Spring naar inhoud

- - - - -

HK nummer niet verplicht....

• Log in om te reageren
18 reacties op dit onderwerp
Kaszi
Kaszi
  • 887 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 25 februari 2015 - 16:54

Aangezien ik in de toekomst wil fokken met Principessa en iedereen me vertelde dat ik hiervoor een HK nummer nodig had, heb ik dat dan ook aangevraagd.
Vandaag inspectie gehad (stelt niet veel voor), vond de dame niet echt heel vriendelijk.

Tijdens ons gesprek kwam ter sprake dat een HK nummer helemaal niet verplicht is als je dus niet meer dan 2 nestjes fokt.  Had ik dat geweten had ik dat nummer ook niet aangevraagd.
Maar tja ik krijg het nu dus wel.

Vraagje voor degenen die het hebben, komt jullie DA 4 X per jaar de boel inspecteren?  Mijn DA komt niet zoveel keer per jaar op bezoek, enkel met een nestje laat ik hem langskomen, anders ga ik naar hem.
Je bent dan ook verplicht om het formulier wbt garantie te gebruiken van de overheid (ik kan me daar niet helemaal in vinden, en je mag er niets aan veranderen)

Oh en voor de cattery's die een HK nummer hebben, het attest dat jullie krijgen hangen jullie dat uit??? Ik zie dat niet zitten om dat in de living te hangen.  Het is hier gene winkel he.

Bewerkt door Kaszi, 26 februari 2015 - 08:24.

zerkaantje
zerkaantje
  • 903 berichten
  • 16 katten

#2 Geplaatst 25 februari 2015 - 22:14

bij mij hangt dat papier in de gang aan de voordeur, dus als je de deur opendoet zit het papier erachter. Hier komt de da wel meer dan 4 keer per jaar langs (heb meer dan 4 nestjes per jaar dus ja)
dat garantieformulier is inderdaad verplicht, waar ben je niet mee akkoord? Ik heb zelf nog een document met extra voorwaarden dat de kittenkopers ook moeten ondertekenen.

hilleke
hilleke
  • 19.411 berichten

#3 Geplaatst 25 februari 2015 - 23:11

Als je er niet mee akkoord gaat misschien gewoon je HK-nummer terug insturen?

Op een openbaar forum meedelen dat je de voorwaarden niet gaat naleven lijkt me eerlijk gezegd niet zo'n goed idee. (iedereen leest mee)

Kaszi
Kaszi
  • 887 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 26 februari 2015 - 08:27

Hilleke, ik heb het een beetje genuanceerder geplaatst.

Zerkaantje, het contract vind ik veel te ontoereikend, daar moet voor mij heel wat meer in staan!

*bonnie*
*bonnie*
  • 4.118 berichten
  • 7 katten

#5 Geplaatst 26 februari 2015 - 14:45

Bekijk berichtKaszi, op 25 februari 2015 - 16:54, zei:

Oh en voor de cattery's die een HK nummer hebben, het attest dat jullie krijgen hangen jullie dat uit??? Ik zie dat niet zitten om dat in de living te hangen.  Het is hier gene winkel he.

Geen winkel maar wel een erkende cattery en als daar de regels zo voor gelden ...  wat maakt het nu uit als je dat ergens in de inkom naast de deur hangt (of achter de deur)  Uiteindelijk komen de mensen bij jou wel iets kopen en het is dan toch gewoon netjes als het wel ophangt ?

Kaszi
Kaszi
  • 887 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 26 februari 2015 - 15:00

Ik heb al een oplossing gevonden :-D

Freya1986
Freya1986
  • 16 berichten

#7 Geplaatst 21 augustus 2015 - 16:21

Ik ben bezig met mij te informeren in verband met het opstarten van een cattery en HK nummer en dergelijke en stuit nu toch op iets dat zeer tegenstrijdig is.

Als je maximaal 2 nestjes per jaar hebt, hoef je geen HK nummer te hebben.
Maar je kan in Belgiƫ wel geen fokpoesje kopen als je geen HK nummer hebt? Dus ben je als Belg dan eigenlijk al verplicht om je fokpoesje in het buitenland (bv. Nederland) te halen?

