonden lieten maar op zich wachten. Ik begon er al voor te vrezen. Dus nu ben ik heel blij. :cat