Spring naar inhoud

- - - - -

Pluis & Saga - herintroductie

introductie introductie introductie introductie

• Log in om te reageren
278 reacties op dit onderwerp
Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#1 Geplaatst 27 maart 2015 - 09:27

Zoals jullie wel al gemerkt zullen hebben zijn we op zoek naar een speelkameraadje voor Pluis.
Nu komt er eindelijk wat schot in de zaak en krijgen we waarschijnlijk (fingers crossed) een poes (Twiglet) op proef voor twee weken. Ik durf er nog niet zeker van zijn want er loopt hier regelmatig iets mis :louche:

De poes in kwestie is een enorm zachtaardig beestje, ze steekt nooit een poot uit naar andere katten. Ze heeft ook astma en mag niet te veel stress krijgen.
We zouden haar op proef krijgen omdat ik niet weet hoe Pluis gaat reageren, zij kan wel hevig spelen dus als Twiglet niet aangeeft wanneer het genoeg geweest is en ons monstertje maar over haar heen laat walsen is dit niet de thuis die ze verdient.

We hadden een langzame introductie gepland voor onze nieuwe huisgenoot, we hebben een aparte kamer klaarstaan met krabpaal, kattenbak en schuilplaatsjes a volonté. Nu hebben we maar twee weken tijd en ik vermoed dat, als de opvangmama langskomt met de poes, ze die gewoon los gaat laten om te kijken hoe het loopt. Ik weet dat er voor- en tegenstanders zijn van langzame introductie, daar gaat het nu even niet over.

Gezien we geen keuze hebben had ik graag wat tips gehoord om de eerste ontmoeting zo vlot mogelijk te laten verlopen. Ik heb een Feliway stekker (opnieuw, voor- en tegenstanders, maar het kan geen kwaad) die ik alvast ga insteken en die aparte kamer blijft natuurlijk beschikbaar voor als het iets te bont wordt. Ik verwacht eigenlijk geen problemen van Twiggy's kant, kan ik iets doen om Pluis voor te bereiden?

Bedankt voor jullie tips :)

Bewerkt door Machteld., 23 maart 2020 - 15:04.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Kattenopvang Waasland
Kattenopvang Waasland
  • 905 berichten

#2 Geplaatst 27 maart 2015 - 09:50

Als ze van plan zijn om die gewoon los te laten, kan je Pluis niet voorbereiden.
Dan moet je maar hopen dat het meevalt er ze elkaar niet in de haren vliegen;

Katten kennen geen vergevingsgedrag, dus als de eerste introductie slecht verloopt, kan je het vergeten.

2 weken is ook betrekkelijk kort, zeker bij een snelle introductie.
Dus ik hoop mee voor jou dat het goed verloopt :)

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#3 Geplaatst 27 maart 2015 - 10:08

Bedankt voor het hopen!
Mjah, daar was ik al bang voor, dus als ze elkaar meteen niet mogen gaat het niet goed komen. :onzeker:
Anderzijds, als het niet lukt weten we ook meteen dat we verder moeten zoeken.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

ginnie
ginnie
  • 12.877 berichten
  • 13 katten

#4 Geplaatst 27 maart 2015 - 10:14

twee volwassen katten zo bij elkaar zetten, helemaal als er eentje astma heeft, is vragen om moeilijkheden.
twee weken op proef, ik ben er niet voor. een proeftijd voor katten gaat domweg niet werken. Juist om alle redenen die je al kent.

Ga bij de mensen kijken hoe de poes is. Jij kent jouw kat en weet hoe hij (ongeveer) reageert. Zij kennen hun kat en weten dat van haar. Op basis van die gecombineerde kennis kun je een inschatting maken of het goed gaat komen.
kies dan. ja je neemt de poes op of nee, je laat het zitten. twee weken is veel te kort om een goed beeld te krijgen en dan heb ik het nog niet eens over de introductie.

kies ja of nee. En als je ja kiest, doe dan de introductie zoals jij die wilt.

ga je toch de twee weken, zorg er dan voor dat de poes op zijn minst een paar dagen rust krijgt om alle geluiden en geuren een beetje te leren kennen. Zet haar apart. Of zet anders voor de tijd dat die mensen er zijn je eigen katten even apart.
spreek je zorg uit bij de mensen en zorg ervoor dat ze niet zonder jouw toestemming de kat loslaten in jouw huis.

