Spring naar inhoud

- - - - -
Dekking

welke kleuren krijg ik uit welke combinatie

• Log in om te reageren
17 reacties op dit onderwerp
Compietje
Compietje
  • 6 berichten

#1 Geplaatst 13 maart 2015 - 18:07

hallo iedereen,

Omdat ik er niet helemaal aan uit geraak plaats ik hier een vraag aan jullie.

Ik heb een Brits Korthaar poes, een blauwe. Ik heb ze altijd gedekt met een Lilac kater en daar kwamen altijd Blauwe en Lilac kittens uit. Nu willen we eens wat anders en daarom zijn we nog eens de andere kleuren beter gaan bekijken.

Onze optie was al vrij snel gemaakt voor Cinnamon. Maar fokkers raden ons dit af omdat er uit deze combinatie zwart zal uitkomen aangezien ze geen Cinnamon draagt.

Nu omdat ik niet zo heel veel ervaring heb met de kleurencombinaties vraag ik jullie raad eens.

Neem nu dat ik een chocolate kater zou gebruiken. Zal ik dan ook zwarte kittens bekomen of toch eerder blauw, chocolate en eventueel lilac??

Fawn vonden wij ook zeer mooi, maar ik vermoed dat dit het zelfde probleem zal zijn als Cinnamon en zwarte kittens zullen geboren worden?
Bedankt in ieder geval voor jullie raad en ervaring.

En nu eventjes puur uit interesse, niet dat dit een optie is maar met een creme kater  zou er dan creme/blauw, blauw en creme uitkomen?

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#2 Geplaatst 13 maart 2015 - 18:37

https://www.facebook...221065/?fref=ts

https://www.facebook...jes.be/?fref=ts

Mss je vraag in één van deze facebook groepen stellen, daar kunnen ze je beter antwoord geven.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#3 Geplaatst 13 maart 2015 - 19:39

hoe oud is je poes? je zegt dat je 'steeds' de combi blauw lilac hebt gedaan, is dat dezelfde combi steeds? zelfde kater en poes? en hoeveel nestjes is 'steeds'?

van de kleuren die je noemt heb ik niet zoveel kaas gegeten, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen. Maar ik mag hopelijk wel aannemen dat je naar meer kijkt dan de kleurencombi's toch? ;)

en om mijn nieuwsgierigheid helemaal te bevredigen ;) Wat is je catterynaam? en heb je een website? ben erg benieuwd naar je katjes :)

o! En stel je jezelf nog even voor in het daarvoor bestemde hoekje? zouden we zeer op prijs stellen ;)
Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Compietje
Compietje
  • 6 berichten

#4 Geplaatst 13 maart 2015 - 19:45

Bekijk berichtginnie, op 13 maart 2015 - 19:39, zei:

hoe oud is je poes? je zegt dat je 'steeds' de combi blauw lilac hebt gedaan, is dat dezelfde combi steeds? zelfde kater en poes? en hoeveel nestjes is 'steeds'?

van de kleuren die je noemt heb ik niet zoveel kaas gegeten, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen. Maar ik mag hopelijk wel aannemen dat je naar meer kijkt dan de kleurencombi's toch? ;)

en om mijn nieuwsgierigheid helemaal te bevredigen ;) Wat is je catterynaam? en heb je een website? ben erg benieuwd naar je katjes :)

o! En stel je jezelf nog even voor in het daarvoor bestemde hoekje? zouden we zeer op prijs stellen ;)

onze poes is 5jaar. En ja we hebben al altijd dezelfde kater gebruikt omdat er mooie kittens uit kwamen. Het zou haar 4de nestje zijn. We hebben een nestje gehad in 2011, 2012 en 2013, maar de laatste keer was het een keizersnee waardoor we haar toch wat extra rust hebben gegeven. Ze lijkt er weer helemaal klaar voor om terug een nestje te rijgen.

Nu we waren altijd heel blij met deze combinatie maar toch zijn we dus aan het kijken om eventueel een andere kleur combinatie. Een kater staat dus nog niet vast want we moeten dan inderdaad nog een geschikte kater vinden met het kleur ;)

Onze cattery is Cattery Van Der Steenhoeve maar we hebben geen website. We hebben ook maar één poes. Het is dus puur hobby :)

Bewerkt door Compietje, 13 maart 2015 - 19:46.

