Spring naar inhoud

- - - - -

ontwormen en ontvlooien binnenkat

• Log in om te reageren
14 reacties op dit onderwerp
Lies
Lies
  • 6.855 berichten

#1 Geplaatst 10 september 2009 - 15:33

Sinds 2 maanden zijn mijn poezels binnenkatten geworden. Maar nu vraag ik mij af hoe het dan zit met ontwormen en ontvlooien.
Anders heb ik ze altijd om de 3 maanden ontwormd en elke 6 weken een pipetje frontline combo gegeven.

Moet ik dit zo aanhouden of mag er nu meer tijd tussen zitten?

kiki
kiki
  • 8.951 berichten
  • 7 katten

#2 Geplaatst 10 september 2009 - 15:43

Voor een binnenkat volstaat het om ze twee keer per jaar te ontwormen, ze eten nu toch geen rotzooi van buiten op nu hè?!
Ontvlooien zou ik toch preventief om de drie maanden doen hoor zeker omdat je via Catshelter vrij veel met andere katjes in contact komt.
( Hallo Annelies btw! :hug: )
Geplaatste afbeelding

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 11 september 2009 - 20:02

Half jaarlijks ontwormen is inderdaad voldoende. Ik geef ze hier voorlopig niets tegen vlooien, heb er nog nooit last van gehad en zie er dus momenteel het nut niet van in. Maar zoals Kiki zegt als je veel in contact komt met vreemde poezels is het misschien toch wel aan te raden om dit te blijven geven.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag

JoBoris76
JoBoris76
  • 114 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 18 september 2009 - 13:41

Ik heb ze hier dit jaar nog niets gegeven maar als ik ze wat geef is het Stronghold of Profender. Frontline komt er hier niet in want het helpt niet/nauwelijks meer. Vlooien schijnen er resistent tegen te zijn geworden. Uiteraard krijgt onze hond wel regelmatig een ontworm-/vlooienpipetje.

Bewerkt door JoBoris76, 18 september 2009 - 13:41.

Solotje
Solotje
  • 51.552 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 18 september 2009 - 14:12

Hier ontworm ik ze ook om de 6 maand, ontvlooien doe ik maar een paar keer op het jaar, vooral in de zomermaanden.

Bewerkt door Solotje, 18 september 2009 - 14:13.

britjes
britjes
  • 3.729 berichten

#6 Geplaatst 18 september 2009 - 14:15

ik ontworm ongeveer 3 keer per jaar. vind ik wel belangrijk ook vanwege de cattery. maar ik neem aan dat jullie weten dat ontwormen ene moment opname is he? het spul werkt geen 6 maanden alleen op het moment zelf. dus als er wormen zijn. ontvlooien doe ik eens in de 3 maanden

Guest_Heidiken_*
Guest_Heidiken_*

#7 Geplaatst 18 september 2009 - 15:02

Hier ook geen goede resultaten met frontline. Ik gebruik nu stronghold dit zou tegelijk een ontwormmings-en ontvlooiingsmiddel zijn.

Roos* en Minousch
Roos* en Minousch
  • 4 katten

#8 Geplaatst 19 september 2009 - 10:10

Vroeger ontwormde ik mijn katten nooit, ze aten brokjes, en kwamen niet buiten..
Maar sinds ze in de tuin kunnen doe ik het 2 keer per jaar, bij Minousch wel 4 keer per jaar, maar dat hjeeft met haar Giardia verleden te maken, en ik neem het risico niet met haar.
Groetjes van Linda, Lisa, Chico, Vlinder en Kira
Geplaatste afbeelding

Joloka
Joloka
  • 19.772 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 20 september 2009 - 08:14

Hier krijgen ze nu maandelijks hun pipetje stronghold maar dat komt omdat Gabriël buiten loopt. Gabriël krijgt als extra twee keer per jaar een ontwormingsmiddel maar de kleintjes niet.