zelfs wij als fokkers vragen altijd aan de mensen waar wij een katje komen brengen hoe ze het aan willen pakken. Dat vind ik niet meer dan normaal.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#5 Geplaatst 27 maart 2015 - 10:53

Ik weet dat je over de hele lijn gelijk hebt Ginnie, maar we zitten hier met twee soorten communicatieproblemen: een is de taal, de opvangmama spreekt geen Engels en ik kan dus niet rechtstreeks met haar communiceren. Daarom moeten we afspreken met een tweetalig persoon bij en dan kan ik uitleggen hoe wij het zien. Het tweede probleem is dat de meeste mensen, zelfs de opvanggezinnen en dierenwelzijnorganisaties, nog jaren achter lopen met hun ideeën over kattengedrag. Zelfs in mijn erg progressieve dierenwinkel krijg ik telkens naar mijn hoofd geslingerd dat een kat niet zonder brokjes kan, om maar iets te zeggen. Het zal nog wel een paar jaar duren voor het idee van een langzame introductie hier doordringt.

Ik ga het wel doen zoals je zegt, Pluis apart zetten in de badkamer of een andere slaapkamer als ze komen, Twiglet laten snuffelen, en als ze weg zijn omwisselen. Terwijl ze hier zijn kan ik dan proberen om wat extra tijd te krijgen. Als ze dan toch een confrontatie vragen en het gaat mis, kunnen ze poes ook meteen weer meenemen en hoef ik haar geen twee weken op te sluiten.

Féline
Féline
  • 1.864 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 27 maart 2015 - 10:57

Praline ( asielkatje), Dylan (raskatje zonder emotionele bagage) en Bi-Bi (asielkatje) heb ik vanaf dag 1 aan Nelson en Pattapouff "voorgesteld". In het begin verstopten de "asielertjes" zich weg.  Dylan daarentegen was vrank en vrij; toen mijn Britse Korthaar Nelson (8,5 kg) hem vij behoorlijk imposant wou besnuffelen, ging die kleine kitten onmiddellijk op zijn gatteke zitten, voorpootjes geheven en blazen.Ik vergeet nooit het "gezicht" van Nelson, die was zo overdonderd door het assertieve gedrag van dat mini-beertje, dat hij (letterlijk) met zijn staart tussen zijn poten afdroop.
Praline heb ik de eerste week in een bench gezet met haar kattenbakje, voer en vers water. Dat poesje was heel erg getraumatiseerd en had effe rust nodig
Bi-Bi is een opvangkatje van Kattenopvang Waasland. Ze was schuchter, maar kwam snel los en nu is ze een knuffelpopje, ze komt regelmatig kopjes geven en tikt met haar pootje op mijn arm om aan te geven dat ze méér aaikes en knuffeltjes wil.
Zip/Poezeman is de kater van mijn moeder.Hij was zwaar verwaarloosd (familie van Praline). Zip/Poezeman werd mét politie en mensen van het kattenasiel gered van degenen die hem niet voedden, geen vers drinkwater gaven en dies meer. Een zorgzame buur heeft politie en kattenasiel gemeld dat hij eten uit de vuilnisbakken moest halen en dat hij moest drinken van plasjes water op het terras.
Voilà, da's een hele boterham hé, ik wil enkel aantonen dat iedere kat zich kàn aanpassen, maar bij sommigen vraagt dat meer tijd en persoonlijk vind ik 2 weken wel kort door de bocht om zowel je Belg, als je aanstaande Rus aan elkaar te laten wennen.
Ik wens je in ieder geval veel succes !

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#7 Geplaatst 27 maart 2015 - 11:19

Ik herinner me Bi-Bi nog van foto's bij Kattenopvang Waasland :heart:
Ik verwacht echt niet dat ze op twee weken tijd aan elkaar gewend zijn, maar tegen dan kunnen we waarschijnlijk wel inschatten of het helemaal hopeloos is of niet.

Bedankt voor je verhaal! Zo lang ze elkaar niet meteen willen afmaken toont jouw verhaal wel aan dat er met rust en tijd veel kan goedkomen. En ik denk eigenlijk dat Pluis stiekem een heel klein hartje heeft, dus dat we wel eens een scene kunnen krijgen zoals bij Dylan en Nelson.