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#5 Geplaatst 13 maart 2015 - 20:49

Met een cinnamon kater; Black, Chocolate, Blue & Lilac

Met een Fawn kater; Lilac en Blauw

Met een creme kater; Lilac, Blauwkaters, lilac-torti & blauw-tortie poesjes

Met een rode kater:
Lilac, Blauw , zwart, chocolate ; de poesjes zelfde kleuren maar dan mét creme (tortie)

Evt kun ej voor afwisseling naar een bicolour kater; dan krijg je bv bij een lilac-witte kater: lilac-wit, blauw-wit, blauw & lilac

Dit programmatje is ergg handig om klercombinaties uit te zoeken:
http://www.nusscats....-genetikrechner

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#6 Geplaatst 13 maart 2015 - 23:16

jammer dat je geen site hebt. plaats je hier fotootjes van je katjes?
Geplaatste afbeelding

Compietje
Compietje
  • 6 berichten

#7 Geplaatst 14 maart 2015 - 09:35

Bekijk berichtginnie, op 13 maart 2015 - 23:16, zei:

jammer dat je geen site hebt. plaats je hier fotootjes van je katjes?

Ja natuurlijk heb ik foto's :)
Maar ik zie dat ik op de andere PC zal moeten zijn voor foto's van onze poes.
Hieronder vind je er twee van mijn eerste nestje.

Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Bewerkt door Compietje, 14 maart 2015 - 09:37.

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#8 Geplaatst 14 maart 2015 - 10:54

Bekijk berichtCompietje, op 14 maart 2015 - 09:35, zei:

Ja natuurlijk heb ik foto's :)
Maar ik zie dat ik op de andere PC zal moeten zijn voor foto's van onze poes.
Hieronder vind je er twee van mijn eerste nestje.

Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding
Wwar zijn die wollebollekes schattig!!

Bekijk berichtCompietje, op 13 maart 2015 - 18:07, zei:

hallo iedereen,

Omdat ik er niet helemaal aan uit geraak plaats ik hier een vraag aan jullie.

Ik heb een Brits Korthaar poes, een blauwe. Ik heb ze altijd gedekt met een Lilac kater en daar kwamen altijd Blauwe en Lilac kittens uit. Nu willen we eens wat anders en daarom zijn we nog eens de andere kleuren beter gaan bekijken.

Onze optie was al vrij snel gemaakt voor Cinnamon. Maar fokkers raden ons dit af omdat er uit deze combinatie zwart zal uitkomen aangezien ze geen Cinnamon draagt.

Nu omdat ik niet zo heel veel ervaring heb met de kleurencombinaties vraag ik jullie raad eens.

Neem nu dat ik een chocolate kater zou gebruiken. Zal ik dan ook zwarte kittens bekomen of toch eerder blauw, chocolate en eventueel lilac??

Fawn vonden wij ook zeer mooi, maar ik vermoed dat dit het zelfde probleem zal zijn als Cinnamon en zwarte kittens zullen geboren worden?
Bedankt in ieder geval voor jullie raad en ervaring.

En nu eventjes puur uit interesse, niet dat dit een optie is maar met een creme kater  zou er dan creme/blauw, blauw en creme uitkomen?
wat is er mis met zwart?

Compietje
Compietje
  • 6 berichten

#9 Geplaatst 14 maart 2015 - 11:02

Bekijk berichtlilymaya, op 14 maart 2015 - 10:54, zei:

Wwar zijn die wollebollekes schattig!!

wat is er mis met zwart?

persoonlijk vind ik dat een minder mooi kleur.
Persoonlijk zou ik ook nooit een zwarte raskat kopen.
En blijkbaar worden ze ook moeilijk verkocht. (heb er geen ervaring mee maar dat word gezegt)

en daarom zou ik het liever vermijden. Ik wilde graag Cinnamon kittens, maar als ik Zwarte kittens in de plaats krijg dan doe ik het beter niet hé.