Geplaatste afbeelding

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#10 Geplaatst 20 september 2009 - 10:27

Hier gebruik ik wel frontline pipetten en met succes. Onze katten leven altijd binnenshuis, maar ik wil absoluut niet het risico nemen op show eens met vlooien toe te komen. Dus hier maandelijks pipet frontline (de gewone , geen combi, want dat is nergens voor nodig) Ik verdeel de pipetten wel, bij de kleinere katten deel ik ze, elke de helft. Normaal moet het er helemaal op, maar dat wordt te duur anders. Nooit vlooien ontdekt.

Onze dierenarts is niet pro stronghold omdat die niet alle wormen dood.
Voor de ontworming gebruik ik Panacur. Dit slechts één keer per jaar een kuur van 3 dagen bij alle katten. De kittens worden ook ontwormt met Panacur, aan 3 weken, 3 dagen. Op 8 weken gaan ze op controle en voor hun enting naar de dierenarts. De stoelgang wordt dan gecontroleerd en indien niets te vinden wordt er ook niet meer ontwormt. Op 12 weken krijgen ze opnieuw diezelfde controle.
Trouwens, ik/de dierenarts hebben nooit wormen ontdekt bij onze katten/kittens in al die jaren. Dus krijgen ze ook nooit extra ontworming toegedient.
Vroeger gebruikte ik Cathminth pasta bij de kittens. Daar hadden we eigenlijk ook goede resulaten mee. Maar er moest meer spul gebruikt worden en meer ontwormt worden om de kuur af te maken. En dit beschermt niet tegen giardia.

We hebben wel 1 keer giardia gehad door een herplaats poes die erbij kwam. We hebben toen pilletjes gekregen van onze dierenarts. Die maakte die poedertjes zelf op het gewicht van iedere kat verschillend. We moeten 10 dagen dagelijks twee pilletjes geven aan alle katten. Qua kostprijs viel dat zeer goed mee en dit doen we dan ook verder preventief 1 keer per jaar zo'n kuur. Deze werkt wel enkel tegen giardia, dus niet tegen andere parasieten.

M&M
M&M
  • 4.965 berichten
  • 6 katten

#11 Geplaatst 24 september 2009 - 10:59

Gisteren heeft mijn DA mij Advantage aangeraden voor de poezen te ontvlooien.
Ze raadde mij aan dit maandelijks te doen. Iemand ervaring hiermee?

Guest_Heidiken_*
Guest_Heidiken_*

#12 Geplaatst 24 september 2009 - 11:11

M&M zei:

Gisteren heeft mijn DA mij Advantage aangeraden voor de poezen te ontvlooien.
Ze raadde mij aan dit maandelijks te doen. Iemand ervaring hiermee?

Is dit niet van frontline? Ikzelf heb dit ook al geprobeerd maar hier kreeg ik de vlooien er niet mee weg. Hier hielp alleen maar Stronghold.

M&M
M&M
  • 4.965 berichten
  • 6 katten

#13 Geplaatst 24 september 2009 - 11:14

Heidiken zei:

Is dit niet van frontline? Ikzelf heb dit ook al geprobeerd maar hier kreeg ik de vlooien er niet mee weg. Hier hielp alleen maar Stronghold.

Geen idee of dit van Frontline is of niet? :s

Mieke'tje
Mieke'tje
  • 7.498 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 24 september 2009 - 11:23

Ik doe het om de zes maanden en dat is volgens mij wel voldoende voor een binnenkat.
Geplaatste afbeelding

Guest_Heidiken_*
Guest_Heidiken_*

#15 Geplaatst 24 september 2009 - 12:45

M&M zei:

Geen idee of dit van Frontline is of niet? :s

Je hebt de gewone frontline en je hebt de frontline advantage. Deze laatste doodt niet enkel de levende vlooien maar ook de eitjes.
Op zich een goed middel maar hier werkt frontline niet.