Geen ontkomen meer aan, ik heb net bevestigd gekregen dat ze vanavond langskomen! Ik ben enerzijds blij met de plotse vooruitgang, anderzijds heb ik nu ook wel een heel klein hartje...

lilymaya
lilymaya
  • 7.920 berichten

#8 Geplaatst 27 maart 2015 - 11:24

Bekijk berichtMachteld., op 27 maart 2015 - 11:19, zei:

Ik herinner me Bi-Bi nog van foto's bij Kattenopvang Waasland :heart:
Ik verwacht echt niet dat ze op twee weken tijd aan elkaar gewend zijn, maar tegen dan kunnen we waarschijnlijk wel inschatten of het helemaal hopeloos is of niet.

Bedankt voor je verhaal! Zo lang ze elkaar niet meteen willen afmaken toont jouw verhaal wel aan dat er met rust en tijd veel kan goedkomen. En ik denk eigenlijk dat Pluis stiekem een heel klein hartje heeft, dus dat we wel eens een scene kunnen krijgen zoals bij Dylan en Nelson.

Geen ontkomen meer aan, ik heb net bevestigd gekregen dat ze vanavond langskomen! Ik ben enerzijds blij met de plotse vooruitgang, anderzijds heb ik nu ook wel een heel klein hartje...
Zeker spannend! Ik hoop dat het mee zal vallen! We duimen hoor!
Hoe oud is de nieuwkomer?

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#9 Geplaatst 27 maart 2015 - 11:28

Twiglet is twee jaar oud (ik weet niet of ze eerder drie of eerder twee is), Pluis wordt er volgende week ook twee :)

lilymaya
lilymaya
  • 7.920 berichten

#10 Geplaatst 27 maart 2015 - 11:36

Bekijk berichtMachteld., op 27 maart 2015 - 11:28, zei:

Twiglet is twee jaar oud (ik weet niet of ze eerder drie of eerder twee is), Pluis wordt er volgende week ook twee :)
Ik heb al gehoord dat het ook vlotter kan gaan ls ze ongeveer dezelfde leeftijd hebben,.
Laat ons hopen he.

Cisca
Cisca
  • 13.515 berichten

#11 Geplaatst 27 maart 2015 - 12:15

Goh dat is echt heel moeilijk want de poes met astma zal toch niet teveel stress mogen hebben dus idd lijkt mij een langzame introductie zeker op zijn plaats.
Idd zoals je aangeeft even Pluis weg zetten en dan zelf zien wat het beste gaat voor beide katjes.

Succes

ekipS
ekipS
  • 886 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 27 maart 2015 - 12:23

Alvast heel veel succes!
Bij ons ging onze langzame introductie megasnel :d 'k had Moses ook apart gezet, maar James was megabenieuwd en toen ik ze dus van kamer wisselde op dag twee of drie, was James ontsnapt en zaten ze dus samen :) In het begin wat geblaas en zacht gemep om te kijken hoe ver ze konden gaan, maar nu alles ok :-)

Hopelijk vlot het daar ook zo goed!

James' rule : Always accompany guests to the bathroom. It is not necessary to do anything, just sit and stare.

Siggy2311
Siggy2311
  • 144 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 27 maart 2015 - 13:54

Veel succes! Misschien valt het nog allemaal goed mee.
Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#14 Geplaatst 27 maart 2015 - 15:23

Bedankt voor de succeswensen allemaal!
Ik heb twee kattenkamers klaar staan, dus nu is het wachten.
Heb al gehoord dat Twiglet erin geslaagd is om een heel erg knorrige, asociale kat bij de opvangmama te ontdooien, dus aan haar social skills zal het niet liggen.
Laten we hopen dat het inderdaad vlot loopt en ik me zorgen maakte om niets :)

catherine
catherine
  • 40.162 berichten

#15 Geplaatst 27 maart 2015 - 15:52

Doe hier nooit aan langzame introductie dat geeft nog meer stress.
Hier altijd direkt gewoon laten doen in de groep, meestal gaan ze eerst tijdje op de krabpaal alles overzien en dan uit eigens komen ze wel allemaal eens kijken.
Spelen ermee geven iedereen aandacht en snoepjes natuurlijk, en dat is altijd goed gegaan.