Bewerkt door Compietje, 14 maart 2015 - 11:04.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#10 Geplaatst 14 maart 2015 - 11:46

ik moet wel eerlijk zeggen dat ik een beetje moeite heb met steeds dezelfde combinatie. en dat al drie keer. Zeker als niet verder fokt met een van de kittens krijg ik het idee erbij dat het niet zoveel (meer) toevoegt.

fokken is voor ons ook een hobby, maar het is ook een passie. We willen iets toevoegen aan het ras, we willen graag het ras niet alleen in stand houden, maar ook 'verbeteren' Beetje rotwoord, maar zie het in de breedste zin van het woord. Gezondheid en karakter horen ook onder verbeteren voor mij ;)
We hebben dan ook meerdere katten waar we mee fokken en we kiezen de beste/gezondste kittens uit het nest om daar weer mee verder te gaan.

Hoe staan jullie daar in? wat is jullie fokdoel?

Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#11 Geplaatst 14 maart 2015 - 11:48

Bekijk berichtCompietje, op 14 maart 2015 - 11:02, zei:

persoonlijk vind ik dat een minder mooi kleur.
Persoonlijk zou ik ook nooit een zwarte raskat kopen.
En blijkbaar worden ze ook moeilijk verkocht. (heb er geen ervaring mee maar dat word gezegt)

en daarom zou ik het liever vermijden. Ik wilde graag Cinnamon kittens, maar als ik Zwarte kittens in de plaats krijg dan doe ik het beter niet hé.
ja, veel catterys vermijden combinaties waar er zwart kan uit komen. Als je ze niet kwijt raakt omdat er geen interesse is , snap ik het wel.
Maar, ik ben er dol op! Ik begrijp nog altijd niet wat mensen tegen zwart hebben.

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#12 Geplaatst 14 maart 2015 - 11:53

ach, als je rode kittens hebt lopen willen mensen zwarte kittens en als je zwarte kittens hebt willen ze rode. Alleen wit lijkt altijd even populair te zijn :) maar als je dan veel wit hebt dan willen mensen toch liever wat anders.

Daarom houden we altijd alleen rekening met wat wij willen, wat wij de beste combinatie vinden. Kleur is daaraan ondergeschikt (hoewel we er wel een beetje naar kijken natuurlijk! ;) )

Geplaatste afbeelding

Compietje
Compietje
  • 6 berichten

#13 Geplaatst 14 maart 2015 - 12:19

Bekijk berichtginnie, op 14 maart 2015 - 11:46, zei:

ik moet wel eerlijk zeggen dat ik een beetje moeite heb met steeds dezelfde combinatie. en dat al drie keer. Zeker als niet verder fokt met een van de kittens krijg ik het idee erbij dat het niet zoveel (meer) toevoegt.

fokken is voor ons ook een hobby, maar het is ook een passie. We willen iets toevoegen aan het ras, we willen graag het ras niet alleen in stand houden, maar ook 'verbeteren' Beetje rotwoord, maar zie het in de breedste zin van het woord. Gezondheid en karakter horen ook onder verbeteren voor mij ;)
We hebben dan ook meerdere katten waar we mee fokken en we kiezen de beste/gezondste kittens uit het nest om daar weer mee verder te gaan.

Hoe staan jullie daar in? wat is jullie fokdoel?

Natuurlijk willen we ook verbeteren. En mooie kittens hebben.
De Reden dat we nooit echt één houden is omdat we vier katten meer dan genoeg vinden.
We hebben nog drie gewone katten hier rondlopen.

Maar zou iemand mij iets meer kunnen vertellen bij mijn vraag over de kleurcombinatie?

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#14 Geplaatst 14 maart 2015 - 14:29

er staan al wat antwoorden hier tussen :)

misschien ook eens kijken op een genetica site, daar leggen ze vaak heel goed uit wat je kunt verwachten.
Het ras wat wij fokken heeft geen lilac en choc, cinnamon en fawn. of liever, het is (nog) niet erkend en wij fokken heel simpel met rood, zwart en alles wat daarbij hoort. Maar van de andere kleuren kan ik je weinig vertellen.

Tripkippiej geeft je een link naar een site waar je meer kunt vinden.

Geplaatste afbeelding

Tripkippiej
Tripkippiej
  • 5 katten

#15 Geplaatst 14 maart 2015 - 19:07

meer info dan op dat linkje (programmatje dat je moet downloaden), ga je echt niet vinden ;-)

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Dekking