Op de ene site vind ik dat je als occasioneel fokker (dus minder dan 3 nestjes per jaar) geen nummer hoeft te hebben, maar het wel kan aanvragen.
En op de andere site vind ik dat je voor een HK nummer minimaal 3 tot maximaal 10 nestjes per jaar (hobbyfokker) moet hebben.

Is er hier iemand die weet hoe de vork in de steel zit?

Kaszi
Kaszi
  • 887 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 21 augustus 2015 - 21:42

Als je minder dan 3 nestjes fokt dan moet je geen HK nr aanvragen, maar je mag het wel.
En idd je kan dan ook zonder HK nr geen poesje in Belgiƫ kopen... , maar dan vraag ik me weer af hoe controleren ze dat?

Gr Katja

Randa
Randa
  • 6.203 berichten
  • 7 katten

#9 Geplaatst 22 augustus 2015 - 07:53

Ik dacht niet dat in de wet expleciet staat dat je een HK nummer moet hebben om open fokpoesjes te verkopen maar wel dat een Cattery moet zijn. Dwz volgens mij dat je aangesloten bent bij een club een geregisreerde cattery daar hebt.
Groetjes Randa en de poesjes Nisaba, Chidi, Maicis, Alegria, Janis, Storm, Trouble, Kiri en Dakota
BannerUry's-Legend.jpg

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.680 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 22 augustus 2015 - 09:16

Bekijk berichtRanda, op 22 augustus 2015 - 07:53, zei:

Ik dacht niet dat in de wet expleciet staat dat je een HK nummer moet hebben om open fokpoesjes te verkopen maar wel dat een Cattery moet zijn. Dwz volgens mij dat je aangesloten bent bij een club een geregisreerde cattery daar hebt.
Bij mijn weten moet het een 'erkend' fokker zijn.  En volgens mij ben je dat enkel met een HK nummer
Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Freya1986
Freya1986
  • 16 berichten

#11 Geplaatst 22 augustus 2015 - 12:31

Klopt Evy, je mag ze enkel 'verhandelen' aan een erkende fokker. Dus eigenlijk mag je dan ook geen fokpoezen meer verkopen aan bv. Nederlanders, want die hebben toch ook zo geen HK nummer. Er is duidelijk weer heel erg goed over nagedacht, niet dus..

Bewerkt door Freya1986, 22 augustus 2015 - 12:31.

Freya1986
Freya1986
  • 16 berichten

#12 Geplaatst 22 augustus 2015 - 14:00

Heb nog eens verder gelezen en blijkbaar mag je als Belgische cattery wel 'open' kittens verkopen aan iemand die in het buitenland woont en geen erkende cattery heeft. Is toch compleet absurd.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#13 Geplaatst 22 augustus 2015 - 14:16

waarom is dat absurd? de mensen in die landen moeten zich houden aan de wetten van dat land. En als je het niet eens bent met die wetten of hoe de fokker met de katjes omgaat, dan verkoop je gewoon niet. Bij twijfel sowiezo niet doen.
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Freya1986
Freya1986
  • 16 berichten

#14 Geplaatst 22 augustus 2015 - 16:05

Omdat het volgens die wet duidelijk niet uitmaakt wat er met een kitten gebeurt als het naar het buitenland gaat. Tuurlijk beslis je als fokker zelf naar wie het kitten gaat en verkoop je geen kitten aan iemand waar je geen goed gevoel bij hebt, maar daar had ik het niet over. En ik vind het onlogisch dat je wel occasioneel mag fokken zonder HK nummer, maar dat je zonder dat nummer wel geen fokpoesje kan kopen.

Bewerkt door Freya1986, 22 augustus 2015 - 16:10.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#15 Geplaatst 22 augustus 2015 - 17:19

ah zo. Ik snap het :)

en ja, het is idd vreemd dat je wel mag fokken maar geen fokkatje mag aanschaffen.
Dit lijkt me dan een vraag voor het fod........ uitleg over hoe het nu precies zit

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende